Annons

Leica D-Lux 4

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomK

Avslutat medlemskap
Hur många finns det som tänker köpa en Leica D-Lux 4 när den kommer ut ??

Det skulle vara trevligt om ni ville motivera varför det kommer att bli
en D-lux 4.
För egen del, är det så gå gott som beslutat.
/ ThomK..
 

pareli

Aktiv medlem
Jag har LX3an och den är fantastisk. Den första digitalkompakten som jag är nöjd med.
Jag överväger seriöst att lägga (minst) 2000 för att få en kamera som heter Leica istället för Panasonic med samma prestanda. :-]
Till Leican finns faktiskt ett extra "grepp" man kan sätta på. :-]
Mjukvaran brukar dessutom vara något bättre i Leica-versionerna.
 

schaki

Aktiv medlem
Jag har LX3an och den är fantastisk. Den första digitalkompakten som jag är nöjd med.
Jag överväger seriöst att lägga (minst) 2000 för att få en kamera som heter Leica istället för Panasonic med samma prestanda. :-]
Till Leican finns faktiskt ett extra "grepp" man kan sätta på. :-]
Mjukvaran brukar dessutom vara något bättre i Leica-versionerna.
Det där med mjukvaran är prat som många kör med. Även om ddär finns någon minimal skillnad så är det sannolikt inget som syns på utskrifter, samt vid Raw existerar ingen skillnad.
 

dJb

Aktiv medlem
Hur många finns det som tänker köpa en Leica D-Lux 4 när den kommer ut ??

Det skulle vara trevligt om ni ville motivera varför det kommer att bli
en D-lux 4.
För egen del, är det så gå gott som beslutat.
/ ThomK..
Det verkar vara en av de mer (den mest?) potenta kompaktkamerorna och ser ut att kunna göra mig nöjd. Och varför jag suktar efter Leican är helt enkelt för att den är snyggare än Panasonicen. Så enkelt kan det vara ibland. :)
 

pareli

Aktiv medlem
Du hade bra och snygga bilder tagna med Ricoh GR-D.
Menar du att LX3 bräcker denne på det flesta punkter?
Absolut! Ricoh GR-D och GX100 har problem med brus och skärpa och måste interpoleras ner en hel del för att bli bra filer. LX3an är den första kompakten jag har kört som har en bildkvalitet som är i klass med DSLR (om man kör RAW). Och den är snabbare just när det gäller RAW-filsskrivandet. Stör inte alls mitt fotograferande, men jag är inte någon actionfotograf. Optiken imponerar, skarp på full öppning och skärpedjupet är betydande redan på f/4, inga luddiga hörn. Ingenting för den som vill ha kort skärpedjup, men vilken digitalkompakt är det? För landskap och arkitektur är den i alla fall toppen. Jag kan göra högklassiga kopior som är 20x30, exempelvis av den här bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1456125.htm?set=mp. 30x40 går också, med vissa motiv.
 
Senast ändrad:

beta75

Aktiv medlem
D-Lux 4 av två anledningar.
Att tyskarna förmodligen kommer leverera den med vettigt fungerande Raw-konverterare.

Men allra mest eftersom mina fingrar fortfarande minns tiden innan digitalkameror.
On något kan få mig att tänka på det och le så är det LÄTT värt ett par tusen extra.

De som inte fattar kommer aldrig att fatta, men det har ingen betydelse, för mig.

/KN
 

elgenper

Aktiv medlem
Precis! Dessutom kan man stoppa in sin Panasonic i den och låtsas... :-]
Nej, dessvärre går inte det heller.... Väskan är så tajt att Panasonicens iofs utmärkta handgrepp gör det omöjligt att få ner den och stänga locket.

I och med det går inte heller Leicas eget tillbehörsgrepp att använda med väskskrället. Och vi som har Dlux3 med motsvarande väska kan inte använda denna till Dlux4 heller. Smart, Leica!

För mej är detta ett av skälen till att jag nog behåller Dlux3 och struntar i den här. Väskan ser skrytig och lyxig ut, men till skillnad från andra liknande väskor är den hård nog att ge bra skydd även om man inte använder objektivlocket (som bara dinglar och jävlas...). Man kan slänga ner den hur som helst i en kasse eller ryggsäck utan att bekymra sig.

Trots allt tror jag bestämt prisskillnaden mellan Panasonic o Leica är motiverad av vad man får. Men om man nu väljer Panasonicen, behöver man inte avstå från en snygg väska för det: http://a.img-dpreview.com/news/0807/Panasonic/LX3_accessories.jpg
 
Senast ändrad:

fredrikru

Aktiv medlem
Hur många finns det som tänker köpa en Leica D-Lux 4 när den kommer ut ??

Det skulle vara trevligt om ni ville motivera varför det kommer att bli
en D-lux 4.
För egen del, är det så gå gott som beslutat.
/ ThomK..
Funderar skarpt på att köpa en Dlux-4 men först får jag sälja av min Dlux-3. Vad tror ni man kan få för en Dlux-3?

Undrar vad för programvara man kommer att få med. Sist fick jag Photoshop Elements 3 (MAC) med i köpet och man fick lägga till en fix för att RAW hanteraren ska funka ihop med Dlux-3. Ett annat problem är att Elements 3 inte är Intel kompilerad så CPU går på max när man kör applikationen på min Intel Mac.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Kollade på Leicas hemsida och det är Capture One 4 som ska följa med. Får se om det är en begränsad version eller en full.
 

elgenper

Aktiv medlem
Funderar skarpt på att köpa en Dlux-4 men först får jag sälja av min Dlux-3. Vad tror ni man kan få för en Dlux-3?

Undrar vad för programvara man kommer att få med. Sist fick jag Photoshop Elements 3 (MAC) med i köpet och man fick lägga till en fix för att RAW hanteraren ska funka ihop med Dlux-3. Ett annat problem är att Elements 3 inte är Intel kompilerad så CPU går på max när man kör applikationen på min Intel Mac.
Ja, oftast kollapsar ju priset på diggisar när det kommer en ny modell. I det här fallet kan jag iofs tänka mig att en del föredrar zoomområdet på Dlux3, men problemet är att marknaden inte är stor heller.

Om det är Dig till någon hjälp: här är någon som inte lyckades sälja sin LX2 för 2650:- strax efter att LX3 kommit ut: http://www.tradera.com/Panasonic_Lumix_LX2_kompaktkamera_med_skarp_lins_-auktion-70777869

För egen del är jag rätt säker på att OM jag köper Dlux4, så säljer jag inte Dlux3 till vrakpris, utan behåller den som backup eller tillfällen när zoomomfånget passar bättre. De använder ju samma batterier och kort, så man behöver inte ladda upp med nya tillbehör heller.

Vad programvara beträffar är det sagt att man ska få CaptureOne med Dlux4, och det lär vara mycket bra. Själv använder jag Lightroom 2.1 till allt (på en IntelMac, går som ett spjut), så jag installerade inte ens det som kom med Dlux3.
 
Senast ändrad:

ThomK

Avslutat medlemskap
D-Lux 4

Vet någon om det finns motljusskydd till D-lux 4.
Jag har inte sett något på Leicas hemsida.
/ ThomK..
 

elgenper

Aktiv medlem
vad är bättre på 4:an än 3:an?
Har börjat sngla på den även om den är jävligt dyr. Men Leica är ju Leica :)
Tja... Det mest påfallande är väl ett nytt objektiv, ljusstarkare och vidvinkligare - men går bara till 60 mm ekvivalent i långa ändan.

Sen har den en aningen större sensor och ett annat råformat. Displayen har andra proportioner; nu är den 2:3 i stället för 16:9.

Lite ändrade reglage, tydligen mest för att få in två "custom"-lägen på huvudratten. Det är mycket användbart, eftersom det kompenserar för att kameran glömmer zoomläge m m när den slås av. Det är pilligt att hela tiden zooma på nytt när den slagit av sig och man väcker den...

Kan man förlika sig med det nästan halverade zoomomfånget i långa ändan, så verkar det vara rätt rejäla förbättringar. Personligen tvekar jag ändå att kosta på en uppdatering på vad som ändå förblir en "andrakamera". I varje fall inväntar jag tester och jämförelser som visar hur bildkvaliteten står sig i förhållande till den gamla.
 
ANNONS