Annons

Vilket ISO-tal behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Här är en bild där inte ens 1/125s fick gitarristens vänsterhand fryst: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/4634024515/, för att inte tala om högerhanden... Men i övrigt tycker jag bilden blev skarp och bra, även med högsta iso (1600 på D60) och f/1,4, tack vare slutartiden.
En hand rör sig dock väldigt snabbt. Kan ju röra sig snabbare än många snabba biler ;)

Jag fick t.ex. avsevärt skarpare konsertbilder då jag började köra med 1/80 sekunds slutartid eller kortare istället för 1/40-1/60 (med ett 35/1,8-objektiv).
Konsertbilder är dock en annan femma än i en kyrka. Samma sak som nu när jag ska iväg och fotografera thaiboxning. Även här måste jag ha högt ISO, men här prioriterar jag slutartider framför brus mer vid bröllop. (Inte för att jag vill uppnå vissa slutartider där heller. Men de rör sig mycket snabbare än vad brudparen gör)

/Stefan
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jepp, men allt ni gör är att undvika att ge mig det jag söker: ISO-spannet för att fota i vad ni definierar vara en mörk kyrka. Att det kanske itne stämmer för mig är inget jag kommer beskylla er för.
Det hela är enkelt: Det går inte att svara på din fråga därför att frågan ber om ett svar som inte finns.

Jag kan svara ISO 100 - om det är väldigt ljust i kyrkan. Jag kan svara ISO 12800 om det är väldigt mörkt i kyrkan. Blir du klokare av det? :)
 

jdandanell

Aktiv medlem
Ursäkta om vi blir lite tekniska men problemet med auto-iso är att beroende på vilken mätning man har så kan exponeringen "sticka iväg" åt ett håll man inte vill. Ungefär som på fotbollen när man får en kraftigt ljus reklamskylt i bakgrunden som helt och hållet tar över och gör att spelarna knappt syns i mörkret för att slutartiderna blir våldsamt snabba.

Samma sak kan man ju råka ut för i kyrkan om man får ett stort ljust fönster i bakgrunden som påverkar isot. Visst, man kan köra spotmätning men många föredrar en jämn och fin exponering och väljer manuellt läge.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
........
man kan ju använda blixt. Antingen på kameran eller i förväg sätta upp paraplyer med radioutlösare.
........

Många präster tillåter det. Jag använder dock inte det för jag tycker det är störande element för brudparen som jag helst vill unvika se mig och min kamera som distraherande föremål. Jag rör mig i skuggan ;)

/Stefan
 

sneffy

Aktiv medlem
Det hela är enkelt: Det går inte att svara på din fråga därför att frågan ber om ett svar som inte finns.

Jag kan svara ISO 100 - om det är väldigt ljust i kyrkan. Jag kan svara ISO 12800 om det är väldigt mörkt i kyrkan. Blir du klokare av det? :)
Ja då.. det var precis det svaret jag sökte. Skall jag ta median eller medelvärdet för att få fram en normalljus kyrka? ;)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
........
man kan ju använda blixt. Antingen på kameran eller i förväg sätta upp paraplyer med radioutlösare.
........

Många präster tillåter det. Jag använder dock inte det för jag tycker det är störande element för brudparen som jag helst vill unvika se mig och min kamera som distraherande föremål. Jag rör mig i skuggan ;)

/Stefan
Jag håller helt med dig här. Ceremonin är det viktiga vid ett bröllop. Den är viktigare än bilderna. Fotografen får se till att ta sina bilder på ett sätt så att han/hon stör så lite som möjligt. En bra fotograf stör inte alls.
 

wfrank

Aktiv medlem
Ibland går det med fel objektiv också. Här är det Storkyrkan (Ga Stan, Sthlm) på 1/10s F/5.6 och ISO 800. Tog nog 10 bilder just i denna vy, kanske 3 blev ok som denna, och de skulle duga fint för upp till ca A3 format med rimligt betraktiningsavstånd. Bilden är beskuren.

FF (dvs ex.vis 5DMkII) klarar mellan tummen och pekfingret ett EV bättre med bibehållet brus. Men bara om du fotar RAW och gillar att pilla en hel del själv med rawkonverterare. Med JPG ligger 7D i nivå med MkII upp till ISO1600 enligt vissa, men en andra skulle bestrida den utsagan så det faller i slutändan som så många sagt på vad just du kan acceptera - vilket normalt sett är intimt förknippat med hur du tänker använda bilden.

Bilden är tagen med en 7D, raw osv. Objektivet (15-85) ger F/5.6 vid aktuell brännvidd, IS gör att det blir tillräckligt skarpt.
 

Bilagor

copywriter

Aktiv medlem
Nu har inte jag läst alla svar, men det finns inget svar på din fråga. Det handlar om så oerhört många faktorer. Ljusstyrka är nästan aldrig konstant, väder spelar roll och också andra faktorer.

Och när du säger att du siktar på 1/50s, vilket objektiv tänker du jobba med då. Det går bra under 70mm, men om du plåtar med ett längre objektiv är det risk för oskärpa om du inte använder snabbare slutartider.

Jag plåtar ett till två bröllop i veckan mer eller mindre året runt och jag har plåtat på IS050-5000.

Ofta får du räkna med att ligga på ISO 800-1600.

Sen beror det också på bländartal. Jag plåtar alltid med objektiv med bländare 1.2 till 2.0. Använder du zoom får du självklart räkna med ännu högre ISO.

Sista faktorn är ju hur bra din kamera hanterar brus vid högre ISO.
 

aolsson

Aktiv medlem
En faktor är väl också storleken på printad bild. Jag kör utan vidare 3200 på A4. I A3 kan man se att det är litet brus, Detta utan särskilda åtgärder för att smeta ut bruset.
 
ANNONS