Annons

Letar bra böcker

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle inhandla någon bra bok att bli inspirerad av och lära mig lite mer om fotohistoria.

Hittade ingen kategori för litteratur när jag surfar från telefonen. Iallafall,har läst en del fotoböcker men de har uteslutande varit inriktade på teknik och att utveckla läsaren. De innehåller såklart bilder också men nu letar jag en eller flera böcker som är mer som en utställning i bokformat, där artisten beskrivs lite tillsammans med en del samlade verk. Det är såklart positivt om det finns anmärkningar eller förklaringar till varför ett foto är speciellt, "på denna bild skildrar Capa landstigningen..."

Personligen är jag mest intresserad av landskap & streetfoto men det mesta som är vänskap kan ändå tilltala mig. Föredrar bok på engelska för en eller flera framstående fotografer visar sina verk.
 

Måns H

Aktiv medlem
Kunskap och inspiration

Kurt Bergengrens "Fotografera är nödvändigt" är "den enda fotobok man behöver" enligt Bengt Björkbom här på FS. Stämmer, Bergengren var en gigant som skildrar andra giganter, men det är inte fel att skaffa andra böcker också. Finns bara antikvariskt.

Kurt Bergengrens "Tänka med ögonen" täcker in svenskt foto. Utmärkt bra bok! Finns ny på Adlibris för 134:-. Fynda!

Göran Segeholms inspirationsbok "Konsten att ta vinnande bilder" håller jag också väldigt högt. Kan köpas ny.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle inhandla någon bra bok att bli inspirerad av och lära mig lite mer om fotohistoria.

Hittade ingen kategori för litteratur när jag surfar från telefonen. Iallafall,har läst en del fotoböcker men de har uteslutande varit inriktade på teknik och att utveckla läsaren. De innehåller såklart bilder också men nu letar jag en eller flera böcker som är mer som en utställning i bokformat, där artisten beskrivs lite tillsammans med en del samlade verk. Det är såklart positivt om det finns anmärkningar eller förklaringar till varför ett foto är speciellt, "på denna bild skildrar Capa landstigningen..."

Personligen är jag mest intresserad av landskap & streetfoto men det mesta som är vänskap kan ändå tilltala mig. Föredrar bok på engelska för en eller flera framstående fotografer visar sina verk.
John Szarkowskis bok Looking at Photographs är en klassiker. Han har där plockat fram 100 bilder ur MOMA:s arkiv och skrivit en spännande artikel till varje bild.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Kurt Bergengrens "Fotografera är nödvändigt" är "den enda fotobok man behöver" enligt Bengt Björkbom här på FS. Stämmer, Bergengren var en gigant som skildrar andra giganter, men det är inte fel att skaffa andra böcker också. Finns bara antikvariskt.

Kurt Bergengrens "Tänka med ögonen" täcker in svenskt foto. Utmärkt bra bok! Finns ny på Adlibris för 134:-. Fynda!

Göran Segeholms inspirationsbok "Konsten att ta vinnande bilder" håller jag också väldigt högt. Kan köpas ny.
Får kolla hur det är ut med Adlibris, om de levererar utomlands. Blir dock svårt mwd antikvariat men jag får tacka så mycket för tipsen!
 

Hujeta

Aktiv medlem
John Szarkowskis bok Looking at Photographs är en klassiker. Han har där plockat fram 100 bilder ur MOMA:s arkiv och skrivit en spännande artikel till varje bild.
Låter riktigt spännande, precis vad jag letar efter!

Förvrigt vill jag passa på och be om ursäkt för hur jag skriver,sitter på telefonen och där är autocorrect lite väl fascistisk ibland.
 

Erik_N

Aktiv medlem
En mycket bra bok, tycker jag, som Stefan Ohlsson förstås inte gör reklam för själv, är boken Tala om bilder!
av Bo Bergström och Stefan Ohlsson själv. De har valt ut ett antal bilder som de sedan samtalat kring. Se här för mer information: http://www.carlssonbokforlag.se/produkt/tala-om-bilder/

Vet inte om den fortfarande säljs men hittar du den så är den mycket givande!
 

stefohl

Aktiv medlem

stefohl

Aktiv medlem
Den finns säkert på AdLibris och Bokus.

Stefan
https://www.bokus.com/bok/9789173315166/tala-om-bilder-tekniskt-och-kommunikativt-om-49-bilder/

Är en adress. Det finns ju också de filmer som ligger här på Fotosidan. Klicka på TV och scrolla rätt långt ner, så hittar du ett antal filmer, som till exempel https://www.fotosidan.se/cldoc/tv/tala-om-bilder-del-3-anna.htm som är en film som handlar om en bild som Anna Clarén har gjort.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Tala om bilder

Jag har inte varit inne på Bokus och AdLibris tidigare, men nu gjorde jag det. Och då fick jag läsa en kommentar vad han tyckte om boken som gladde mig mycket.

Två initierade och intressanta personer samtalar om ett antal utvalda fotografier. Jag har hört några liknande diskussioner med samma personer som film på fotosidan.se, och det är väldigt givande - vad ser de i en bild, hur läser de den, vad har fotografen egentligen gjort - i Bo Bergströms och Stefan Ohlssons ögon i alla fall. Oerhört givande och för mig mycket angelägen bok!!

Stefan
 

Erik_N

Aktiv medlem
Jag har inte varit inne på Bokus och AdLibris tidigare, men nu gjorde jag det. Och då fick jag läsa en kommentar vad han tyckte om boken som gladde mig mycket.

Två initierade och intressanta personer samtalar om ett antal utvalda fotografier. Jag har hört några liknande diskussioner med samma personer som film på fotosidan.se, och det är väldigt givande - vad ser de i en bild, hur läser de den, vad har fotografen egentligen gjort - i Bo Bergströms och Stefan Ohlssons ögon i alla fall. Oerhört givande och för mig mycket angelägen bok!!

Stefan
Ja, det var faktiskt jag som skrev den kommentaren också, ser jag, för nästan fyra år sedan. Jaja, jag står fast vid vad jag tyckte då! :)
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Kan George Barrs "Why photographs work - 52 Great Images: Who Made Them, What Makes Them Special and Why" falla inom ramen för vad du letar efter?

GB's kommentarer och en presentation av fotografen och dennes tankar kring sin bild. Kanske inte så mycket fotohistoria (bilderna är från de senare decenierna), men kan ju ge lite inspiration att gå vidare och leta upp mer av någon viss fotograf.

Lars
 

Canalog

Avslutat medlemskap
"Bilder som förändrat Sverige"

...är titeln på en fantastisk fotobok som utgavs 2004 som ett samarbete mellan Bokförlaget Forum, Expressen och Pressens Bild (ISBN91-37-12624-5), och som innehåller bilder av bl. a. Jan Delden m fl framstående pressfotografer.

Enligt min mening innehåller boken mängder av riktiga fullträffar, se bl a bilderna på Olof Palme, Astrid Lindgren, Tage Erlander tillsammans med Gunnar Hedlund mm.
Om jag skulle beröva nämna bara en svensk fotobok med bilder av flera svenska fotografer, skulle det tveklöst bli denna. Missa den inte! Jag lånade mitt ex på biblioteket - gör sammalunda om den inte finns att köpa - du blir inte besviken!
/B
 
ANNONS