Annons

Storlek på skärm..24 eller 27 tum?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag kan alltså inte använda någon annan utrustning för att kalibrera den? Min gamla Spyder Pro är alltså oanvändbar om jag köper en av Dell-skärmarna? Är det korrekt uppfattat?
Du kan fortfarande göra en profil med Spydern, men du kan inte kalibrera skärmarna med den. För det är det i1 Display Pro som gäller.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag vet att detta har diskuterats massor av gånger i i stort sett varenda tråd om skärmar, men jag är ändå inte säker på att jag fattat det hela rätt.

Är nedanstående rätt uppfattat?

  • Vid en kalibrering ställer jag in ljusstyrka, färgtemp och gamma. Detta kan på skärmar som har s.k hårdvarukalibrering göras med hjälp av en kalibrator, och för Dell-skärmar är det endast i1 Display Pro som funkar.
  • Har jag inte en skärm som tillåter hårdvarukalibrering, alternativt inte en i1 Display Pro, så kan jag hjälpligt kalibrera manuellt. I så fall använder jag reglagen på skärmen för att ställa in "lagom ljusstyrka" i ett "halvmörkt rum", ställer in färgtemp 6500 Kelvin, och gamma på 2,2. Eventuellt kan jag ta det program Crimson rekommenderar, http://www.calibrize.com/ till hjälp.

När jag gjort ovanstående bör jag med hjälp av min SpyderPro (vilken version jag har kommer jag inte ihåg) göra en profilering av skärmen.

Edit: fel av mig! Calibrize är ett sätt att profilera utan hjälpmedel. Eller?
 

ztenlund

Aktiv medlem
"Hårdvarukalibreringen" justerar mer än ljusstyrka, färgtemperatur och gamma i skärmen. Den ändrar i LUT:en i skärmen så att om datorn skickar en färg som är x, men skärmen visar x+1, så ändras LUT:en så att x ger x-1 för att få x på skärmen. Beskrivningen är förstås inte helt tekniskt korrekt. ;) Detta så långt det går. Sedan tar profilen, som görs efter skärmens justering, det sista ihop med ett färghanterande program.

Calibrize ska du förstås inte använda om du har en kalibratorpuck och tillhörande program, utan då använder du dessa. Då får du hjälp att justera skärmens värden via knapparna, i den mån det är möjligt, av pucken ihop med programmet. När du sedan gjort det skapar programmet en färgprofil som beskriver hur din skärm beter sig. Den används sedan för att justera i grafikkortets LUT för att justera det som inte gick att göra på skärmen, samt för att färghanteringen i det program du använder ska kunna anpassa visningen av bilden.
 

Graylingman

Aktiv medlem
...om du har en kalibratorpuck och tillhörande program, ...
Det är ju det jag inte har, utan jag har bara en SpyderPro och jag funderar alltså på hur jag gör "det bästa möjliga" av situationen utifrån just mina förutsättningar. "Bästa möjliga" alltså. Inte perfekt eller korrekt in i minsta detalj.
 

forstheim

Aktiv medlem
Det bästa du kan göra är att både kalibrera och profilera!

Begreppen "kalibrera" och "profilera" kan lätt bli förvirrande eftersom kalibrering inte sällan nämns när man egentligen menar profilering. För egen del menar i alla fall jag att kalibrering är när du manuellt med skärmens menyer ändrar sådant som ljusstyrka, kontrast och färgtemperatur. Profilering däremot är när du använder dig av ett verktyg ala Spyder för att automatiskt mäta omgivningsljus och saker direkt på skärmen. Genom mätningarna skapar sedan Spyder en profil (profilering!) vilken läses in från grafikkortet varje gång du startar upp datorn.

Gör du dessa båda saker så har du alltså kommit en god bit på väg. Sedan kan man väl då också göra en så kallad hårdvarukalibrering om man nu har en skärm som tillåter det. Det har jag dock aldrig gjort själv, så hur det riktigt fungerar har jag inte koll på..
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ju det jag inte har, utan jag har bara en SpyderPro och jag funderar alltså på hur jag gör "det bästa möjliga" av situationen utifrån just mina förutsättningar. "Bästa möjliga" alltså. Inte perfekt eller korrekt in i minsta detalj.
Jag har samma problem eftersom jag har en Eizo-puck. Det går inte ihop med min bärbara eftersom det tillhörande programmet förstås bara fungerar med Eizos skärmar. Pucken är egentligen en Spyder, men de har ju separata licenser så pucken fungerar ju inte med dessa program. Det gick bättre när jag hade en "brandad" i1 Display2 då det programmet gick att ladda ner och köra ändå.

För ett tag sedan försökte jag få igång dispcalgui på min gamla bärbara, men det ville sig inte riktigt. På den nya har jag inte prövat då jag helst undviker att stoppa in en massa om jag inte vet att det fungerar. Nu gör detta inte så mycket eftersom skärmen ändå inte är lyckad för bildhantering, men jag hade ändå gärna fått ner deltaE. Att köpa en helt ny kalibrator bara för detta ter sig dock vanvettigt då skärmen inte är lämpad för bildhantering.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Det bästa du kan göra är att både kalibrera och profilera!

Begreppen "kalibrera" och "profilera" kan lätt bli förvirrande eftersom kalibrering inte sällan nämns när man egentligen menar profilering. För egen del menar i alla fall jag att kalibrering är när du manuellt med skärmens menyer ändrar sådant som ljusstyrka, kontrast och färgtemperatur. Profilering däremot är när du använder dig av ett verktyg ala Spyder för att automatiskt mäta omgivningsljus och saker direkt på skärmen. Genom mätningarna skapar sedan Spyder en profil (profilering!) vilken läses in från grafikkortet varje gång du startar upp datorn.

Gör du dessa båda saker så har du alltså kommit en god bit på väg. Sedan kan man väl då också göra en så kallad hårdvarukalibrering om man nu har en skärm som tillåter det. Det har jag dock aldrig gjort själv, så hur det riktigt fungerar har jag inte koll på..
Jo, din uppfattning överensstämmer med min.

Jag använder reglagen på skärmen för att ställa in "lagom ljusstyrka" i ett "halvmörkt rum", ställer in färgtemp 6500 Kelvin, och gamma på 2,2.

Därefter profilerar jag med SpyderPro

Om (när?) jag köpt en Dell-skärm alltså :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
[...]Gör du dessa båda saker så har du alltså kommit en god bit på väg. Sedan kan man väl då också göra en så kallad hårdvarukalibrering om man nu har en skärm som tillåter det. Det har jag dock aldrig gjort själv, så hur det riktigt fungerar har jag inte koll på..
Har man en sådan skärm så körs förstås allting i ett svep. Starta programmet, välj vilka parametrar du vill ha,lägg på pucken och tryck på start. Koka kaffe, bit på naglarna, gå på muggen eller vad som nu passar. Välj i förekommande fall ett namn på profilen och tryck på spara.

Oftast kan man byta mellan olika kalibreringar från datorn. I mitt fall tre stycken där jag har lagt sRGB, AdobeRGB och Native. Aktuell profil i Windows byts automatiskt, men man bör starta om eventuella färghanterande program om man byter läge. Min förra skärm var mer besvärlig eftersom man bytte läge på skärmen och sedan var tvungen att byta profil i Windows manuellt. Det var inte helt genomtänkt.

För mig är en stor poäng med den här typen av skärm att man kan kalibrera sRGB-läget ordentligt i skärmen, vilket gör att även sådant som inte är färghanterat, och som ju normalt sett är i sRGB, ser ut någorlunda som det ska. Alltså kör jag skärmen i det kalibrerade sRGB-läget större delen av tiden och byter bara till något av de andra om jag specifikt vill ha stort färgomfång.
 

forstheim

Aktiv medlem
Har man en sådan skärm så körs förstås allting i ett svep. Starta programmet, välj vilka parametrar du vill ha,lägg på pucken och tryck på start. Koka kaffe, bit på naglarna, gå på muggen eller vad som nu passar. Välj i förekommande fall ett namn på profilen och tryck på spara.

Oftast kan man byta mellan olika kalibreringar från datorn. I mitt fall tre stycken där jag har lagt sRGB, AdobeRGB och Native. Aktuell profil i Windows byts automatiskt, men man bör starta om eventuella färghanterande program om man byter läge. Min förra skärm var mer besvärlig eftersom man bytte läge på skärmen och sedan var tvungen att byta profil i Windows manuellt. Det var inte helt genomtänkt.

För mig är en stor poäng med den här typen av skärm att man kan kalibrera sRGB-läget ordentligt i skärmen, vilket gör att även sådant som inte är färghanterat, och som ju normalt sett är i sRGB, ser ut någorlunda som det ska. Alltså kör jag skärmen i det kalibrerade sRGB-läget större delen av tiden och byter bara till något av de andra om jag specifikt vill ha stort färgomfång.
Tack för förklaringen, Martin! :)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag tycker själv det är väldigt mycket behagligare med en 24"a än 27, speciellt om det bara är 1920x1080 på båda. Jag hade tagit 24an alla dagar i veckan!
Jag har en Dell U2410 (24") nu och ska skaffa en skärm till att ha ståendes jämte. Jag kommer att skaffa en Dell P2145Q (24") eller P2715Q (27"). Funderar på vad som kan vara bäst? Blir det inte tokigt med 2 skärmar i olika storlekar?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har en Dell U2410 (24") nu och ska skaffa en skärm till att ha ståendes jämte. Jag kommer att skaffa en Dell P2145Q (24") eller P2715Q (27"). Funderar på vad som kan vara bäst? Blir det inte tokigt med 2 skärmar i olika storlekar?
Jag har en 30" som huvudskärm och en 22" som sekundär skärm. Det funkar perfekt. Det finns inget som säger att de måste ha samma storlek eller upplösning.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag har en Dell U2410 (24") nu och ska skaffa en skärm till att ha ståendes jämte. Jag kommer att skaffa en Dell P2145Q (24") eller P2715Q (27"). Funderar på vad som kan vara bäst? Blir det inte tokigt med 2 skärmar i olika storlekar?
Om skärmarna är nära varandra i storlek t.ex. 24"@1920x1200 och 22"@1920x1080 så upplever jag det som störande.

Om jag har en 27" och en 20" så blir den mindre automatiskt en sekundär skärm vilket gör att det inte stör mig.

Fast det är ju i allra högsta grad en smaksak :-D
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag har precis idag köpt en 27" IPS LED 2560x1440 och det är en stor skillnad mot min gamla 23.1" dell skärm.

Satsa på en 27" med en riktig panel om du arbetar med foto/video och hoppa över TN panelerna helt.
 

Umi71

Aktiv medlem
Vad är en riktig panel?
IPS?

Jag ska ha 2 skärmar på skrivbordet och 2 x 27" blir lite stort
Då skulle jag satsa på en 27" som huvud skärm samt en 24" som extra skärm bredvid där man kan lägga extra fönster med mera på.

Och ja jag skulle satsa på en IPS skärm då den har bättre färgåtergivning, betraktningsvinklar ETC. än en TN panel. Om man sitter med foton/video redigering så skulle jag säga att IPS är att satsa på om man ska byta monitor.
 
ANNONS