Annons

Canon EOS 90D, vad tror ni om den?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Det har i princip alla spegellösa systemkameror, även Sony A9 som i grunden är tänkt att användas med elektronisk slutare. Den behövs där bland annat för situationer där den elektroniska slutaren ställer till det och särskilt om man vill använda blixt. Då har den kameran ändå en osedvanligt snabb sensor, men rent allmänt är de elektroniska slutarna ganska långsamma.

De flesta kameror stänger dock inte slutaren på antytt vis, men det är väl EOS R som åsyftas (antar att RP gör likadant, men jag vet inte).
Konstigt nog så har inte RP den funktionen bara R.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Något som väldigt få pratar om när det gäller spegellöst är att slutare och spegel i viss mån skyddar mot damm. Jag kan tänka mig att en spegellös kamera i fullframeformat har tydliga tendenser att få damm jämfört med en vanlig dslr kamera.
Har läst en del kommentarer kring detta. Någon sa att han behövde rengöra sensorn var tredje vecka sedan han gått över till spegellöst. Tidigare med dslR hade han rengjort en gång om året. Låter lite överdrivet :). På R är sensorn skyddad av mekaniska slutaren när strömmen är av och hittills verkar min sensor ren. Hoppas Canon fortsätter med den lösningen. I RP finns inte den funktionen och tydligen ska det enligt Canon bero på att den är riktad mot nybörjare som möjligen inte förstår att slutaren är känslig ;). Jag tror snarare det behövdes någon mer detalj som separerar husen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har läst en del kommentarer kring detta. Någon sa att han behövde rengöra sensorn var tredje vecka sedan han gått över till spegellöst. Tidigare med dslR hade han rengjort en gång om året. Låter lite överdrivet :). På R är sensorn skyddad av mekaniska slutaren när strömmen är av och hittills verkar min sensor ren. Hoppas Canon fortsätter med den lösningen. I RP finns inte den funktionen och tydligen ska det enligt Canon bero på att den är riktad mot nybörjare som möjligen inte förstår att slutaren är känslig ;). Jag tror snarare det behövdes någon mer detalj som separerar husen.
Jag tycker tvärt om: bättre att ha sensorn snarare än slutaren exponerad då strömmen är av:
1. Sensorn saknar mekanik och torde vara mindre känslig än slutaren
2. Mindre risk vid sensorrengöring eftersom slutaren inte kan sluta sig om batteriet dör (om slutaren stänger sig medan man petar på sensorn kan båda paja
3. Avståndet mellan sensor och bajonett är mindre på spegellösa. Det gör att slutaren hamnar ännu närmre bajonetten och är ännu mer sårbar än hos en DSLR med slutare som är stängd i avstängt läge.
4. Om kameran inte har en enkel menyåtkomst till rengöringsläget spelar detta ingen roll om slutaren är öppen i avstängt läge. Det är bara att göra rent då kameran är avstängd.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tycker tvärt om: bättre att ha sensorn snarare än slutaren exponerad då strömmen är av:
1. Sensorn saknar mekanik och torde vara mindre känslig än slutaren
2. Mindre risk vid sensorrengöring eftersom slutaren inte kan sluta sig om batteriet dör (om slutaren stänger sig medan man petar på sensorn kan båda paja
3. Avståndet mellan sensor och bajonett är mindre på spegellösa. Det gör att slutaren hamnar ännu närmre bajonetten och är ännu mer sårbar än hos en DSLR med slutare som är stängd i avstängt läge.
4. Om kameran inte har en enkel menyåtkomst till rengöringsläget spelar detta ingen roll om slutaren är öppen i avstängt läge. Det är bara att göra rent då kameran är avstängd.
Finns inget rätt eller fel. Du har poänger men personligen tar jag hellre de nackdelarna du beskriver än att rengöra sensorn oftare.
 

martley

Aktiv medlem
Finns inget rätt eller fel. Du har poänger men personligen tar jag hellre de nackdelarna du beskriver än att rengöra sensorn oftare.
Det är väl egentligen ganska ointressant vilket. Oavsett om det är slutaren eller sensorn som skadas så blir ju kameran mer eller mindre obrukbar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är väl egentligen ganska ointressant vilket. Oavsett om det är slutaren eller sensorn som skadas så blir ju kameran mer eller mindre obrukbar.
Jag håller med dig. Lyckas jag klanta till det vid objektivbyte så slutaren skadas kan jag likaväl skada en frilagd sensor. Jag hoppas som sagt Canon fortsatt väljer denna lösning. Nybörjare kanske glömmer sig och lyckas bryta strömmen vid rengöring så möjligen tänker Canon rätt med Rp.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är väl egentligen ganska ointressant vilket. Oavsett om det är slutaren eller sensorn som skadas så blir ju kameran mer eller mindre obrukbar.
Den ytan på sensorn man skulle nudda är en hård silikonförening, som även i de fall det finns IBIS har minimal rörlighet, torde vara mycket mindre känslig än slutarlameller så risken att skada vid beröring torde vara mycket större om slutaren är stängd och närmre fattningen än om den är öppen vid avstängd ström och sensorn är närmast fattningen.
 

martley

Aktiv medlem
Den ytan på sensorn man skulle nudda är en hård silikonförening, som även i de fall det finns IBIS har minimal rörlighet, torde vara mycket mindre känslig än slutarlameller så risken att skada vid beröring torde vara mycket större om slutaren är stängd och närmre fattningen än om den är öppen vid avstängd ström och sensorn är närmast fattningen.
Egentligen hade jag inte tänkt på att slutaren skulle kunna utgöra ett mekaniskt skydd för sensorn, det är ju lite korkat ett skydda en mekaniskt ganska tålig yta med nåt som är ömtåligare. Jag trodde det mera handlade om att skydda sensorn från starkt ljus, direkt solljus t.ex., oavsett om objektivet sitter på eller inte. Är det inte R-kamerorna som stänger bländaren till och med när man stänger av kameran av samma anledning?
 

martley

Aktiv medlem
Jag tar upp den här tråden igen. Så som många förutspått så har priset sjunkit en del efter ett år, men inte så mycket som man skulle kunna hoppas med tanke på alla spegellösa lanseringar. En förklaring kan vara att modellen är populär, den finns inte i lager hos en del fotohandlare. Det kan förekomma begagnade exemplar hos fotohandlare för ca 10KKr.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tycker tvärt om: bättre att ha sensorn snarare än slutaren exponerad då strömmen är av:
[...]
2. Mindre risk vid sensorrengöring eftersom slutaren inte kan sluta sig om batteriet dör [...]
Är det verkligen så?

Jag tror att slutaren i min kamera stänger om jag stänger av huvudbrytaren.
En gammal klassisk mekanisk kamera spänner slutaren innan exponering. Sedan är det en fjäder som sköter rörelsen. I viloläge är slutaren stängd.

Undrar jag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är det verkligen så?

Jag tror att slutaren i min kamera stänger om jag stänger av huvudbrytaren.
En gammal klassisk mekanisk kamera spänner slutaren innan exponering. Sedan är det en fjäder som sköter rörelsen. I viloläge är slutaren stängd.

Undrar jag.
I moderna kameror är ju slutarens rörelser elektromagnetiska. På mina Canon DSLR är slutaren stängd om batteriet är uttaget eller strömmen av. I mina Panasonic är det tvärt om. Hos Canon DSLR, om strömmen dör (t ex gammalt batteri med opålitligt status) så åker slutaren igen (det är ju faktiskt så man avbryter rengöringen - stänger av med strömbrytaren).
 
ANNONS