Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd för att köpa mindre systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluishi

Medlem
Sony apsc serien hade jag hoppat. Tex a6000 mfl.
Det finns väldigt få objektiv till den serien. Du kan köra FF objektiv visst men då blir det både dyrare och helt andra brännvider...
Satsa på M5 om du nu har canon objektiv ;)

Mvh Sony användare
Okej då tar jag ditt ord för det! Haha.
 

Bluishi

Medlem
Okej då förstår jag! Vad använder du för EF-M objektiv till den?
Fujifilm har jag 0 koll på, har egentligen bara koll på Canon men är öppen förslag.

Skulle du säga att Fujifilm gör bättre spegellösa än Canon? Samt Panasonic och Olympus som någon annan nämnde?

Detta var svårare än jag trodde haha..
Det är en EF-m 22/2,0, i övrigt använder jag mina EF L gluggar till den. Tycker det är kanon ha en smidig liten "släng" kamera som kombo till fullformaten. M5 är fullt fungerande som backup kamera.
Tycker M5 är lite coolare i looken än vad den kommande M6 är =) , samt att det är ingen nackdel med sökaren. Det är tycke och smak.
Fujifilm....helt klart ett intressant alternativ. Titta vad många som bytt ut sina kameror mot Fuji. Något bra som Fuji gjort är att lyssna på sina kunder., vilket andra stora drakar inte gjort. Fujifilm xt-2 är en otroligt kompetent kamera.
Varför inte köpa en ny Fujifilm xt-1, som fortfarande är mycket bra. Klart värd pengarna...
Men åter...gluggarna man har, använda eller sälja?[/QUOTE]

Sökaren är såklart en fördel.
Jaså? Så dom har blivit så bra? Skulle kännas fel att svika Canon efter alla dessa år. :O

Gluggarna jag har?
 

martinot

Aktiv medlem
Fujifilm....helt klart ett intressant alternativ. Titta vad många som bytt ut sina kameror mot Fuji. Något bra som Fuji gjort är att lyssna på sina kunder., vilket andra stora drakar inte gjort. Fujifilm xt-2 är en otroligt kompetent kamera.
Varför inte köpa en ny Fujifilm xt-1, som fortfarande är mycket bra. Klart värd pengarna...
Men åter...gluggarna man har, använda eller sälja? QUOTE]

Sökaren är såklart en fördel.
Jaså? Så dom har blivit så bra? Skulle kännas fel att svika Canon efter alla dessa år. :O

Gluggarna jag har?
Vill du bara köpa Canon av "trogenhet" och tro, så är svaret enkelt; det är Canon du skall köpa. Då slipper du överväga andra alternativ.

Vill du överväga andra alternativ så kan jag absolut rekommendera andra spegellösa system som funnits mycket längre och har ett mycket större och bättre objektivutbud. De är tex. Fujin X-mount och Olympus/Panasonic m43 (och till en mindre del Sony E-mount).

Då får du objektiv som direkt är anpassade för det kortare och kompaktare spegellösa formatet (och du slipper adaptern emellan till SLR-optiken då det alltid är ytterligare en pryl som kan fallera).

Jag är ju ett stort fan av Fujinonoptiken. Det tycker jag är viktigt när man skall leva förhoppningsvis ganska länge med sitt system.

Sedan så gillar jag personligen Fujis kameror bättre (men även Sonys bättre) än vad Canon hittils tillverkat (de blir bättre med tiden skall erkännas, de första var katastfrof IMHO).

En fördel med i stort sätt alla andra märken förutom just Canon, är att de använder Sonys bättre presterade sensorer. Även om det inte alltid är en avgörande skillnad, så är jag själv stort fan av de. Det gäller alltså inte bara Sonys kamerahus, utan även Fujifilm, Olympus och Panasonic använder de.

Det ger generellt sätt lite bättre bildkvalitet, och även lite mer möjligheter att "dra" lite mer i bilderna i efterhand och rädda de, även om det som sagt på intet sätt gör det ett problem att fotografera med Canon (många som gör det, inklusive en massa yrkesfolk). De ger också bilder som är fina och inte dåliga på något sätt, bara att de med Sonysensorer är något lite bättre.

Mitt råd är att både känna på de olika kamerorna i butik, och sedan kika på exempelbilder och test som jämför kamerornas bilder.

Men som sagts, innan, det är inte bara kameran/sensorn som är viktig, utan objektiven och dess optiska kvalitet är minst lika avgörande (om inte oftast betydligt mer tycker jag).
 

lonian

Aktiv medlem
Om du väljer att köra dina nuvarande objektiv på en mindre kamera är ju frågan hur liten och smidig den verkligen blir. Men det är klart, bara du kan avgöra vilken storlek som känns rätt.
 

Blametheguybelow

Aktiv medlem
Instämmer med Johns kommentar ovan, vill du ha en mindre kamera så kanske det inte bara är själva kamerakroppen som är för stor utan även objektiven?

Jag själv bytte från Nikon till Fuji och jämför man tex storleken på objektiven så är det ju inte ovanligt att Nikons varianter är nästan dubbelt så stora.

En jobbig biverkning kan ju även vara att kameran blir aningen obalanserad.

Du skulle kunna testa en Fuji X-t10 med tillhörande standardzoom, dom säljs av rätt billigt nu när X-t20 lanseras.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=x-t101855silver
 

martinot

Aktiv medlem
Instämmer med Johns kommentar ovan, vill du ha en mindre kamera så kanske det inte bara är själva kamerakroppen som är för stor utan även objektiven?

Jag själv bytte från Nikon till Fuji och jämför man tex storleken på objektiven så är det ju inte ovanligt att Nikons varianter är nästan dubbelt så stora.

En jobbig biverkning kan ju även vara att kameran blir aningen obalanserad.
Exakt. Delar helt era synpunkter.

Hjälper ju att byta till ett litet lätt kamerahus, för att sedan hänga på samma stora klumpiga optik som tidigare.
 

Bluishi

Medlem
Liten uppdatering:

Har kollat på dom olika förslagen på prisjakt och på bilderna här på Fotosidan, lagt ett par spegellösa kameror som bevakning som jag fann intressanta.
Gjorde även så att jag passade på att kolla på objektiv till mitt befintliga 7D-hus då jag ville göra det ännu svårare för mig själv.

Det som kändes mest rätt i slutändan var att köpa Sigma's 18-35 Art objektiv då jag blev så sjukt imponerad över bilderna folk tagit med det så jag har precis beställt det. (Och ja det blir ju inte mindre klumpigt men tänker att jag använder min iPhone 7+ som komplement sålänge) :)

Jag har tänkt att köpa ett spegellöst hus i framtiden ändå men kanske när Canon får sin "Shit together" som man säger.
Vill tacka så jättemycket för alla svar och råd! Även om jag inte köper ett nu så kommer det vara jättebra att ha när jag i framtiden bestämmer mig för ett. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Personligen tycker jag 7D är i minsta laget. Men den blir rejälare att hålla i med ett batteri- eller nätverksgrepp undertill. Jag fick kramp i lillfingret när jag skulla hålla styr på bara kamerahuset ihop med något relevant objektiv (för mina huvudsakliga motiv, alltså).
 

Bluishi

Medlem
Personligen tycker jag 7D är i minsta laget. Men den blir rejälare att hålla i med ett batteri- eller nätverksgrepp undertill. Jag fick kramp i lillfingret när jag skulla hålla styr på bara kamerahuset ihop med något relevant objektiv (för mina huvudsakliga motiv, alltså).
Jag har små händer haha.
Sen tycker jag det blir värre när man dessutom ha ett längre objektiv på med men det är hanterbart.
 

martinot

Aktiv medlem
Och ja det blir ju inte mindre klumpigt men tänker att jag använder min iPhone 7+ som komplement sålänge
Jo, är det ordentligt med bra med ljus, och man inte har stora krav på kortare skärpedjup, och man klarar sig med främst lite vidare bildvinklar, så går det ofta fint att använda mobilen som kamera.
 

Bluishi

Medlem
Jo, är det ordentligt med bra med ljus, och man inte har stora krav på kortare skärpedjup, och man klarar sig med främst lite vidare bildvinklar, så går det ofta fint att använda mobilen som kamera.
Ja jag tänker sålänge i alla fall. :)
Jag vill ju ha mindre kamera men samtidigt känner jag att jag fattades ett objektiv när jag väl tänkte efter.
 
Eftersom ingen annan har gjort det ännu så tipsar jag om Sony A7 kamera också. Jag har själv gjort byte från Canon´s 5D till en A7:a och är mer än nöjd hittills. Det var alltför ofta jag inte orkade "släpa" med min 5D tidigare men med A7:an så följer den ofta med ut.

Sony A7 går att köpa ny med kitgluggen 28-70 för 9990:-
 
ANNONS