Annons

Autofokusram flyttar sig ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
FujifilmX100s ... Förstår inte varför autofokusramen i genomsiktssökaren flyttar sig när kameran hittar fokus. Den rör sig snett nedåt åt höger. Vilken inställning hittar jag det på och vad är det?
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
FujifilmX100s ... Förstår inte varför autofokusramen i genomsiktssökaren flyttar sig när kameran hittar fokus. Den rör sig snett nedåt åt höger. Vilken inställning hittar jag det på och vad är det?
... ju närmare motivet kameran är desto mer rör sig ramen, konstigt!? På några meters håll är ramen stilla. Vad händer? "Autofokusramen" är kanske fel benämningen ... ramen som visar bildens storlek (inramning) ... vad den nu kan heta!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Utan att ha någon X100s så skulle jag tippa på att kameran visa en parallaxkompenserad AF-punkt när den låst fokus. Hamnar den då någon annanstans än man tänkt sig, så är det nog läge att göra ett nytt försök.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Utan att ha någon X100s så skulle jag tippa på att kameran visa en parallaxkompenserad AF-punkt när den låst fokus. Hamnar den då någon annanstans än man tänkt sig, så är det nog läge att göra ett nytt försök.
"Nytt försök" Förstår inte riktigt!? Kameran hittar fokus och är beredd att fota men det blir inte samma utsnitt som jag tänkt mig. Själva fokuspunkten ligger kvar där jag sökt fokus.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag förstod av inlägget du lade in ovanför mitt att det inte var själva autofokusen, utan ramen som visar utsnittet som avsågs. Jag hann dock inte se det innan jag skrev mitt inlägg, av förklarliga skäl.

Bland mina gamla negativ har jag några övertydliga exempel på parallaxfel, då jag tagit bilder på några affischer på en vägg med en kamera som saknat parallaxkompensation. Utsnittet stämmer inte riktigt med vad jag såg i sökaren; hela affischerna är med, men det är en del tapet på två sidor om dem...

Bra att du kom på vad det var hursomhelst. En lösning vid fotografering på nära håll, om man vill se precis vad objektivet/sensorn ser, är förstås att byta till den elektroniska sökaren.
 

David F Stop

Aktiv medlem
X100s

Det är som Martin säger kameran visa en parallaxkompenserad AF-punkt. Den ändras när objektet du focuserar på är nära.
Jag har själv en x100s och också blev lite ställde första gången det händer. Numerar har jag kameran inställt på manualfocus och focuserar med focusringen eller med AE/AF hnappen på baksidan. Det finns många fördelar med denna teknik imo. För det första så har du bekvämligheten av autofocus men kan ta flera bilder i rad utan att kameran måste jobbar mellan varje tagning. För det andra så kan man snabbt använder manual focus på besvärligaemotiv om kameran ha problem. Jag har kameran inställt att visa Focus Peak Highlight även genom den optiska viewfinder. Den tredje fördel tycker ]ag är att när man har focuserat kan man snabbt re-frame bilden och även meter från en annan punkt än focuspunkten genom en halvtryckning på the shutter release. Sista fördelen är att med AE/EF knappsfocusering så behöver du inte ändra till macro. Den focuserar hela vägen från några cm till oändlighe. :D

I apologize for the Swenglish! It's still early!
 

Smw

Aktiv medlem
"Nytt försök" Förstår inte riktigt!? Kameran hittar fokus och är beredd att fota men det blir inte samma utsnitt som jag tänkt mig. Själva fokuspunkten ligger kvar där jag sökt fokus.
Sökaren sitter på sidan om objektivet, den ser inte samma bild
som objektivet, på lite längre håll spelar det ingen roll men på
kort avstånd är det påtagligt.

Innan den fokuserat så vet den inte vilket avsånd som gäller,
den antar tydligen "långt avstånd"

Fokuspunkten flyttar inte runt, men sökarens visning av den beror
på avståndet.

Finns det inte några ramar eller dyl som visar utsnittet ?

//MW
 
ANNONS