Annons

Tips på kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ungefär samma bländare som jag hade på mina porträttobjektiv på APS-C. Saknade inte kortare skärpedjup, men det är en smaksak. Bra att påpeka hur saker är, men olika grejer fungerar för olika användare.

Jag är inte säker på heller just hur mycket jag skulle ha tänkt, eller bemärkt, på skillnad i skärpedjup mellan ett och det nästa bländarestopp. Ingen big deal för mig. Men, igen, det är hur det fungerar för mig. Om detta är viktigt, köp så stor bildsensor som du kan och/eller de ljusstarkasta objektiv du kan.
Det är bra att känna till fakta innan man fattar ett beslut.

Jag älskar mitt Olympus 45mm f/1.8, och det är det objektiv jag helst använder på en m4/3-kamera om omständigheterna medger den bildvinkeln (annars får man väl helt enkelt flytta på sig till lagom avstånd. :).

Det går givetvis inte att få samma korta skärpedjup med det objektivet som med ett 85/1.8 på en småbildskamera, men m4/3 har andra fördelar som gör att jag inte använder någon annan typ av kamera numera.
 

Auusi

Medlem
Jag skulle vilja sammanfatta lite av mina tankar. Det som man kommer/ kan sakna med DSLR vid övergång till spegellös i själva kameran är optisk sökare (smaksak) och att följande autofokus inte, med undantag av Nikon 1 i bra ljus, fungerar nämnvärt bra. Dessutom så fryser bilden till vid tagning av serier vilket kan vara störande för många i dessa situationer. F ö finns inga bildkvalitetsmässiga skillnader mellan de olika typerna. Spegellösa har fördelen att man inte behöver låsa spegeln (spegeluppfällning) för att undvika skakningar på stativ vid längre slutartider och är i regel tystare.

Om vi koncentrerar oss på spegellösa med sökare (EVF) så är modeller att tänka på för att ersätta en spegelreflex följande:
Fuji X-Pro 1, XE-1, Sony NEX 6,7, Samsung NX (tror 20 är senaste numret), Panasonic G5,6, GH-3, Olmpus OMD EM5.

Av dessa har faktiskt Fuji X-Pro 1 en optisk genomsiktssökare för flera fasta brännvidder f u en EVF (hybridsökare).

Störst nativt objektivutbud har m43 (Oly/Pana) följt av Samsung. NEX erbjuder bäst kompatibilitet med äldre objektiv från i stort sett vem som helst med adapter. Bäst video har Panasonic i GH-3 följt av Sony. Skarpaste nativa objektiv har nog överlag Fuji med sina fasta brännvidder men det finns pärlor hos alla. P g a mindre sensor (ca 2/3 av sensorytan hus de andra) är m43 objektiv överlag minst.

Jag har inte nämnt Nikon 1 här då, även om jag har det själv, anser jag att de kan komplettera, men inte ersätta en DSLR p g a mycket mindre sensorstorlek (ca hälften av m43).

TACK ALLIHOPA FÖR EN MASSA BRA INPUT!!! Har definitivt fått mer kött på benen nu. Jag ska gå till kameradoktorn på söder och se vad de har att säga där.

Mina föräldrar köpte i helgen en Panasonic Lumix DMC g6x. Tror jag börjar med att gången fotokurs och har med mig både deras Panasonic och min Nikon d90. Därefter vet jag nog lite mer vad det är som passar bäst för just mig. Eller kanske är det så att jag råkar stöta på en så bra säljare på kameradoktorn, att jag helt enkelt inte kan motstå.

Hursomhelst, stort tack igen för all input från alla!

/Åsa
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
TACK ALLIHOPA FÖR EN MASSA BRA INPUT!!! Har definitivt fått mer kött på benen nu. Jag ska gå till kameradoktorn på söder och se vad de har att säga där.

Mina föräldrar köpte i helgen en Panasonic Lumix DMC g6x. Tror jag börjar med att gången fotokurs och har med mig både deras Panasonic och min Nikon d90. Därefter vet jag nog lite mer vad det är som passar bäst för just mig. Eller kanske är det så att jag råkar stöta på en så bra säljare på kameradoktorn, att jag helt enkelt inte kan motstå.

Hursomhelst, stort tack igen för all input från alla!

/Åsa
Det låter som ett klokt beslut. Sedan tänker jag att det var en bra idé att lyfta frågan här på FS. Sedan så är det ju viktigast trots alla synpunkter att kameran känns rätt för just dig. Lycka till!
 
ANNONS