Annons

Oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en d300 som jag fotar mycket med och efter några år så började bilderna överlag bli oskarpa.

Kameran hade runt 100000 exponeringar, istället för att ta tag i problemet kom jag över en d300 som hade 1600 exponeringar och bilderna blev skarpa igen.

Nu har det gått några år till och tvåan har 100000 exponeringar och samma oskarpa bilder!

Vad är det som slits?

Är det något som går att fixa för rimliga pengar eller ska jag leta efter en tredje d300?

Jag är ingen utbildad fotograf och kör på auto hela tiden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Personligen hade jag inte lagt pengar på service på en D300 som gått så många exponeringar.
Det råkar inte vara så att den helt enkelt är smutsig?
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Om du laddar upp en bild och visar kanske det blir lättare att hjälpa till.
Är bilderna oskarpa över lag eller bara inte i fokus? Det senare kanske kan bero på en smutsig AF-sensor. Testa att ta en bild i live-view och se om det blir bättre.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Har du kollat att sensorn är ren

Göra ren sensorn själv på en så gammal kamera hade jag gjort själv om det behövdes. Finns kit gör rengöring hemma och massa info på nätet. Kolla om smuts är problemet det är bara att fälla upp spegeln.
 
Jag ska lämna in den på rengöring.

Problemet löste sig på ett annat sätt än vad jag tänkt mig.
Mina följare på Facebook hade skramlat ihop pengar till en ny kamera!

Fick pengarna i lördags så nu måste jag börja ta reda på vad jag ska köpa.
I och för sig ett roligare "problem"

Men tack för tipsen.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Jag ska lämna in den på rengöring.

Problemet löste sig på ett annat sätt än vad jag tänkt mig.
Mina följare på Facebook hade skramlat ihop pengar till en ny kamera!

Fick pengarna i lördags så nu måste jag börja ta reda på vad jag ska köpa.
I och för sig ett roligare "problem"

Men tack för tipsen.
Det är nog vettigt att kolla om smuts är ett troligt problem först, tråkigt om du lägger pengar på rengöring och sen visar det sig vara ett helt annat problem. troligtvis har du något annat problem. är bilderna skarpa när du använder live-view?
 

iSolen.se

Guest
Jag har en d300 som jag fotar mycket med och efter några år så började bilderna överlag bli oskarpa.

Kameran hade runt 100000 exponeringar, istället för att ta tag i problemet kom jag över en d300 som hade 1600 exponeringar och bilderna blev skarpa igen.

Nu har det gått några år till och tvåan har 100000 exponeringar och samma oskarpa bilder!

Vad är det som slits?

Är det något som går att fixa för rimliga pengar eller ska jag leta efter en tredje d300?

Jag är ingen utbildad fotograf och kör på auto hela tiden.
Oskarpa bilder brukar inte komma från slitage. Du har antagligen rubbat sensor, AF och/eller spegel genom (många små) stöt(ar).
 

AFJ

Aktiv medlem
Instämmer, min sensor är rätt lortig men det påverkar inte alls skärpan eller autofokusen. Smuts på sensorn visar sig som fläckar på bilden.

För att avgöra om sensorn är smutsig, välj f/22 och fota en blå himmel och studera sedan bilden i datorn.
 
ANNONS