Annons

Analog kamera som ger mer än digital?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag funderar på att sparka igång ett fotoprojekt för att utmana mig själv lite och finna inspiration, förmodligen lär det bli en porträttserie på människor i min omgivning.

För att projektet verkligen ska bli utmanande och roligt planerar jag att inte använda min digitala systemkamera, utan en analog dito istället. Men, här har jag stött på några funderingar som jag nu tänkte ventilera.

Jag äger redan X antal analoga småbildskameror, men att använda dessa innebär ingen direkt "vinst" enligt min mening. Resultatet kommer helt enkelt att bli förlikt det man får med den digitala systemkameran.

Därför funderar jag på vad som finns därute. En inte allt för dyr analog kamera (max ett par tusenlappar), gärna mellanformat eller storbildsformat är det som hägrar i tankarna. Det kan vara en gammal kamera av något slag, eller en så kallad leksakskamera. Det viktiga är att kameran ger ett resultat som inte går att skapa med min digitalkamera och att jag kan koppla en blixt till den.

Är det någon av fotosidans alla kreativa och kunniga fotografer som har ett förslag? Det hade varit kul att höra i så fall!
 

loidor

Avslutat medlemskap
Holga är mellanformat, leksak och har blixtsko. Den går på under 200 inkl. frakt från Hong-Kong, vilket är ett kap för en ny mellanformatskamera.
 

Ballz

Aktiv medlem
En gammal bälgkamera med 6x9 negativformat är en utmaning att plåta med. Ger oerhört läckra negativ (och bilder) om allt görs rätt, och framför allt ger den ett helt annat "tänk" vid fotograferingen. Du får 6 bilder på en rulle film, filmbyte är ganska krångligt, och du måste tänka på massor av saker som du bara kan ignorera med en digitalare.

Och du behöver - förutom en fungerande kamera - även grejor till framkallning och kopiering. Lokal fotoklubb kanske har ett fungerande mörkrum?

Edit: Bara kolla så kameran har den runda blixtkontakten (sitter ofta på objektivets/slutarens kantring). I regel kan såna slutare (Compur-typ) synka med blixt på vilken slutartid som helst (om jag minns rätt).
 
Senast ändrad:

voitcanon

Aktiv medlem
Seagull (rolleiflex kopia) är rätt roliga och de är inte heller så farligt dyra. Schaktsökare på mellanformatskamera ger en helt annan känsla i fotandet eftersom man fotar allt i maghöjd och inte i ansiktshöjd.
 

Liax

Aktiv medlem
Återigen, tack för alla svar, men det jag undrar är om det inte finns någon riktigt skön uddakamera därute?

Någon?

:)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag funderar på att sparka igång ett fotoprojekt för att utmana mig själv lite och finna inspiration, förmodligen lär det bli en porträttserie på människor i min omgivning.

För att projektet verkligen ska bli utmanande och roligt planerar jag att inte använda min digitala systemkamera, utan en analog dito istället. Men, här har jag stött på några funderingar som jag nu tänkte ventilera.

Jag äger redan X antal analoga småbildskameror, men att använda dessa innebär ingen direkt "vinst" enligt min mening. Resultatet kommer helt enkelt att bli förlikt det man får med den digitala systemkameran.

Därför funderar jag på vad som finns därute. En inte allt för dyr analog kamera (max ett par tusenlappar), gärna mellanformat eller storbildsformat är det som hägrar i tankarna. Det kan vara en gammal kamera av något slag, eller en så kallad leksakskamera. Det viktiga är att kameran ger ett resultat som inte går att skapa med min digitalkamera och att jag kan koppla en blixt till den.

Är det någon av fotosidans alla kreativa och kunniga fotografer som har ett förslag? Det hade varit kul att höra i så fall!


Alla svar du får blir nog en partsinlaga för det man själv gillar! ;) :)
Så här kommer mitt förslag! :)
Jag skulle nog ta en Kiev med en Jupiter-9 för porträtten.
Men utan blixt! :)
 

Bilagor

Santa771

Aktiv medlem
Förlåt för jag lånar tråden fast det har med ditt ämne att göra. Vad kostar en storformats kamera idag. Det känns som det hade vart ricktigt coolt att ta porträtt med. Typ med negativ på 18x24 cm eller nått. Blir ju fantastiska bilder av det
 
ANNONS