Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag undrar också hur dessa objektiv funkar på NEX. Jag har en NEX-5 och en del roliga objektiv som jag fotat mycket film med. Bl.a. 15mm Super Wide Heliar, 25mm Snapshot Skopar, 35mm Summicron. Adaptern är beställd och på väg från Hong-Kong, så om intresse finns kan jag återkomma med bilder om en vecka eller vad det kan ta att få hit den. Spännande, tycker jag i alla fall -- som för första gången på länge tycker det är kul att fota igen!
Ja, gör gärna det... :)

Exempel från 15mm Heliar på NEX:
http://farm5.static.flickr.com/4115/4808238294_062126762f_o.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4075/4808240760_88bddfd944_o.jpg
-Inte lysande, men knappast dåligt heller!

Tänk på att med supervidvinkel så gör det dessutom skillnad hur nära du fokuserar. De fungerar absolut sämst på oändlighetsfokus... Tyvärr för miljö-fotograferna.

20-25º verkar fungera bra på de sensorer som sitter i NEX'arna.

Man kan lite snabbt göra ett överslag om vinkeln ett symmetriskt objektiv använder när det är fokuserat på oändlighet genom:
atan ( 8mm / brännvidden )

detta blir ca:
atan(8/15) = 27º för 15mm
atan(8/20) = 22º för 20mm
atan(8/30) = 15º för 30mm

Hur varje enskilt objektiv sedan är konstruerat ger ju en hel del +/- på siffran "8" - som är ett genomsnittligt värde helt enkelt.
 

pet

Aktiv medlem
Tack Joakim för infon...då stämmer det antagligen att tex Voigtlander 15mm(och andra mätsökarvidvinklar) inte presterar så lysande på Nex..precis som många användare rappoterat i olika forum...på Lecica M8 och M9 verkar den dock vara riktigt bra och det va därför jag blev lite fundersam/undrade vad det va som gjorde att det presterade så mycket sämre på Nex.

Avvaktar med köp tills vidare...se om Arvid få tid och känner för att skicka nån bild så man kan skaffa siig en bättre uppfattning om det ser ut.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
..på Lecica M8 och M9 verkar den dock vara riktigt bra och det va därför jag blev lite fundersam/undrade vad det va som gjorde att det presterade så mycket sämre på Nex.
Leica måste tänka på de objektiv deras kunde redan haroch därför behövde de hitta en lösning. Lösningen var att rikta sensorns mikrolinser olika beroende på var på sensorn de placerades. I mitten är de riktade rakt upp och vid kanterna är de vinklade mot mitten. Detta är en dyr lösning. Dessutom korrigerar kamerans programvara för vigneteringen.
 

pet

Aktiv medlem
Leica måste tänka på de objektiv deras kunde redan haroch därför behövde de hitta en lösning. Lösningen var att rikta sensorns mikrolinser olika beroende på var på sensorn de placerades. I mitten är de riktade rakt upp och vid kanterna är de vinklade mot mitten. Detta är en dyr lösning. Dessutom korrigerar kamerans programvara för vigneteringen.
Okej det förklarar endel varför dom säger/rekommenderar att man skall hålla sig runt 25-30mm och uppåt med mätsökarobjektiv(m-objektiv) för att erhålla jämn skärpa mm över hela bildytan...dock så är ju APS-C sensorn fortfarande mindre än tex den i M8 och betydligt mindre än den i M9 så man kan ju tycka att problemet inte borde vara så stort som det sägs att det är....tack för infon Göran.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nja - många övriga modeller använder också en viss offset i mikrolinserna - de allra flesta av de stora faktiskt.... Så det är "Leica-marknads-BS" att säga att de är "ensamma" om det. D3x, D3s och 1Ds4 har ju t.o.m dubbla mikrolinslager med OLIKA mängd offset för det undre och det övre lagret... :) Jag skulle vilja se Leica ge sig på några sådana optimeringar av en kamera, då hade M9 kostat 100.000kr+ i stället för 60.000kr.

Det som SKILJER Leica från övriga tillverkare är helt enkelt deras "normalbrännvidd". Det FINNS helt enkelt inga tele till mätsökarkamerorna, det längsta som normalt sett används är ju 90mm. 135mm finns, men är inte vanligt.

De kan alltså använda betydligt större offset - de har inga teleobjektiv att ens tänka på. De andra företagen, vars proffshus snarare inriktar sig på segmentet 50-500mm som viktigaste användningsområde (Leica: 18-90mm) måste ju se till att sensorerna fungerar bra med de superdyra supertelen som är en av de viktigare säljargumenten i proffsklassen...
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ang. länkarna till 15mm Heliar-bilderna (i fullupplösning) jag lade i inlägg #901 ett par steg upp, så skulle nog jag vilja säga att de brister man ser snarare ligger i objektivet än i kameran.

Man ser inga direkta tecken på färgförskjutning eller dylikt, och detta är egentligen det allra tydligaste tecknet på att man överlastat vinkeln på ljuset (utöver ökad vinjettering). Det enda man ser är lite "normal" supervidvinkel-blurrighet.

NEX har alltså en hyffsat BRA sensor för dylika objektiv - samma Heliar använt på Oly's och Pana's 4/3-kameror ger ganska tydliga färgskiftningar i hörnen - TROTS att 4/3-sensor är mindre!
 

Photocon

Aktiv medlem
Faeen du är en guldgruva av information Joakim :) ....tack.
Allt är inte guld som glänser:) Skämt åsido. Jag brukar inte delta överdrivet mycket i hyllningskörer, men visst f-n är karln värdefull. Han har rätat ut en antal frågetecken för mig också i andra sammanhang så egentligen borde han få arvode från FS via förhöjd medlemsavgift om han orkar hålla sig i trådarna i samma utsträckning som under 2009 och 2010.
 

arvro395

Aktiv medlem
Ang. länkarna till 15mm Heliar-bilderna (i fullupplösning) jag lade i inlägg #901 ett par steg upp, så skulle nog jag vilja säga att de brister man ser snarare ligger i objektivet än i kameran.
Jag håller med. Tycker det ser klart lovande ut trots allt. Hade väntat mig något värre.

En Color Skopar 21mm borde vara ett passande objektiv till NEX:en annars.
 

Bengf

Aktiv medlem
Allt är inte guld som glänser:) Skämt åsido. Jag brukar inte delta överdrivet mycket i hyllningskörer, men visst f-n är karln värdefull. Han har rätat ut en antal frågetecken för mig också i andra sammanhang så egentligen borde han få arvode från FS via förhöjd medlemsavgift om han orkar hålla sig i trådarna i samma utsträckning som under 2009 och 2010.
Ja han är nästan som en överstepräst , bara han inte drar iväg med oss till någon öde ö där vi bugar och bockar varje timme, Det kan börja att bli väldigt skenant för Jocke snart, han vill nog inte att vi tackar honom ovabrutet om han så bara svarar med några ord.
 

pet

Aktiv medlem
Ja han är nästan som en överstepräst , bara han inte drar iväg med oss till någon öde ö där vi bugar och bockar varje timme, Det kan börja att bli väldigt skenant för Jocke snart, han vill nog inte att vi tackar honom ovabrutet om han så bara svarar med några ord.
Hahaha så långt få vi hoppas på att det inte går.
Naee tacka behöver/ska man inte göra varje gång....men om man frågar om en sak som tex man anser vara viktig för än själv/har betydelse för ens ev kommande investering o få så bra och informationsrika svar som Jaokim ger så tycker jag gott man kan tacka för det....det är dock min personliga åsikt.
 

pet

Aktiv medlem
Hehehe faeen du få inte luras så ....va ju ingen EVF utan bara en stor och klumpig lupp som många motera skärmen på sina DSLR för att underlätta vid filmning.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hehehe faeen du få inte luras så ....va ju ingen EVF utan bara en stor och klumpig lupp som många motera skärmen på sina DSLR för att underlätta vid filmning.
Tihi, det finns väl inget förbud mot att luras lite? :)

Dessutom är det ju inte helt lur - en EVF består ju av exakt samma ingrediencer - en skärm och en lupp.

Förstår såklart att du vill ha en liten påsticks-EVF à là Panasonic, och eftersom det redan sitter en i videokameran NEX-VG10, så får man väl anta att det kommer en sådan. Förmodar att vad Sony håller på med är att göra den så liten som möjligt.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
En riktigt intressant genomläsning, rekommenderas.

Han har ett fel bara - genomslagskraften i fasdetekterings-AF... Hur "framsynt" man än är så finns det ingen i industrin som ens vågar sia om när kontrast-AF kommer vara tillräckligt väl fungerande för att kunna ersätta konventionell AF vid t.ex sport eller allmänjournalistik - helt enkelt vad som helst som rör sig i bilden.

När sensorerna har ca 40MP i en crop-sensor kommer "infällda" AF-detektorer nog vara den vanligaste (och billigaste!) lösningen, tekniken har ju just haft världspremiär i kompakt-kameror.

Fördelen kompaktkamerorna har är att de har så stark diffraktionspåverkan/pixel redan på full bländare att det inte märks speciellt mycket att det saknas ett par hundra pixlar i bilden.... De "täcks" av blurret från de intill-liggande pixlarna.

Men öppna en bild i PS, och dra två parallella 1pixel breda svarta streck, 50-80pixlar långa, på alla platser där du vill ha AF-punkter - och försök sedan måla över strecken igen utan att det syns i bilden. Ibland går det bra, ibland går det... inte så bra.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Saxar ett intressant stycke ur intervjun med denne GH1/GF1 software hacker om vad han anser ifall DSLR-kameror eller spegellösa kommer att dominera för videofilmning framöver:


"MirrorlessRumors:
Do you think mirrorless cameras are more suitable for video than DSLR’s? Or do we still need that “bulky” optical viewfinder?

Vitaliy Kiselev:
We’ll see. Sony is the key player here, not Nikon or Canon. And EVF will win, of course. The Sony A55 could be a real hit. But we need to know about encoder, audio and EVF use."
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
EVF-en är väl så bekräftad den kan bli. Epson tillverkar inga moduler med högre upplösning än 800x600 än.

Det finns prototyp-moduler med full-HD, men ingen produktionslinje uppstartad. Det kommer alltså dröja minst 1-1.5år till innan en kamera med högre EVF-upplösning ens aviseras.
 
ANNONS