Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krämarevarning

Produkter
(logga in för att koppla)

SSD

Aktiv medlem
Man kan inte själv lägga ned en tråd bara för att man får lite mothugg.
Vi lever i ett fritt land. Det finns jättemånga som lever på att köpa och sälja begagnade varor av olika slag. För att klara det så måste man sälja dyrare än vad man köper för.
Och alla dessa "jättemånga" är förstås väl insatta i vinstmarginalbeskattning och sköter sin redovisning gentemot skatteverket?
Eller är det så att de via bulvaner, som lånar ut namn och kontonummer, försöker "smyga under radarn" och skapa sig en försörjning helt utanför vårt skatte- och välfärdssystem. Hur var det, vi lever i ett fritt land?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tycker många missar poängen som trådskaparen vill få fram. Han säger att han inte har några problem med att sälja sina begagnade prylar till underpris så länge det är en fotoentusiast som köper och nyttjar prylarna. Det får väl anses vara ett nobelt agerande. Men när en köpare utger sig för att vara just fotoentusiast men där de sedan visar sig inte alls vara så är väl den naturliga reaktionen just frustration och en känsla av att blivit lurad?

Då menar flera att "är väl ingenting, är ett fritt land och alla ska kunna tjäna pengar".
Visst, men är det acceptabelt med alla till buds stående medel?

Trådskaparen må vara naiv men jag kan inte annat än att gilla hans ansats till att skilja på entusiaster och krämare. På Tradera och Blocket får man definitivt spela spelet men på K&S här på Fotosidan vore det väl trevligt med en mer entusiast inriktning!?
Finns det belägg att nästa säljare är en krämare? Personen kan ha gjort ett impulsköp när denne fick sakerna till ett bra pris. Ångrar sig och gör sig av med BG som denne inte behöver, sparat batterierna eller kanske redan har en köpare för batterierna.
Det kan tom vara så att denna testat BG, men snabbt kommit underfund med att det är klumpigt och tungt att sätta det på en kamera känt för portabilitet och lättvikt.
Sambon kanske på denna att spenderat hushållets pengar och tvingat till snabb försäljning.
Det är inte mycket vi vet och smutskastar säljaren redan.

Hade denna diskussion kommit upp om TS sålt för 1900kr och nästa säljare sålt för 1200kr? Tror inte det!

/Stefan
 

SSD

Aktiv medlem
Finns det belägg att nästa säljare är en krämare? Personen kan ha gjort ett impulsköp när denne fick sakerna till ett bra pris. Ångrar sig och gör sig av med BG som denne inte behöver, sparat batterierna eller kanske redan har en köpare för batterierna.
Det kan tom vara så att denna testat BG, men snabbt kommit underfund med att det är klumpigt och tungt att sätta det på en kamera känt för portabilitet och lättvikt.
Sambon kanske på denna att spenderat hushållets pengar och tvingat till snabb försäljning.
Det är inte mycket vi vet och smutskastar säljaren redan.

Hade denna diskussion kommit upp om TS sålt för 1900kr och nästa säljare sålt för 1200kr? Tror inte det!

/Stefan
Jo, eller kanske drabbats av nageltrång som i sin tur gav en depression som sjukskrev honom från jobbet. Sjukersättningen var inte tillräckligt hög varpå han tvingades sälja batterigreppet för att klara livets nödtorft. Batterierna behöll han i händelse av att elektriciteten skulle stängas. Hur kan då TS känna sig lurad?
Du har ju förstås helt rätt. Vi ser till att ingen säljer någonting till ett lägre pris än vad någon högre ort bestämt. Då slipper du reta dig på människor som säljer varor billigt och TS slipper känna sig lurad. Två flugor i en smäll.

Du missar fullständigt poängen TS försökte förmedla och jag misslyckades i min ansats att förklara.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Bara för att krämaren har lagt ut batterigreppet till försäljning och begär 1900 så betyder det inte att krämaren har sålt det för 1900. Om Per fick gå ner till 1200 så finns det nog inte så många köpare som vill betala 1900. Krämaren kanske blir tvungen att gå under 1200 för att få varan såld.

Sen kan man inte kräva vad en köpare gör med det man har sålt. Huvudsaken är att man har accepterat ett säljpris. Vad som händer sen efter försäljning kan man inte påverka.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jo, eller kanske drabbats av nageltrång som i sin tur gav en depression som sjukskrev honom från jobbet. Sjukersättningen var inte tillräckligt hög varpå han tvingades sälja batterigreppet för att klara livets nödtorft. Batterierna behöll han i händelse av att elektriciteten skulle stängas. Hur kan då TS känna sig lurad?
Du har ju förstås helt rätt. Vi ser till att ingen säljer någonting till ett lägre pris än vad någon högre ort bestämt. Då slipper du reta dig på människor som säljer varor billigt och TS slipper känna sig lurad. Två flugor i en smäll.

Du missar fullständigt poängen TS försökte förmedla och jag misslyckades i min ansats att förklara.
Vare sig du eller TS misslyckades att förmedla det ni ville.
Men även om ni lyckats och jag tagit in det så betyder det inte automatiskt att jag håller med.

/Stefan
 

pemrby

Aktiv medlem
Jag tycker det är svårt att ha åsikter på prissättningen i sig - däremot kan man väl med fog konstatera att säljare med hundratals försäljningar på t.ex. fotosidan eller Tradera knappast är hobbyister utan kan förmodas driva någon form av företagande. Isåfall medför ju detta en hel del följder som F-skatt, att betala skatt och redovisa moms, distansavtalslagen, konsumentköpslagen, etc.... Vi får väl hoppas att sådana säljare följer lagen. Om vederbörande i rollen som köpare inte är helt tydligt med sitt företagande är det desto viktigare att han är det i rollen som säljare. På Tradera är detta väldigt tydligt då man på fotoområdet ser säljare med massor av köp men få försäljningar, och vice versa.
 

PMD

Aktiv medlem
Tycker många missar poängen som trådskaparen vill få fram. Han säger att han inte har några problem med att sälja sina begagnade prylar till underpris så länge det är en fotoentusiast som köper och nyttjar prylarna. Det får väl anses vara ett nobelt agerande. Men när en köpare utger sig för att vara just fotoentusiast men där de sedan visar sig inte alls vara så är väl den naturliga reaktionen just frustration och en känsla av att blivit lurad?
Oavsett vad jag tycker om köparens agerande så tycker jag nog att TS urinlägg är lite gnälligt. Ett konstruktivt (helst fungerande!) förslag på hur sådana köpares agerande ska stoppas vore mycket intressantare än att bara ventilera lite frustration.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett konstruktivt (helst fungerande!) förslag på hur sådana köpares agerande ska stoppas vore mycket intressantare än att bara ventilera lite frustration.
Vad är det du menar skulle stoppas? Att den som köper en begagnad vara säljer den vidare? Att den som köper en begagnad vara säljer den vidare och hoppas få bra betalt? Att den som köper en begagnad vara säljer den vidare och inte beskriver varan med exakt samma ord som föregående säljare?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker det är svårt att ha åsikter på prissättningen i sig - däremot kan man väl med fog konstatera att säljare med hundratals försäljningar på t.ex. fotosidan eller Tradera knappast är hobbyister utan kan förmodas driva någon form av företagande.
Inte nödvändigtvis. Det finns dem som köper fotoutrustning och använder ett tag för att de är nyfikna på den och säljer den sen. Helst utan alltför mycket förlust förstås, och en liten vinst är aldrig fel.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är det du menar skulle stoppas? Att den som köper en begagnad vara säljer den vidare? Att den som köper en begagnad vara säljer den vidare och hoppas få bra betalt? Att den som köper en begagnad vara säljer den vidare och inte beskriver varan med exakt samma ord som föregående säljare?
De frågorna är nog TS mer kvalificerad att svara på än jag. Jag uppfattade dock hans klagoskrift så att han var missnöjd med att den som köpte hans battergrepp sålde det med vinst, och helst ville se att något liknande inte förekom här på Fotosidan.
 
Senast ändrad:

Jeremiah2

Avslutat medlemskap
Det kallas för affärsrörelse , och är helt normalt. Vad är problemet?
När människor säger sig vara entusiaster, att de liksom vädjar till ens snällhet. Man inser att prylen "får ett bra hem" och säljer den till ett bra pris.

Sedan visar sig ju hela historien vara ett falsarium.

DÄR ligger problemet.

Folk som står och gladeligen ljuger en rätt upp i ansiktet för att tjäna 300 :-
 

pest

Aktiv medlem
När människor säger sig vara entusiaster, att de liksom vädjar till ens snällhet. Man inser att prylen "får ett bra hem" och säljer den till ett bra pris.

Sedan visar sig ju hela historien vara ett falsarium.

DÄR ligger problemet.

Folk som står och gladeligen ljuger en rätt upp i ansiktet för att tjäna 300 :-
Så ungefär upplevde jag det, se #12
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Godtrogen?

När människor säger sig vara entusiaster, att de liksom vädjar till ens snällhet. Man inser att prylen "får ett bra hem" och säljer den till ett bra pris.

Sedan visar sig ju hela historien vara ett falsarium.

DÄR ligger problemet.

Folk som står och gladeligen ljuger en rätt upp i ansiktet för att tjäna 300 :-
Man skall inte tro på allt som sägs!
 

ErlandH

Aktiv medlem
När människor säger sig vara entusiaster, att de liksom vädjar till ens snällhet. Man inser att prylen "får ett bra hem" och säljer den till ett bra pris.
Fast det här handlar väl om ganska moderna och enkla kameraprylar, typ ett batterigrepp? Inte om en älskad hundvalp eller en unik släktklenod från 1600-talet ...
 

lonian

Aktiv medlem
Säljer mest på tradera. Det händer ibland att mina aktioner går upp över vad jag köpt varan för, inte ofta men ibland. Då är det bara att tacka och ta emot. Det händer ju ofta att en pryl säljs på tex Media mark för en billig peng. Folk handlar och lägger ut varan för original priset och tjänar någon tusenlapp. Det är vanligt vid nysläppta produkter då det snabbt blir utsålt överallt och folk tvingas köpa andrahand inför julafton, ja det är skamligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
När människor säger sig vara entusiaster, att de liksom vädjar till ens snällhet. Man inser att prylen "får ett bra hem" och säljer den till ett bra pris.

Sedan visar sig ju hela historien vara ett falsarium.

DÄR ligger problemet.

Folk som står och gladeligen ljuger en rätt upp i ansiktet för att tjäna 300 :-
Vi behöver alltså skapa ett register där vi kan markera olika användare som entusiast eller krämare!
Registreringen måste naturligtvis föregås av en nogsam utredning, och helst även ett personligt godkännande: ”jag accepterar det utredningen funnit och medger mig nu att betraktas varande en krämare”. Alternativt ”entusiast” för de som kvalar in.

Eller hur. För hur ska vi annars veta om köparen av det vi säljer faktiskt ska uppbära förmånen av det låga pris vi är beredda att låta prylarna gå för.

😜
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Haha - den va bra!

Vi behöver alltså skapa ett register där vi kan markera olika användare som entusiast eller krämare!
Registreringen måste naturligtvis föregås av en nogsam utredning, och helst även ett personligt godkännande: ”jag accepterar det utredningen funnit och medger mig nu att betraktas varande en krämare”. Alternativt ”entusiast” för de som kvalar in.

Eller hur. För hur ska vi annars veta om köparen av det vi säljer faktiskt ska uppbära förmånen av det låga pris vi är beredda att låta prylarna gå för.

😜
Mycket bra!
 

Jeremiah2

Avslutat medlemskap
Vi behöver alltså skapa ett register där vi kan markera olika användare som entusiast eller krämare!
Registreringen måste naturligtvis föregås av en nogsam utredning, och helst även ett personligt godkännande: ”jag accepterar det utredningen funnit och medger mig nu att betraktas varande en krämare”. Alternativt ”entusiast” för de som kvalar in.

Eller hur. För hur ska vi annars veta om köparen av det vi säljer faktiskt ska uppbära förmånen av det låga pris vi är beredda att låta prylarna gå för.

😜
Nä, själv nöjer jag mig bra med att enbart tycka det är rötet beteende att ljuga för sina medmänniskor.

Men det kanske är för mycket begärt.
 

afe

Aktiv medlem
Vet vi verkligen att krämaren ljugit för TS om sina intentioner med köpet av batterigreppet? Om det är det grepp som ligger till salu nu så vet jag att krämaren är en långtida medlem på FS, och verkligen är en fotoentusiast. Jag ser inget fel i att köpa prylar billigt och tjäna en slant på det för att finansiera min hobby.

Förutom fotografering roar jag mig på motorcyklar, och i den världen är det mycket vanligt med folk (entusiaster som brinner för gamla och nya hojar) som köper och säljer prylar för att ha råd med sin hobby utan att för den skull bli uthängda som krämare och omoraliska i forum.

Fotosidan har ingen regel (och ska förstås heller inte ha det) som säger hur man ska prissätta de prylar som säljs. Jag har självt sålt många prylar (fotorelaterade och annat) alldeles för billigt, men jag bryr mig inte ett skvatt om vad köparen sedan gör med prylarna.
 
ANNONS