Annons

Gå spegellöst (A6000, M50, GX80)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sersant

Ny medlem
Hej,
Har idag en Nikon D5100 med Sigma 17-70 objektiv som funkat bra hittills men känner att jag inte orkar släpa på kameran lika mycket längre och tänker att lösningen kan vara att gå spegellöst. Efter mycket googlande och läsande så vet jag inte om jag blivit så mycket klokare. Har hittat några kameror som känns intressanta.

- Sony A6000
- Canon M50
- Panasonic DMC-GX80

Vad gäller objektiv så kommer jag vilja ha ett liknande det Sigma objektivet jag har samt en 35mm prime.

Hade gärna kollat på senare Sony då den börjar kännas lite utdaterad men de sticker iväg rätt rejält i pris. M50 verkar sakna bra objektiv.

Lite orolig för att jag kommer få sämre bilder än idag om jag går spegellöst till dessa modeller, kommer bilderna bli sämre, bättre eller liknande mot min nuvarande uppsättning? Alternativ är att köpa en bättre begagnad D5600...
 

Mas71

Aktiv medlem
Kort svar, nej, bilderna behöver inte bli sämre med de modeller du listar, dock så beror det mera på vilket objektiv du ansluter till respektive kamera och det är väl där det blir lite si och så med A6000 och M50 p g a ett relativt begränsat utbud av högkvalitativ optik.

Panasonic:en har ett stort utbud av bra optik, den har lite mindre sensor än den kamera du har nu och det kan ge utslag vid sämre ljusförhållanden.

Om du fotograferas snabba rörliga motiv så är det nog bara A6000 som kan mäta sig med din nuvarande kamera i fokushastighet, dock påverkas även detta av objektivet.

Jag har efter en rundvandring bland olika kamerasystem landat i Fuji-X systemet som jag tycker har den perfekta balansen mellan storlek/vikt och bildkvalitet och i stort sett alla Fujiobjektiv håller väldigt hög kvalitet.
En begagnat X-T20 med en XF 18-55 är svårslaget när det gäller smidighet och bildkvalitet.
 

Sersant

Ny medlem
Ursäkta det sena svaret. :(

12-32 samt en 25/1.7 som ingick i paket från Fotokungen. Funderar kring att skaffa 14-140 samt något av pankaks objektiven 14 eller 20mm också. Fotar du Lumix?
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, bland annat så gör jag det. Dock mest på resor då jag vill ha ett lätt litet smidigt system som inte stör resandet/upptäckandet så mycket.
 
ANNONS