Annons

Vill skydda linsen med ett filter.. hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

foki

Aktiv medlem
Snart kommer min första dslr tillsammans med ett ganska dyrt objektiv. Jag vill gärna köpa ett filter till detta för att skydda linsen från damm och smuts (och eventuella fingeravtryck!)

Nu till frågan. Vilken typ av filter ska jag ha till detta endamål? Rekomendera gärna ett bra märke också. :) Så är ni snäll!

En till fråga: Blir bildkvaliten på något sätt försämrad av att man använder ett filter? Vissa säger att det blir så, andra säger att det inte alls försämrar.. Vad är sanningen? :)

Tack på förhand!
 

Vandraren

Aktiv medlem
foki skrev:
Snart kommer min första dslr tillsammans med ett ganska dyrt objektiv. Jag vill gärna köpa ett filter till detta för att skydda linsen från damm och smuts (och eventuella fingeravtryck!)

Nu till frågan. Vilken typ av filter ska jag ha till detta endamål? Rekomendera gärna ett bra märke också. :) Så är ni snäll!

En till fråga: Blir bildkvaliten på något sätt försämrad av att man använder ett filter? Vissa säger att det blir så, andra säger att det inte alls försämrar.. Vad är sanningen? :)

Tack på förhand!
Hallå!

Du skall isf ha ett UV-filter. Jag har själv tagit bort mina och är försiktig istället. Jag uuplevde en viss osäkerhet i AF-en ibland samt en ganska markant skärpeförlust på vissa objektiv.

Kolla denna tråd


Bra märke på filter brukar vara Hoya t.e.x.

/Hasse
 

vaktis100

Aktiv medlem
Ett filter utanpå ett objektiv kommer alltid att försämra kvaliten frågan är bara hur mycket. Jag upplever det ivarjefall som att ju dyrare filter desto mindre kvalitetsförsämring (typ Hoya eller B+W) särskilt om du fotar i motljus kan det dyka upp lite konstigheter. Om det är väldigt noga med bilderna så är ju faktiskt motljusskyddet oxå ett bra skydd för linsen (i varjefall för repor) sen kan du investera i bra microfiberdukar för att torka av eventuella fingeravtryck + damm och liknande och ha ett UV-filter påskruvat när objektivet inte används. Bara mina tankar o reflektioner MVH Christer
 

furo

Aktiv medlem
foki skrev:
Jag vill gärna köpa ett filter till detta för att skydda linsen från damm och smuts (och eventuella fingeravtryck!)
Men sånt går ju att ta bort och du måste ju ändå ta bort det från filtret.

Repor, däremot... men det verkar inte vara nån större risk under vanliga förhållanden.

Blir bildkvaliten på något sätt försämrad av att man använder ett filter?
Javisst, i alla fall ibland. Men under gynnsamma förhållanden behöver det inte vara mycket alls. Vid motljus har jag särskilt märkt det.

(Själv resonerar jag som så att ju dyrare objektivet är, ju viktigare är det att inte försämra dess egenskaper.) Men ska du ha nåt är det ett UV-filter med bra antireflexbehandling. Möjligen har objektivtillverkaren filter också, som förhoppningsvis matchar objektiven kvalitetsmässigt.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag kör utan filter på samtliga mina objektiv. Varför? För att det inte är värt det! Förlusten av bildkvalitet är större än fördelarna. Varför försämra ett dyrt objektivs egenskaper med två extra glas/luft-ytor?

Motljusskyddet skyddar tillräckligt bra under fotografering, linslocket skyddar när man inte fotograferar.
 

Gården

Aktiv medlem
Here we go again !

Filter eller inte, det pratas det om ständigt.

Självklart ska du ha ett UV-filter på din glugg !
Och det ska vara av god kvalitet, tex B & W eller Hoya HMC

Dels får du ett bra skydd, och sen är det bra mycket lättare att göra rent filtret än linsen.

Bildkvaliteten påverkas inte av filtret trots att många tror det. (nu får jag nog bannor :)

Bara mina två slantar !
 

foki

Aktiv medlem
Tack för alla svaren!

Eftersom att så många professionella fotografer använder sig av filter, så har jag svårt att tro på att bildkvaliten på något vis skulle bli försämrad av detta.. Ska inhandla ett b+w filter som Christer och Hasse tipsade om!

Mitt objektiv blir ett Canon EF 17-55 IS. Ryktet säger att detta objektiv är en riktig dammsugare om man inte sätter dit ett filter.
 

vaktis100

Aktiv medlem
Gården skrev:
Here we go again !

Filter eller inte, det pratas det om ständigt.

Självklart ska du ha ett UV-filter på din glugg !
Och det ska vara av god kvalitet, tex B & W eller Hoya HMC

Dels får du ett bra skydd, och sen är det bra mycket lättare att göra rent filtret än linsen.

Bildkvaliteten påverkas inte av filtret trots att många tror det. (nu får jag nog bannor :)

Bara mina två slantar !
Har du provat att knyppla Hasse? Det hade kanske passat dig som handen i handsken :)
 

tannler

Aktiv medlem
Eva Viklund skrev:...Eftersom att så många professionella fotografer använder sig av filter, så har jag svårt att tro på att bildkvaliten på något vis skulle bli försämrad av detta.
...
Vilka proffs? Vilka filter? Varför?

Om man äter en banan när ett tåg man sitter i, åker in i en tunnel, och man inte längre ser sin granne i kupen, så betyder det inte att man blivit blind - bara att man inte ser.

Jag anväbder en uppsjö filter i olika sammanhang - men aldrig för att skydda frontlinsen. Varje gång jag sätter dit filtret sker en avvägning, huruvida den prestandaförlust filtret innebär, är mindre än den förtjänst filtret har. Så länge förlusten är mindre än vinsten, fortsätter jag att sätta på mina ND, CPL och kreativa filter. Ett UV eller Sky, kommer dock aldrig ifråga.

Jag kör inte fingrarna i ögat heller = behöver inte skyddsglasögon i mitt dagliga värv, bara när jag kör vinkelslip.
 

Thunderbird

Aktiv medlem
foki skrev:
Snart kommer min första dslr tillsammans med ett ganska dyrt objektiv. Jag vill gärna köpa ett filter till detta för att skydda linsen från damm och smuts (och eventuella fingeravtryck!)

Nu till frågan. Vilken typ av filter ska jag ha till detta endamål? Rekomendera gärna ett bra märke också. :) Så är ni snäll!

En till fråga: Blir bildkvaliten på något sätt försämrad av att man använder ett filter? Vissa säger att det blir så, andra säger att det inte alls försämrar.. Vad är sanningen? :)

Tack på förhand!
Klart du skall ha ett filter. Ett Skylight eller UV av god kvalitet, Hoya eller B+W.
Bildkvalitén försämras något, men om man inte har råd att köpa nya, dyra objektiv, som vissa verkar ha, så är det nog bäst att skydda linsen med ett filter.

/ E
 

Arne S

Aktiv medlem
En sån här diskussion kan man ju inte låta bli att deltaga i! :)

1. OM du väljer att köpa filter, köp kvalité (som flera påpekat).

2. Påverkar filtret bildkvalitén? På långa brännvidder har jag sett exempel på att filter kan försämra skärpan något. I övrigt har jag bara sett det förklarat i ord, aldrig i bild, och framförallt inte på vidvinkel/normalbrännvidd. Men...det kommer säkert nu efter mitt inlägg. ;)

3. För ca ett år sedan föll min macroglugg i golvet. Resultatet blev ett krossat filter+ trasig fokus. Kostnad blev rep av fokus+nytt filter=<1200:-, inkl frakt. Bara frontlinsen hade kostat över 1000:-...

4. Skall man ta viktiga bilder och är rädd för taskiga egenskaper= skruva av filtret. Det är en fråga om avvägning.

5. Jag, provokativ? Visst...it takes two for tango!

/Arne
 

alf109

Aktiv medlem
Vid tex nattfotografering eller extremt motljus där det finns skarpa ljuspunkter i bilden uppstår gärna reflektioner i plana glasytor som tex ett filter. Jag brukar därför skruva av eventuella filter i sådana fotograferingssituationer. För övrig vill jag påstå att åtminstone inte jag kan se någon skillnad om bilderna är tagna med eller utan filter. Rent teoretiskt kommer det alltid att uppstå reflektioner i glasytor så visst, färre ytor är att föredra. Men frågan är vad som går att se vid praktisk fotografering?

Så min slutsats är att man givetvis skall använda filter för att skydda frontlinsen om man tycker det. Du slipper då även ett onödigt putsande på frontlinsen, vilket i sig kan ge skador.
 

Gården

Aktiv medlem
tannler skrev:
Vilka proffs? Vilka filter? Varför?

Om man äter en banan när ett tåg man sitter i, åker in i en tunnel, och man inte längre ser sin granne i kupen, så betyder det inte att man blivit blind - bara att man inte ser.

Jag anväbder en uppsjö filter i olika sammanhang - men aldrig för att skydda frontlinsen. Varje gång jag sätter dit filtret sker en avvägning, huruvida den prestandaförlust filtret innebär, är mindre än den förtjänst filtret har. Så länge förlusten är mindre än vinsten, fortsätter jag att sätta på mina ND, CPL och kreativa filter. Ett UV eller Sky, kommer dock aldrig ifråga.

Jag kör inte fingrarna i ögat heller = behöver inte skyddsglasögon i mitt dagliga värv, bara när jag kör vinkelslip.




Vadå prestandaförlust ?? Jag tror varken du eller någon annan kan påvisa någon prestandaförlust med ett bra UV-filter monterat på gluggen.

Och åter igen, det är jäkligt mycket enklare att göra rent ett filter än linsen på ett objektiv.

Kör du utan filter, men håll bananen på säkert avstånd från linsen :)
 
Senast ändrad:

borealis

Aktiv medlem
foki skrev:
En till fråga: Blir bildkvaliten på något sätt försämrad av att man använder ett filter? Vissa säger att det blir så, andra säger att det inte alls försämrar.. Vad är sanningen? :)
Fick en liknande fråga av en kollega i somras. Han undrade om det skulle bli nån kvalitetsförsämring med hans utrustning.

Ja, finns det något bättre sätt att ta reda på svaret än att gå ut och fota :)

Resultatet ser ni nedan. Vänster utan filter, höger med filter. Objektivet var ett Sigma 17-70 men jag är lite mer osäker på filtret. Det jag kommer ihåg var att det var varken den billigaste eller den dyraste modellen.

Min avsikt här är inte att påstå att UV-filter generellt försämrar bilden, eftersom jag inte har testat med de bästa filtren.

Titta på bilden och dra egna slutsatser :)
 

Bilagor

ThomK

Avslutat medlemskap
Eva V, du behöver inte vara orolig för att dina bilder blir sämre för att du använder ett filter om du följer de råd Alf J gav dig.

Eller som dom säger,"better safe than sorry"
/ThomK
 

foki

Aktiv medlem
Re: Re: Vill skydda linsen med ett filter.. hjälp

borealis skrev:
Fick en liknande fråga av en kollega i somras. Han undrade om det skulle bli nån kvalitetsförsämring med hans utrustning.

Ja, finns det något bättre sätt att ta reda på svaret än att gå ut och fota :)

Resultatet ser ni nedan. Vänster utan filter, höger med filter. Objektivet var ett Sigma 17-70 men jag är lite mer osäker på filtret. Det jag kommer ihåg var att det var varken den billigaste eller den dyraste modellen.

Min avsikt här är inte att påstå att UV-filter generellt försämrar bilden, eftersom jag inte har testat med de bästa filtren.

Titta på bilden och dra egna slutsatser :)
Ser en tydlig solreflex på den högra bilden. Illa. :/

Och i övrigt ser det ut som att UVfiltret inte alls uppfyller sitt syfte! UV-diset är lika kraftigt på den högra bilden som på den vänstra. (Se t.ex på berget i bakgrunden. väldigt disigt.)
 

alf109

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Vill skydda linsen med ett filter.. hjälp

foki skrev:
Ser en tydlig solreflex på den högra bilden. Illa. :/

Och i övrigt ser det ut som att UVfiltret inte alls uppfyller sitt syfte! UV-diset är lika kraftigt på den högra bilden som på den vänstra. (Se t.ex på berget i bakgrunden. väldigt disigt.)
Filter som klarar extremt motljus eller skarpa ljuspunkter vid nattfotografering kostar en hel del. Denna bild är tagen genom ett Leica UVa 1306 på en Summicron 28/2,0 ASPH (alltså mycket hög klass på både filter och optik). Men det är trots allt ganska sällan man fotar så extremt ljus, och då går det ju att skruva av filtret.
 

Bilagor

ANNONS