Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

martin991

Aktiv medlem
Det låter konstigt att kamerahuset skulle vara okej om objektiven fungerar perfekt med flera andra kamerahus.

Du kan prova att ta kontakt med den som är serviceansvarig på Canon Svenska AB. Det är ju Canon Svenska AB som har garantiansvaret. Tidigare hette den serviceansvarige Roger Tåli, men ha bytte nyligen position inom Canon. Men du kan ju fråga efter hans efterträdare.
Jag har pratat med Per Karlsson som är kontakt enligt CPS-medlemsskapet(Guld). Jag vet inte om det är just han som är serviceansvarig men han kunde bara konstatera att fakta är: Om RCC säger att det inte är fel på kamerahuset utan på matchningen mellan objektiv och hus så måste det finnas kvar garanti på objektiven för att justeringen skall vara gratis.

Jag har även pratat med teknikerna som tittat på mina grejor. Han sa att beroende på vilken "sensor" som användes så blev det olika fram respektive bakfokus. Dvs så kommer jag inte kunna göra en egen MFA. Det skiljde tydligen väldigt mycket mellan punkterna.

Helst av allt vill jag ha en ny kamera men det lär jag inte få eftersom RCC hävdar att den är hel.
Lite konstigt att de både konstaterar att kamera och objektiv är hela var för sig men att de inte passar ihop...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om du har köpt kamera som privatperson kan du ju ta det till Allmänna reklamationsnämnden. Det är ju märkligt om det inte är fel på kamera och objektiv, men de ändå inte fungerar ihop.

Du kanske kan låna någon annans Mark IV och kolla om problemen uppstår med andra kamerahus också?
 

martin991

Aktiv medlem
Jag hade liknande problem som du på min 5D4, dock inte lika påtagligt kanske - mer en känsla av att fokus kunde sitta lite bättre. Jag lämnade också in till RCC. Bad dom justera ihop 70-200/2.8 IS II samt 85/1.2 II eftersom dessa två är mina mest AF kritiska gluggar. Några punkter på huset låg faktiskt utanför toleransnivåerna så de justerades på garantin.

Objektiven fick jag dock stå för själv. Det kostade ungefär det du uppger men nu sitter iofs fokus riktigt bra. Jag hade aldrig kunnat göra detta via microjustering, den saken är klar. I takt med att antalet pixlar ökar så blir ju detta också allt viktigare.

En gissning är att det nya systemet med dualpixel använder ett annat "AF språk" och problem kan uppstå. Fast "nya" 24-70/2.8 II borde fungera klockrent tycker jag. Hade du via Canon kalibrerat den tidigare mot något hus eller kört den "out of the box" så att säga?

Oavsett så är jag ganska säker på att det tar sin lilla tid att justera ett objektiv på "rätt sätt". Det görs ju förmodligen mot olika avstånd, olika bländare och gissningsvis även varierande ljus.

Det som förvånade mig dock var att jag betalade lika mycket för mitt fasta 85L som zoomen. Inbillar mig att zoomen tar betydligt längre tid att justera.
Med de tidigare husen har jag kört "out of the box" och aldrig märkt av något visuellt. Sen har jag visserligen ändå lämnat in dem på justeringar bara för att få det perfekt. Det har jag oftast gjort när jag varit i Stockholm på andra ärenden och jag har aldrig märkt någon skillnad efteråt.

EF 85 borde nog varit lite billigare. Men om de "bara" matchar glugg mot hus så kan de bara justera i 70 och 200, däremellan blir det en gradvis justering utifrån mätvärdena i ändlägena.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Förslag till reportage/artikel

Det låter konstigt att kamerahuset skulle vara okej om objektiven fungerar perfekt med flera andra kamerahus.

Du kan prova att ta kontakt med den som är serviceansvarig på Canon Svenska AB. Det är ju Canon Svenska AB som har garantiansvaret. Tidigare hette den serviceansvarige Roger Tåli, men ha bytte nyligen position inom Canon. Men du kan ju fråga efter hans efterträdare.
Magnus, ett spontant förslag :)

skulle ni kunna tänka er att skriva ett reportage om Canons fokusjustering i Fotosidan Magazin, alt här på webben? Jag vill minnas att du besökte RCC för en massa år sedan när du var på Kamera & Bild?

Det vore intressant att få en djupare genomgång om vad som görs vid en justering .Vet dock att mycket är hemligt men det kanske ändå går att hålla hyffsat informativt? Tror många skulle få en bättre föreståelse dels över varför vissa objektiv inte lirar på vissa hus men även komplexiteten och att det förmodligen tar lite tid att få allt att klaffa.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Magnus, ett spontant förslag :)

skulle ni kunna tänka er att skriva ett reportage om Canons fokusjustering i Fotosidan Magazin, alt här på webben? Jag vill minnas att du besökte RCC för en massa år sedan när du var på Kamera & Bild?

Det vore intressant att få en djupare genomgång om vad som görs vid en justering .Vet dock att mycket är hemligt men det kanske ändå går att hålla hyffsat informativt? Tror många skulle få en bättre föreståelse dels över varför vissa objektiv inte lirar på vissa hus men även komplexiteten och att det förmodligen tar lite tid att få allt att klaffa.
Jo, det stämmer att jag besökte RCC för många år sedan. Då var det med fokus på servicetiderna. Canon hade fått mycket kritik, men organiserat om och fått det att fungera bättre. Jag fick en rundtur där de visade hur de kontrollerade fokus på en 70-200:a. Detta var dock den del av verksamheten som var omgärdat av mest hysch hysch. Något som de själva tyckte var löjligt eftersom Canon och Nikon har gemensamma verkstäder på många ställen, bland annat i Köpenhamn.

Men visst. Att gräva närmare i fokusproblem vore intressant. Det finns flera olika aspekter och intressant nog uppfattade många att de fick färre fokusproblem när 5D Mark III och 1D X kom. Antagligen berodde detta på en högre precision i det nya AF-systemet. Men om det i grunden är felfokus så hjälper ju inte förbättrad precision. En annan aspekt är fokusvariation mellan olika objektiv av samma sort. Lens rentals har visat att fokusvariationen är mindre hos nyare konstruktioner än hos äldre. Kort sagt, det finns skäl att skriva om det här.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag råkade ut för samma problematik med min nya 7D2 för 1 1/2 år sedan. Kameran åkte ett par turer till verkstad för justering. Sedan byttes mitt hus ut mot ett annat hus.
Beskedet jag fick då angående garantin var att den gäller 1 år för objektiven. Man menade att det första huset var det egentligen inget fel på men den nya tekniken var så känslig så att mina objektiv kanske behövde justeras. Det var alltså inget fel på mitt första hus trots att det felfokuserade mycket grovt eller rättare sagt fokuserade helt galet.

Min 5D3 har fungerat perfekt med alla mina gamla som med relativt nya objektiv.

Jag kommer att dra mig för att köpa något nytt Canonhus fortsättningsvis.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har problem med autofokus på min 5D4 och undrar om någon av er som har en sådan upplever samma? Jag skall försöka beskriva problemet detaljerat!

Utrustning: 5D4, EF 24-70 f2.8 L II, EF 70-200 f2.8 L IS II, m.fl. Använder endast korskopplade punkter.

Jag upplever att kameran fram och bakfokuserar slumpmässigt och att det skiljer beroende på vilken punkt jag använder. Inte på någon punkt fokuserar den helt rätt.
Efter samtal med Canon så ville de ha in hus och ett par gluggar för att testa. Fick svar att huset var ok men att gluggarna tillsammans med huset "utanför tolerans på flera sensorer" och att de rekommenderar en justering. Denna kostar 2900kr per objektiv!!!
Jag har flera kamerahus(5D3, 6D, 7D) som jag använt till dessa objektiv och aldrig upplevt några problem. Att det helt plötsligt skulle bli problem med min nya kamera förvånar mig mycket.
Canon RCC hävdar att det är mina gluggar och att de inte längre justerar in gluggar mot kamerahus på garantin. De har ändrat sin policy i den frågan!

Jag tycker det är helt sjukt att man lägger ut 40.000kr för ett kamerahus och sen 20.000kr/st för objektiv som sedan inte passar ihop. Enligt Canon RCC så kommer jag dessutom behöva betala 2900kr/objektiv för att justera ihop med framtida kamerahus.

Jag kan dessutom inte lämna igen kamerahuset eftersom det enligt RCC inte är något fel på det...

Ni som skjutit med 5D4, upplever ni samma problem?
Då har de verkligen svängt. Jag har inte behövt utnyttja det men det kändes tryggt att de trimmade in hus och objektiv gratis om det skulle behövas. Om de nu tagit bort det så är det verkligen en ordentlig försämring.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Då har de verkligen svängt. Jag har inte behövt utnyttja det men det kändes tryggt att de trimmade in hus och objektiv gratis om det skulle behövas. Om de nu tagit bort det så är det verkligen en ordentlig försämring.
Man blir ju lite nyfiken på tidsåtgången. Inga reservdelar behövs vid en ordinarie justering så 2900 per objektiv borde ju rimligen vara ialla fall 2 timmars arbete. För ett objektiv. Tror säkert det kan vara rimligt om varje enskild punkt i kameran finjusteras manuellt mot objektivet, och på olika bländare.

Men det vore som sagt intressant med mer info om hur processen går till...
 

AFJ

Aktiv medlem
Då har de verkligen svängt. Jag har inte behövt utnyttja det men det kändes tryggt att de trimmade in hus och objektiv gratis om det skulle behövas. Om de nu tagit bort det så är det verkligen en ordentlig försämring.
Instämmer, jag hade fokusproblem med min 7D när den var ny för många år sedan. Lämnade i den och en hel drös med objektiv för justering. Ingen kostnad togs ut trots att några av objektiven hade flera år på nacken.

Att Canon ändrat sin policy så radikalt är verkligen trist.

Och jag som tänkte beställa julklapp snart....
 

revox

Aktiv medlem
Kan det vara så att Canon sparar in på kvalitetskontrollen vilket gör att kombinationen av hus och objektiv ofta hamnar utanför toleransen?

Sen låter dom kunderna betala för att fixa till felet.

Kanske är det som kallas win-win... :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Kan det vara så att Canon sparar in på kvalitetskontrollen vilket gör att kombinationen av hus och objektiv ofta hamnar utanför toleransen?

Sen låter dom kunderna betala för att fixa till felet.

Kanske är det som kallas win-win... :)
Att fixa fel i efterhand i konsumentprodukter (som kameror och objektiv) är alltid en kostnad, i hantering, i direkt arbete, i delar och inte minst eftersom det är en oerhört effektiv negativ reklam. Det man som bäst uppnår med att ta betalt för det är att hålla kostnaden nere. Det man verkligen tjänar pengar på är att sälja produkter som man sedan aldrig mer behöver handskas med. Det vill säga göra så mycket rätt från början som möjligt.

Jag har de senaste tio åren pratat mycket med folk som jobbar med service, både hos kameratillverkarna själva, men även (och kanske mest givande) hos utomstående företag. Och alla säger en sak, fotoprylar går över huvud taget mer sällan sönder idag, problem orsakade av bristande kvalitetskontroll minskar och grejer håller längre och längre (med bibehållna prestanda). Varför? För att det är så man mest effektivt tjänar pengar.

Mitt intryck (som inte är Canon-ägare, men som känner många sådana) är snarare det motsatta, att de under de senaste åren skärpt sin kvalitetskontroll. Och att de skärpt upp själva byggkvaliteten en hel del. Vilket dessutom verkar vara en generell trend för kameramarknaden i stort.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har de senaste tio åren pratat mycket med folk som jobbar med service, både hos kameratillverkarna själva, men även (och kanske mest givande) hos utomstående företag. Och alla säger en sak, fotoprylar går över huvud taget mer sällan sönder idag, problem orsakade av bristande kvalitetskontroll minskar och grejer håller längre och längre (med bibehållna prestanda). Varför? För att det är så man mest effektivt tjänar pengar.
Kan helt köpa det. Samma sak gäller andra konsumentprodukter som tex. många av våra personbilar (får normalt allt längre emellan obligatoriska serviceintervall och allt färre nybilsfel).
 

revox

Aktiv medlem
Mitt intryck (som inte är Canon-ägare, men som känner många sådana) är snarare det motsatta, att de under de senaste åren skärpt sin kvalitetskontroll. Och att de skärpt upp själva byggkvaliteten en hel del. Vilket dessutom verkar vara en generell trend för kameramarknaden i stort.
Jag kanske var lite för raljerande :)
Jag kan inte heller säga att jag haft några problem med mina canonhus.

Dock tror jag det är ganska dumt att ta ut ett tämligen högt pris för något som säkert dom flesta kunder tycker att canon borde ha koll på från början. Det negativa reklamen blir helt enkelt ännu värre...
(Det hade varit intressant att veta varför det är så svårt att få alla hus att passa med alla objektiv. Det är säkert fler tillverkare som har problem med det gissar jag eftersom det i grunden är samma system. Men det kanske blir lite OT i denna tråd...)
 

AFJ

Aktiv medlem
Att Canons serviceverkstäder tidigare har utfört den här typen av justeringar har jag uppskattat. Jag har dock utgått ifrån att de i sin tur fakturerat kostnaderna vidare till Canon Sverige. Möjligen har också Canon Sverige krävt in kostnaderna från Japan eller Canon Europe.

För inte har väl verkstäderna själva stått för justeringarna tidigare?

Är det Canon Sverige som ändrat reglerna? Eller är det högre upp i kedjan?

Magnus, jag tycker absolut denna fråga kan vara intressant nog för ett seriöst reportage!
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
För mig som jobbat med garanti låter det mycket märkligt.
Det är en sak om det är objektivet det är fel på (men då borde ju problemet uppstå även med andra hus), men om kameran inte fokuserar rätt så ska det givetvis justeras kostnadsfritt under garanti. (Än mer så, kan man ju tycka, om det är med Canons egna objektiv problemet uppstår)
 

martin991

Aktiv medlem
Uppdatering i ärendet!

Kul att se att många reagerat på Canon och deras nya förhållningssätt. Jag har lite uppdatering på ärendet men tänkte börja med det jag fått förklarat för mig under ett antal samtal med Canon.

När 1D mk3 kom så hade den fokusproblem. Canon Sverige(eller kanske var det Europa) började då med gratis fokuskalibrering till 1D3, något som spreds till andra hus. Detta var de unika om i världen. Under åren jag haft Canon så gick det först att lämna in hur många objektiv som helst för justering så länge du hade garanti på kameran. Eller om du köpt en nytt objektiv så fick du justera detta mot ditt äldre hus. Detta kallas för soft-policy. Den underliggande policy är att varje sak håller sin egen garanti. Dvs är det fel på huset så justeras det om det har garanti, om det är fel på objektivet så justeras det om det har garanti.
För några år sedan så ändrades soft-policyn att bara gälla två objektiv till ett nytt hus.
Canon Sverige har någon gång under de senaste åren tagit bort sin soft-policy och återgått till den underliggande policyn. Det var här jag stötte på problem. Sprillans hus och rätt nya objektiv. Inget fel på huset och inget fel på gluggarna men de passar inte ihop.

Jag har pratat med Canon Sveriges Service-representant och han har varit väldigt tillmötesgående, men chefen för RCC har hållit på den svenska policyn. Jag har inte gett mig utan ringt flera ggr och de har kontaktat andra RCC ute i Europa för att höra hur de handlägger liknande problem. Det visade sig att Canon UK har en liknande soft-policy som Sverige hade tidigare. Dvs att de justerar två objektiv mot ett nytt hus.
Mitt problem har satt fokus på ett större problem som drabbar varumärket Canon och alla RCC i Europa skall komma överens om en gemensam policy i frågan. Förhoppningsvis så blir det bättre för oss i Sverige än det är idag.

Lösning i detta fall blev en kompromiss. Det gör min nyaste glugg på good-will och min lite äldre 70-200 f2.8 L IS II till ett pris som motsvarar om jag tecknat serviceavtal i CPS.

Vilket jag accepterade. Håller tummarna för en bättre policy i framtiden!
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Inget fel på huset och inget fel på objektiven, men de funkar inte ihop.
*host*bullSHIT!
Då har de IMO för stora marginaler på vad som är godkänd specifikation på enskilda delar.
 

PMD

Aktiv medlem
Lösning i detta fall blev en kompromiss. Det gör min nyaste glugg på good-will och min lite äldre 70-200 f2.8 L IS II till ett pris som motsvarar om jag tecknat serviceavtal i CPS.

Vilket jag accepterade. Håller tummarna för en bättre policy i framtiden!
Jag tycker att det verkar som att Canon just har smygpresenterat sin nya policy ...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Inget fel på huset och inget fel på objektiven, men de funkar inte ihop.
*host*bullSHIT!
Då har de IMO för stora marginaler på vad som är godkänd specifikation på enskilda delar.
Först av allt tråkigt att den snälla policyn är borta.
Men jag läser inget fel på hus eller objektiv men lirar dåligt tillsammans som att huset och objektivets felmarginal är inom toleransvärdena var för sig, men tillsammans är det inte det.
Dvs om hus och objektiv får skilja max 10 enheter från ett sant värde var för sig så kan de ju skilja 18 enheter tillsammans, vilket inte är accepterabelt.
Men det kan också vara så att ena är -9 och andra är +9. Då lirar dom ihop helt suveränt.
Ett bra läge är såklart att de skiljer 0 enheter var för sig. Men sånt man man aldrig utlova från fabrik. Det kan ingen! Inte ens efter service.
 
ANNONS