Annons

Problem i fotostudio med wifi

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag har precis fått en fotostudio och håller på och testar mig fram. Min kamera har inbyggd wifi och jag skulle vilja kunna utnyttja denna och fota med mobilen när jag inte står vid kameran.
Problemet är att wifin och externa blixten inte verkar helt samarbetsvilliga med varandra.

Två olika saker kan hända. Antingen så:
Ingen bild syns på skärmen (varken på kameran eller mobilen) men det fotas med blixt
eller
Bild syns på skärmarna, men det fotas utan blixt.

Det här gäller oavsett om jag sätter på manuellt läge eller auto(blixt)läge.

Utan den externa blixten så fungerar det fint. Behöver den externa blixten för att tala om för fotostudioblixtarna att kort knäpps.

Har en Canon 70D. Externa blixten lånar jag bara och är egentligen för Nikon, kan det vara felet?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det kan mycket väl vara felet. De flesta kameratillverkarna skryter om att de använder "standard ISO 518 blixtsko". Bra! Utmärkt! Då borde allt vara frid och fröjd. Men detta är en av de större bland alla de lögner som crkulerar runtom i fotovärlden. Det betyder enbart att blixtskornas mekaniska dimensioner ska vara desamma (men inte ens detta stämmer så bra eftersom de godtagna toleranserna i denna standard är så stora).

Elektriskt är standarden definierad enbart för "dumma" blixtar, där det räcker för kameran att sluta en kontakt mellan den stora mittkontakten ochblixtskohållarens mekaniskta skenor. Inga andra elektriska kontakter eller signaler är definierade. Följaktligen finns här ingen som helst kompatibilitet mellan de olika tillverkarna - var och en har sitt egna system. Inga har heller samma protokoll för trådlös styrning.

Du har inte angivit ifall du försöker att köra den externa Nikon-blixten trådlöst från din Canon-kamera. Det lär i så fall inte fungera. Har du provat med att sätta blixten i din kameras blixtsko? Eller funkar inte heller detta i kombination med WiFi?

Du behöver ställa såväl kamera som blixt i manuellt läge.
 

eskil23

Aktiv medlem
Utlöser du både blixten och kameran med wifi? I så fall kommer blixten att brinna av innan kameran hinner öppna slutaren. Då får man oftast en helt mörk bild. Det är kameran som måste utlösa blixten eftersom den måste synkas mot slutarens ridå.
 
ANNONS