Annons

Durst M301 som stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Har köpt ett Durst M301. Medans jag väntar på att det ska anlända så tänkte jag börja fundera på nästa steg. Tanken är att bygga om det så att jag kan montera systemkameran på den för fotografering av dia.

Någon som gjort samma sak som kan tipsa om vad man behöver köpa för delar, och hur man enkelt går tillväga?

Bifogar en bild på hur jag tänkt från andra som gjort liknande.
 

Bilagor

hasse lundberg

Aktiv medlem
Någon typ av kulled/snabbfäste kanske för att montera kameran mot stativet.
Ska du göra diaduplikat behöver du nog ett makro eller mellanringar så att du kan fylla ut bildytan i kameran.
För diabilder bör du ha en jämn och diffus ljuskälla så att den syns som ett enhetligt ljus vid fotografering. Som du ser på min bild så syns varje LED i kamerans skärm (uppvinklad).
En plexiglasskiva som diffusor är billigt och bra.
Förmodligen behöver du nog skärma av ljuset mellan kameran och ljuslådan så inget ströljus kommer med vid exponeringen.
Vid reprofotografering är det nog bättre med 2 ljuskällor, en på var sida för att undvika reflexer i det du avbildar.
Min bild visar min tanke som inte kommit till skott ännu.
 

Bilagor

fringie

Aktiv medlem
Ser bra ut, tänkte prova med ett Pentax 100mm F4 Macro, har även 50 mm icke macro både 1.7 och 2.0 samt mellanring. Vet inte vad som kommer fungera bäst man kanske får prova sig fram.

Bra tips med plexiglas.
 

EJM68

Aktiv medlem
Ljusbord kanske http://www.cyberphoto.se/info.php?article=361432

Är inte säker, men jag tror att det bara är att skruva av huvudet och sedan skruva fast kamerahuset i plattan. Förhoppningsvis passar skruven i kamerahuset, annars får du skaffa en adapter.

En borste eller luftpump för att avlägsna damm.

Oglasad film kan slå sig i ramen och då kan det bli svårt att få bilden skarp (och plan). Har tyvärr ingen lösning men, det kanske finns andra som har det.

Har själv en macrobälg med duplikator (Nikon PB-4) som fungerar hyggligt. Tar liten plats.
 

Bostromi

Aktiv medlem
Va?! Förstöra en förstoringsapparat. För digitalfotografering. Upprörande. Kulturmörker. Överlåt apparaturen till de som uppskattar det nostalgiska mörkret, de som med stolthet kan säga att mörkrummet luktar kreativitet.
 

buskaolle

Ny medlem
fotografera av dia

Jag gjorde som du tänkt dej , med en durst 605
men jag lade ljushuvudet från förstoringsapparaten på plattan och använde den som ljuskälla och ett makro objektiv på kameran och fotade ner i bälgen på huvudet. inget problem med ströljus
 

bildsten

Aktiv medlem
Det är en utmärkt idé att konvertera en förstoringsapparat, det dräller av sådana, jag har ett sådant stativ på sommarstället. Här hemma har jag ett äldre reprostativ och skillnaden är obetydlig. Det du kan behöva är en skruv som passar stativgängan på kameran, den heter egentligen W 1/4" men det går också bra med UNC 1/4" som är lite lättare att få tag i.
Kolla här: www.photax.se, gå sedan till Kameror och tillbehör sedan till stativ, repro och tillbehör och längst ner på den sidan.
Ta vara på negativhållaren till förstoringsapparaten, den kan användas för att hålla filmen på plats. Jag har satt några möbeltassar av gummi under mina negtivhållare. Tänk på att hålla några mm avstånd till ljuskällan så att du inte får med pixlar och ev struktur på ytan på ljuskällan, beroende på vad du använder. Som sagt i ett svar ovan, maska av ljuset vid sidan av negativ och dia annars är det risk för nedsatt kontrast och reflexer i objektivet. Och så ska det vara dämpad belysning i rummet. !00 mm makro är lämpligt till negtiv och ett normalobjektiv nedbländat till 5,6 - 8 är lämpligt till annan repro. Vilket som passar bäst får du prova dej fram till.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Har köpt ett Durst M301. Medans jag väntar på att det ska anlända så tänkte jag börja fundera på nästa steg. Tanken är att bygga om det så att jag kan montera systemkameran på den för fotografering av dia.

Någon som gjort samma sak som kan tipsa om vad man behöver köpa för delar, och hur man enkelt går tillväga?

Bifogar en bild på hur jag tänkt från andra som gjort liknande.
Har du frågat upphovsrättsinnehavaren till den bilden om lov att återanvända den? Ledsen att vara tråkig, men på en sida som Fotosidan tycker jag det är hyfsat relevant ;)
 

fringie

Aktiv medlem
Har nu fått hem stativet.

Funderar på hur jag ska gå vidare. Behöver lite hjälp tips med hur jag ska tänka och vart man kan tänkas få tag i delarna. Någon som är bra på mått på skruvar/muttrar/gängor o annat som hör till?

Tänker mig en bricka, någon form av distans och en platta för fäste av snabbfästet. Hoppas bilderna förklarar hur jag menar.

Mått på skruv B (enligt googlande på serienr på skruven):
Durst Knob 12017-2 M300 2.5" Diameter 1" Long 3/4" Shaft 1/4"

Frågor:
Bricka C:
Hur stor bricka behövs och hur stort hål för att få igenom skruv B

Distans D:
Det gängade hålet där skruv B ska skruvas in, vad ska det vara för storlek på gänga? Dvs vad är vad i måtten ovan på Skruv B? Hur stor diameter behöver distansen vara? Längden behöver inte vara så lång 3-4 centimeter (?) mest så man kan skruva fast från båda ändar.
Andra ändan ska en platt skruv kunna skruvas fast för fäste av brickan. Lämplig gänga där?

Platta E:
Hur stora bör hålen vara för fäste av snabbfäste? Här antar jag att man bara köper en platta och borrar hål själv. Lekte med tanken på hålplatta (se bild) men det gäller ju att hålen har rätt avstånd.
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Detaljlösningen får du nog reda ut själv men ska du använda ett snabbfäste och fästa det i förstoringsapparatens stativ så handlar det nog om W 3/8 alternativt UNC 3/8. De här två gängorna kan ersätta varandra om det inte är frågan om avancerade konstruktioner. Det är den grova gänga som ofta finns i toppen på stativ. Ytterdiametern är alltså 3/8" eller 9,53 mm, frigående hål blir då 10 mm eller 9,6 om du har tillgång till ett sådant.

Gängan i botten på kameran är W 1/4 eller UNC 1/4 med ytterdiametern 6,35 mm, frigående hål lämpligen 6,5 mm eller 6,4 om du har tillgång til ett sådant. Den här gängan förekommer kanske också i botten på snabbfästets stativdel istället för 3/8.

Jag tror att både kamerafabrikanter och stativ-d:eek: m.fl. använder UNC numera.

Ska du borra för att gänga UNC 1/4 så är det 5,1 mm borr som gäller.
Ska du borra för att gänga UNC 3/8 så är det 8,0 mm borr.

Lycka till!
 

fringie

Aktiv medlem
Tack för svar. Hittade den här när jag sökte på 1/4 och 3/8.

http://tinyurl.com/guw4qgh

Känns som jag kan komma en bit på vägen med den?


Detaljlösningen får du nog reda ut själv men ska du använda ett snabbfäste och fästa det i förstoringsapparatens stativ så handlar det nog om W 3/8 alternativt UNC 3/8. De här två gängorna kan ersätta varandra om det inte är frågan om avancerade konstruktioner. Det är den grova gänga som ofta finns i toppen på stativ. Ytterdiametern är alltså 3/8" eller 9,53 mm, frigående hål blir då 10 mm eller 9,6 om du har tillgång till ett sådant.

Gängan i botten på kameran är W 1/4 eller UNC 1/4 med ytterdiametern 6,35 mm, frigående hål lämpligen 6,5 mm eller 6,4 om du har tillgång til ett sådant. Den här gängan förekommer kanske också i botten på snabbfästets stativdel istället för 3/8.

Jag tror att både kamerafabrikanter och stativ-d:eek: m.fl. använder UNC numera.

Ska du borra för att gänga UNC 1/4 så är det 5,1 mm borr som gäller.
Ska du borra för att gänga UNC 3/8 så är det 8,0 mm borr.

Lycka till!
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Ljusbord rekommenderar jag inte, använd ett förstoringshuvud som nån ovan har föreslagit.
Bäst är ett färghuvud som oftast ger ett mycket jämnt ljus över hela filmen och smårepor försvinner oxå, med ett S/V huvud kanske man kan använda en mattskiva (glasmästare) i förstoringshuvudet om det finns filterhållare. Med halogenlampa och opallampa får man rätt färgspektrum. För att ställa in kamerafästet så kan man använda en gammal kamera med mikroprismor. Då ser man exakt hur kameran är vinkelrätt (i sökaren) om man använder en spegel på förstoringshuvudet/ bottenplattan, men med digitalkamera går det nog med en mall, mät upp mallens kvadratiska linjer på bildskärmen så ser du om kameran lutar.
När man fotar av bilder så är 2 men helst 4 spot lampor bäst (ger jämnast ljus), dom ska vara inställda i rätt höjd vinkel för att undvika reflexer, olika vinklar för olika situationer och rätt avstånd för rätt ljusmängd (naturligtvis enda ljuskällan i rummet). Om man använder glödlampor så är pärl matterat bra.
 

Mats G

Aktiv medlem
TTL Blixt som ljuskällla

Varför använda fast ljus, med risk för skakningsoskärpa.
Sätt en blixt på TTL med diffusor under. TTL-kabel är en extra kostnad om man inte har.
Massor med "rätt" ljus, ingen oskärpa :)
 

bildsten

Aktiv medlem
Tack för svar. Hittade den här när jag sökte på 1/4 och 3/8.

http://tinyurl.com/guw4qgh

Känns som jag kan komma en bit på vägen med den?
Jag är tveksam, det är en sats grejer för att kombinera kamerastativ med studioblixthållare och liknande användning. Med tanke på priset undrar jag över material och toleranser. Men det är den typen av gängor det ska vara, men troligen inte just de skruvarna.

Kolla på Scandinavian photo, Cyberphoto eller Photax på foto. och stativtillbehör. Där är chanserna större att du hittar rätt skruv. Dyrare, javisst. Kolla också med någon lokal fotohandlare, de brukar också ha såna skruvar.
 

oet

Aktiv medlem
Jag håller på och designar ett fäste till min Durst M670 för att kunna använda det som reprostativ.
Det mesta kommer skrivas ut i 3D-skrivare.
Kommer fortfarande kunna byta tillbaka till originalhuvudet om jag skulle vilja.
Ett snabbfäste kommer att fästas i dom två hålen.

Hade det passat på ditt hade du ju kunnat låna designen om du velat.
 

Bilagor

Mesch

Aktiv medlem
Jag fegade ur och lät plånboken ta smällen :)

Köpte ett Kaiser Reprostativ från Cyberphoto för 1995:-

Det är inte superstadiet men det funkar hur bra som helst med en D800 och 105mm Macro.
Funderar på att komplettera med en makrosläde från Photax för ytterliga 500:-
Därifrån har jag redan köpt ett Microlight Ljusbord 795:-
 

trazan

Aktiv medlem
Tydligen har Durst olika lösningar, jag har en Durst 605 och tar man bort själva huvudet så finns en stativgänga med den grövre gängan på fästet,
En stativadapter med dom båda gängorna finns att tillgå, dvs en dubbelhane med den grova gängan samt den finare som motsvarar dagens kameror... klämkäckt!

Stabilt så det räcker
 

fringie

Aktiv medlem
Jag är tveksam, det är en sats grejer för att kombinera kamerastativ med studioblixthållare och liknande användning. Med tanke på priset undrar jag över material och toleranser. Men det är den typen av gängor det ska vara, men troligen inte just de skruvarna.

Kolla på Scandinavian photo, Cyberphoto eller Photax på foto. och stativtillbehör. Där är chanserna större att du hittar rätt skruv. Dyrare, javisst. Kolla också med någon lokal fotohandlare, de brukar också ha såna skruvar.
Köpte ändå för att testa.
Gick utmärkt att skruva dit den. Har inte mätt med vattenpass att den är rak men det känns som en bra bit på vägen. :)
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Köpte ändå för att testa.
Gick utmärkt att skruva dit den. Har inte mätt med vattenpass att den är rak men det känns som en bra bit på vägen. :)
Det gjorde du rätt i, det var ju en ringa penning för att försöka. Min invändning handlade mest om att det var en del grejer i satsen som du inte behövde, i varje fall inte för det här ändamålet. Man spara det som blev över, det var spigots, dvs sådana som används tillsammans med studioblixtar, om jag minns rätt.
 
ANNONS