Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Bra!

Dessa kunskaper borde kameraförsäljare ha tillgång till. Om inte annat borde de ha en lathund som de kan titta i när man ställer frågor. För det mesta vet försäljare väldigt lite om minneskort och det är inte särskilt ofta man själv läser recensioner innan man går och köper ett kort.
Fotohandlare tjänar pengar på folks oro att ha för långsamt minneskort, repa frontlinsen mm. "Ska du inte ha ett filter som skyddar frontlinsen" är ju en standardreplik.

Men det finns undantag. Vissa handlare satsar på att ge korrekt info. Problemet är att Canon, så vitt jag vet, bara specar vilken hastighet som behövs för att lagra 4K-video, inte vad som behövs för att få ut max vid stillbild. Men att kameran inte är UHS-II-kompatibel ska ju stå i specarna,
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Problemet är att Canon, så vitt jag vet, bara specar vilken hastighet som behövs för att lagra 4K-video, inte vad som behövs för att få ut max vid stillbild.
Lite gnäll ;) :

Ja, det är väl där skon klämmer, att inte kameratillverkare lämnar schyst information och rekommenderar rätt minneskort. Tycker att ett stort bolag som Canon borde veta bättre. Samtidigt tycker jag att en bra försäljare borde ta reda på vad som gäller för att ge en god service. På macken får man ofta hjälp med att välja rätt olja till bilen (inte alltid, men för det mesta), det borde vara en självklarhet att få hjälp med att få rätt minneskort hos till exempel Scandinavian (vilket man inte får).
 

martinot

Aktiv medlem
Det framgår (oftast) vilka kortstandarder som stöds, men däremot inte vilka kameror och kortkombinationer som är optimalt nyttiga tillsammans.

Därav att jag alltid kikar på sajter som mätt upp och testat detta (cameramemoryspeed har varit min favorit sedan jag skaffade digital systemkamera), och sedan balanserar jag in svenska priser (ifrån prisjakt).

Då får jag tillsammans en hyfsat bra överblick av benefit/cost-ratio emellan de olika minneskortsalternativen. Vet då hyfsat enkelt och på ett ungefär vilka kort jag skall köpa för respektive kamerahus, för att få mest valuta för pengarna, givet den prestanda som jag eftersträvar.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Ja precis.
Jag menar att det känns lustigt om Canon skulle börja testa och rekommendera minneskort.
Vill man ha det snabbaste är det väl inte svårare än att köpa det snabbaste kortet i standarden som stöds :)

Det luriga är tex uhs-ii kort till en kamera som stödjer uhs-i.
Vissa har båda standarderna fullt implementerade och vissa till synes inte (då de är långsammare än uhs-i korten)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
EN sak som jag inte gillar med nya 5D jmf med 6D är att den drar mer batterier.
Kan inte säga exakt hur mycket men det är så att jag märker det.
Uppskattningsvis om jag får gissa typ 20-25% snabbare tar ett batteri slut jmf med 6D.
Nu är det inte alls dåligt för ett batteri räcker ganska länge ändå men det är en skillnad.
Märker också när batteri ikonen börjar blinka rött så är det snabbt att man får byta innan det är stendött. Beror kanske på att det sitter ett mer kraftfullt chip i denna kameran?
Det där är en klassisk målkonflikt för många bärbara elektronikprylar - prestanda vs batteritid. En snabbare kamera kommer tyvärr alltid dra mer batteri än en långsam, snabbhet kostar. Det finns goda skäl till jättebatterierna i de stora proffshusen :)

Fundera lite över hur kameran är inställd, det finns ofta saker i kameran man kan avaktivera som man ändå inte har någon större nytta av som drar effekt. Nu kör ju jag själv inte Canon, men andra här i tråden har säkert bra tips vilka inställningar som man kan ändra och som minskar batteriförbrukningen. Jag vet att med mina kameror är det en rejäl skillnad hur många bilder jag får ut beroende på hur kameran är inställd.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Det där är en klassisk målkonflikt för många bärbara elektronikprylar - prestanda vs batteritid. En snabbare kamera kommer tyvärr alltid dra mer batteri än en långsam, snabbhet kostar. Det finns goda skäl till jättebatterierna i de stora proffshusen :)

Fundera lite över hur kameran är inställd, det finns ofta saker i kameran man kan avaktivera som man ändå inte har någon större nytta av som drar effekt. Nu kör ju jag själv inte Canon, men andra här i tråden har säkert bra tips vilka inställningar som man kan ändra och som minskar batteriförbrukningen. Jag vet att med mina kameror är det en rejäl skillnad hur många bilder jag får ut beroende på hur kameran är inställd.
stämmer, jag har ju tex ställt in att bilden skall visas direkt på bakre displayen och att den skall ligga kvar där tills nästa bild kommer eller tills jag gör något med kameran, som standard visas den nog bara 2 eller 8 sekunder eller nåt har jag för mig, kan tro att det såklart drar en del batteri.
 

apersson850

Aktiv medlem
Någon som vet om man kan ställa in så att bilder och video sparas på olika minneskort?
Tex foto till CF och video till SD?
Du kan separera två olika stillbildsformat till två olika kort. Exempelvis jpeg och RAW, eller bilder i olika storlekar.

Du har alltid ett primärt kort och ett sekundärt. Både stillbilder och video sparas på det primära kortet. Sen kan "det andra" formatet för stillbilder sparas på det sekundära kortet.

Så svart på din fråga blir ett "ja", fast följt av "men du måste ändra vilket kort som är det primära mellan tagningarna av stillbilder och video". Det går inte att få den delningen automatiskt.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Du kan separera två olika stillbildsformat till två olika kort. Exempelvis jpeg och RAW, eller bilder i olika storlekar.

Du har alltid ett primärt kort och ett sekundärt. Både stillbilder och video sparas på det primära kortet. Sen kan "det andra" formatet för stillbilder sparas på det sekundära kortet.

Så svart på din fråga blir ett "ja", fast följt av "men du måste ändra vilket kort som är det primära mellan tagningarna av stillbilder och video". Det går inte att få den delningen automatiskt.
Fast då blir väl svaret på min fråga nej 😁

Jag vill att foto sparas på CF-kortet och video på SD-kortet - utan att behöva ändra manuellt när jag byter mellan att ta bilder och filma.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, jag misstänkte att det var så du menade. Men du skrev inte det i klartext i förra inlägget, så svaret på den frågan var "ja". Fast inställningen måste göras mellan de olika tagningarna.

Strunt samma, nu vet du. Det är likadant på min 1DX och 7D, exempelvis, så det är så Canon brukar göra.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Dual Pixel

Nu har jag kört med den nya 5:an ett tag och är ganska nöjd, framför allt är autofokus på de nya Canonmodellerna suverän. Visst finns vissa knappfunktioner jag hade gjort annorlunda om jag fick göra designen själv, men så är det väl för oss alla, antar jag. För mina långa teleobjektiv fortsätter jag att använda 7D2. Det blir knappast bättre teknisk kvalité med beskuren fullformat, men för alla övriga objektiv är givetvis 5D4 bättre.

Nu till min fråga: Hur många av er använder Dual Pixel? Är det värt att köra? Jag har aldrig prövat. Vore kul att höra vad ni tycker.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nu till min fråga: Hur många av er använder Dual Pixel? Är det värt att köra? Jag har aldrig prövat. Vore kul att höra vad ni tycker.
Dual Pixel AF är default i live view och fungerar utmärkt.

Dual Pixel Raw när däremot ett aktivt val. Jag kommer att köra det när jag tar porträtt med kort skärpedjup så att jag kan korrigera i efterhand om den bild med bäst uttryck har lite miss i fokuseringen.

I Fotosidan Magasin nummer 7/2017 kan du se hur det funkar.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Dual Pixel AF är default i live view och fungerar utmärkt.

Dual Pixel Raw när däremot ett aktivt val. Jag kommer att köra det när jag tar porträtt med kort skärpedjup så att jag kan korrigera i efterhand om den bild med bäst uttryck har lite miss i fokuseringen.

I Fotosidan Magasin nummer 7/2017 kan du se hur det funkar.
Ja, givetvis menar jag Dual Pixel Raw och inte bara mätsystemet som kameran använder ;)

Ingen annan som använt det regelbundet hittills?
 

martin991

Aktiv medlem
Fokus helt off!!!

Hej!
Jag har problem med autofokus på min 5D4 och undrar om någon av er som har en sådan upplever samma? Jag skall försöka beskriva problemet detaljerat!

Utrustning: 5D4, EF 24-70 f2.8 L II, EF 70-200 f2.8 L IS II, m.fl. Använder endast korskopplade punkter.

Jag upplever att kameran fram och bakfokuserar slumpmässigt och att det skiljer beroende på vilken punkt jag använder. Inte på någon punkt fokuserar den helt rätt.
Efter samtal med Canon så ville de ha in hus och ett par gluggar för att testa. Fick svar att huset var ok men att gluggarna tillsammans med huset "utanför tolerans på flera sensorer" och att de rekommenderar en justering. Denna kostar 2900kr per objektiv!!!
Jag har flera kamerahus(5D3, 6D, 7D) som jag använt till dessa objektiv och aldrig upplevt några problem. Att det helt plötsligt skulle bli problem med min nya kamera förvånar mig mycket.
Canon RCC hävdar att det är mina gluggar och att de inte längre justerar in gluggar mot kamerahus på garantin. De har ändrat sin policy i den frågan!

Jag tycker det är helt sjukt att man lägger ut 40.000kr för ett kamerahus och sen 20.000kr/st för objektiv som sedan inte passar ihop. Enligt Canon RCC så kommer jag dessutom behöva betala 2900kr/objektiv för att justera ihop med framtida kamerahus.

Jag kan dessutom inte lämna igen kamerahuset eftersom det enligt RCC inte är något fel på det...

Ni som skjutit med 5D4, upplever ni samma problem?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej!
Jag har problem med autofokus på min 5D4 och undrar om någon av er som har en sådan upplever samma? Jag skall försöka beskriva problemet detaljerat!

Utrustning: 5D4, EF 24-70 f2.8 L II, EF 70-200 f2.8 L IS II, m.fl. Använder endast korskopplade punkter.

Jag upplever att kameran fram och bakfokuserar slumpmässigt och att det skiljer beroende på vilken punkt jag använder. Inte på någon punkt fokuserar den helt rätt.
Efter samtal med Canon så ville de ha in hus och ett par gluggar för att testa. Fick svar att huset var ok men att gluggarna tillsammans med huset "utanför tolerans på flera sensorer" och att de rekommenderar en justering. Denna kostar 2900kr per objektiv!!!
Jag har flera kamerahus(5D3, 6D, 7D) som jag använt till dessa objektiv och aldrig upplevt några problem. Att det helt plötsligt skulle bli problem med min nya kamera förvånar mig mycket.
Canon RCC hävdar att det är mina gluggar och att de inte längre justerar in gluggar mot kamerahus på garantin. De har ändrat sin policy i den frågan!

Jag tycker det är helt sjukt att man lägger ut 40.000kr för ett kamerahus och sen 20.000kr/st för objektiv som sedan inte passar ihop. Enligt Canon RCC så kommer jag dessutom behöva betala 2900kr/objektiv för att justera ihop med framtida kamerahus.

Jag kan dessutom inte lämna igen kamerahuset eftersom det enligt RCC inte är något fel på det...

Ni som skjutit med 5D4, upplever ni samma problem?
Jag rekommenderar en resa till Japan i stället. Beroende på antal objektiv så blir det billigare att flyga dit och att få objektiven kalibrerade. Dessutom får du en resa på köpet så att säga. 2013 betalade jag 1000 円 för kalibrering av Canon EF 50/1,4. Drygt 80 kr då om jag inte minns fel och tog en vecka precis. Litet svårt med kommunikationen trots att jag pratar japanska.

Ps. Firmware 1.3.0 är ute till 5DIV nu, men den rättar inte fokusfel.
 

Sabud

Aktiv medlem
2900:- per objektiv!!
Funderade ett tag att att byta upp från min 5DM3 ( som fungerar perfekt) men blir bara säkrare på att avstå.
Blir det mer dumheter blir det nog Nikon igen.

/Stephan
 

martin991

Aktiv medlem
2900:- per objektiv!!

Funderade ett tag att att byta upp från min 5DM3 ( som fungerar perfekt) men blir bara säkrare på att avstå.

Blir det mer dumheter blir det nog Nikon igen.



/Stephan


Jag bytte upp mig och dum nog som jag var så sålde jag min 5D3 innan jag hann testa den nya ordentligt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har flera kamerahus(5D3, 6D, 7D) som jag använt till dessa objektiv och aldrig upplevt några problem. Att det helt plötsligt skulle bli problem med min nya kamera förvånar mig mycket.
Canon RCC hävdar att det är mina gluggar och att de inte längre justerar in gluggar mot kamerahus på garantin. De har ändrat sin policy i den frågan!
Det låter konstigt att kamerahuset skulle vara okej om objektiven fungerar perfekt med flera andra kamerahus.

Du kan prova att ta kontakt med den som är serviceansvarig på Canon Svenska AB. Det är ju Canon Svenska AB som har garantiansvaret. Tidigare hette den serviceansvarige Roger Tåli, men ha bytte nyligen position inom Canon. Men du kan ju fråga efter hans efterträdare.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag hade liknande problem som du på min 5D4, dock inte lika påtagligt kanske - mer en känsla av att fokus kunde sitta lite bättre. Jag lämnade också in till RCC. Bad dom justera ihop 70-200/2.8 IS II samt 85/1.2 II eftersom dessa två är mina mest AF kritiska gluggar. Några punkter på huset låg faktiskt utanför toleransnivåerna så de justerades på garantin.

Objektiven fick jag dock stå för själv. Det kostade ungefär det du uppger men nu sitter iofs fokus riktigt bra. Jag hade aldrig kunnat göra detta via microjustering, den saken är klar. I takt med att antalet pixlar ökar så blir ju detta också allt viktigare.

En gissning är att det nya systemet med dualpixel använder ett annat "AF språk" och problem kan uppstå. Fast "nya" 24-70/2.8 II borde fungera klockrent tycker jag. Hade du via Canon kalibrerat den tidigare mot något hus eller kört den "out of the box" så att säga?

Oavsett så är jag ganska säker på att det tar sin lilla tid att justera ett objektiv på "rätt sätt". Det görs ju förmodligen mot olika avstånd, olika bländare och gissningsvis även varierande ljus.

Det som förvånade mig dock var att jag betalade lika mycket för mitt fasta 85L som zoomen. Inbillar mig att zoomen tar betydligt längre tid att justera.
 
ANNONS