Annons

Ljusstark optik till Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klipsch

Medlem
Jag skulle vilja ha några förslag på fasta mm ljusstarka objektiv till Sony A7 Rii, max 3000 kr, allt mellan 25-60 mm.
 

Marteric

Aktiv medlem
På Cyberphoto.se kan du sortera ut objektiv efter dina önskemål. De har dessutom kommentarer efter egna tester.
 

sceptic

Aktiv medlem
För de pengarna blir det svårt att köpa nytt; ljusstark och billig är en ovanlig kombination.

Sony FE 28/2.0 bör du kunna hitta begagnad för runt 3000.

Samyang 35/2.8 går på ganska exakt 3000, men är "bara" 2.8, vilket väl är på gränsen till ljusstark (iaf bland fasta objektiv).

Om manuell fokusering och bländare är ok så finns det hundratals olika gamla, manuella objektiv som via adapter går att montera på din kamera.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha några förslag på fasta mm ljusstarka objektiv till Sony A7 Rii, max 3000 kr, allt mellan 25-60 mm.
Ljusstarka, billiga objektiv till Sony finns inte nya för under 3000kr. Eller jo, det finns två. Sonys egen 50mm f/1.8 och Sigma EX 50/1,4 DG HSM.
Sådär ja, det var en kort lista.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha några förslag på fasta mm ljusstarka objektiv till Sony A7 Rii, max 3000 kr, allt mellan 25-60 mm.
Samyang 85mm/1,4 (även om det är över 60mm) - köpte mitt för under 4000 nytt så det måste gå att få för under 3000 beg. Mycket bra optiskt men helt manuellt och det kanske inte är det man egentligen vill ha på en A7r II.

... men varför letar man efter budgetobjektiv till en sådan kamera med en sådan sensor?? Är inte det att elda för kråkorna med ett sådant kamerahus till objektiv som förmodligen inte kan göra det fullt rättvisa? (Ja jag vet att man kan göra fynd bland gamla objektiv också men i allmänhet är det tyvärr så trist och grått att man inte får mer än man betalar för).

Jag tror inte det är optimalt att slarva med prestandabalansen mellan objektiv och kamerahus med sådana sensorer och varför skulle man vilja avsäga sig möjligheten att använda följande Eye Focus och andra AF-relaterade finesser när man faktiskt köpt ett kamerahus med finesser som dessa?? Då hade man ju lika gärna kunnat köpa ett billigare kamerahus (kanske ett A6500 istället) och lagt åtminstone några spänn till på bättre objektiv med AF. A6500 har samma typ av AF-finesser som A7r II och är dessutom betydligt snabbare. Det man dock inte får är 42 MP men med objektiv som i värsta fall inte matchar sensorn så kommer det ekipaget ändå inte att skina.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Spara lite till och köp ett begagnat Sony Zeiss 55mm 1.8 och jag Lovar att du inte kommer att ångra dig för en sekund :)
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Spara istället o köp ett bra objektiv som ett Sigma ART. Du har ju ett svindyrt kamerahus som tar bilder i väldigt hög upplösning. Ett billigt objektiv gör det inte rätt. Sony’s FE 50 1.8 är antagligen acceptabelt men helt ärligt får du så sjukt mycket mer utav ett bättre objektiv som Zeiss 55 f/1.8 eller ett Sigma ART. De kostar båda runt 6-7k vilket de lätt är värt. Är ju endast en tredjedel av vad ditt kamerahus kostade.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Spara istället o köp ett bra objektiv som ett Sigma ART. Du har ju ett svindyrt kamerahus som tar bilder i väldigt hög upplösning. Ett billigt objektiv gör det inte rätt. Sony’s FE 50 1.8 är antagligen acceptabelt men helt ärligt får du så sjukt mycket mer utav ett bättre objektiv som Zeiss 55 f/1.8 eller ett Sigma ART. De kostar båda runt 6-7k vilket de lätt är värt. Är ju endast en tredjedel av vad ditt kamerahus kostade.
Det är klokt. Har man lagt ut så mycket bör man få maximalt ut ur kameran. Objektivet spelar minst lika stor roll som kameran. Köp något begagnat Sigma Art. För sportfoto där AF måste vara 100% kan man kanske unna sig en Sony telezoom som t ex FE 70-200/4.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Det är klokt. Har man lagt ut så mycket bör man få maximalt ut ur kameran. Objektivet spelar minst lika stor roll som kameran. Köp något begagnat Sigma Art. För sportfoto där AF måste vara 100% kan man kanske unna sig en Sony telezoom som t ex FE 70-200/4.
Tror tyvärr han har svårt o hitta begagnade Sigma ART obejktiv då de precis kom ut till E mount men de är fortfarande väldigt prisvärda för nypris.

Och jag skulle nog tom säga att objektivet är viktigare än kamerahuset.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror tyvärr han har svårt o hitta begagnade Sigma ART obejktiv då de precis kom ut till E mount men de är fortfarande väldigt prisvärda för nypris.

Och jag skulle nog tom säga att objektivet är viktigare än kamerahuset.
Håller med om det sista och det verkar ju många andra göra också genom de förslag de givit på tänkbara bra objektiv som matchar huset.

Jag vet inte hur Sigma funkar på Sony spegellöst som A7r II som det är fråga om här men med tanke på vad jag hört från både Kameradoktorns och Scandinavians personal så har de faktiskt haft en del AF-precisionsproblem med Sigmas ART-objektiv på Canon- och Nikon-hus. Det kanske går bättre på Sonys spegellösa då det ju är en helt annan fokusteknik men det kan faktiskt bli fel med Sony-hus också och det även med Sony FE-original som det första ex. jag fick av 24-105mm/4. Jag skulle vara noga med att testa påtänkt ex. innan köp.

Med det sagt så hoppas jag verkligen att jag har fullständigt fel och att Sigma verkligen lyckas med sin ART-serie till Sony E. Det vore mycket välkommet. Sigma ART med Canon-fattning och MC-11 -adaptern har hittills inte övertygat mig i alla fall.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tror tyvärr han har svårt o hitta begagnade Sigma ART obejktiv då de precis kom ut till E mount men de är fortfarande väldigt prisvärda för nypris.

Och jag skulle nog tom säga att objektivet är viktigare än kamerahuset.
Jag tänkte på Sigma med Canon EF fattning beg och Sigma MC-11 adapter. Kör man dessa fasta objektiv för mer stilla motiv där snabb AF inte är kritisk och man kan gaffla AF för ev precisionsfel så kan man bekosta en Sony FE 70-200/4 för sportfoto där man utnyttjar A7RII AF till max.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tänkte på Sigma med Canon EF fattning beg och Sigma MC-11 adapter. Kör man dessa fasta objektiv för mer stilla motiv där snabb AF inte är kritisk och man kan gaffla AF för ev precisionsfel så kan man bekosta en Sony FE 70-200/4 för sportfoto där man utnyttjar A7RII AF till max.
Såg att MC-11 adaptern verkar sänkts i pris ordentligt i USA. Sannolikt beror det på att det nu kommer "riktiga" FE objektiv istället.

Jag har ju själv kört Sigmas Global Vision objektiv med MC-11 tidigare och inte alls varit nöjd med det. Jag har testat ett antal Sigma och Canon-original hos Scandinavian med dåligt resultat. Det har kommit ny firmware efter jag gav upp men de som funderar på en dylik lösning borde testa noga i butik innan köp.

Min erfarenhet då var att det märkligt nog funkade bättre med enligt Sigma "inkompatibla" (läs icke Sigma) från Canon istället. Canon original var märkligt nog mer kompatibla än Sigmas egna objektiv men det gäller dessutom inte Canons serie för APS-C (EF-S heter det om jag inte minns fel - de är no no) för de passade inte ens på adaptern i de fall jag testade. AF var fullständigt opålitlig single shot (AF-S) och en katastrof i video-läget. Single shot funkade bäst märkligt nog med följande AF (AF-C) men nackdelen med den följande AF:en var då att den lät så illa att all video blev oanvändbar, då den aldrig vilade i "jämviktsläge" då AF borde låst i vila. En rätt hög ton som lät som ett elöverslag blev då resultatet och det oljudet omöjliggjorde som sagt allt videofilmande.

För mig är det obegripligt att inte detta lyfts av de många som faktiskt säger sig ha testat denna lösning på Internet. Många välkända fotojournalister verkar helt oseriöst tyvärr bara ha ekat Sigmas egen reklam utan någon som helst praktisk kontroll och vi var nog en del över hela världen som blev helt fintade av det. Det lät tyvärr betydligt bättre än det var.

Det kan ha blivit bättre med nya FW, men testa som sagt i butik om ni inte vill bli besvikna. När jag gav upp kom det en FW men den förbättrade tydligen bara single shot och videoproblemen var då kvar om man använde Sigmas Canon-anpassade Global Vision-objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för dina erfarenheter. Men för stillbildsfoto av stilla motiv med Art serien av fasta brännvidder kanske det är OK? Sedan Sony originalzoomar för rörliga motiv och sport kanske?
 

SofieB1

Medlem
Sony Zeiss 55/1.8
Begagnat kan du hitta under 6000 och det är ett helt fantastiskt objektiv.

Har själv provat en del Sony e objektiv till min a7ii med blandade resultat men 55an kommer jag alltid ha kvar.

Samyang 35/2.8 köpte jag nytt för 2800 på kampanj och det är ett perfekt "slit å släng/ut på utflykt-objektiv"
Mycket prestanda för jäkligt lite pengar. Sen är det klar det finns bättre alternativ om man har högre krav.
 
ANNONS