Annons

Fuji X-H1 är lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Kliver in i FUJI världen nästa vecka då jag hämtar ut min XT-2 (väntar in lite pengar under veckan). Det ska faktiskt bli spännande och förhoppningsvis mår rygg/axlar/nacke bättre...……………..Om den funkar bra säljer jag förmodligen iväg min Canon 6D, inte för att jag tycker illa om den kameran utan mer för att vikten gör det jobbigt att släpa på den. Funderade på X-H1 ett tag men behöver hålla ner vikten................
 

Photocon

Aktiv medlem
Kliver in i FUJI världen nästa vecka då jag hämtar ut min XT-2 (väntar in lite pengar under veckan). Det ska faktiskt bli spännande och förhoppningsvis mår rygg/axlar/nacke bättre...……………..Om den funkar bra säljer jag förmodligen iväg min Canon 6D, inte för att jag tycker illa om den kameran utan mer för att vikten gör det jobbigt att släpa på den. Funderade på X-H1 ett tag men behöver hålla ner vikten................
Är ju bra läge att köpa X-T2 nu pga sommarkampanj. Någon skrev tidigare att den var tagen ur produktion men så är det inte enl min ÅF.
Men om priset återgår till 14k efter sommaren återstår att se.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Upplever själv skillnaderna mellan generation 1 o 2 som ganska stora. Andra må tycka annorlunda om de som du skriver verkligen utvärderat dem.

Bra skrivet om teori vs trivsel.

Batterikapacitet är dock svag men testa en Sony A7RII. Där hinner man knappt gå in i menyn förrän kameran vrålar efter batteriladdning om jag överdriver liiiiite:):)
När det gäller spegellösa och batterier tror jag man måste lära sig lite nya rutiner. Mina Canon slog jag på när jag skulle börja fota och slog inte av dem förrän jag var klar. De fick gå ner i viloläge själva efter 2 minuter. När jag sedan tog upp kameran tog det dem bara någon sekund att komma upp ur viloläget och var aktiva igen.
Med Fuji har jag lärt mig att ta mina bilder och sedan stänga ner den. Om jag låter den vara på i 2 minuter innan den själv går i viloläge tar det en massa ström.
Med den strategin brukar jag kunna få ut 300-500 bilder på ett batteri.
Att byta batteri tar några sekunder.
På den analoga tiden kunde vi ta 36 bilder och sedan var vi tvungna att byta film. Det tog någon minut.
Så visst är batterikapaciteten lägre på en spegellös Fast hur ofta är det ett problem?
För det mesta räcker 1 batteri till mer än jag fotar på en dag.
Skall jag fota något event så måste jag komma ihåg att ha med mig extra batterier fast det gäller också blixtar och annat.
Jag ser nog mest att batterikapaciteten är ett konstruerat problem för dem som argumenterar för dSLR mot spegellösa.
Lever sedan 2 månader nere i Kroatien på en 13 meters Laurin Koster som jag låter totalrenovera.
På en segelbåt har man stora förbrukningsbatterier. Mina är på 400 amph. Jag har stora solpaneler och en vindgenerator. Dessa laddar först startbatterierna för motorn och sedan förbrukningsbatterierna för 24 v och invertern för 240 volt på 3 kw kapacitet. Ligger jag vid en marina kopplar jag in ström från land och allt kan laddas därifrån.
Bara enheten som styr allt detta kostar som en mycket bra kamera.

Att köra tvättmaskinen ombord kräver nästan all kraft jag har om jag inte är kopplad till ström från land.
Så tvättar gör man när man har landström.
Det tar någon dag att ladda upp batterierna igen med solpaneler och vindgeneratorn om jag gör det med batterierna.
Så ställt i relation med min konstanta kontroll över min batterikapacitet på båten är batterikapaciteten för mina Fujikameror ett mycket litet bekymmer. Jag har 9 batterier till mina Fujikameror. De kostar cirka 100 kr styck.
Detta kan kännas väldigt off-topic. Fast jag ville ställa hela frågan i en relation till mer världsliga problem.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kliver in i FUJI världen nästa vecka då jag hämtar ut min XT-2 (väntar in lite pengar under veckan). Det ska faktiskt bli spännande och förhoppningsvis mår rygg/axlar/nacke bättre...……………..Om den funkar bra säljer jag förmodligen iväg min Canon 6D, inte för att jag tycker illa om den kameran utan mer för att vikten gör det jobbigt att släpa på den. Funderade på X-H1 ett tag men behöver hålla ner vikten................
Välkommen till Fujivärlden. Hoppas du kommer bli nöjd.
Tänk nu noga på vilka objektiv du skaffar. Det är stor skillnad i vikt på olika alternativ.
Om du väljer 18-55/2,8-4 OIS har du ett lätt och bra objektiv med stabilisering. Väljer du istället 16-55/2,8 har du i stället ett något vassare alternativ som är större och betydligt tyngre. Jag har båda.
Du ser egentligen ingen skillnad i bilderna.
Så om du vill hålla ner vikten så tänk noga över vilka objektiv du köper.
 

Photocon

Aktiv medlem
Välkommen till Fujivärlden. Hoppas du kommer bli nöjd.
Tänk nu noga på vilka objektiv du skaffar. Det är stor skillnad i vikt på olika alternativ.
Om du väljer 18-55/2,8-4 OIS har du ett lätt och bra objektiv med stabilisering. Väljer du istället 16-55/2,8 har du i stället ett något vassare alternativ som är större och betydligt tyngre. Jag har båda.
Du ser egentligen ingen skillnad i bilderna.
Så om du vill hålla ner vikten så tänk noga över vilka objektiv du köper.
Har oxå båda o kan rent generellt hålla med. Dock finns skillnader i IQ. Men de är försumbara så länge man inte plåtar på nära håll och är för kritisk till bakgrundsoskärpan. 55 mm vid 2.8 är ju bättre många ggr men plåtar man med större skärpedjup är det svårt att se skillnad.

Använder 18-55 när det ska kännas lätt o smidigt.

16-55 fick dock ”nytt liv” när jag skaffade X-H1 pga IBIS.

Viktskillnaden märks dock påtagligt.
 
ANNONS