Annons

Objektiv för valfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Fråga till er som varit på valsafari på Island eller andra platser där de mer standardiserade båtturerna går. Vilka objektiv/brännvidder har man mest nytta av? Behovet styrs ju av storleken på djuren och hur nära man oftast kan komma. En gungande båt kanske också är att tänka på och små möjligheter att använda stativ?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Här har du ett bra objektivet för val. Bör täcka upp de flesta typer av valar. Kanske bör du komplettera med ett UW-hus
16-36 2.8
24-70 2.8
70-20 2.8
400 2.8
600 4.0

1.4x converter
2x converter
 

hedtjarn

Aktiv medlem
Under min första Islandsresa 2014 så passade jag på att boka en valsafari i Husavik. En fantastisk upplevelse! Hade på den tiden endast mitt EF-S 18-135 IS STM f3.5-5.6. Kan säga att jag vid flera tillfällen lyckades fylla hela bilden med valen. Dock var det inte ett så snabbt objektiv.

Om jag skulle åka igen och om jag bara fick ha en kamera med mig skulle jag ha mitt Sigma 70-200 f/2.8 . Fick jag ha två skulle jag ha mitt EF 400 f/5.6 på den andra och fick jag drömma och ta med mig en tredje kamera så skulle det sitta mitt EF-S 17-55 IS USM f/2.8.

Men som sagt, ett 70-200 f/2.8 på en APS-C kommer man långt med och man blir heller inte ruinerad på kuppen :)
 

djungel

Aktiv medlem
Här har du ett bra objektivet för val. Bör täcka upp de flesta typer av valar. Kanske bör du komplettera med ett UW-hus
16-36 2.8
24-70 2.8
70-20 2.8
400 2.8
600 4.0

1.4x converter
2x converter
Vilka av dessa använde du mest? Är det inte svårt med 600:an på den gungande båten?
UW-hus? Hur lyckas du få ner detta under vatten på dessa båtar? 6 meters enbensstativ eller har du annan lösning?
 

djungel

Aktiv medlem
Under min första Islandsresa 2014 så passade jag på att boka en valsafari i Husavik. En fantastisk upplevelse! Hade på den tiden endast mitt EF-S 18-135 IS STM f3.5-5.6. Kan säga att jag vid flera tillfällen lyckades fylla hela bilden med valen. Dock var det inte ett så snabbt objektiv.

Om jag skulle åka igen och om jag bara fick ha en kamera med mig skulle jag ha mitt Sigma 70-200 f/2.8 . Fick jag ha två skulle jag ha mitt EF 400 f/5.6 på den andra och fick jag drömma och ta med mig en tredje kamera så skulle det sitta mitt EF-S 17-55 IS USM f/2.8.

Men som sagt, ett 70-200 f/2.8 på en APS-C kommer man långt med och man blir heller inte ruinerad på kuppen :)
Det var lite detta jag misstänkte då jag har allt mellan 11 mm och 600 mm men inte en 70-200/2,8. Jag kommer att ha två färdiga hus så 70-200 på en och 150-600 på den andra kanske. Eller 70-200 och en ljusstark 50 mm om det är dåligt ljus. Jag kommer att åka mitt sommaren så det lär vara dagsljus även på kvällsturerna men å andra sidan är väl inte Island världens soligaste ställe. Inväntar några fler tips innan mitt nästa inköp.
 

torlju

Aktiv medlem
Fråga till er som varit på valsafari på Island eller andra platser där de mer standardiserade båtturerna går. Vilka objektiv/brännvidder har man mest nytta av? Behovet styrs ju av storleken på djuren och hur nära man oftast kan komma. En gungande båt kanske också är att tänka på och små möjligheter att använda stativ?
Tänk på att välja objektiv med snabb autofokus. De delar av djuren somkommer över vattenytan är inte där länge och de kommer inte på samma ställe. Själv använde jag Canon 70-200/2,8 is usm II på 5D mk III och 300/2,8 is usm på en 7D mkII. Missade en pga av att knölvalen kom upp precis intil båten, en RIB. Rekommenderar dem, de ger bäst chans till kontakt genom deras mobilitet. Glöm inte att planera för foto av lunnefåglar, de finns i stora mängder utanför Husavik.
Mvh
Torsten
 

djungel

Aktiv medlem
Tänk på att välja objektiv med snabb autofokus. De delar av djuren somkommer över vattenytan är inte där länge och de kommer inte på samma ställe. Själv använde jag Canon 70-200/2,8 is usm II på 5D mk III och 300/2,8 is usm på en 7D mkII. Missade en pga av att knölvalen kom upp precis intil båten, en RIB. Rekommenderar dem, de ger bäst chans till kontakt genom deras mobilitet. Glöm inte att planera för foto av lunnefåglar, de finns i stora mängder utanför Husavik.
Mvh
Torsten
Tack Torsten. Jag skulle gärna välja RIB-båt och andra icke standardiserade turer men det verkar inte finnas. Det är mest större båtar från husavik och olafsvik som verkar möjliga att boka. Jag hade gärna betalat mer för längre och mer fotoanpassade turer men har inte hittat något sådant. L
unnefåglar mm skall jag absolut fotografera med mitt 600 mm.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Håller med några av tidigare kommentatorer, 70-200 mm är bra för valar om du sitter i gummibåt som är i fjordar. Men jag har haft möjlighet att använda allt från 24-105 mm till 600 mm. Allt beror ju på var du befinner dig (lågt ner i liten gummibåt eller högt upp på ett fartyg) och på vilken typ av bild du vill ha.

Ett litet tips: Om du får möjligheten att sitta lågt, till exempel i en gummibåt, använd då gärna en av de nedre fokuspunkterna i kameran. På så vis hamnar valen i bildens nederkant och du har möjlighet att få med till exempel berg eller moln i bakgrunden. I annat fall brukar bilder på valar ofta bli en fena omringat av vatten, inte speciellt sexigt ;)

Skickar med bild på en knölvals mun.
 

Bilagor

torlju

Aktiv medlem
Tack Torsten. Jag skulle gärna välja RIB-båt och andra icke standardiserade turer men det verkar inte finnas. Det är mest större båtar från husavik och olafsvik som verkar möjliga att boka. Jag hade gärna betalat mer för längre och mer fotoanpassade turer men har inte hittat något sådant. L
unnefåglar mm skall jag absolut fotografera med mitt 600 mm.
Du kan utan förbokning välja RIB från Husavik, det gjorde jag. Standardtur, tog drygt tre timmar.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Har visserligen inte fotat val men däremot fotar jag mycket från båt av olika storlek och stabilitet och det kräver lite extra att tänka på annars blir det inte mycket bra bilder!
Snabb AF är viktigt och även bra bildstabilisering då stativ inte är ett alternativ i båt av flera orsaker, korta slutartider och ljusstarka objektiv gärna zoomar så de tips om 70-200 f2,8 Du fått instämmer jag i gärna vädertätade grejor då den marina miljön kan gå hårt åt utrustningen.
 

hornavan

Aktiv medlem
För valfoto och andra svårförutsedda motiv så finns ju numer kameror med funktion som tar bilder någon sekund INNAN du trycker ner avtryckaren.
Funktionen ger åtta mp stora filer och fungerar så bra att det nästan känns som fusk.
Min Lumix GX80 har denna funktion.
Kameran har också inbyggd ibis och är lätt och behändig.
 

apersson850

Aktiv medlem
Här har du ett bra objektivet för val. Bör täcka upp de flesta typer av valar. Kanske bör du komplettera med ett UW-hus
16-36 2.8
24-70 2.8
70-20 2.8
400 2.8
600 4.0

1.4x converter
2x converter
Jag roade mig med att klicka på "köp" en gång för varje hos Scandinavian. Slutsumman blev 281140. Hoppas tomten är snäll.
 

djungel

Aktiv medlem
Håller med några av tidigare kommentatorer, 70-200 mm är bra för valar om du sitter i gummibåt som är i fjordar. Men jag har haft möjlighet att använda allt från 24-105 mm till 600 mm. Allt beror ju på var du befinner dig (lågt ner i liten gummibåt eller högt upp på ett fartyg) och på vilken typ av bild du vill ha.

Ett litet tips: Om du får möjligheten att sitta lågt, till exempel i en gummibåt, använd då gärna en av de nedre fokuspunkterna i kameran. På så vis hamnar valen i bildens nederkant och du har möjlighet att få med till exempel berg eller moln i bakgrunden. I annat fall brukar bilder på valar ofta bli en fena omringat av vatten, inte speciellt sexigt ;)

Skickar med bild på en knölvals mun.
Tack Alve. det blev ett 70-200 eftersom jag ändå saknat denna brännvidd ibland. Annars använder jag till 90% 400-600 för alla mina bilder. Om jag får möjlighet och vädret är ok skall jag åka med gummibåt. I Olafsvik verkar det dock bara finnas en sorts båt. Jag lägger upp min egen resa och inget paket så jag har möjlighet att ändra mina planer men jag tror jag utesluter Husavik och håller mig i södra/västra Island.
 
ANNONS