Annons

JO kritiserar nytt polisingripande

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Nej, jag tycker inte polisen skall ha rätt att begära legitimation bara för att någon "hänger" på allmän plats.


Jag citerar JO:


Beslutet i korthet: En polis omhändertog en man för identifiering, kroppsvisiterade honom och tog hans telefon. Polisen grundade sitt ingripande på att mannen kunde vara efterlyst, bl.a. på grund av att han inte ville identifiera sig.

Mannen filmade stora delar av ingripandet men blev upprepade gånger tillsagd att sluta filma. JO konstaterar att omständigheterna vid ingripandet inte var sådana att det fanns anledning att anta att mannen var efterlyst och att det därför saknades rättsliga förutsättningar för ingripandet.

Ur rättssäkerhetssynpunkt och för allmänhetens insyn i polisens arbete är det viktigt att enskilda har möjlighet att filma polisen, under förutsättning att det inte på något konkret sätt hindrar polisens arbete eller t.ex. innebär en säkerhetsrisk.

När det gäller risken för att personer som filmar polisingripanden hanterar filmerna i strid med vad som gäller om behandling av personuppgifter uttalar JO att utrymmet för en polis att i sin tjänsteutövning ge uttryck för rent personliga uppfattningar eller önskemål om att en person ska upphöra med ett visst beteende är mycket litet. Det är viktigt att en polis inte uttrycker sig eller agerar på ett sådant sätt att en enskild uppfattar det som ett tvång att sluta filma eller i övrigt får uppfattningen att han eller hon är skyldig att följa en uppmaning att sluta filma.

JO framhåller också att försiktighet måste iakttas i en sådan situation så att polisens åtgärder inte kommer i strid med den grundlagsskyddade anskaffarfriheten. JO konstaterar att polisens upprepade tillsägelser att sluta filma inte var acceptabla.

Polismyndigheten kritiseras för det felaktiga ingripandet och agerandet i övrigt.


Det är ju en sådan klar sågning av polisens agerande som det kan bli. 2-1? Snarare 0-5.
Jag förstår men håller inte med. Klart polisen ska få fråga legg om folk uppehåller ologiskt sig på en plats där det förekommer droghandel. Mitt i natten.

Jag förstår också polisernas frustration. Här sett tillräckligt med ingripanden för att sympatisera. "Offret" ger helt annan version av vad som hänt i efterhand. Provocerande ord, hot, sparkar och skit är deras vardag. De behöver inte filmmarodörerna.

Sluta jaga poliser, sätt dit buset. Vi kan väl börja med att ge poliserna varsin kroppskamera så hela förloppet finns med på film.
 

iSolen.se

Guest
Det tyckte inte JO, så förhoppningsvis gör inte andra poliser om misstaget.
Nej, de kommer från och med nu säga att bilen rört sig eller att de såg bilen anlända på håll. Eller att bilen blinkar, eller...De kan nog hitta på något bättre.

Du tycker inte heller polisen ska kolla upp skumma personer på "fel" plats?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Sluta jaga poliser, sätt dit buset. Vi kan väl börja med att ge poliserna varsin kroppskamera så hela förloppet finns med på film.
Då hade man förmodligen sluppit de flesta olovliga raderingar eller försök till olovliga raderingar av andras bilder, hittepå om muntorrhet och röda ögon, hittepå om felaktiga efterlysningar. Jag ser ingen nackdel med kroppskameror för polis, så länge kroppskamerans film diarieförs eller motsvarande och sparas i säg sju dygn.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Nu har jag sett filmen...

Visst agerade polis utan provokation till en lugn och påläst kille som bara sitter i bilen...

Detta måste dem sluta med, bara att vissa personer bär uniform betyder inte att dem är smartast eller har rätt. Det finns säkert kollegor till denna "polis" som skulle ha hanterat situationen bättre. Jag har också sett "poliser" som borde inte vara poliser och stör mig på detta!
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Poliser, som alla andra, gör fel ibland. Tur att det finns folk som känner sig manade och kallade att belysa och bevaka detta.
Kanske kunde det skapas en Grupp med specialintresset: Kritiskt granska och kritisera Blåljuspersonal.
Förslagsvis en sluten grupp.
Inträdeskrav att man ogillar Blåljuspersonal rent allmänt och Poliser i synnerhet. Framför allt de som inte vill bli fotograferade.
Och att man tycker att rätten att fotografera allt, är viktigare än allt annat.

Nils-Erik Eriksson
Du kanske kan skapa en grupp för folk som hatar lagar och rättigheter och följaktligen demokrati. Har för mig att det finns flera sådana, Nordkorea och Kina tänker jag på direkt. Säg till om du behöver skjuts till flygplatsen.
 

martinator

Aktiv medlem
Nej, det är inte alls "lätt att misstänka att personen har något att dölja". Det kan lika gärna vara så att personen inte alls gjort något och filmar därför att hen vill dokumentera det som sker, för att i efterhand slippa hamna i en ord-mot-ord-situation.
Normalt funtade personer med rent mjöl i påsen fiskar inte fram en mobil och börjar filma om de blir ombedda att legitimera sig av en polis. Normala människor fiskar fram ett körkort, får ett "tack och fortsatt trevlig kväll" och saken är ur världen...
 

cakon

Aktiv medlem
Normalt funtade personer med rent mjöl i påsen fiskar inte fram en mobil och börjar filma om de blir ombedda att legitimera sig av en polis. Normala människor fiskar fram ett körkort, får ett "tack och fortsatt trevlig kväll" och saken är ur världen...
Precis min åsikt! Även om JO inte uttryckt denna kritik mot polisen så hade ingen av oss hederliga människor behövt vara det minsta oroliga för att svensk polis ska avkräva oss legitimation helt utan anledning.
 

martinator

Aktiv medlem
Anekdotisk bevisföring.... Jag jobbade natt när en bomb exploderade i fastigheten bredvid. Jag rusade ut på gatan och ringde 112. En civilklädd person kommer förbi på cykel - slänger upp en polislegitimation - och frågar vem jag talar med. Jag säger att det är 112 - han ber att få låna luren. Efter några minuter får jag tillbaka luren, han ber att få se mitt ID samt tar mina uppgifter. Han tackar för hjälpen och önskar mig en fortsatt trevlig kväll.
1 - 1 i anekdotisk bevisföring.
 

cakon

Aktiv medlem
Haha, fast nu menade jag fall där hederliga människor inte gör något som kan uppfattas som misstänkt av polisen eller andra. :) Fotograferar man barn t.ex. så får man nog vara beredd på att folk i ens omgivning reagerar. Det är ju faktiskt inte polisens fel att det är så utan det är ju buset i form av pedofiler och andra som är orsaken till denna vaksamhet. Egentligen är den något positivt, utom för den drabbade fotografen så klart men det får man nog bjuda på som medborgare.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Haha, fast nu menade jag fall där hederliga människor inte gör något som kan uppfattas som misstänkt av polisen eller andra. :) Fotograferar man barn t.ex. så får man nog vara beredd på att folk i ens omgivning reagerar. Det är ju faktiskt inte polisens fel att det är så utan det är ju buset i form av pedofiler och andra som är orsaken till denna vaksamhet. Egentligen är den något positivt, utom för den drabbade fotografen så klart men det får man nog bjuda på som medborgare.
https://www.expressen.se/kvallsposten/polisman-atalas-for-tjanstefel-kan-fallas-av-poliskamera/

Vad kan uppfattas mindre misstänksamt än en hederlig människa som står still?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fast även i det fallet handlade det om en obstruerande person som inte hörsammade polisens uppmaning om att flytta på sig.
Fallet handlar om en polis som inte tyckte en hederlig medborgare skulle stå och lyssna. Dom bör falla snart. Största problemet för polismannen är att han inte protokollfört det hela.

Jag begärde aldrig ut filmen utan enkom förundersökningen i textform vilket innebär att jag inte sett mer än beskrivningen av filmen du läst i Expressen.
 

cakon

Aktiv medlem
Fallet handlar om en polis som inte tyckte en hederlig medborgare skulle stå och lyssna. Dom bör falla snart. Största problemet för polismannen är att han inte protokollfört det hela.

Jag begärde aldrig ut filmen utan enkom förundersökningen i textform.
En person som inte flyttar på sig efter polisens uppmaning får nog skylla sig själv om handgemäng uppstår. Det är inget som vanliga icke obstruerande medborgare behöver vara oroliga för. Även om man strikt juridiskt har rätten på sin sida kan man ju fråga sig varför i hela friden man ska hålla på sådär?
 

PeterWem

Aktiv medlem
En person som inte flyttar på sig efter polisens uppmaning får nog skylla sig själv om handgemäng uppstår. Det är inget som vanliga icke obstruerande medborgare behöver vara oroliga för. Även om man strikt juridiskt har rätten på sin sida kan man ju fråga sig varför i hela friden man ska hålla på sådär?
Ett spörsmål för en annan tråd och ett annat forum eftersom det har noll med foto att göra, men det står i förundersökningsprotokollet.

" A uppgav att han upplever det som att han fortlöpande blir utsatt för liknande incidenter på grund av hans inställning. A uppgav att det var mitt på dagen, A var spiknykter och det var en helt odramatisk situation, A blev ledsen och besviken och uppfattade det som hänt som orättvist. A uppgav att han tänkte att den aktuella händelsen kanske var det perfekta fallet att pröva de juridiska spetsfundigheterna, om Regeringsformen verkligen gäller eller inte."
 

afe

Aktiv medlem
Sluta jaga poliser, sätt dit buset. Vi kan väl börja med att ge poliserna varsin kroppskamera så hela förloppet finns med på film.
Polis (och väktare, skyddsvakter, räddningstjänst och en del andra) använder redan ibland kroppskameror. Tyvärr kan dessa kameror inte alltid vara aktiva eftersom det inte går att lagra ett helt arbetspass på ett minneskort eller utan att byta batteri.

Jag ser inget problem med att en polis frågar efter legitimation, men de kan förstås inte alltid räkna med att få se någon eftersom det inte finns någon lag som kräver att vi alltid ska bära med oss en dylik. (Papieren, bitte ...)
 

cakon

Aktiv medlem
Ett spörsmål för en annan tråd och ett annat forum eftersom det har noll med foto att göra, men det står i förundersökningsprotokollet.

" A uppgav att han upplever det som att han fortlöpande blir utsatt för liknande incidenter på grund av hans inställning. A uppgav att det var mitt på dagen, A var spiknykter och det var en helt odramatisk situation, A blev ledsen och besviken och uppfattade det som hänt som orättvist. A uppgav att han tänkte att den aktuella händelsen kanske var det perfekta fallet att pröva de juridiska spetsfundigheterna, om Regeringsformen verkligen gäller eller inte."
Det är naturligtvis bra att frågan prövas rättsligt men min uppfattning om just den här personen kvarstår. Det är en speciell person som inte är representativ för folk i allmänhet. Istället är det en person som liksom den filmande bilisten söker efter ett sätt att försöka sätta dit polisen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det är naturligtvis bra att frågan prövas rättsligt men min uppfattning om just den här personen kvarstår. Det är en speciell person som inte är representativ för folk i allmänhet. Istället är det en person som liksom den filmande bilisten söker efter ett sätt att försöka sätta dit polisen.
Har du förresten sett filmen än?
 
ANNONS