Annons

Varför fortsätter Nikon sälja gamla kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Har funderat på det här ganska länge, normalt när företag ersätter en produkt med en ny så har dom utförsäljning på den gamla och sen promotar bara den nya men inte Nikon.

Nikon fortsätter istället sälja den gamla modellen så länge som det finns intresse bland köpare.
Exempel:
D5300 började säljas 2014, den har sedan dess blivit ersatt två gånger men går fortfarande att köpa ny från Nikon nu 2019 trots att D5600 finns till försäljning.
Andra exempel är D7200 som ersattes av D7500 men ändå känns det som att Nikon försöker göra mer reklam för den gamla modellen än för den nya.

Är det här en känd strategi från Nikon att inte försöka få folk att köpa den senaste utan istället försöka få folk att köpa förra årets modell?
Känns som typ ALLA andra företag oavsett bransch bara vill att vi alltid ska köpa den senaste produkten.

Personlig reflektion är att det här är grymt bra och jag önskar att fler företag jobbade efter samma princip, det är väldigt sällan man har behov av allt den senaste produkten erbjuder, oftast nöjer man sig med förra årets modell i flera år till :p
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du svarar ju själv på frågan. Det finns fortfarande folk som vill köpa.
Dessutom är ju de nya kamerorna snarare komplement än ersättare.
T.ex. finns det säkert folk som köper D7200 som aldrig i sin vildaste fantasi skulle komma på iden att köpa D7500.
 

iSolen.se

Guest
Har funderat på det här ganska länge, normalt när företag ersätter en produkt med en ny så har dom utförsäljning på den gamla och sen promotar bara den nya men inte Nikon.

Nikon fortsätter istället sälja den gamla modellen så länge som det finns intresse bland köpare.
Exempel:
D5300 började säljas 2014, den har sedan dess blivit ersatt två gånger men går fortfarande att köpa ny från Nikon nu 2019 trots att D5600 finns till försäljning.
Andra exempel är D7200 som ersattes av D7500 men ändå känns det som att Nikon försöker göra mer reklam för den gamla modellen än för den nya.

Är det här en känd strategi från Nikon att inte försöka få folk att köpa den senaste utan istället försöka få folk att köpa förra årets modell?
Känns som typ ALLA andra företag oavsett bransch bara vill att vi alltid ska köpa den senaste produkten.

Personlig reflektion är att det här är grymt bra och jag önskar att fler företag jobbade efter samma princip, det är väldigt sällan man har behov av allt den senaste produkten erbjuder, oftast nöjer man sig med förra årets modell i flera år till :p
Det är många företag som gör likadant, säljer äldre produkter men lite billigare, det finns alltid kunder som tror sig inte behöva det senaste eller bara tittar på prislappen.
 

Mats G

Aktiv medlem
Du svarar ju själv på frågan. Det finns fortfarande folk som vill köpa.
Dessutom är ju de nya kamerorna snarare komplement än ersättare.
T.ex. finns det säkert folk som köper D7200 som aldrig i sin vildaste fantasi skulle komma på iden att köpa D7500.
D7500: ett minneskort. D7200 två kort för säkerhetsbackup.
Minst lika bra dynamiskt omfång, några fler pixlar. Fotar inte snabbt rörliga motiv.
Lägre pris.
Därför passar D7200 mina behov bättre.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tänker osökt på F6:an som kom 2004 och säljs fortfarande. Men den har ju ingen ersättare och har heller inte gått ned i pris så mycket.

Fördelen är ju att det går att serva kameror som fortfarande säljs då det ännu finns reservdelar.

(När man kollar inuti de här senaste avancerade analoga kamerorna (F100, F5 och F6) så borde de digitala egentligen vara mycket billigare då de (något överdrivet) i stort sett bara innehåller elektroniken och inte mekaniken som filmtransporten kräver.)

Men det är väl inte bara Nikon som har flera generationer igång samtidigt.
Sonys Rx100 kan man väl köpa nästan alla versioner av fortfarande. Där har ju den prismedvetne verkligen valmöjlighet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Känns som typ ALLA andra företag oavsett bransch bara vill att vi alltid ska köpa den senaste produkten.

Personlig reflektion är att det här är grymt bra och jag önskar att fler företag jobbade efter samma princip, det är väldigt sällan man har behov av allt den senaste produkten erbjuder, oftast nöjer man sig med förra årets modell i flera år till :p
Som andra påpekat - Nikon är långt ifrån ensamt att göra så här på kameramarknaden. Det företag som nog gjort det längst och i störst omfattning är Canon som länge haft en tydlig systematik kring att tidigare modeller finns kvar som billigare alternativ.

Det sättet att tänka var ovanligare i början av digitaleran, på den tiden var det ju svårare att fortsätta sälja äldre modeller eftersom de ofta var så påtagligt mycket sämre än sina ersättare. Varför? Enkelt: Så länge tekniken inte riktigt är mogen finns det mycket lite intresse för äldre modeller.

Eller om man kikar på en specifik del av systemkameramarknaden: spegelfria kameror. De har funnits i tio år nu och i början försvann äldre modeller snabbt, det var svårt att sälja tidigare modeller annat än via rena utförsäljningar. Men i takt med att kamerorna mognat ser vi att allt fler tidigare modeller lever kvar som billigare alternativ.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har funderat på det här ganska länge, normalt när företag ersätter en produkt med en ny så har dom utförsäljning på den gamla och sen promotar bara den nya men inte Nikon.

Nikon fortsätter istället sälja den gamla modellen så länge som det finns intresse bland köpare.
Exempel:
D5300 började säljas 2014, den har sedan dess blivit ersatt två gånger men går fortfarande att köpa ny från Nikon nu 2019 trots att D5600 finns till försäljning.
Andra exempel är D7200 som ersattes av D7500 men ändå känns det som att Nikon försöker göra mer reklam för den gamla modellen än för den nya.

Är det här en känd strategi från Nikon att inte försöka få folk att köpa den senaste utan istället försöka få folk att köpa förra årets modell?
Känns som typ ALLA andra företag oavsett bransch bara vill att vi alltid ska köpa den senaste produkten.

Personlig reflektion är att det här är grymt bra och jag önskar att fler företag jobbade efter samma princip, det är väldigt sällan man har behov av allt den senaste produkten erbjuder, oftast nöjer man sig med förra årets modell i flera år till :p
Jag har lagt märke till att det finns många D5300 i skyltfönstren när jag rest i Asien och Mexico.

Jag tror att de har som strategi att sälja de gamla modellerna till lågt pris i butiker som inte fokuserar på kameror.

Nikon D7200 och D7500 behöll de nog för att de fyllde olika behov på marknaden.
 

nivas

Aktiv medlem
En mer relevant fråga är om produkterna tillverkas eller inte.
Om en gammal produkt finns på hyllan hos tillverkaren så vill man självklart sälja dessa istället för att skrota ur lagret.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En mer relevant fråga är om produkterna tillverkas eller inte.
Om en gammal produkt finns på hyllan hos tillverkaren så vill man självklart sälja dessa istället för att skrota ur lagret.
Jag är övertygad om att tillverkarna inte har lager som räcker flera år.

De fortsätter helt enkelt att tillverka äldre modeller på marknader där de måste sälja till lägre pris. Om du går till Kameradoktorn så har de antagligen en D5600 på hyllan medan Åhlens i Bollnäs kanske säljer en D5300 till ett lägre pris.

Ungefär som Apple som fortsätter sälja gamla iPhones i utvecklingsländer.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Den finns i Nikons utbud, ja, men frågan är väl om den säljs i mer än försumbara mängder.
Nikon tillverkar och säljer även sex AI-s objektiv med handjagat fokus.

20/2.8, 24/2.8, 28/2.8, 35/1.4, 50/1.4 och 50/1.2. Jag har den sista som har en massa optiska prob... jag menar karaktär...
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att tillverkarna inte har lager som räcker flera år.
Jag vet inte hur det är med kameror, men Canon tillverkar en stor mängd av ett visst objektiv som de sedan säljer under många år. Det är ganska dyrt att ställa om tillverkningen till ett annat objektiv så det lönar sig tydligen att tillverka stora mängder i taget. Det kräver förstås att man har en bra förmåga att spå hur försäljningen ska bli (samt lite is i magen).
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon tillverkar och säljer även sex AI-s objektiv med handjagat fokus.

20/2.8, 24/2.8, 28/2.8, 35/1.4, 50/1.4 och 50/1.2. Jag har den sista som har en massa optiska prob... jag menar karaktär...
Jag har det också. Trots dess karaktär är det ett ganska roligt objektiv att använda. :)

Eventuellt gör Nikon som Canon och det betyder då att de av dig uppräknade objektiven kommer att säljas så länge lagret räcker. Vilket kan bli ganska länge; de lär knappast vara några storsäljare.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag vet inte hur det är med kameror, men Canon tillverkar en stor mängd av ett visst objektiv som de sedan säljer under många år. Det är ganska dyrt att ställa om tillverkningen till ett annat objektiv så det lönar sig tydligen att tillverka stora mängder i taget. Det kräver förstås att man har en bra förmåga att spå hur försäljningen ska bli (samt lite is i magen).
Det gäller också att de har aktieägare som gillar att binda upp kapital.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har det också. Trots dess karaktär är det ett ganska roligt objektiv att använda. :)

Eventuellt gör Nikon som Canon och det betyder då att de av dig uppräknade objektiven kommer att säljas så länge lagret räcker. Vilket kan bli ganska länge; de lär knappast vara några storsäljare.
Min gissning är att de tillverkas i något hörn i t.ex. Sendaifabriken, mer för goodwill än jättevinster. De är ganska dyra så de ägnar sig knappast åt välgörenhet och jag tror att de snarare anpassat produktionskapaciteten än att de bygger stora lager.
 

PMD

Aktiv medlem
Onödigt stora lager är helt klart dåligt. Man måste planera så att man har lagom stora lager.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Onödigt stora lager är helt klart dåligt. Man måste planera så att man har lagom stora lager.
Så här säger Canon själva:

Canon also places significant emphasis on cash flow management. The following are the KPIs relating to cash flow management that Canon’s management believes to be important.
Inventory turnover measured in days is a KPI because it measures the efficiency of supply chain management. Inventories
have inherent risks of becoming obsolete, physically damaged or
otherwise decreasing significantly in value, which may adversely
affect Canon’s operating results. To mitigate these risks, management believes that it is crucial to continue reducing work-in-process inventories by decreasing production lead times in order to
promptly recover related product expenses, while balancing risks
of supply chain disruptions by optimizing finished goods inventories in order to avoid losing potential sales opportunities.
 
ANNONS