Annons

Nikon d80 har gått sönder, vad ska jag köpa istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

Djeee

Ny medlem
Halloj! Min d80 har packat ihop, så det är dax att köpa något annat. Har funderat på d700, d300.
Kom gärna med förslag på en trevlig kamera.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Beror på vilken prisgrupp du vill lägga dig, har du många DX objektiv som du vill fortsätta att använda?
 

pdahlen

Aktiv medlem
För fullformat så är det möjligt att du kan få en D700 och någon typ av allroundzoom för 4000, särskilt om du säljer av ditt 18-105.

För en DX kamera, så kan du ju till att börja med behålla ditt allroundobjektiv och kanske köpa en fast tex 35/1,8 så du får något ljuskänsligare, då finns det D300, D7000 och D7100 du skulle kunna få, jag skulle föreslå D7100 i DX

Det finns ju så mycket annat också du kan fundera på om det inte behöver vara Nikon, du kan ju få en ny speglös med objektiv för dessa pengar också, beror på inrikting av foto mm

Typ

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/panasonic-lumix-dmc-gx80-kamerahus-svart-g-vario-12-32-3-5-5-6-o-i-s
 

Djeee

Ny medlem
För fullformat så är det möjligt att du kan få en D700 och någon typ av allroundzoom för 4000, särskilt om du säljer av ditt 18-105.

För en DX kamera, så kan du ju till att börja med behålla ditt allroundobjektiv och kanske köpa en fast tex 35/1,8 så du får något ljuskänsligare, då finns det D300, D7000 och D7100 du skulle kunna få, jag skulle föreslå D7100 i DX

Det finns ju så mycket annat också du kan fundera på om det inte behöver vara Nikon, du kan ju få en ny speglös med objektiv för dessa pengar också, beror på inrikting av foto mm

Typ

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/panasonic-lumix-dmc-gx80-kamerahus-svart-g-vario-12-32-3-5-5-6-o-i-s
Vad får man ut av en fullformat som amn inte får av en dx?
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Vad får man ut av en fullformat som amn inte får av en dx?
Lite större och ljusare sökarbild, lite bättre skärpa vi små bländaröppningar (f/11 o neråt) men framför allt lite bättre dynamiskt omfång. Det skulle spela stor roll för mig som plåtar i naturen mycket, kanske inte så viktigt för nån annan. Av de kameror du nämner är dessutom d700 lite robustare och bättre vädertätad än en d300.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Större sensor, större filer när du använder ljuskänsliga objektiv (1,4 1,8...) så blir bakgrund väldigt oskarp. Med FF måste du handla även objektiv som klarar av det. Kolla på youtube annars ;)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad får man ut av en fullformat som amn inte får av en dx?
I huvudsak bättre brushantering och kortare skärpedjup. Kan tyckas konstigt att sätta kortare skärpedjup som något positivt men ofta vill man separerar motivet från bakgrunden och det går bättre med fullformat, även om det finns objektiv med stor bländaröppning även till DX.

Men jämfört med din gamla så har alla kameror idag en ganska bra brushantering på högre ISO, hade själv en D80 och jag gick oftast inte över ISO400 på den medan en DX idag är 1600 inget problem och fullformat kan vara snyggt även över 3200
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, exakt, synen blir mer suddigt om man dricker uåå heeela backen ;)

P.S. Samtidigt blir världen vackrare!
Ja, eller. Det ryms mer i 24 flaskor än i tolv. På samma sätt ryms det mera information i en större sensor.


Ställ ut två tomma hinkar i regnet. Du får mer vatten i båda tillsammans än i bara den ena.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Jag använde humor, din sensor verkar behöva justering ;)

När det gäller den tekniska delen så håller jag så klart med dig.

Har TS möjlighet så tycker jag att simpel jämförelse skulle hjälpa om man kan låna kameror du tänker annars köpa.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Lite större och ljusare sökarbild, lite bättre skärpa vi små bländaröppningar (f/11 o neråt) men framför allt lite bättre dynamiskt omfång. Det skulle spela stor roll för mig som plåtar i naturen mycket, kanske inte så viktigt för nån annan. Av de kameror du nämner är dessutom d700 lite robustare och bättre vädertätad än en d300.
Hmm, nja, kanske... D300 är ett rätt rejält hus som presenterades ihop med D700. Efter den uppdaterade D300s så blev ju däremot alternativet de tydligt klenare D7xxx fram till D500 kom.

Vad gäller diffraktion vid mindre bländaröppningar är det lite av ett nollsummespel. I och med att skärpedjupet är olika så är det i grunden så att diffraktionen är samma för samma skärpedjup och man måste blända ned mer med småbild/FX för att få samma skärpedjup som APS-C/DX.

Själv bytte jag just från D80 till D700 tidigt 2011. Skillnaden är rätt dramatisk, även om D700 har egenheten att under vissa specifika förhållanden ge som blålila (horistontella i landskapsläge) blödningar från ljuskällor mot väldigt mörk bakgrund på höga ISO (eller om man misshandlar råfilen å det grövsta från lägre ISO under samma förhållanden). D700 är förstås inte en toppmodern kamera idag, men det är en väldigt lyckad konstruktion för sin tid, som nog är den digitala spegelreflex jag gillat mest. Givetvis inte den tekniskt bästa, men den har något som är svårt att helt sätta fingret på. Det den däremot definitivt inte har är en tyst spegel/slutar/bländarmekanism.

Om frågeställaren vill ha en liknande, men mycket bättre, kamera än D80 så är D7xxx-serien det vettiga valet. Småbild kommer att kosta mer pengar om det ska vara meningsfullt, eftersom det behövs ett eller flera objektiv utöver vad kamerahuset kostar. Det är inte det att alla småbildsobjektiv måste vara fantastiskt dyra om man köper begagnat, men om budgeten inte är så stor i sammanhanget blir det rätt mycket pengar utöver den.
 

roger96

Aktiv medlem
Hmm, nja, kanske... D300 är ett rätt rejält hus som presenterades ihop med D700.

D300 kom i augusti 2007 samtidigt som D3.
D700 i juli 2008, D300s i juli 2009.
 
ANNONS