Annons

Fota landskap i Norge?

Produkter
(logga in för att koppla)

walander94

Ny medlem
Jag och en kompis tänkte åka till Norge i början av augusti för att fota deras otroligt vackra natur och landskap.
Är det någon som har tips på var man kan åka? Bra fotoställen, häftig natur eller annat kul?
Vi bor i Skövde-trakterna och tänkte vara borta i 2 nätter, och därför vill vi inte åka allt för långt...

Tar tacksamt emot tips! :)
 

frwe

Aktiv medlem
Rondane och Dovre nationalparker. Men ni skulle egentligen vänta till mitten av september när höstfärgerna har kommit men det kanske inte är aktuellt? /Frode
 

DocRock

Aktiv medlem
Romsdalseggen

Jag rekommenderar varmt Åndalsnes med trollväggen och romsdalseggen.
I närheten har ni även trollstigen och geiranger. Visst lite långt och jag skulle nog ta åtminstone en natt till, men det är det värt. se mitt bildspel/video från slutet av Juli


http://youtu.be/0bT044LXpsA

Per
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Norges natur är verkligen vacker, om ni kan vänta till i mitten av september blir det än bättre när Hardangervidda glöder i höstfärger.
Kl 11.00 går färjan från Strömstad - kl 13.30 är ni i Sandefjord. Fortsätt till Geilo.
På några timmar ändrar naturen färg från grönt till “HÖSTGULD”, vartefter ni åker upp till Hardangervidda. Två dagar är kanske för lite för att åka runt Hardangervidda.
Stanna och bo i Geilo och åk in på några av de många småvägarna IN på Hardangervidda och njut av färger och vyer.
Har ni 3 dagar på er kan ni på hemvägen åka över Imingfjell och sedan tillbaka till Sandefjord.
HÅHÅ
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Hardangervidda sen ned till Lysebotn och hem igen.....
jotunheimen är klockrent innan... men lite längre.
 

joakim d

Aktiv medlem
Hej

Jag hakar på den här tråden eftersom jag också är lite intresserad av att eventuellt åka till Norge under augusti, är det någon som varit i Flåm och området däromkring och har några synpunkter på det för landskapsfotografi? Det ser ju fint ut på bilder och ligger inta alltför långt bort.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Kan nog bara instämma med de tidigare, åker du på en norgetur i två dagar blir det drive-by photo åsså måste ni tillbaka igen, lägg tre till fyra dagar och få en resa som ni kommer ihåg länge och sjukt mycket bra bilder. Förra året var det två resor, söder och norr Trollstigen på tre dagar var ändå tyckte vi att man fick stressa lite. Hela landet i den regionen är ett enda stort motiv och varannan km tappar man andan då man inte trodde det kunde bli finare.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Hej

Jag hakar på den här tråden eftersom jag också är lite intresserad av att eventuellt åka till Norge under augusti, är det någon som varit i Flåm och området däromkring och har några synpunkter på det för landskapsfotografi? Det ser ju fint ut på bilder och ligger inta alltför långt bort.
Ja, jag tycker du kan börja o spiterstulen och stanna någon natt och vandra upp mot topparna. Sedan åka söder ned över Turtargrö ned över Buarbreen och till lysbotn i Kjearag, med ett par övernattningar varav en i lysbotn så du kan gå upp till bulten, .... sen hem då har du en riktigt fin tur! 5 dagar borde vara lagom
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Joakim - betr. FLÅM
Åker du till Flåm så ta banan upp till Myrdal och stanna där så länge du kan och vandra omkring. Om du missar tåget tillbaka ner till Flåm så är det c:a 2 mil att gå tillbaka - och då måste du ha rikligt med batteri och minneskort.
Från Flåm är det sedan inte långt till Hardangervidda.
Mycket mer info på http://www.visitnorway.com/se/Product/?pid=47211

HÅHÅ
 

walander94

Ny medlem
Tack så hemskt mycket för alla förslag!

Tyvärr har vi inte möjlighet att åka i september eller mer än två nätter pga av skola och jobb... Annars hade det ju varit ett bättre alternativ som ni säger.

Men vi kanske får se denna mini-trip som en "teaser" och göra en längre resa nästa år.

Tack för hjälpen :)
 
ANNONS