Annons

5D marklll ingen kontakt med objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

trappern

Aktiv medlem
Naturligtvis lägger kameran av när det är midsommarafton. Kameran startar men jag kan inte ändra på bländaren i övrigt så är dom flesta funktior ok inte alla. När jag tar ett kort så kommer det upp ett felmeddelande. Error 01 "Kommunikationen mellan kameran o objektivet är felaktig rengör objektivkontakterna" Har gjort det och provat med flera andra objektiv men det hjälper inte. Tänkte att återställa alla kamerainställningar kommer rätt i menyn men kan inte scrolla ner till återställningen. Någon som varit ute för detta eller är det bara att skicka in den
 

Herr Persson

Aktiv medlem
Är det ett originalobjektiv du använder?

Om man använder piratobjektiv kan man råka ut för det problem du beskriver.
 

trappern

Aktiv medlem
Det var ett original Canon alldeles nytt 24-105 4L IS USM som satt på när felet blev. Även dom andra som jag provat med är orginal
 

Livephoto

Aktiv medlem
Naturligtvis lägger kameran av när det är midsommarafton. Kameran startar men jag kan inte ändra på bländaren i övrigt så är dom flesta funktior ok inte alla. När jag tar ett kort så kommer det upp ett felmeddelande. Error 01 "Kommunikationen mellan kameran o objektivet är felaktig rengör objektivkontakterna" Har gjort det och provat med flera andra objektiv men det hjälper inte. Tänkte att återställa alla kamerainställningar kommer rätt i menyn men kan inte scrolla ner till återställningen. Någon som varit ute för detta eller är det bara att skicka in den


Jag har samma problem med min MARK II och 24-105,
M.K
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Jag haft ett liknande problem förut. Börja med att rengöra (gnugga med något) kontakterna mellan objektivet och kameran. Om det ändå inte fungerar kan ni kolla närmare på de fjädrade piggarna på kameran. Har de fått en liten snyting kan fjädringen i dem börjat strula, alternativt att en av pigorna tjärvar lite!

I mitt fall hade objektivet fått sig en snyting vilket gjort att en pigg fastnat i "intryck läge", så jag bände lite på den så att den ploppade ut igen!

Mvh
 

Livephoto

Aktiv medlem
Svar från Canon

Hör gärna av dig när du får tillbaka kameran vad det var för fel. Blir lite lur på om det är mitt 24-105 som har sabbat kameran. Den är skickad till Canon nu får se vad dom säger
Svar från Canon:
"EF 24-105MM 4L IS USM
Utbyte: Bländare
Utbyte: Zoomsystem
Justering: Linssystem
Justering: AF-System 3.999,98
BARREL ASS'Y, ZOOM
LENS ASS'Y, 3RD GROUP (EMD) 1.181,34

Bländaren fungerar inte tillfredsställande, det är
nödvändigt att byta bländaren."


Jag har haft den för en månad sedan hos visual service som gick i konkurs ( canon service i stockholm ) fick den reparerat enligt de men jag kunde inte använda optiken eftersom det gick inte att få kontakt med kamera.
Nu vill de ha igen 4 000 för att reparera den. Jag är snart uppe i 8000 kr utan att ha en fungerande optik.

Jag tycker att det är förkastlig hur man hanterar kundrelationer.
Har haft #Canon i många år men nu är det dags att bytta till #Nikon eller #Sony.
 

trappern

Aktiv medlem
Svar från Canon:
"EF 24-105MM 4L IS USM
Utbyte: Bländare
Utbyte: Zoomsystem
Justering: Linssystem
Justering: AF-System 3.999,98
BARREL ASS'Y, ZOOM
LENS ASS'Y, 3RD GROUP (EMD) 1.181,34

Bländaren fungerar inte tillfredsställande, det är
nödvändigt att byta bländaren."


Jag har haft den för en månad sedan hos visual service som gick i konkurs ( canon service i stockholm ) fick den reparerat enligt de men jag kunde inte använda optiken eftersom det gick inte att få kontakt med kamera.
Nu vill de ha igen 4 000 för att reparera den. Jag är snart uppe i 8000 kr utan att ha en fungerande optik.

Jag tycker att det är förkastlig hur man hanterar kundrelationer.
Har haft #Canon i många år men nu är det dags att bytta till #Nikon eller #Sony.
Låter ju helt horribelt, har du inte garanti på det?
Börjar själv att bliva fundersam när det gäller Canon o deras serviceföretag. Skickade in min kamera till Canon RCC i Göteborg. Fick efter att dom undersökt den besked om att den inte
var värd att reperera. Enligt deras obduktionsrapport var det spår av sand och vätska i kameran.
Mig veterligen har den inte varit utsatt för någon vätska o sand låter ju väldigt konstigt.
En kamera för 25tusen är drygt ett år gammal och är inte värd att reperera låter mycket konstigt.
En annan sak som man funderar över är att om dom får behålla kameran o skrota den så kostar det inte mig någonting.Lagar dom den då säljer den eller man börjar ju fundera?? Har kopplat in mitt försäkringsbolag och dom skall ha kameran inskickad, får se hur det slutar.
 

Livephoto

Aktiv medlem
Låter ju helt horribelt, har du inte garanti på det?
Börjar själv att bliva fundersam när det gäller Canon o deras serviceföretag. Skickade in min kamera till Canon RCC i Göteborg. Fick efter att dom undersökt den besked om att den inte
var värd att reperera. Enligt deras obduktionsrapport var det spår av sand och vätska i kameran.
Mig veterligen har den inte varit utsatt för någon vätska o sand låter ju väldigt konstigt.
En kamera för 25tusen är drygt ett år gammal och är inte värd att reperera låter mycket konstigt.
En annan sak som man funderar över är att om dom får behålla kameran o skrota den så kostar det inte mig någonting.Lagar dom den då säljer den eller man börjar ju fundera?? Har kopplat in mitt försäkringsbolag och dom skall ha kameran inskickad, får se hur det slutar.
Jag fick liknande modellande "Hej,
Bländaren fungerar inte tillfredsställande, det är
nödvändigt att byta bländaren. Linsen är inte bra optiskt, den är glappig i
främre linsparti. För åtgärda detta måste barrel
ass'y zoom bytas.Jag anser inte att det är lönsamt att reparera
denna lins.
Mvh
Teknikern, Canon RCC
 

trappern

Aktiv medlem
Fick mitt nya kamerahus från Kina idag 18.500 nto. i brevlådan, funkar klockrent med samtliga gluggar så det var inget fel på mitt 24-105 vilket jag var orolig för. Är fortfarande mycket fundersam över att mitt gamla hus inte var värt att reparera. Finns det någon annan kameraverkstad som inte har barn ihop med Canon som man kan lämna den till för en koll?
 

PAng

Ny medlem
Jag får samma felmeddelande på min 5D Mark III, Error 01 "Kommunikationen mellan kameran o objektivet är felaktig rengör objektivkontakterna". Jag har provat med olika objektiv och det är samma meddelande för samtliga.
Kontaktade Canon Nordic RCC och de föreslog att jag skulle skicka in kameran. Nu är det 1.5 vecka sedan Canon Nordic RCC tog emot kameran. När jag ringde till dem idag gav de besked om att de inte har hunnit göra felsökning än och att det troligtvis tar 4-5 veckor innan kameran är klar pga. otillräckliga personalresurser.
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Precis detta felmeddelande fick jag med ett 24-105. Lämnade in det för felsökning och det var en flexkabel som gått sönder i objektivet. Reparationen skulle kosta 5400:- De fick skrota objektivet.
Läste i en hel del forum och det här felet verkar vara vanligt på den gluggen. Många kunder som vill hävda att det är ett konstruktionsfel men det vill inte Canon gå med på.
Synd på ett annars bra objektiv. Jag kommer då aldrig att införskaffa ett sådant igen.
 

Knost

Medlem
Precis detta felmeddelande fick jag med ett 24-105. Lämnade in det för felsökning och det var en flexkabel som gått sönder i objektivet. Reparationen skulle kosta 5400:- De fick skrota objektivet.
Läste i en hel del forum och det här felet verkar vara vanligt på den gluggen. Många kunder som vill hävda att det är ett konstruktionsfel men det vill inte Canon gå med på.
Synd på ett annars bra objektiv. Jag kommer då aldrig att införskaffa ett sådant igen.
Det är för dj-vligt att man ska behöva betala 5400kr för en liten flexkabel som dessutom verkar vara bristfällig. Vad kan en kabel kosta? Har själv samma problem med ett 24-105mm och har pratat både med Canon Sverige och USA. De vägrar att erkänna att det förmodligen finns ett antal batcher med felaktigt konstruerade objektiv ute som de borde reparera gratis. Man borde lägga upp detta på deras FB sida eller liknande sociala medier.

Mitt objektiv är varken tappt eller fått sig en stöt. Support killen på Canon måste vara ensam för deras ledtider är sinnesjukt långa och inga verkar bry sig där när man får en massa standardsvar hela tiden.
 

Orfeous

Aktiv medlem
Det är lite så med andra produkter också.. när man vet att det finns måååånga med exakt samma fel och sedan berättar det för leverantören eller tillverkaren.. då är det ingen som har hört om det. Verkar som att de blundar för forum och vad kunder påpekar. Detta finns t.ex bland bilar. Har en viss bilmodell stort problem med en viss komponent och man går in hos återförsäljaren så har ingen hört talats om det :)

Vad jag har läst så har 24-105 fått dålig kritik. Så kanske är det objektivet canons svarta får?
24-70 med extender är kanske mer att fördedra isåfall om man vill ha lite längre brännvidd än 70mm
 

NLC76

Aktiv medlem
Var har du läst att 24-105 "har fått dålig kritik"? Canons extender är inte kompatibel med EF 24-70 mm f/4 IS, så det alternativet är ett rätt dålig ersättare.
 

Knost

Medlem
Det är för dj-vligt att man ska behöva betala 5400kr för en liten flexkabel som dessutom verkar vara bristfällig. Vad kan en kabel kosta? Har själv samma problem med ett 24-105mm och har pratat både med Canon Sverige och USA. De vägrar att erkänna att det förmodligen finns ett antal batcher med felaktigt konstruerade objektiv ute som de borde reparera gratis. Man borde lägga upp detta på deras FB sida eller liknande sociala medier.

Mitt objektiv är varken tappt eller fått sig en stöt. Support killen på Canon måste vara ensam för deras ledtider är sinnesjukt långa och inga verkar bry sig där när man får en massa standardsvar hela tiden.

Nu har jag varit i kontakt med Canon Service i fredags och tydligen så drar de tillbaka sitt krav på reparationskostnader efter allt strul. Vilket innebär att jag får tillbaka ett reparerat 24-105mm inom en 2 veckor. Jippie vilken glad nyhet. :)

Var har du läst att 24-105 "har fått dålig kritik"? Canons extender är inte kompatibel med EF 24-70 mm f/4 IS, så det alternativet är ett rätt dålig ersättare.
Själv så har jag inte läst att objektivet fått någon direkt dålig kritik, dock har jag läst om flera som haft samma problem som jag har. Vilket tyder på designfel, som Canons suypport även bekräftade. :)
 
Error01

Naturligtvis lägger kameran av när det är midsommarafton. Kameran startar men jag kan inte ändra på bländaren i övrigt så är dom flesta funktior ok inte alla. När jag tar ett kort så kommer det upp ett felmeddelande. Error 01 "Kommunikationen mellan kameran o objektivet är felaktig rengör objektivkontakterna" Har gjort det och provat med flera andra objektiv men det hjälper inte. Tänkte att återställa alla kamerainställningar kommer rätt i menyn men kan inte scrolla ner till återställningen. Någon som varit ute för detta eller är det bara att skicka in den
Hej!
Detta problem har jag haft själv. Jag har reparerat detta på egen hand, en kabel inne i optiken som styr bländaren. Jag beställde kabeln från E-bay, som bara kostade några hundralappar med inklusive frakt.Men lite känsla för smått mekaniskt gick det bra. Man måste vara noggrann när man sätter ihop linserna, som sitter med tre excentriska styrpinnar. Efter hopmonterad optik behövs en kalibrering mellan optiken och kameran.
 
ANNONS