Annons

Sony RX100 II

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Vad tycker ni?

RX100 Mk2 eller NEX-6?
Filmar mycket ska jag tala om... Och en del med en Dji Phantom ...
Jag tröttnade själv på att släpa för stora kamera och ha flera objektiv så jag beställde RX100an.
NEX om du tänker lägga pengar på olika objektiv och tycker det är okej med en större klumpigare kamera.
 

reboot81

Aktiv medlem
Skärmskydd

PCK-LM15 passar till RX1, RX100 och RX100II.
Den äldre PCK-LM12 är jag osäker på om den passar andra kameror än RX100.
 

larsborg

Aktiv medlem

tamias

Aktiv medlem
Köp istället originalväskan till kameran, den skyddar hela kameran, alltså även displayen.
Väskan gör att du perfekt grepp om kameran.
Har inte bestämt mig riktigt i väskfrågan. Tänkte inleda "naturellt" med enbart LCD-skyddet. Får se om det blir ett enkelt fordral eller originalväskan till slut.

Lite synd att originalväskan är i konstläder, för den pengen borde det vara äkta vara. Men den är bra om jag förstår dig rätt?
 

larsborg

Aktiv medlem
Har inte bestämt mig riktigt i väskfrågan. Tänkte inleda "naturellt" med enbart LCD-skyddet. Får se om det blir ett enkelt fordral eller originalväskan till slut.

Lite synd att originalväskan är i konstläder, för den pengen borde det vara äkta vara. Men den är bra om jag förstår dig rätt?
Du lägger pengar på marknadens dyraste och bästa kompaktkamera, men tvekar till ett inköp av originalväskan.
Jag anser originalväskan, som det bästa skyddet mot skador, "skräddarsydd" för kameran, kameran ligger kvar i väskan hela tiden vid fotograferingen, alla inställningar nås självklart, dyr javisst, men det är också kameran.
 

reboot81

Aktiv medlem
Originalväskan är i mina ögon något dyrt, men prisvärt. Perfekt passform, stabilt och smidigt. Enda nackdelen är att det måste tas av för att komma åt minneskortet. Jag skulle inte hänga min dyra II:a i något som kanske fungerar.
 

tamias

Aktiv medlem
Du lägger pengar på marknadens dyraste och bästa kompaktkamera, men tvekar till ett inköp av originalväskan.
Jag anser originalväskan, som det bästa skyddet mot skador, "skräddarsydd" för kameran, kameran ligger kvar i väskan hela tiden vid fotograferingen, alla inställningar nås självklart, dyr javisst, men det är också kameran.
Det är närmast för att jag är rädd att den blir en aning klumpig(are) med originalskyddet om jag vill ha kameran i fickan på shortsen tex.

Men hittills har 3 av 3 forumiter som skrivit sedan igår varit positiva till originalskyddet, så det verkar onekligen vara en investering värd att göra.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Köpte en RX100 II igår och är överförtjust. Mycket smidig och ett riktigt kvalitetsbygge. Hög-iso egenskaperna är det bästa jag sett på en kompaktkamera. Imponerande bra, faktiskt. Äntligen en kompakt som faktiskt också är duglig nog att vara en fullgod reserv till DSLR. Älskar den tiltbara skärmen. Man kan gå med kameran på magen och fota diskret.

Efter lite pillande inser man också att menysystemet är både enkelt och logiskt. Det enda jag saknar är att BW-läget saknar lite möjligheter som sepia och andra effektfilter.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Grattis till ett bra köp.

Själv har jag den första varianten av RX100. Nån som tror/tycker det är idé att uppgradera?
Tänker Mest på bildkvaliteten, om det skiljer mycket. Funderar mest bara.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Grattis till ett bra köp.

Själv har jag den första varianten av RX100. Nån som tror/tycker det är idé att uppgradera?
Tänker Mest på bildkvaliteten, om det skiljer mycket. Funderar mest bara.
Den nya har ju en bakbelyst sensor och ger ca ett steg lägre brusnivåer. Tror det stämmer faktiskt då jag jämfört med en kompis RX100 modell 1. Wifi och Vinklingsbar sökare är ju också förträffligt. Funderar på att skaffa sökartillbehör.
 

afe

Aktiv medlem
Köpte en RX100 II igår och är överförtjust. Mycket smidig och ett riktigt kvalitetsbygge. Hög-iso egenskaperna är det bästa jag sett på en kompaktkamera. Imponerande bra, faktiskt. Äntligen en kompakt som faktiskt också är duglig nog att vara en fullgod reserv till DSLR. Älskar den tiltbara skärmen. Man kan gå med kameran på magen och fota diskret.

Efter lite pillande inser man också att menysystemet är både enkelt och logiskt. Det enda jag saknar är att BW-läget saknar lite möjligheter som sepia och andra effektfilter.
Varför i hela friden vill du göra sånt i kameran? Ställ in den på råformat och fixa i datorn i stället :)
 
ANNONS