Annons

4k TV

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Svante

Aktiv medlem
Hej,

Hade tänkt pensionera min gamla projektor och skaffa en 65" 4k tv. Har googlat en del men funnit väldigt lite skrivet om visning av bilder i TV.

Någon som har rekommendationer på modeller och kunniga handlare?

Hälsningar,
Svante
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ingen aning

Jag har ingen aning men jag köpte för litesedan en 55-tums HD-Tv av Sonymodell och jag är imponerad av hur härligt det är att sitta på 2-3 meters avstånd och kika på mina bilder/bildband. En 4K är säkert ännu bättre. Kolla in Ljud&bild, de brukar ha bra tester som tar hänsyn till både ljud och bild;)
 

Carl Svante

Aktiv medlem
4k

Hej och tack för hjälp och tips.

Besökte Hembiobutiken för ett tag sedan. Trots att jag ringde innan blev vi väldigt tafatt bemötta. Expediten verkade inte ha hört talas om att visa bilder i TVn.....

Det borde väl finnas fotohandlare som är kunniga i området?

Hälsningar,
Svante
 

pemrby

Aktiv medlem
LG:s utgående OLED apparater i B6 serien kan vara värda att spana in.
Jag köpte 65:an i B6 serien och tycker den är mycket bra för bilder. Just svärtan i OLED är mycket värt för foto. Har iofs inte använt den jättemycket för det ännu men en smidig lösning är ett USB minne direkt i tv:n med bilderna exporterade från Lightroom i 4k format. Då blir inte bilderna onödigt stora och därmed blir visningen snabbare.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Läs i forumet på minhembio.com där finns mycket kunskap.
LG´s OLED är väl i en klass för sig, sedan kommer resten av kvalitetsmärkena.
Förutom svenska tidningar så brukar t ex What HiFi ha bra tester.
Jag har en vanlig LG 1080-tv och bilder på den är verkligen bra.
Nästa blir en LG OLED, bara priserna sjunker lite.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej,

Hade tänkt pensionera min gamla projektor och skaffa en 65" 4k tv. Har googlat en del men funnit väldigt lite skrivet om visning av bilder i TV.

Någon som har rekommendationer på modeller och kunniga handlare?

Hälsningar,
Svante
Jag skulle satsa på en TV med OLED, 4K och bra HDR-stöd ifrån tex. LG eller Sony (kommande modeller). Sedan se till att få den kalibrerad på plats i hemmet av en certifierad ISF-expert.

Har däremot tyvärr svårt att rekommendera någon kunnig handlare.
 

mpknemo

Medlem
Hej,

Hade tänkt pensionera min gamla projektor och skaffa en 65" 4k tv. Har googlat en del men funnit väldigt lite skrivet om visning av bilder i TV.

Någon som har rekommendationer på modeller och kunniga handlare?

Hälsningar,
Svante
Hej, kul fråga, 4K visning av bilder på TV är härligt då du verkligen får nytta av skärmens och bildens alla pixlar. Men det är inte så enkelt som det verkar!

Själv har jag en utdelad mapp på mitt hemnätverk som jag kallar för Bildspel. Där har jag samlat mina bästa bilder som jag vill kunna låta rulla på TVn. Jag har en Samsung ue60ks7005 som är en 60'' med 4K och HDR stöd.

Tv:n har inbyggt stöd för bildvisning och bildspel. Antingen via USB minne/hårddisk eller över nätverket om din NAS eller server kör mediaserver (DLNA eller liknande).

Tyvärr är bildövergångarna hackiga. Ofta hänger den sig mitt i bildspelet och fastnar på en bild. Den har ingen funktion som "slumpar" fram bilderna vilket jag saknar.

Vill man inte använda sig av TVns inbyggda bildvisning får du hitta en annan källa som driver bildspelet och koppla in via HDMI. T.ex en dator eller mediaenhet (t.ex android TV box eller liknande). Men då krävs det lite efterforskning för att hitta rätt hårdvara och mjukvara som kan utnyttja upplösningen.

Själv gillar jag KODIs inbyggda bildspels app. Den går att köra på en raspberry PI men tyvärr inte i 4k. Håller själv på att försöka hitta den bästa lösningen men har inte hittat nåt jag är helt nöjd med än.

Mitt tips är att försöka få en demo eller omdöme från ägare till olika tv modeller hur deras inbyggda OS hanterar bildvisning. Ta med dig en USB sticka med några högupplösta bilder till TV handlaren och testa t.ex.

Lycka till :)

Markus
 

Bengf

Aktiv medlem
Det pratas annars om att 4K måste matas från en 4k källa, Tex, kamera, mobil eller liknande, sedan har man hört att finare TV-apparater kan förstärka full HD genom den inbyggda 4K ( UHD )- men gör det likadant med bilder. En 24mp kamera ligger på 6000 X 4000 mp alltså klart högre än 4K.
 

pemrby

Aktiv medlem
Det pratas annars om att 4K måste matas från en 4k källa, Tex, kamera, mobil eller liknande, sedan har man hört att finare TV-apparater kan förstärka full HD genom den inbyggda 4K ( UHD )- men gör det likadant med bilder. En 24mp kamera ligger på 6000 X 4000 mp alltså klart högre än 4K.
Utan att gjort några efterforskningar i frågan så kan "förstärkning" inte vara något annat en interpolering - dvs. att med mer eller mindre smarta algoritmer räkna fram mellanliggande punkter utifrån en bild/signal med lägre upplösning. Även om det kanske kan få en 1080p signal att se bättre ut så är det fortfarande en delvis "gissad" bild du ser.
 

PMD

Aktiv medlem
Beroende på hur bilden är uppbyggd och på hur bra interpoleringsalgoritmen är så kan nog den gissningen vara tillräckligt bra för att det ska se bättre ut än utan interpolation.
 

Bengf

Aktiv medlem
Efter hand som folk byter till 4K så kommer det väl tätare rapporter hur bildvisningen ser ut, Jag stoppar i USB-minnet och kollar på korta filmer och en del bilder även i dag med TV från 2013. folk kan nog inte springa i väg och byta sin välfungerande apparat hur som helst, jag har provat Mpeg4 med RX100 första modellen och det fungerar också bra.
 

nutte

Aktiv medlem
Sony presenterade ju en ny 55' + 65' 4K OLED TV förra veckan, vet inte när den kommer i butik..
 

bildsten

Aktiv medlem
Uppsala Fotografiska Sällskap har en 4K-TV (4096 x 2160) som bildskärm sedan några år och använder den för bildvisning. Har man en laptop som matar ut 4K så blir det mycket bra bildkvalité, men det är inte så många som klarar av det. Jag använder min gamla HP som bara kör ut hd-signal och då skalar TV:n upp bilden till rätt bildhöjd. Annars går det utmärkt att stoppa in ett usb-minne och använda fjärrkontrollen för att leta upp bilder i mapparna och visa dem. Är bildhöjden mindre än 2160 så visas bilden med den bildhöjd den har och har bilden större bildhöjd skalas bilden om till bildhöjden 2160. Bäst blir det naturligtvis som vanligt om bilden är anpassad till bildhöjden 2160 och lagom skärpt. Dock verkar TV:n inte kunna läsa den inbäddade färgprofilen, utan verkar anta att det man matar in via usb är sRGB.
TV:n är en Samsung. Den är varken kalibrerad eller profilerad, olika bildvisare ställer om ljushet och kontrast så det passar dem. Däremot brukar de inte pilla i färginställningarna.
Jag tror inte att det har visats film från ett usb-minne, men från laptop har det gjorts och det är inga problem.
Jag har också visat bilder från min Pentax K5 via HDMI och det gick bra. Någon har använt den med en Canon av senare modell och fotograferat i live-view om jag minns rätt.
 
ANNONS