Annons

Ryggsäck för resor

Produkter
(logga in för att koppla)

Bzen

Medlem
Jag söker den perfekta ryggsäcken för en D800 med 28-300 mm, ett 14-24 mm och kanske något mer men den skall lätt följa med som handbagage på flyget. En yttre ficka för pass och liknande är ett måste liksom ett fack för en mindre platta. Om den inte ser ut som en fotorygga är det bra. Förslag och erfarenheter mottages tacksamt!
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Eftersom jag arbetar med fotoresor får jag mycket ofta den här frågan. Jag ger alltid samma svar: skaffa en vanlig ryggsäck och lägg kameror i hölster inne i ryggsäck. Objektiv lägger man med fördel i neoprenpåsar.

Observera att jag inte är sponsrad av något företag (tyvärr ;) )

Jag rekommenderar:
Thinktank hölster: I ditt fall Digital Holster 20 V2.0 (tror jag blir bra, testa)
Ryggsäck av den här typen:
https://www.sportamore.se/produkt/31115-eastpak-gooff-morkgron
Perfekt som handbagage.
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag har två ryggsäckar som jag använder för resor, allt beroende på hur mycket dessa skall rymma.


Mindshift Ultralight Duo 25L
, rymmer mycket annat förutom kameradelen (som kanske är i minsta laget för dina behov), men det finns en storlek större. Mycket lätt väska med smarta lösningar. Bland annat kan man plocka ut kameradelen och bära den som en egen axelväska.

Mindshift Backlight 26L, rymmer med lätthelt allt du listar, men har ändå plats för lite kläder och annat bra att ha med sig.

Alla ryggor ovan rymmer förutom kamera, tillbehör även dator.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Hölster är bra skydd mot damm, sand och annat skräp. Bra när man har kameran mellan framsäten i bilen och på ställen där kameran riskerar få stötar. Rekommenderas. (Finns flera märken, var och en har sin favorit ;) )
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Kanske overkill för dina nämnda behov men för transport av utrustning för fotoresa (flyg):
https://www.tamrac.com/collections/new/products/g-elite-32l
Passar måtten för handbagage (på de flesta bolag) som handsken - om man vill få med så mycket som möjligt.
Problemet kan bli vikten. Då får man välja British Airways som tillåter 19kg handbagage (tror jag).

Sedan kan man ha med sig annan smidigare ryggsäck incheckad i resväskan eller så.

Mindre ryggsäckar finns det ju en uppsjö av. Personligen gillar jag ryggsäck som har öppningen "i ryggen" för att minimera risken för stöld. Dessutom kan man om den har midjebälte enkelt rotera fram på magen och få händerna fria att öppna väskan/byta objektiv etc.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Ett tips jag har lärt mig den långa vägen:
Köp hellre en rygga med "för stort" kamerafack än tvärt om.
Extra kläder, mat, etc kan du också lägga i kameradelen men det är värre tvärt om.

Vet inte hur många ryggsäckar jag köpt genom åren. Större kamerafack, mindre kamerafack, mindre plats för kläder, mer plats för kläder.
Nu köper jag hellre en rygga i lagom storlek där huvudutrymmet är full "kameradel". Då kan jag i oändlighet variera hur stor kameradel jag har. Ta bort lite mellanväggar och där är mer plats för kläder, mat och annat.

Ett annat sätt (som någon tidigare föreslog) är ju att köpa en vanlig ryggsäck med kameraprylarna i vadderade väskor i väskan så att säga. Blir dock något krångligare att ta ur och i tycker jag.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns ju ett oändligt antal olika modeller. Själv är jag nöjd med min Lowepro Rover AW II. Kameradelen rymmer två kamerahus, 100-400, normalzoom, ytterligare ett eller två mindre objektiv. I den andra delen jacka, bok, kikare, dator (liten) m m.

Bra bärsystem, har alltid gått som handbagage.
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom jag arbetar med fotoresor får jag mycket ofta den här frågan. Jag ger alltid samma svar: skaffa en vanlig ryggsäck och lägg kameror i hölster inne i ryggsäck. Objektiv lägger man med fördel i neoprenpåsar.

Observera att jag inte är sponsrad av något företag (tyvärr ;) )

Jag rekommenderar:
Thinktank hölster: I ditt fall Digital Holster 20 V2.0 (tror jag blir bra, testa)
Ryggsäck av den här typen:
https://www.sportamore.se/produkt/31115-eastpak-gooff-morkgron
Perfekt som handbagage.
Den lösningen är nog jättebra för själva flygresan, men hur bra fungerar den under en fotoutflykt?

Tillägg: under fotoutflykten har man förstås med sig enbart hölstret. Jag har ett ThinkTank-hölster som rymmer ett Canon EF 100-400 med en kamera påmonterad (utan batterigrepp) och det är hyfsat praktiskt när man är ute på fotopromenad.
 

PMD

Aktiv medlem
Mindshift Ultralight Duo

Alla ryggor ovan rymmer förutom kamera, tillbehör även dator.
Datorfacket på Mindshift Ultralight Duo 25L är egentligen ett fack för en vattenblåsa (med hål för slang och rem för att hålla blåsan på plats), vilket jag tyckte var väldigt fiffigt. Ibland blir man mycket törstig när man vandrar länge. :)
(Jag gissar att det ser likadant ut på den större varianten på 36L.

Jag håller med om det smarta med att man kan plocka ur kameradelen och bära den som en egen väska. Allting man har i ryggsäcken under flygresan kanske man inte behöver ha med sig när man är på plats och fotograferar.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Den lösningen är nog jättebra för själva flygresan, men hur bra fungerar den under en fotoutflykt?
Fantastiskt bra. Har kört med den varianten i fem år och minst fem månader om året. Det är modulsystemet som är fördelen, man är inte låst till en väska eller ett system. Man ändrar system och anpassar efter behov och plats man befinner sig på. Ibland har man en kamera med litet objektiv, då väljer man den lilla "förpackningen". Ibland behöver man tre kameror och en av dem med stort objektiv, då väljer man att ha två hölster i midjan och stor kamera på ryggen. Det bästa vore om jag tog mig tid att fotografera alla möjligheter som finns med kamerahölster, men det skulle ta allt för lång tid. Möjligheterna är nästan obegränsade med detta system. Rekommenderar det starkt! ;)
 

Bozzo

Ny medlem
Jack Wolfskin ACS Photopack

Har sedan ett drygt år tillbaka en Jack Wolfskin ACS Photopack. http://www.jack-wolfskin.com/acs-photo-pack/2003142-6000.html

En otroligt praktisk ryggsäck med neutralt utseende som rymmer allt det nu nämner samt även lite extra prylar. Uttagbar insats för kamerapryl och även en uttagbar insats för dator och surfplatta. Man kan alltså ha en smidig förvaring under transport och om man vill sedan enkelt konvertera den till en "vanlig" ryggsäck utan insatser. Finns även ett mindre fack för småprylar, fäste för stativ etc. samt sidofickor för vattenflaska etc. Följer även med ett regnskydd.

Efter att ha gått igenom ett antal olika ryggsäckar genom åren så är detta det överlägset bästa jag hitta när det gäller kombinationen lagom storlek, bra med plats för kamerautrustning och extra prylar. Den är även väldigt bekväm att bära under hela dagar och jag använder den på i stort sett alla resor och friluftsaktiviteter.

Just nu finns den till ett ruskigt bra pris (jag betalde nästan det dubble) på: https://scandinavianoutdoor.se/jack-wolfskin/utrustning/ryggsackar-och-vaskor/ryggsackar/acs-photopack/

Finns även i en lite större modell och heter då Jack Wolfskin ACS Photopack Pro.
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag har ett koger för kamera med monterad 500:a från Kinesis i Canada. YKK-kedjor, trippelsömmar och Cordura gör deras produkter lätta och starka. Vidare verkar denna tillverkare vara helt inne på funktion före design;)

Ser att de även gör en traditionell fotorygga, kanske kan vara något?

Neopren väskor/koger köper jag från LensCoat på nätet (som brev i brevlådan utan tull etc. !!)

http://www.kgear.com/bags/p/p450-journeyman-modular-pack.html

/Stephan
 

Bzen

Medlem
Tack igen för alla bra tips och förslag! Jag kommer att ha dem i åtanke när jag går ut och letar irl. Det är då man känner och får en känsla för vad som fungerar och vad som inte gör det. Möjligheterna verkar dock vara oändliga så det gäller bara att hitta det som fungerar bäst för mig.
 
ANNONS