Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

arvro395

Aktiv medlem
Sådär ja, nu har leica-M-adaptern kommit med posten från Hong-Kong. Så här kan det se ut med objektiven monterade.

Får återkomma med lite bildexempel.
 

Bilagor

Senast ändrad:

arvro395

Aktiv medlem
Inte mycket till bild, men jag kan konstatera att det går att få skapligt kort skärpedjup med 90mm iaf.

Fokusera på stillastående motiv går mycket bra, men på rörliga är lurigt.
 

Bilagor

Rivqah

Avslutat medlemskap
Även A550 borde ha fått toppklass på varenda test. Givetvis med kritik för sådant som är mindre bra. Men också med beröm för det som är bra samt ibland mycket mycket bra också.. Vilket aldrig skedde..... Den kameran lyckades "stoppas" av dessa "Testare" via sina tester.. Med NEX går inte detta att göra då folk trotts tester "kör över" testarna och köper kameran.. Dessutom i rätt sto mängd mot tidigare Sonysläpp... Samt verkar oftast glada samt nöjda med sina köp....
Nu är jag inte insatt i A550 eller dess motsvarigheter för att kunna uttala mig om den saken. Är bara intresserad av NEX-kamerorna så det är väl därför som jag uppmärksammar allt om dem. Från början skulle jag ha en Canon (ännu längre bak i tiden skulle jag ha en Nikon). Nikon är dock helt ute ur bilden nu då jag vill kunna filma också, personligen tycker jag Nikons kameror gör detta sämst (i varje fall om man som jag tittar i mellansegmentet). Fotomässigt duger dock allihopa, då skulle jag istället prioritera utbudet av objektiv och tillbehör.

Alla får ha sina åsikter kring tester och deras trovärdighet. Jag personligen råkar dock ha relativt stort förtroende för CyberPhoto eftersom deras tester stämmer överrens med andra tester och dessutom har de bra support (alltid får jag svar när jag mailar, trots att mina mail kan vara rätt långa - nyfiken novis som man är).

Och nu vet testarna att "fjollar dom ihop" en till bias test så ryker deras trovärdighet all världens väg.. Dessutom vill dom nog nu tjäna pengar på Sonys framgångar.. Dpr tex är ju inblandade i Branschen via ägarbild vad jag tror mig sett..och inte några ej deltagande i säljande...Och det gör dom endast om dom utför riktiga tester kan delta i att sälja grejerna och få in stålar för det nu då folk trotts deras tester köper grejerna.....

Cyber är exakt lika på den punkten.. Dom vänder kappan efter vinden.. Och dom vill inte missa dom pengar dom kan få in via enkelt sälja NEX som folk redan köper...
Tycker att du låter lite löjlig. Utan att ha en blekaste aning om A550 så är det vad jag vet den enda systemkamera från Sony som inte är Toppklassad. Det är väl ingen nyhet att ett märke inte alltid producerar 100 % framgångsrika modeller. Bland kompaktkameror lyser hyllning av Nikon med sin frånvaro som är vad jag vet, tillsammans med Canon, de idag två största kameratillverkarna. Däremot har ju Nikon en hel del hyllande systemkameror. Jag tycker att folk allt för många gånger försvara sitt kameramärke bara för att, det är rent av löjligt. Hur många Canon vs. Nikon trådar finns det inte här och över nätet? Det skulle inte förvåna mig om det finns några minst lika Sony-frälsta som ska försvara Sony till hundra.

Jag har aldrig förstått mig på detta frälsandet och jag kommer nog aldrig att stå bakom något märke såvida de inte har en produkt som jag bara måste ha. Otrogen? Nej, men jag är inte blind heller. Ska jag stanna måste det finnas något att stanna för. ;)

Men .. Jag är glad över att för stunden detta fjanteri med bias tester verkar börja vika undan.(?).( man kan hoppas i alla fall ! ) Och som alltid skall man se framåt och inte bakåt. Så stannar denna "totalt nya" mindre bias stil kvar så är det för oss konsumenter det bästa som skett på mycket mycket länge anser jag... Därför då skapas ett riktigt underlag för oss att kunna kanske förlita oss på. Samt att tillverkarna äntligen får skit för saker som dom skall ha skit för . Oavsett märke på framsidan... Samt berömanden för saker dom bör ha detta för... Oavsett märke på framsidan.. Och kanske äver mer nyanserade tester blir ett resultat uppepå som socker på moset... :)

Jisses.. Blir det så skall det bli makalöst skoj att börja köpa fototidningar och ha att läsa medans man läser sittande på "huset".... :)

Men just nu läser jag hellre min frus "Allas" hon har liggande där.. Men hoppet att snart kunna få egna spännande tidningar spirar stort... Fototidningar... Så hoppas trenden sprider sig med mindre bias nu då det ekonomiskt sett faktiskt är lönsamt att byta spår dessutom......
Detsamma gäller vetenskapliga studier, man ska inte tro blint på allt man läser. För många studier är, sorgligt nog, betalda för att uppnå ett visst resultat. De är även av mycket allvarligare karaktär än prylar. Det är därför viktigt att alla läser med kritiska ögon. I mitt fall, varför jag väljer att tro på "hyllningen" av NEX-kameror är simpel - bildjämförelserna som har gjorts och de videoklipp som finns upplagda på YouTube är precis vad jag söker. Ville tidigare ha Canon EOS 550D och bildmässigt är de rätt likvärdiga och jag blir nöjd med vilken som, däremot är NEX-kameror bättre för mig som vill videofilma både seriöst och inte seriöst. 550D har bra kvalité men efter läst mer noggrant om den känns den inte lämplig att bara ta fram och spontanfilma med. NEX-kamerorna har ju hela tiden kallats "peka och tryck"-kameror så de är väl som gjorda för mig då. :)

Usch, vad långt inlägget blev! :(
 

Photocon

Aktiv medlem
Usch, vad långt inlägget blev! :(
Förvisso långt, men har man något att säga så har man. Märke X vs Märke Y med resp hejaklackar runt omkring har förstört mången tråd här på FS. Det har jag framhållit tidigare och framhåller fortfarande.
Oerhört destruktivt.

Min tiltro till Cyberphoto som synnerligen seriös leverantör med hög serviceanda och trevlig personal är liksom din mycket stor. Dock är deras tester mer fingervisningar än test i ordets rätta bemärkelse. De fyller dock en hyfsad funktion.

Det framgår inte att en NEX, hur bra den än är, avviker från sitt nominella iso-värde så pass mycket att exempelvis dess iso 1600 i vissa fall motsvarar iso 800. Så mycket är brustestet värt. Nu "fuskas" det hos fler märken vad gäller nominellt iso jämfört med verkligt.

Ändå är det en mycket bra kamera och den verkar ju passa dig väldigt bra. Det verkliga testet som har den viktigaste betydelsen för dig är ju ditt eget omdöme efter att ha använt kameran. Och jag tycker det är sunt av dig att slänga själva märkestänkandet på sophögen. Om fler gjorde så skulle vi alla lära mer av varandra här på FS.
 

xrp

Aktiv medlem
Det skulle inte förvåna mig om det finns några minst lika Sony-frälsta som ska försvara Sony till hundra.
Så är det, och du har just tippat ett lass gödsel utanför hans ytterdörr, lycka till... ;-)

Men han har viktigare saker att pyssla med just nu, så du kommer nog lindrigt undan. Den här gången...

Välkommen till "vår" hörna förresten. Har du inte kommit till skott med att köpa kamera än? Nåja, det är ju lovvärt att vara grundlig innan köpet!

Det här som mayro pratar om, lämna det så länge, det är slutändan på en väldigt lång diskussion som vi har haft, huvudsakligen i en annan tråd som synbart borde handla om Sony A850 men som kommit på avvägar. Trevliga avvägar, men ändå. För att det inte skall starta om så rekommenderar jag att du inte tar upp det, åtminstone inte innan du läst 850-tråden, åtminstone de två sista månaderna av den...
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Filosofiskt OT: Varför många vill försvara "sitt" märke - läs sitt val, vare sig det rör kamera, barnvagn, politiskt parti eller fotbollsklubb - i olika sammanhang finns det studier om. Om det finns specifikt om kameramärken vet jag inte, men annars skulle väl FS vara en bra faktabas för en sådan studie,, ;-)

I en diskussion om märkestalibanism berättade och länkade någon till ett diskussionsforum om bästa barnvagnen, och tonen i det var mycket våldsammare än någonsin på FS! Vilket ju säger en del om vikten för människor att försvara sina val... Man får nog acceptera att många människor funkar så om man ska stå ut med diskussionsforum.

Mvh Leo (som haft olika märken och är öppen för förändring - t ex NEX eller A55 - utom när det gäller min iPhone 4 som bara är bäst ;-) )
 

Rivqah

Avslutat medlemskap
Min tiltro till Cyberphoto som synnerligen seriös leverantör med hög serviceanda och trevlig personal är liksom din mycket stor. Dock är deras tester mer fingervisningar än test i ordets rätta bemärkelse. De fyller dock en hyfsad funktion.
Jag tar inte deras tester som Guds ord, men som du skriver tycker jag att de är rätt bra för novisar som inte vill sätta sig in i kameror på djupet men som ändå vill ha en liten snabbguide.

Själv brukar läsa alla tester jag kommer åt såväl som vanliga åsikter i forum, och sen summera och själv titta på bilder och/eller videoklipp för att bestämma mig. Många har dock inte tiden eller intresset att vara lika noga i sina köp och då tycker jag att CyberPhotos tester kan guida många att ändå köpa en prisvärd kamera.

Sen älskar jag deras sökfunktion, man kan ju söka efter olika kriterier genom att kryssa i olika val. Tycker hemsidan är en guldgruva helt enkelt och de är också väldigt uppdaterade, så fort en ny kamera kommit in på svenska marknaden så finns den alltid där. Går man till SIBA, ONOFF, Elgiganten osv. så kan det dröja ett tag innan det absolut senaste kommer dit och utbudet är långt ifrån så stort som hos CyberPhoto. Ja, servicen är även den bra!

Det framgår inte att en NEX, hur bra den än är, avviker från sitt nominella iso-värde så pass mycket att exempelvis dess iso 1600 i vissa fall motsvarar iso 800. Så mycket är brustestet värt. Nu "fuskas" det hos fler märken vad gäller nominellt iso jämfört med verkligt.
Det här som du skriver om begriper jag inget av, med andra ord tror jag att de som är fotografer och mer än medelmåttigt fotointresserade inte behöver eller använder tester på samma sätt. Menar alltså att de kan redan så pass mycket själva att de föredrar att göra sitt eget test och bedömning. Däremot tycker jag att novisar som ändå vill köpa något bra gör bättre köp med hjälp av tester än att bara välja kamera baserat på bäst reklam, bäst försäljare eller snyggast design.

Ändå är det en mycket bra kamera och den verkar ju passa dig väldigt bra. Det verkliga testet som har den viktigaste betydelsen för dig är ju ditt eget omdöme efter att ha använt kameran. Och jag tycker det är sunt av dig att slänga själva märkestänkandet på sophögen. Om fler gjorde så skulle vi alla lära mer av varandra här på FS.
Ja, jag är helt säker på att det här är kameran för mig. Har aldrig känt så starkt för en kamera. ;)

Kombon "peka och tryck" ihop med litenheten, en systemkameras funktioner och rika videofunktioner ger mig bara ett enormt ha-begär!

Jag var nära på att slå till på en kompaktkamera (typ Panasonic Lumix DMC-LX5) men det enda som jag inte gillar med den är att jag inte kan byta objektiv (när jag vill vara mer seriös), saknar flera videofunktioner såväl som full HD. Med andra ord är det precis var NEX ger.
Fotomässigt skulle jag kunna nöja mig med en LX5, men jag tycker verkligen inte den eller andra kompaktkameror filmar bra nog - i synnerlighet inte spontant.

Alla videoklipp som jag har sett med NEX har dock uppfyllt mina krav. Canon EOS 550D ger visserligen också bra bild men jag tycker att betydligt fler misslyckas med att filma med den. Med NEX har jag ännu inte hittat ett enda misslyckande, visserligen irriterande ljud (blåst osv.) men fokuseringen är i princip felfri och den verkar känna av vad den filmar på ett ypperligt sätt.

Perfekt alltiallo-kamera helt enkelt. :) För en proffsfotograf antar jag väl att det är en Canon EOS 5D Mark 2 som gäller, alternativ en Sony DSLR-A900 eller Nikons motsvarighet vad det nu kan vara för modell. ;)
 

Rivqah

Avslutat medlemskap
Så är det, och du har just tippat ett lass gödsel utanför hans ytterdörr, lycka till... ;-)

Men han har viktigare saker att pyssla med just nu, så du kommer nog lindrigt undan. Den här gången...
Haha! ;)

Välkommen till "vår" hörna förresten. Har du inte kommit till skott med att köpa kamera än? Nåja, det är ju lovvärt att vara grundlig innan köpet!
Nej, jag har inte köpt min kamera än. Jag inväntar som jag har skrivit NEX-7 (eller vad den kommer att heta). Vill ha möjlighet till manuella inställningar även vid filmning, sen är jag nöjd. ;)

Det här som mayro pratar om, lämna det så länge, det är slutändan på en väldigt lång diskussion som vi har haft, huvudsakligen i en annan tråd som synbart borde handla om Sony A850 men som kommit på avvägar. Trevliga avvägar, men ändå. För att det inte skall starta om så rekommenderar jag att du inte tar upp det, åtminstone inte innan du läst 850-tråden, åtminstone de två sista månaderna av den...
Ok! ;)
 

Rivqah

Avslutat medlemskap
Filosofiskt OT: Varför många vill försvara "sitt" märke - läs sitt val, vare sig det rör kamera, barnvagn, politiskt parti eller fotbollsklubb - i olika sammanhang finns det studier om. Om det finns specifikt om kameramärken vet jag inte, men annars skulle väl FS vara en bra faktabas för en sådan studie,, ;-)

I en diskussion om märkestalibanism berättade och länkade någon till ett diskussionsforum om bästa barnvagnen, och tonen i det var mycket våldsammare än någonsin på FS! Vilket ju säger en del om vikten för människor att försvara sina val... Man får nog acceptera att många människor funkar så om man ska stå ut med diskussionsforum.

Mvh Leo (som haft olika märken och är öppen för förändring - t ex NEX eller A55 - utom när det gäller min iPhone 4 som bara är bäst ;-) )
Sant! Kan visserligen förstå "försvarsgrejen" även om den är ytterst irriterande i dessa sammanhang. Alltså om man ska diskutera en modell eller val av nya kameraköp, så är en förutsättning att inblandade är opartiska eftersom det blir mer rättvist slutresultat. Man ska kritisera kameramodellen efter var den prestera, inte efter märket, tidigare modeller osv. Däremot förstår jag att utbud av objektiv och tillbehör har betydelse för systemkameror, däremot förblir en bra kamera ändå bra, med reservation för begränsat utbud t.ex.

Vill också ha en iPhone 4 föresten men den är så satans dyr! Jag köpte precis en ny mobil för 1000 spänn också. Har alltid haft billiga mobiler. Är dessutom mer sugen på en systemkamera och en ny laptop. Vill ha en MacBook Pro och precis som iPhone 4 är det en dyr modell... Jag vet inte var jag ska få alla pengar ifrån. Haha! Så en ev. iPhone 4 får det bli senare. Håller på att bli en prylnörd känner jag... men jag blir ju givetvis nyfiken när alla springer runt med sina iPhones.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ny firmware uppgradering ger NEX autofokus med SAM och SSM objektiven

Sony kommer med en ny uppgradering som ger NEX autofokus med SAM och SSM-objektiven, ifall Sony Alpha Rumors har rätt. De betecknar detta rykte med SR5 (vilket de åsätter rykten från vad de anser vara mycket pålitliga källor).
 

arvro395

Aktiv medlem
Här kommer en till bild med ett lieca-m-objektiv, nu med summicron 35mm.

Tyvärr är den billiga adaptern jag köpte lite lite för tunn, vilket saboterar närgränsen märkbart. Det går att fokusera på oändligheten, men den ligger precis hitom fokusringens ändläge.

Här finns en större version:
http://holken.net/blomma.jpg
 

Bilagor

pet

Aktiv medlem
Antar att ni som har en Nex har hunnit med o ta en hel del bilder med kameran under sommaren/semestern....hade varit kul o se lite fler bilder tagna med kameran i tråden.
 

Bilagor

pet

Aktiv medlem
Nex säljer fortfarande grymt bra...så bra så att Sony är tvungna att vänta med att släppa nya A560 för att klara produktionen av Nex.....det lär troligtvis även påverka konkurrenternas kameramodeller som använder sig av Sonys 14mp sensor då det verkar som alla 14mp sensorer som Sony producerar går till Nex:

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1284138451.html
 

Sabud

Aktiv medlem
Nex säljer fortfarande grymt bra...så bra så att Sony är tvungna att vänta med att släppa nya A560 för att klara produktionen av Nex.....det lär troligtvis även påverka konkurrenternas kameramodeller som använder sig av Sonys 14mp sensor då det verkar som alla 14mp sensorer som Sony producerar går till Nex:

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1284138451.html
Fortfarande??, den är ju precis släppt;)
Har dock en känsla av att NEX går riktigt taskigt i Sverige.

Tycker att kameran med optik oftast är lite otymplig jämfört
med min gamla LX3 men nu skall det bli ändring på det.
Har hittat en pannkaka som bygger 4,5mm;)
/Stephan
 

Sabud

Aktiv medlem
Redan innan jag köpt min NEX-5 hade jag tanken att testa den med en optik som satt på min fars gamla Paillard H16. Ett ganska ovanligt zoomobjektiv vid namn SOM Berthiot Paris Pan-cinor. F= 17,5-70/2,4

Optiken är tillverkad 1955 och användes senast 1963. I dag 47 år senare tog jag några bilder.
/Stephan
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS