Annons

Hur prissätter ni bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Vet inte om jag tycker att frilansarna gjort det svårare direkt. Vi är ju ofta dyrare eftersom vi åker på location. De par som jag varit i kontakt med har däremot inte varit särskilt intresserade av studioplåtningar. Eller också ska det vara ganska avancerade studioplåtningar.

En fotograf i närheten har en hel studio inredd enbart för bröllopsbilder. Då har hon byggt upp en miljö med möbler och allt. En bakgrund, stol och bord räcker inte långt idag i studio.

Mvh
Maverick
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Enkelt att prissätta

Man adderar brudens och brudgummens sparkapital och räknar av skulderna samt lägger till parternas beräknade årsinkomst samt deras föräldrars kapital. Sedan är det bara att dividera detta belopp med 78 så har du fått fram grundpriset. Lägg till kostnader för fotopapper och färgpatroner. Lägg på 25% moms och kostnader för resor och traktamente så har du totalsumman. Lätt som en plätt.
 

mazz

Aktiv medlem
Jag har följt denna tråden med intresse, tycker att det finns mycket bra argument från båda sidor, för mig som är i startgroparna att satsa seriöst som fotograf känns det väldigt bra att kunna ta del av andras erfarenheter åsikter. Så länge man slipper läsa rena påhopp (jag minns inte att jag läst något sådant i denna tråd) så är det bara uppfriskande att folk inte stryker varandra medhårs hela tiden.

Att människor försöker övertyga andra om att ens egen uppfattning är den rätta har nog skett lika länge som människan varit medveten. Hört talats om religion, politik, sportsnack etc.

//Mårten
åskådare
Ahh sedär, det kallas ju kort och gott; åsikter... :)
Olika, det tycker du och jag tydligen...
Men jag har inte yppat ett ord om hur bra jag tycker det är att andra delar med sig av sin erfarenhet, det menar jag att vi alla stärks av. Det är vi många som uppskattar här, jag tycker inte det är konstigt att visa varrandra lite mera respekt, helt plötsligt så möts vi i verkligheten på en fest eller på ett arbete och då skall vi tydligen börja vara vänliga ist, det är kanske bara jag som tycker det är fel...

Men jag tänkte inte att dett a skall ta en annan vändning så jag avser inte att orda vidare i detta lilla sidospår.

Mats
 

volkers

Aktiv medlem
Men om det finns optimister som tror att man kan leverera bilder direkt ur kameran blir dom nog inte långlivade. Om man levererar låg kvalitet blir det nog snabbt känt i forum som bröllopstorget etc och där tittar ALLA blivande brudpar.[/QUOTE]

Hej Björn,

brudpar som värdesätter en duktig fotograf kan även kolla på
www.brollopsfotografer.com

//Volker
 

copywriter

Aktiv medlem
Jag tänkte bara addera ett utlandsperspektiv. Jag jobbar för närvarande som bröllopsfotograf i Australien och har valt att enbart erbjuda heldagsfotograferande. Mina priser är från 20000 SEK och uppåt utan album och jag bokar bröllop i en rasande takt trots att jag hållt på i mindre än ett år. (Värt att nämna är kanske att jag har arbetat i reklambranschen i tio år som kreatör, så helt nykläckt är jag inte).

ALLT går om man bara ger sig den.

Becker och Jessica Claire kan ta betalt som de gör för att de haft vett nog att positionera sig och samma sak gör jag (om än i mindre skala).

Jag har endast plåtat ett bröllop i Sverige:

http://jonaspeterson.com/wedding/andy-cecilia-wedding-sweden-2/

Andra bröllop hittar ni på min blogg:

http://jonaspeterson.com/

Branschen i Australien är säkert annorlunda, men ändå bor det bara 20 miljoner människor här, så skillnaden borde inte vara såå enorm.
 

baziq

Medlem
Jag är lite nyfiken på hur ni andra resonerar kring prissättning av bröllop, samt tänket kring hur ni bygger upp era paket. Alla som någonsin gjort en prislista vet nog hur svårt det är att hitta en nivå som passar en själv och kunden. Hur gör ni? Hur resonerar ni? Positiva och negativa erfarenheter/reaktioner? Osv osv.

Denna fråga riktar sig till de som har f-skatt och därmed räknar med moms, skatt samt andra avgifter i priserna.
jag prissätter efter vad jag tycker jag är värd. jag lägger enormt mycket tid innan och efter bröllopet.
jag förlorar väldigt många kunder för att de tycker att jag är för dyr, men sanningen är den att jag inte bbryr mig. jag tycker att jag är värd de pengarna för det arbete jag lägger ner.
jag är egentligen inte intresserad av brudpar som betalar max 1000 spänn för bilderna. det betyder att de inte uppskattar foto som konst och inte har en aning vad utrustning kostar.

så mitt råd är: prissätt efter vad du tycker du är värd och var beredd att backa upp det med erfarenhet och kreativitet.
 

Splanky

Aktiv medlem
Intressant och lärorik diskussion.
Har ett bröllop i antågande.... så frågan är vad jag är värd...
 

Montenegro

Aktiv medlem
det skulle vara intressant att höra om den ekonomiska krisen har påverkat bröllopsbranchen? själv har jag märkt att när jag går som åskådare på bröllop så verkar det vara färre professionella fotografer och fler vänner/familj med en systemkamera som får äran i dessa tider.
 

Teodorian

Aktiv medlem
det skulle vara intressant att höra om den ekonomiska krisen har påverkat bröllopsbranchen? själv har jag märkt att när jag går som åskådare på bröllop så verkar det vara färre professionella fotografer och fler vänner/familj med en systemkamera som får äran i dessa tider.
Jag har vid flera tillfällen förebådat ett scenario med ett efterfrågetryck mot bröllopsfoto med

1) lägre priser,

2) mer flexibla produktlösningar,

3) kundens rätt att få tillgång till sina bilder på CD/DVD.

Tyvärr är just bröllopsfoto en konservativ och sluten nisch vilket innebär att bröllopsfotografer tenderar att hålla på traditionerna med att sälja album och förstoringar, inte tillhandahålla bilder på CD/DVD, hålla fast vid fixa paketlösningar samt inte vilja diskutera prissättning och hur de tänker. Förhoppningsvis kommer detta att luckras upp åtminstone i det lägre prissegmentet.

Jag är övertygad om att den ekonomiska krisen sammantaget med att alltfler amatörer har DSLR gör att färre anlitar professionella bröllopsfotografer och att genomsnittspriset kunderna vill betala är lägre än för 2-3 år sedan. Vissa klarar sig förstås alltid bra och kan tom expandera.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1014&thread=34712083
 

Indy

Aktiv medlem
Jag har vid flera tillfällen förebådat ett scenario med ett efterfrågetryck mot bröllopsfoto med

1) lägre priser,

2) mer flexibla produktlösningar,

3) kundens rätt att få tillgång till sina bilder på CD/DVD.

Tyvärr är just bröllopsfoto en konservativ och sluten nisch vilket innebär att bröllopsfotografer tenderar att hålla på traditionerna med att sälja album och förstoringar, inte tillhandahålla bilder på CD/DVD, hålla fast vid fixa paketlösningar samt inte vilja diskutera prissättning och hur de tänker. Förhoppningsvis kommer detta att luckras upp åtminstone i det lägre prissegmentet.

Jag är övertygad om att den ekonomiska krisen sammantaget med att alltfler amatörer har DSLR gör att färre anlitar professionella bröllopsfotografer och att genomsnittspriset kunderna vill betala är lägre än för 2-3 år sedan. Vissa klarar sig förstås alltid bra och kan tom expandera.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1014&thread=34712083
Men det är väl som vanligt även med detta, marknaden bestämmer. Får man inga kunder på grund av sin prissättning så får man ju se över detta eller byta jobb. Men vad jag inte riktigt förstår i ditt resonemang är varför fotografen ska eftersträva lägre priser?
Att sedan gemföra med att "ammatörer" gör jobbet är enligt mig inte relevant! Då menar jag inte att där inte är "ammatörer" som skulle kunna göra lika bra jobb! Det är ju bara att kolla in alla duktiga här på fotosidan! Nej skillnaden ligger i att yrkesfotografen har helt andra omkostnader och lever på sin fotografi. Yrkesfotografen går inte till ett annat ordinarie jobb kommande dag för att få in sina pengar, där arbetsgivaren står för de kostnader yrkesfotografen själv får betala.Yrkesfotografen kan inte konkurera med den som har sin huvudinkomst från annat arbete prismässigt.
Lasse
 

Teodorian

Aktiv medlem
Men det är väl som vanligt även med detta, marknaden bestämmer. Får man inga kunder på grund av sin prissättning så får man ju se över detta eller byta jobb. Men vad jag inte riktigt förstår i ditt resonemang är varför fotografen ska eftersträva lägre priser?
Att sedan gemföra med att "ammatörer" gör jobbet är enligt mig inte relevant! Då menar jag inte att där inte är "ammatörer" som skulle kunna göra lika bra jobb! Det är ju bara att kolla in alla duktiga här på fotosidan! Nej skillnaden ligger i att yrkesfotografen har helt andra omkostnader och lever på sin fotografi. Yrkesfotografen går inte till ett annat ordinarie jobb kommande dag för att få in sina pengar, där arbetsgivaren står för de kostnader yrkesfotografen själv får betala.Yrkesfotografen kan inte konkurera med den som har sin huvudinkomst från annat arbete prismässigt.
Lasse
Prisnivån skall anpassas till respektive kundgrupps vilja och förmåga att betala. Vi har tidigare kommit fram till att många brudpar är beredda att betala mellan 5-10% av sin bröllopsbudget på foto. Ett "normalt" eller "genomsnittligt" bröllop kostar ca 70.000 - 100.000 kronor vilket ger 3.500 - 10.000 kronor för fotokostnader. Det är helt enkelt få i Sverige som lägger 250.000 kronor eller mer på att gifta sig. Kundgruppen som därmed vill betala 25.000 kronor eller mer för bröllopsfoto är högst begränsad.

I ekonomiskt svåra tider kan vi tänka oss att blivande brudpar kan tendera att

1) skjuta på att gifta sig till bättre tider,

2) söka sänka sin bröllopsbudget totalt sett eller i vissa delar,

3) efterstäva alternativ som kostar mindre tex för foto, mat och bröllopsresa.

Brudpar är en heterogen grupp såväl ifråga om hur mycket pengar man är beredd att lägga - vissa kan lägga miljonbelopp på sitt bröllop och andra bara någon tusenlapp - som gällande intresset för fotografering och videofilmning av deras bröllop. Sålunda kommer en del att vara mer priskänsliga än andra.

Jag antar att den ekonomiska krisen generellt sett påverkar efterfrågan på bröllopsprodukter nedåt och det borde även gälla fotografering. Om fler fotografer vill dela på en minskande marknadskaka torde priserna gå ner som ett sätt att konkurrera. Fotografer med låga priser kan då komma att attrahera kunder som sätter lågt pris i första rummet. Andra brudpar prioriterar kvalitet och priset är sekundärt. Etablerade fotografer med höga priser (20.000 - 30.000 - 40.000 kronor) kan då fortsätta att boka in brudpar som föga bryr sig om kostnaderna.
 
Senast ändrad:

Popcorn

Aktiv medlem
Prisnivån skall anpassas till respektive kundgrupps vilja och förmåga att betala.
I en marknadsekonomi finns en balans mellan utbud och efterfrågan vilket reglerar det pris som är gällande marknadspris vid varje given tidpunkt. Den balansen sköter sig själv på en fri marknad. Att yrkesverksamma fotografer ska sätta sina priser utifrån vad kunderna vill betala är dock rent nonsens.

Alla egenföretagare - oavsett bransch - måste sätta sådana priser att företagandet är lönsamt, går runt med lite marginal och lämnar tillräckligt mycket kvar för att motsvara en vettig lön för det arbete som läggs ned (både sett till kvalitéts- och tidsaspekten). Utan en hållbar och realistisk prissättning som baseras på en vanlig ekonomisk kalkyl är det bara konkurs som väntar om man inte har andra inkomster att luta sig tillbaka mot. En egenföretagare har således inte alls bara kundernas förväntade prisnivå att förhålla sig till utan måste se till sin egen ekonomiska situation. Får man inte den ekvationen att gå ihop är det bara att packa ihop och inse att man inte klarar av att ha fotograferandet som yrke. Det faktum att allt färre fotografer med tiden överlever på att ha privatkunder som uppdragsgivare (bl.a. bröllop) innebär inte att de grundläggande ekonomiska krav en yrkesfotograf lever under ändras.
 

pellepang

Aktiv medlem
Efter att ha läst tråden kan jag bara gratulera alla fotografer som klarar att leva på småsmulor och ett ännu större grattis till de som kan ta riktigt rejält betalt för sina tjänster. Jag lyfter på hatten.
 

A_Ahlzen

Aktiv medlem
Jag tänkte bara addera ett utlandsperspektiv. Jag jobbar för närvarande som bröllopsfotograf i Australien och har valt att enbart erbjuda heldagsfotograferande. Mina priser är från 20000 SEK och uppåt utan album och jag bokar bröllop i en rasande takt trots att jag hållt på i mindre än ett år. (Värt att nämna är kanske att jag har arbetat i reklambranschen i tio år som kreatör, så helt nykläckt är jag inte).

ALLT går om man bara ger sig den.

Becker och Jessica Claire kan ta betalt som de gör för att de haft vett nog att positionera sig och samma sak gör jag (om än i mindre skala).

Jag har endast plåtat ett bröllop i Sverige:

http://jonaspeterson.com/wedding/andy-cecilia-wedding-sweden-2/

Andra bröllop hittar ni på min blogg:

http://jonaspeterson.com/

Branschen i Australien är säkert annorlunda, men ändå bor det bara 20 miljoner människor här, så skillnaden borde inte vara såå enorm.

Du är ju sjukt duktig också, såna bilder som du tar är ju värda de pengarna.

Mvh.
Anders
 

Teodorian

Aktiv medlem
I en marknadsekonomi finns en balans mellan utbud och efterfrågan vilket reglerar det pris som är gällande marknadspris vid varje given tidpunkt. Den balansen sköter sig själv på en fri marknad. Att yrkesverksamma fotografer ska sätta sina priser utifrån vad kunderna vill betala är dock rent nonsens.

Alla egenföretagare - oavsett bransch - måste sätta sådana priser att företagandet är lönsamt, går runt med lite marginal och lämnar tillräckligt mycket kvar för att motsvara en vettig lön för det arbete som läggs ned (både sett till kvalitéts- och tidsaspekten). Utan en hållbar och realistisk prissättning som baseras på en vanlig ekonomisk kalkyl är det bara konkurs som väntar om man inte har andra inkomster att luta sig tillbaka mot. En egenföretagare har således inte alls bara kundernas förväntade prisnivå att förhålla sig till utan måste se till sin egen ekonomiska situation. Får man inte den ekvationen att gå ihop är det bara att packa ihop och inse att man inte klarar av att ha fotograferandet som yrke. Det faktum att allt färre fotografer med tiden överlever på att ha privatkunder som uppdragsgivare (bl.a. bröllop) innebär inte att de grundläggande ekonomiska krav en yrkesfotograf lever under ändras.
Allt färre kunder vill betala vad etablerade bröllopsfotografer vill ha betalt.

Valet för dig och andra bröllopsfotografer står då mellan

1) Sänka era priser för att om möjligt få fler priskänsliga kunder,

2) Höja era priser och ändå förhoppningsvis få behålla kundunderlaget då detta förväntas vara icke priskänsligt,

3) Fortsätta som vanligt med förväntade minskade intäkter som följd.

Alternativ 2) är förstås lockande. Frågan är bara hur många svenska brudpar per år som är så prisokänsliga att de inte ryggar alls för att lägga 20.000 kronor och mer på sin bröllopfotografering. Det genomfördes 43.000 vigslar 2009: http://www.brollopsguiden.se/vigsel/vigselstatistik.php

En tiondel av dessa ungefär 43.000 par väljer att lägga mer än 100.000 kronor på själva bröllopet (dvs exklusive bröllopsresan) Det ger ca 4300 vigslar om året. Hur många av dessa brudpar är villiga att avsätta 20.000 kronor eller mer på bröllopsfoto? Låt oss uppskatta att 95% av dessa 4300 par finner att de vill lägga max 20000 kronor på bröllopsfoto. Det återstår då 215 par - 0,5 % av alla årliga vigslar - som finner det så viktigt med bröllopsfoto att de vill betala mer än 20000 kronor på det. Uppskattningsvis 25 fotografer i Sverige har en prislapp på 20.000 kronor eller mer för standardfotografering av bröllop. 25 fotografer skall alltså dela på 215 uppdrag. Det ger ca 8-9 uppdrag per bröllopsfotograf och år. Låt oss vidare uppskatta att av resterande ca 4100 par som väljer att lägga mer än 100.000 kronor på sitt bröllop finner 15% att de vill avsätta 10.000 - 20.000 kronor på bröllopsfotograferingen. Det blir då ca 615 par som vill anlita en bröllopfotograf och betala 10-20 tusen för tjänsten. Säg att det finns 100 fotografer som erbjuder bröllopsfotografering i den prisklassen. Det ger ca 6 uppdrag per fotograf. En ordinär bröllopsfotograf som tar från 10.000 kronor och uppåt och lyckas attrahera "många" kunder kan mao räkna med ca 15 eller i bästa fall 20 uppdrag om året. Beroende på medelintäkten 15.000/20.000/25.000 kronor per bröllop blir totala årliga intäkten som bäst ca 300.000/400.000/500.000 kronor.

http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@gs/documents/publication/cid_065570.pdf

Enligt denna rapport lägger 15% av de ca 43000 - 48000 tusen brudparen (olika uppgifter här!) mer än 10000 kronor på sådant som fotografering mm. Enligt Diagram A1 är det ca 5% ( ca 2150 - 2400 par) som lägger 20000 kronor eller mer på "Allt övrigt" där foto är en delpost. Ca 1% dvs 215 - 240 par lägger mer än 50.000 kronor på denna post.
 
Senast ändrad:

Popcorn

Aktiv medlem
Teodorian,

Du har helt rätt i att det är en mycket tuff bransch med stor konkurrens och det finns det inte så mycket att orda om. Min slutsats kvarstår ändå - antingen lyckas man ta så pass bra betalt att man kan leva på det vitt eller så får man sälla sig till skaran av deltids-/amatörfotografer som tar priser som är lägre än vad som krävs för att få det att gå runt rent ekonomiskt som yrkesfotograf, och som således fotograferar lika mycket för sitt eget nöjes skull som för att leva på det.

Hur man sedan väljer att få sin ekonomi att gå ihop, antingen genom många billiga uppdrag (tänk IKEA) eller färre högprofilerade uppdrag (tänk specialdesignade hantverkstillverkade möbler) är upp till var och en att bestämma.

Åter igen, marknadsekonomi fungerar på samma sätt i alla branscher.
 

copywriter

Aktiv medlem
Jag jobbar inte i Sverige och har aldrig gjort, men kanske vore det intressant för svenska fotografer att lyfta blicken och titta utanför Sverige. Jag är baserad i Australien, men i år plåtar jag 53 bröllop i 13 länder. Mina priser startar nu runt 35,000 kr för en heldag.

Sverige har så oerhört många duktiga fotografer, det handlar mest om att marknadsföra sig själv på nåt sätt.

Jag har jobbat som bröllopsfotograf på heltid i ETT år.

Jag tycker inte att jag är så jävla duktig, men jag är bra på att se tillfällena som trots allt finns.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Teodorian,

Du har helt rätt i att det är en mycket tuff bransch med stor konkurrens och det finns det inte så mycket att orda om. Min slutsats kvarstår ändå - antingen lyckas man ta så pass bra betalt att man kan leva på det vitt eller så får man sälla sig till skaran av deltids-/amatörfotografer som tar priser som är lägre än vad som krävs för att få det att gå runt rent ekonomiskt som yrkesfotograf, och som således fotograferar lika mycket för sitt eget nöjes skull som för att leva på det.

Hur man sedan väljer att få sin ekonomi att gå ihop, antingen genom många billiga uppdrag (tänk IKEA) eller färre högprofilerade uppdrag (tänk specialdesignade hantverkstillverkade möbler) är upp till var och en att bestämma.

Åter igen, marknadsekonomi fungerar på samma sätt i alla branscher.
Problemet med dig och andra bröllopsfotografer är att ni antingen inte överhuvudtaget vill diskutera prissättning och ompröva affärsmodeller eller att ni aldrig bemöter de fakta som jag presenterar utan bara fortsätter att förkunna plattityder som

1) Bra bröllopsfotografer är värda att ta bra betalt,

2) Ett företag måste vara lönsamt.

Det spelar ingen som helst roll vad du anser dig vara tvungen att ta betalt för att få ditt företag att gå ihop om det inte finns tillräckligt med kunder som är villiga att betala. Det har ingen betydelse hur bra din produkt är om alltför få vill betala för den. Statistiken talar sitt tydliga språk: Det är yttrerst få som är så pass intresserade av foto att de vill lägga 20.000 kronor eller mer på bröllopsfotograferingen.(När vi själva gifte oss 2005 la vi sammanlagt ca 13.000 kronor på foto och video från vigseln. Jag undrar mer och mer vilka människor det egentligen är i Sverige som finner det värt att lägga säg 35.000 kronor på bröllopsfoto.) 1% av de 42666 par (ny uppgift i dag på TV) som gifte sig 2009 la 50.000 kronor eller mer på "Övriga utlägg" som inkluderar transporter, brudbukett, foto mm. Det blir ca 427 vigslar förra året som du och dina konkurrenter skall slåss om för att debitera 20.000 kronor och uppåt för bröllopsfotot.
 
ANNONS