Annons

Köpråd Analog Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har ett par gamla 6x9 liggandes i ngt hörn, garanterat smutsig.
Bor du i närheten kan du väl få låna o testa.
Men då får du höra av dig.
 

emjo

Aktiv medlem
Hellre än en Holga skulle jag köpa något i stil med den här Zeiss Ikon Ikonta på Tradera. Den har visserligen inte Zeiss bästa objektiv, men jag är övertygad om att det är bättre än objektivet i Holgan.
...
Gamla Zeisskameror är förträffliga antingen de har Tessar- eller Novar-optik eller inte. En fördel med 6x6-formatet är att det blir 12 bilder per rulle jämfört med bara 8 för en 6x9. Det finns också 6x4.5-kameror och redan det är ett stort steg upp från vanlig 135-film. För enkelhets skull kör man med f/8-f/16 och behöver inte bry sig lika mycket om avståndsinställningen.
 

J. Patric

Aktiv medlem
De flesta gamla helmekaniska kameror från 1950-talet och bakåt har inte inbyggd exponeringsmätare, så då behövs antingen en lös sådan inköpas, eller lite övning i att använda f/16-reglen (som inte är svårbegriplig, men som faktiskt kräver en del övning).
Om hans digitalkamera visar tid och bländare så är det ju bara att mäta med den, om han ställer in den på samma ISO som filmen. :)

(Psst. För övrigt får du låta bli att komma med sådana där tips. Det gör bara att trevliga gamla kameror kommer att gå upp i pris. :)
Jag kommer inte att köpa fler på ett tag, och det är bara bra om jag får ut mer för mina om jag för för mig att sälja. ;-)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ett stort steg upp från Holga, men ändå en mycket enkel kamera, är lådkameran Box Tengor från Zeiss Ikon. Den har en tvålinsig akromat som objektiv, som gör skärpan bra mycket bättre än kameror med bara en enkel menisklins.

Den har en fast slutartid på ca 1/30 sek, men man kan ställa in bländaren mellan 9-11-16, samt stegvis avståndsinställning. Den sista modellen av Box Tengor har antireflexbehandling, och ser ut så här:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/Zeiss_ikon_box_tengor_sst.jpg
 

PatrikLars

Ny medlem
Hej igen,

I dagsläget har jag en Nikon D90, som jag är nöjd med.

Min budget för mitt analoga projekt ligger runt 1200-1500kr.
- Jag har inte tänkt att lära mig bemästra framkallning av bilder än och lämnar därför filmen till en framkallare.

Återigen tack för alla tips och ider! Erik S, Tack för erbjudandet, jag är på resande fot i Asien och är hemma i Sverige igen i mitten av nästa år.

Jag får skanna andrahandsmarknaden här i öst och se om jag kan hitta några analoga kameror, de går nog att hitta ett par till ett bra pris ;)

Av ren nyfikenhet mailade jag holgadirect och fick svaret att linsen är i plast.

Men om jag vill ha panoramabilder, vilka kameror är det då som gäller på marknaden?

Patrik L
 

wilper

Aktiv medlem
I din budget?

Holga-kamerorna Finns både för 120-film och 135-film.

Sprocket Rocket. Kör 135-film och kan köras både med exponering ut över hålen och som vanligt. Har möjligen något bättre objektiv än Holgorna, men saknar uttag för trådutlösare, vilket du förmodligen vill ha.

En lösning är att köra 135-film i en 120-kamera. Det är lite pilligt men absolut genomförbart. Billiga 120-kameror finns det som sagt gott om.

Det finns billiga plastiga 135-kameror som har panorama-läge. De funkar dock genom att redan i kameran maska bort en del av filmen. Så i praktiken fångar du MINDRE av verkligheten på bild. I det fallet kanske det är listigare att använda en helt vanlig kamera och sedan crop:a ner till panorama själv i efterhand.

Mööööjligen kan du få tag på en Horisont inom budget. 135-kameror som vrider objektivet och belyser ett böjt filmplan. Fräcka prylar, men jag tror inte du lyckas rymma någon i budget.

Krasst sett om du skall rymma film och framkallning och sådant i budgeten är det nog en Holga eller 120-kamera som gäller. Till holgorna finns det färdiga konverterings-kitt att köpa, men jag har med viss framgång bara tejpat för film-räknarhålet på baksidan, och tejpat fast filmänden på en tom 120-rulle. Klämmt fast 135-rullen med lite frigolit och sedan plåtat. Dock måste man vara i absolut mörker när man öppnar kameran då man måste spola tillbaka filmen för hand.
 

beetle

Aktiv medlem
Hej igen,

Tackar för all feedback!

Mitt mål är att ta tillräckligt bra bilder så jag kan trycka affisher/tavlor så jag kan sätta upp dem på väggarna i lägenheten. - Kanske ge bort några i julklapp

Jag gillade verkligen bilderna i länken som wilper skickade, hittade även ett flickr flöde här: http://www.flickr.com/photos/ervins_gallery/sets/72157628978418067/

När ni säger billiga analoga systemkameror, vilka modeller/märken rekommenderar ni då?

Patrik
Den här F2:an kom jag över nyligen till ett bra pris. Kan rekommenderas - en kanonkamera!
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Det finns gott om billiga begagnade Nikon-kameror. Kjells F2:a hör nog inte till kategorin billiga (även om man kan få dem för väldigt mycket mindre pengar nu än när de var nya för 30-40 år sen). Jag skulle nog rekommendera en F2A eller F2AS så man kan använda moderna F-objektiv med ljusmätningen. Nikon F2 är i mitt tycke en av de absolut bästa kameror som någonsin gjorts.

Annars är nog en autofokuskamera från 1990-talet det mest prisvärda man kan köpa om man redan har Nikon AF-objektiv. Man kan hitta alldeles utmärkta sådana för några hundralappar.

Tradera listar dessa analoga Nikonkameror just nu.

Denna F90x skulle jag hålla koll på om jag var ute efter en analog Nikon-AF-kamera.
 
ANNONS