Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

arvro395

Aktiv medlem
Leica Hektor 135 mm

Jag fortsätter att testa att fota med lite gamla Leica-objektiv. Här kommer ytterligare en rapport, nu gällande det gamla objektivet Hektor 135/4,5 (från 50-talet). Inte det skarpaste objektivet kanske, och antireflexbehandlingen är inte toppen heller, men det blir väldigt fina bilder. En klart positiv överraskning och väldigt användbart för porträtt, om man gillar lite snävare utsnitt. Områden ur fokus blir jättefina med detta objektiv. Här kommer två exempel:
 

Bilagor

arvro395

Aktiv medlem
Här kommer två till bilder tagna med Voigtländer 15 mm. Jag har fotat lite mer med den nu, och där är rätt kul trots allt. Funkar bra för gatufoto-aktiga bilder. Notera de mörka hörnen, vilka man får på köpet med detta objektiv på NEX:en, men det gör inte så mycket för den här typen av bilder.

Svartvitt direkt ur kameran är kul!
 

Bilagor

Sabud

Aktiv medlem
Stephan, säljs de fortfarande? Vad går en sådan läckerbit på? (Läs: vem måste jag fjäska för och råna för att få köpa en... ;))



Det är som Bengt säger, finns att köpa från japanexposures.com
Kostar med frakt lite över 50.000 Yen (ca.4500:- om man har tur med tullen)
Det finns nog några kvar (mitt har nummer 086) och leveranstiden har
utökats till 4-5 veckor på grund av en icke kalkylerad anstormning.

Optiken har Leica-M bajonett så det behövs en adapter till NEX:en
för att passa. Lite tråkigt förövrigt då adaptern bygger och väger
lika mycket som optiken.
 

Sabud

Aktiv medlem
Tack för era bildkommentarer!
Och Peter, Visst har NEX en `vass´ sensor. Är till exempel mycket nöjd med färger direkt ur kameran.
Kör ju manuellt just nu så det blir inga RAW-filer att leka med. Är man som jag van vid `Panasonicfärger´ är
det här en höjdare.
 

Sabud

Aktiv medlem
FlyerOne;1568651]Men här har du väl ändå använt fel ikon - tummen ner brukar ju betyda att man är missnöjd med nåt...

Det blev visst lite fel där men jag tror inte att berörda missuppfattade inledningen:
 

pet

Aktiv medlem
Ingen risk för att du ska få tummen ner för dina bilder, pet! Inte för dem du har visat hittills i alla fall.
Tack Gunnar...fast jag skulle inte ta illa upp för en tumme ner.....alla har vi olika smak när det gäller bilder o en tumme ner som kritik kan vara givande om förklaring till tumme ner finns.
 

Bengf

Aktiv medlem
Trevligt o se att Sony skickar med en "blixtförlängare" när man köper Nex i paket med 18-200:

http://www.glaringnotebook.com/default.asp?id=1453
Riktigt roligt att se det stora intesset, från så många tillverkare, som då måste tro starkt på Nex-arna. det som sker nu med Nexkamerorna den snurren har väl ingen Sonymodell varit i närheten av förut, försa om Amerikanarna har tagit Nexen till sig, skapligt stor marknad alltså.

//Bengt.
 
ANNONS