Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: stationär PC + skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Planerar att köpa ny stationär PC och skärm i dagarna. Främst kommer den användas för fotoredigering i PS och Lightroom. Är det kanske någon som sett en bra deal på Black Friday?

Utöver att den ska vara kraftfull så får den gärna vara tyst då den kommer stå i vardagsrummet och vara igång i princip dygnet runt.

Prisklass: 10-12000:- för själva lådan och 4-5000:- för skärm.

Några förslag?

Tack på förhand!
 

cardazio

Aktiv medlem
Finns en del bra gaming / workstations på itastore t.ex. denna för 7000 kr:

https://itastore.se/produkt/hp-envy-phoenix-850-050qe-2/

Mer information
Grafikkort:
AMD Radeon R9 290X 4GB
Processor:
Intel Core i7 4790 – 3,6GHz
Max turbofrekvens:
4,0GHz
Antal kärnor/trådar:
4 st / 8 st
Minne:
8GB DDR3
Hårddisk:
120GB SSD + 2TB
Moderkort:
MS-7826 Ver 2.0 Kaili2
Nätaggregat:
Corsair HX750i
Övrigt:
Nätverkskort, ljudkort, USB 3.0, bluetooth, Wifi.
Chassi:
Mini tower
Licensnyckel:
Windows 10 Home (Ej media)
3DMark Fire Strike Score:
10 070


Själv har jag en T3600 som de även säljer och min står i vardagsrummet samt är tyst.
 

marten_p

Aktiv medlem
Tack för tips!

Inte hunnit läsa in mig riktigt på PC-världen än, men att den där exempelvis har 8 Gb ram känns väl väldigt tunt? Jag har 16 Gb på min sex år gamla iMac. Tänker att det borde vara 32 Gb som gäller idag.
 

cardazio

Aktiv medlem
Tack för tips!

Inte hunnit läsa in mig riktigt på PC-världen än, men att den där exempelvis har 8 Gb ram känns väl väldigt tunt? Jag har 16 Gb på min sex år gamla iMac. Tänker att det borde vara 32 Gb som gäller idag.
Ramminne är en billig uppgradering, så det är bara att sätta i mer när den ändå kostar 7000 kr.

För 10k fr du t.ex. denna - finns dock snabbare minnen idag)
https://itastore.se/produkt/dell-precision-t3610/
Grafikkort:
GeForce GTX 980 4GB
Processor:
Intel Xeon E5-1650 v2 – 3,5GHz
Max turbofrekvens:
3,9GHz
Antal kärnor/trådar:
6 st / 12 st
Minne:
32GB DDR3 1600MHz ECC
Hårddisk:
1TB Samsung EVO 850
Nätaggregat:
685W
Övrigt:
DVD, nätverkskort, ljudkort, USB 3.0.
Chassi:
Mini tower
Licensnyckel:
Windows 7 Pro (Ej media)
Mått (hxbxd):
42 x 17 x 47 cm
Vikt:
14 kg
3DMark Fire Strike Score:
11 400
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Finns en del bra gaming / workstations på itastore t.ex. denna för 7000 kr:

https://itastore.se/produkt/hp-envy-phoenix-850-050qe-2/

Mer information
Grafikkort:
AMD Radeon R9 290X 4GB
Processor:
Intel Core i7 4790 – 3,6GHz
Max turbofrekvens:
4,0GHz
Antal kärnor/trådar:
4 st / 8 st
Minne:
8GB DDR3
Hårddisk:
120GB SSD + 2TB
Moderkort:
MS-7826 Ver 2.0 Kaili2
Nätaggregat:
Corsair HX750i
Övrigt:
Nätverkskort, ljudkort, USB 3.0, bluetooth, Wifi.
Chassi:
Mini tower
Licensnyckel:
Windows 10 Home (Ej media)
3DMark Fire Strike Score:
10 070


Själv har jag en T3600 som de även säljer och min står i vardagsrummet samt är tyst.
Den du länkar till är objekt i en auktion:

https://www.it-auktion.se/index.jsp?category=Datorer.0__Gaming

Om du frågar mig så är det priset 6995:- som den sidan du länkar till vill ha för den alldeles för mycket. Den är trots allt fyra generationer gammal. Auktionspriset däremot ligger mer vad den verkligen är värd enligt mig.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Håller med

Hej,
Håller med föregående. Alldeles för dyrt för den gamla CPU:n.
Och 120 GB systemdisk är alldeles för lite idag. Minst 250, men helst 500, anser jag.

Mvh
Mikael
 

marten_p

Aktiv medlem
Tack för input!

Så om man vill ha en bra dator för just fotoredigering, är det då lösa delar man bör sikta på? Kollat de stora butikerna på nätet och deras bygg-själv-varianter. I princip alla inriktar sig på gaming. Finns något liknade för foto?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mitt råd
Titta på Komplett.se eller Inet.se.

Välj en grunddator som verkar intressant och konfigurera den som du vill ha den.
Vet inte hur det är med Inet men gissar att deras support är precis lika bra som Komplett som jag har använde.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Styrkor/svagheter med exempelvis denna?

https://www.dustinhome.se/product/5011030052/optiplex-7050-sff



Kan man få betydligt med för samma pris?
Lite lagringsutrymme, inte direkt snabbt internminne är väl det man skulle kunna klaga på. Processorn är visserligen en generation gammal men det spelar kanske mindre roll. Frågan är om du har nytta av Hyper threading, personligen tycker jag att Lightroom flyter bättre med HT avslaget.

Har en Optiplex på jobbet och den är inte direkt tyst när den belastas.

Skulle nog göra som Erik säger, kolla med Komplett eller Inet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR klarar inte av 8 trådar, då kör det ihop sig fullständigt.
Man måste skripta instruktioner till OS så att LR inte kan få mer än x antal trådar.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har visserligen annat som måste göras i dag MEN det var uppenbarligen roligare att sätta ihop en arbetsstation för Lightroom. Här är ett förslag från Inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11094299

Det kan behövas en CPU-kylare.
Det är en del Black Friday-priser med, och allt finns inte i lager, så om man inte kan beställa på en gång eller inte kan vänta med att få grejerna krävs omtag.

Grundprinciper:
För Lightroom, och i viss mån Photoshop, är många trådar nice men det är hög singel- eller fåtrådprestanda som normalt dominerar.
Ett billigt grafikkort kan ge märkbar skjuts. Högprestandakort blir snabbt diminishing returns.
16 GB räcker för LR.
Man vill ha SSD för OS och LR-filer, men bilder kan nästan lika gärna lika på mekanisk disk och de tenderar att med tiden ta upp mycket plats.

Det slår mig att jag inte lagt in mus och tangentbord.
Skärm är separat.

Edit: det kan också behövas en SATA-kabel eller så. Inet är bra på att komplettera sådant (mot korrekt kostnad).
 

Bilagor

horvendile

Aktiv medlem
Stort tack! Mycket bra information!
Ingen orsak!
Obs att du inte kan ha någon dvd-spelare i det där chassit.

Det går absolut att argumentera för andra komponenter. Men jag tror att om man tar det där - med eventuellt CPU-kylare och kanske ett monteringskit för SSD - så har man i alla fall inte gjort fel, om man vill ha bra LR-prestanda för pengarna.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Du vill ha en fyra eller sex core cpu med hög klockhastighet för Lr o Ps. De kan inte utnyttja mer kärnor.

Minst 16gb ram helst 32gb men de är ovanligt dyrt med ram nu pågrund av brist på dem i hela världen så man kan köpa 16gb nu o köpa 16gb till senare ifall man vill spara lite pengar.

Ett grafikkort som ett gtx 1050ti eller 1060 är bra för accelerera vissa funktioner Ps men ett dyrare lär inte hjälpa speciellt mycket. Dessa är även bra för att driva flera skärmar med hög upplösning.

Köp ett bra nätagg, ingen billig skit. Är ju endå den som styr spänningen till all din dyra hårdvara.

En 500gb ssd för boot och program bör vara bra och sedan två större HDD’s för mer lagring.

Detta är systemet jag skulle köpa för en bildredigerings dator.

•Intel core i7 7700K - CPU
•Asus Prime Z270 - Moderkort
•16-32GB DDR4 - RAM, spelar ingen roll vilken sort så länge det är DDR4
•NVIDIA GTX 1060 - GPU
•EVGA Supernova 650W G2 - PSU
•Samsung 850 EVO 500Gb - SSD
•2x WD Black 2TB - HDD
•Fractal Design R5 - Chassi

Köp en M.2 SSD ifall du har råd. Är du inte bekväm med att bygga själv försök hitta ett system som liknar detta. Lovar att det är sjukt bra för redigering, både bild och video. Svårt o få bättre eftersom Lr och Ps är så dåligt optimiserad för dyrare hårdvara ändå
 

horvendile

Aktiv medlem
...och vi kan se att mitt förslag och det som David B kom med sedan är rätt lika varandra, även om de skiljer i detaljer. Är man budgetbegränsad skulle jag säga att en PCIe-SSD (oftast ekvivalent med m.2) och WD Black har större merkostnad än extrasmak jämfört med vanlig SATA-SSD och tex WD Red, men det är inte fel. När jag byter dator kommer jag själv köpa PCIe-SSD om jag har råd.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Vad tycker ni om socket 1151 vs 2011-3 ?
För bildredigering är 1151 det självklara valet. Ingen ide att skaffa CPU’s med höga core counts o lägre frekvenser som det är på socket 2011-3. Däremot håller du på med videoredigering och har mycket pengar att spendera kan det vara värt att fundera på då program för videoredigering ofta kan uttnyttja fler kärnor vid tex ”rendering”. Samma sak om du håller på med program som Cinema 4D eller andra 3D moddelling program så har du nytta av en starkare CPU.

Men för endast bildredigering vinner du inget då högre klockfrekvens är viktigare.
 
ANNONS