Annons

Digitalisera dia/negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Familjens dia / negativ skall digitaliseras. Jag har funderat lite och det får bli en enkel lösning så att min kära mor kan sköta en del av jobbet. Utöver kameran (Nikon FX) så saknas väl nästan allt. Efter att letat runt ett tag så tror jag att bälg + duplikator, alternativt en duplikator som skruvas fast i objektivet kommer fungera för oss (Nikon ES-1).

Jag köper gärna färdiga lösningar men kan göra lite lättare "gör-det-själv" om jag måste. Tanken är att ha en komplett flyttbar rigg där kameran är fastskruvad. Riggen tänkte jag placera framför en ljuslåda som ljussätts med en 35W E27-lampa / 5000K. Avfyrning sker med IR-fjärr.

Så nu till den roliga men dyra biten, vad för prylar skall man köpa? Jag har tänkt att utgå ifrån ett Nikon 60mm f2.8 macro men om det går så använder jag gärna mitt Sigma 150mm macro. Om bälgar och duplikatorer har jag noll koll så här behöver jag er hjälp ;-)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Mellanring

Allt du behöver utöver det du redan har är en mellanring eller en billig bälg och sedan lite pill med att göra en mask/diahållare. Förmodar att du redan har ett stativ att börja med innan du gör någon mer fast anordning. Kör du FX behöver du bara köra 1:1 på macrot för att få med hela diat/negativet. Mellanring behövs om du vill göra detaljutsnitt,

http://guld.moderskeppet.se/listor/lista/4045_fota-dina-aldre-bilder/0_Fota+dina+äldre+bilder

PS En duplikator som skruvas fast i gängan till macrot är smidig om man inte pallar med att göra en egen hållare.
 

HenryB

Aktiv medlem
Allt du behöver utöver det du redan har är en mellanring eller en billig bälg och sedan lite pill med att göra en mask/diahållare. Förmodar att du redan har ett stativ att börja med innan du gör någon mer fast anordning. Kör du FX behöver du bara köra 1:1 på macrot för att få med hela diat/negativet. Mellanring behövs om du vill göra detaljutsnitt,

http://guld.moderskeppet.se/listor/lista/4045_fota-dina-aldre-bilder/0_Fota+dina+äldre+bilder

PS En duplikator som skruvas fast i gängan till macrot är smidig om man inte pallar med att göra en egen hållare.
Tack för ditt svar. Jag har kollat på Moderskepptets guider samt en hel del på tuben. Om det vore jag själv som skulle fota av bilderna så hade jag kunnat köra med stativ eller något mer "basic". Nu är det min kära mor som skall göra det jobbet så då vill jag ha något stabilt och enkelt. Därför överväger jag en rigg liknande den Sten visar upp i inlägg #15 i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=161258

Riggen verkar stabil och jag borde kunna lära min mor att fokusera samt byta bild. Efterbehandlingen får jag sköta. Nu kör jag inte Pentax så då är frågan vad för motsvarande prylar jag behöver för min Nikon FX. Jag kan även tänka mig en liknande lösning som denna: http://www.photax.se/dia/diaduplikator/diaduplikator.htm#neg om det finns någon som är gjord för fullformat och fixar både dia och remsor. Nikons variant (ES-1) verkar enbart vara för dia.
 

aqtek

Medlem
AF-S 60 mm är förträfflig tillsammans med dia-adaptern ES-1 men du behöver en omvandlare för gängorna som heter BR-5 också.
Diahållaren blir monterad som en enhet med objektivet och kameran så Det blir ingen skakoskärpa, oavsett slutartid.
Använder bländarförval (f/8) och exponerade i dagsljus.
 

Mesch

Aktiv medlem
Familjens dia / negativ skall digitaliseras. Jag har funderat lite och det får bli en enkel lösning så att min kära mor kan sköta en del av jobbet. Utöver kameran (Nikon FX) så saknas väl nästan allt. Efter att letat runt ett tag så tror jag att bälg + duplikator, alternativt en duplikator som skruvas fast i objektivet kommer fungera för oss (Nikon ES-1).

Jag köper gärna färdiga lösningar men kan göra lite lättare "gör-det-själv" om jag måste. Tanken är att ha en komplett flyttbar rigg där kameran är fastskruvad. Riggen tänkte jag placera framför en ljuslåda som ljussätts med en 35W E27-lampa / 5000K. Avfyrning sker med IR-fjärr.

Så nu till den roliga men dyra biten, vad för prylar skall man köpa? Jag har tänkt att utgå ifrån ett Nikon 60mm f2.8 macro men om det går så använder jag gärna mitt Sigma 150mm macro. Om bälgar och duplikatorer har jag noll koll så här behöver jag er hjälp ;-)
Ett reprostativ från cyberphoto och ett litet ljusbord är vad jag tänkt använda, trots att jag har två negativskanners på hyllan. :)
Det blir så otroligt mycket snabbare att använda kameran.

Kostnad ca 2000:-
 

HenryB

Aktiv medlem
AF-S 60 mm är förträfflig tillsammans med dia-adaptern ES-1 men du behöver en omvandlare för gängorna som heter BR-5 också.
Diahållaren blir monterad som en enhet med objektivet och kameran så Det blir ingen skakoskärpa, oavsett slutartid.
Använder bländarförval (f/8) och exponerade i dagsljus.
Tack för den informationen Arne. Hur är den att arbeta med, får man justera diat i alla led varje gång man byter eller finns det något fast läge?
 

HenryB

Aktiv medlem
Ett reprostativ från cyberphoto och ett litet ljusbord är vad jag tänkt använda, trots att jag har två negativskanners på hyllan. :)
Det blir så otroligt mycket snabbare att använda kameran.

Kostnad ca 2000:-
Kollade på det reprostativ från Kaiser som CP säljer och maxvikt för kameran uppger dom till 1.5kg. Den vikten överskrider jag tyvärr med mitt Sigma 150mm macro. Nästa steg upp skulle bli ett LPL CS-5 från Photax och det ligger på 3500:-. Får fundera på detta ett tag ;-)
 

aqtek

Medlem
Tack för den informationen Arne. Hur är den att arbeta med, får man justera diat i alla led varje gång man byter eller finns det något fast läge?
Den är väldigt lätt att arbeta med tycker jag. Det är ett fast läge i nedre kant men inte i sida.
Man får ganska snart en känsla för hur diaramen ska sitta för att bilden ska bli centrerad.
Tittar dock alltid i sökaren innan jag trycker av för att kontrollera och finjustera horisontallinjen.
 

Deblenh

Aktiv medlem
Begagnad förstoringsapparat på Tradera för några hundralappar blir ett finfint stabilt reprostativ med minimal händighet :)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Om du ska hålla på o köpa en massa grejor så skaffa en diaskanner istället, det blir mycket bättre. Du verkar ju ändå beredd att kasta ut en massa pengar.
 

Måns H

Aktiv medlem
Ljuskällan?

Ska till att plåta dia och även neg. Har skaffat flertalet prylar (mellanringar, omvändningsring, fick en spillbit opalplast gratis). Bygger lådan själv.

Nu är det fråga om ljuskälla.

35 W E27 5000K låter intressant! Vad är det för lampa? Var får man tag på den? Ljuskvalité?
 

Måns H

Aktiv medlem
Belysning

Tack för info!

Kollade länken. Cyberfoto ger ingen info om ljuskvalitén på Dörr-lampan. Men jag hittade liknande på nätet, rattljus.se. Dom uppger ra 96 för sina viva-litelampor, ett utmärkt värde om det stämmer. Och 5500 K = dagsljusfärg tror jag är bra för ändamålet.

Har sett LED-ljus där man uppger ra 97, men då med varmvit ton. Det verkar som om LED med dagsljusfärg ännu inte finns med så bra värden.
 

Svirre1

Ny medlem
Den är väldigt lätt att arbeta med tycker jag. Det är ett fast läge i nedre kant men inte i sida.
Man får ganska snart en känsla för hur diaramen ska sitta för att bilden ska bli centrerad.
Tittar dock alltid i sökaren innan jag trycker av för att kontrollera och finjustera horisontallinjen.
Ja den metoden kommer att fungera bra för mej. Varför ska man krångla till det med annat tjafs.
 
ANNONS