Annons

Fast studioljus - lysrör?

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Ska förhoppningsvis bygga upp en studio inom en inte allt för lång tid, och när jag såg den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=TpKsuP0NlzI

...blev jag fundersam. Man kan inte komma billigare undan om man köper lysrörsarmatur eller liknande? Istället för att köpa de här som är speciellt framtagna för just fotografi, duger inte vanliga lysrör som man använder hemma i t.ex. garaget?

Här har vi en bild jag tog från min flickväns familjs lackbås:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs004.ash2/33587_455927302484_599717484_5409399_917937_n.jpg

Där har de några lampor som inte är sådär typiskt avlånga, utan några kvadratiska lampor med lysrör i. Nu kunde jag inte placera modellen så pass närma som i filmen ovan, och därmed räckte inte ljuset till, utan jag fick då placera en blixt bakom den duken de har till vänster, som var något slags softbox-material typ, de kom själva inte ihåg vad det använts till, men jag fick lov att ta några meter ifall jag ville bygga egen softbox, för det fungerade nämligen alldeles utmärkt! :)

Vad ska man tänka på när man kollar på lysrör? dumt att köpa på blocket? tips?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Ska förhoppningsvis bygga upp en studio inom en inte allt för lång tid, och när jag såg den här videon:

Där har de några lampor som inte är sådär typiskt avlånga, utan några kvadratiska lampor med lysrör i. Nu kunde jag inte placera modellen så pass närma som i filmen ovan, och därmed räckte inte ljuset till, utan jag fick då placera en blixt bakom den duken de har till vänster, som var något slags softbox-material typ, de kom själva inte ihåg vad det använts till, men jag fick lov att ta några meter ifall jag ville bygga egen softbox, för det fungerade nämligen alldeles utmärkt! :)

Vad ska man tänka på när man kollar på lysrör? dumt att köpa på blocket? tips?
Din idé är sprungen ur att du inte har pengar. Då måste man vara uppfinningsrik. Jag ska ge några konkreta synpunkter på varför det inte är en bra idé med lysrörsstudio:

* Lysrör flimrar och ger dig ett ljus du inte kan beräkna fullt ut.

* Lysrör ger dig färgstick som krånglar till färghanteringen av dina bilder. Om du dessutom tänker använda lysrör i kombination med traditionell fotoblixt får du ännu större problem med olika färgtemperaturer.

* Du blir väldigt låst vid en viss typ av ljussättning - om du nu inte tänkt bygga mobila armaturer som du ska dra runt i studion.

Om du ändå väljer att köpa lysrör kan du lika gärna göra det i en affär direkt. Att köpa dem via nätet känns som en riskabel omväg, och knappast särskilt mycket billigare.
 

bildsten

Aktiv medlem
Ska du köpa lysrör som har lämplig färgtemperatur av det slag som den grafiska industrin använder (5000K), men även andra som kollar utskrifter från skrivare mm, och få till skapligt mycket ljus så går det åt minst något tiotal stycken á 70 - 120 kr st. Till det kommer armaturer eller material om du ska bygga lådor med hållare och drosslar och då är du redan uppe i ett par tusen. För det får du ett anständigt blixtkit hos några kända leverantörer.
 

bengt-re

Aktiv medlem
I ärlighetens namn så flimrar inte bra lysrör som har riktig HF-drivning. Jula, Clas Ohlsson och liknande armaturer är fortfarande byggda som armaturerna ifrån 70-talet med 50 Hz drossel och glatt blinkande i 100 Hz. Detta gäller dock inte alls moderna "kontorsarmaturer" där man driver rören med hf vilket gör dem i praktiken flimmerfria och även korttidsstabila i färgtemperatur - batchvarians, åldring och temperatur påverkar fortfarande färtemperaturen, men de flimmrar inte i olika färger iaf.

TSB85 som photax säljer är en lampa som jag har använt och varit rätt imponerad av - dock så kostar den tyvärr därefter men till produktfoto och även till filmning är de riktigt bra. Men som sagt - två sådan lampor, softboxar och stativ så är du uppe i ungefär 3000 SEK ändå och för de pengarna får du bra blixtar, så idén med blixtar är inte så tokig och lite därför de flesta till slut ändå hamnar i blixtar som lösning.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
I ärlighetens namn så flimrar inte bra lysrör som har riktig HF-drivning. Jula, Clas Ohlsson och liknande armaturer är fortfarande byggda som armaturerna ifrån 70-talet med 50 Hz drossel och glatt blinkande i 100 Hz. Detta gäller dock inte alls moderna "kontorsarmaturer" där man driver rören med hf vilket gör dem i praktiken flimmerfria och även korttidsstabila i färgtemperatur - batchvarians, åldring och temperatur påverkar fortfarande färtemperaturen, men de flimmrar inte i olika färger iaf.

TSB85 som photax säljer är en lampa som jag har använt och varit rätt imponerad av - dock så kostar den tyvärr därefter men till produktfoto och även till filmning är de riktigt bra. Men som sagt - två sådan lampor, softboxar och stativ så är du uppe i ungefär 3000 SEK ändå och för de pengarna får du bra blixtar, så idén med blixtar är inte så tokig och lite därför de flesta till slut ändå hamnar i blixtar som lösning.
Jag håller helt med dig, men jag uppfattade att trådskaparen ville ha en billig lösning och då utgick jag ifrån att han tänkte sig "vanliga" lysrör.
 

arvro395

Aktiv medlem
Ett annat problem, som kanske är större än färgtemperaturen, med billiga lysrör är det så kallade Ra-index. Detta är en siffra som anger hur komplett ljusets färgspektrum är. Glödljus och fotoblixtar har i princip Ra-index 100, vilket innebär att alla färger i spektrat täcks in jämnt. Dåliga lysrör har under 80, vilket innebär att vissa färger är överrepresenterade i förhållande till andra. Observera att detta inte är samma sak som vitbalans och aldrig går att korrigera för fullt ut i efterhand. Vitbalansen förskjuter så att säga tyngdpunkten hos spektrat år rött eller blått, men om det finns kraftiga grönaktiga spikar i spektrat så kommer de fortfarande finnas kvar.

Detta problem märks tydligt om man betraktar svartvita bilder utskrivna på ett digital-labs färgpapper i belysningen av en halvkass lågenergilampa. Bilden drar nästan alltid åt grönt eller lila eller något annat konstigt. En "riktig" svarvit bild förblir dock svartvit, eftersom den inte innehåller några färgpigment.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ja, och RA-index problemet finns även hos LED belysning. Jag testade en Hama foto/video LED lampa för något år sedan och spectrumet såg ut som nedan. Inte helt oväntat så kan en del bruna/gröna nyanser bli riktigt fel i sådant ljus - och notera ändå att detta är en rätt bra lampa som är avsedd för ändamålet.
 

Bilagor

Morphen

Aktiv medlem
Alla lysrör har en färgbeteckning. De heter normalt 827, 830 eller 840.
Den första 8 siffran är "ra-index", står för 80% och de två sista är färgtempraturen, 27 står för 2700K osv..

(Finns även billiga skitlysrör som heter något med 530 och 540 eller 53 och 54 men dessa har väldigt lågt ra-index..)

Den första siffran måste vara något med 9 för att det skall duga till foto.. t.ex. 950..
Men dessa finner man inte i några varuhus och liknande, tyvärr...
Vilket kommer att återspegla sig i priset..

Sen kommer ju inte vilken bonnarmatur som helst inte duga, då man behöver ett väldigt jämt och mjukt ljusflöde. Har dock inte provat om det går att ordna med softbox..

Men hur som helst är man snart uppe i minst 4 siffriga belopp...
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Alla lysrör har en färgbeteckning. De heter normalt 827, 830 eller 840.
Den första 8 siffran är "ra-index", står för 80% och de två sista är färgtempraturen, 27 står för 2700K osv..

(Finns även billiga skitlysrör som heter något med 530 och 540 eller 53 och 54 men dessa har väldigt lågt ra-index..)

Den första siffran måste vara något med 9 för att det skall duga till foto.. t.ex. 950..
Men dessa finner man inte i några varuhus och liknande, tyvärr...
Vilket kommer att återspegla sig i priset..

Sen kommer ju inte vilken bonnarmatur som helst inte duga, då man behöver ett väldigt jämt och mjukt ljusflöde. Har dock inte provat om det går att ordna med softbox..

Men hur som helst är man snart uppe i minst 4 siffriga belopp...
Precis. Det blir inte billigare. Enda fördelen med ljusbankar med fast ljus, oavsett hur det levereras, är att det är enkelt att se hur skuggor och reflexer blir innan man tar bilden. Det var av betydelse när varje ruta hade ett pris, men i dag kostar provbilderna i praktiken inget.

Jag har Philips TL-D 90 De Luxe 36W/950 (färgtemperatur 5000K) i taket på mitt arbetsrum, kostar 120 kr/st. De beställdes i en elaffär som tog dem från Selga. Har man möjlighet att köpa direkt av grossisten så blir det lite billigare. Ska det bli riktgt bra resultat ska de naturligtvis drivas med hf-don som dessutom ger längre livslängd på rören.

Lite utanför ämnet:
Jag har mina rör i en gammal BM-armatur från 60-talet som skickar upp en del av ljuset i taket och som "hottats up" med ett spegelraster. Resultatet är bra allmänljus och bra ljus på arbetsbordet. Dessutom har jag elektroniska tändare (något annat borde inte förekomma i äldre armaturer av säkerhetsskäl) som gör att rören startar blixtsnabbt utan att störa samt ger rören lång livslängd. Kostar ca 50 kr och håller i decennier och kan alltså betraktas som investering
 
ANNONS