Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefin_11

Medlem
Hej,

Jag är i behov av ett nytt minneskort. Jag fotar i raw och märker att kameran inte riktigt hänger med. Har en Canon 6D.

Jag kikade först på SanDisk Ultra 16 GB med hastighet 80mb/s. Men efter lite googlande så hittade jag även SanDisk extreme pro 16 GB med hastighet 95mb/s. Är det någon som vet om det är någon större skillnad mellan korten?

Såg även att Scandinavian Photo har 20 % på Lexar minneskort nu, är det ett kort jag ska satsa på istället? Är det värt de extra pengarna (inte så mycket pengar men kommer jag märka någon skillnad?) https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1008564352/lexar/minneskort-secure-digital-32gb-sdhc-95mb-s-633x-class-10-uhs-1-professional

Tacksam för lite guidning i denna djungel :)
 
Senast ändrad:

bach7617

Aktiv medlem
Hej,

Jag är i behov av ett nytt minneskort. Jag fotar i raw och märker att kameran inte riktigt hänger med. Har en Canon 6D.

Jag kikade först på SanDisk Ultra 16 GB med hastighet 80mb/s. Men efter lite googlande så hittade jag även SanDisk extreme pro 16 GB med hastighet 95mb/s. Är det någon som vet om det är någon större skillnad mellan korten?

Såg även att Scandinavian Photo har 20 % på Lexar minneskort nu, är det ett kort jag ska satsa på istället? Är det värt de extra pengarna (inte så mycket pengar men kommer jag märka någon skillnad?) https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1008564352/lexar/minneskort-secure-digital-32gb-sdhc-95mb-s-633x-class-10-uhs-1-professional

Tacksam för lite guidning i denna djungel :)
Jag tror du klarar dig med alla sd-korten som du nämner om du inte tar extremt mycket serietagningar eller filmar i 4K men 6D har ju inte den möjligheten.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Skrivhastigheten på en 6D ligger mellan 41-44 MB/s i benchmark med Magic Lantern. UHS-I ska man ha. Har man UHS-II från Sandisk kommer minneskortet gå ned i kompatibilitetsläge och ge lägre skrivhastighet.

Andra kameror med samma skrivhastighet är

  • EOS M
  • 100D
  • 650D
  • 700D
  • 70D
 
Senast ändrad:

Josefin_11

Medlem
Tack alla, jag är lite klokare.
Nu undrar jag bara om det är någon mer skillnad på SanDisk Ultra och Extreme mer än läshastigheten?
 

djungel

Aktiv medlem
Tyvärr säger de angivna värdena på korten väldigt lite om verklig hastighet. Sandisk extreme pro är väldigt mycket snabbare än sandisk ultra trots att båda anger 90 MB/s. Prisskillnaden är inte så stor på korten om man köper genom någon av näthandlarna och extreme pro som nog är ett av de bästa SD-korten som finns idag kan man ha nytta av när man uppgraderar till snabbare kamera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det var svårt att finna skrivhastigheten till SanDisk Ultra, men om det är det kort som återfinns här ligger skrivhastigheten på 17 MB/s.
https://havecamerawilltravel.com/photographer/fastest-sd-cards

Extreme pro ligger runt 90 MB/s i skrivhastighet.
SanDisk skriver bara "lower" på sin hemsida för aktuella Ultra, medan de för Extreme Pro anger 90 MB/s i skrivhastighet för 95 MB/s varianten. Något som förefaller vara ganska nära sanningen om man har något som klarar att skriva så snabbt, som sagt. Det kan vara så att det är sämre binnade prylar som sitter i Ultra och att skrivprestandan varierar beroende på hur mycket tur eller otur man har.

Jag tyckte nog gott att man kan sätta i ett 95 MB/s-kort. De är inte så fasligt dyra om man köper dem på något vettigt ställe. Jag har ett sådant i ena kortfacket i spegelreflexen. Mer störande var priset på CF-kortet som sitter i det andra facket...

En sidonotering är att jag har ett lite äldre Ultra 30 MB/s, som jag köpte vid något tillfälle när jag ville ha något billigt då rätt kort befann sig på annan ort, och det är segt. Skrivhastigheten är fjärran från läshastigheten. Tragikomik på hög nivå uppstod när jag i brist på annat satte det i D810 och den skulle lasta in 36 MP 14 bitars råfiler...
 

voitcanon

Aktiv medlem
Är det bara jag som ibland kör med San disks blåa kort? Brukar ta ett ibland bara för att prova och det fungerar rätt ok iofs kan det ta tid att tömma bufferten [emoji14]
 
ANNONS