Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Bengf

Aktiv medlem
Jag hade en större ruljangs när jag var yngre, då var det också superåtta kameror med i bilden,
och Dia projektorer, pengarna räckte inte till dom finare modellerna, men roligt var det, sedan kom videon och lite snurr på detta också. sista filmkameran var en JVC med vhs-c kassetter.

Motorcyklar kom också in, hade tre st fabriksnya, BMV och Honda, hade bla. en Honda CBX med 6-cylindrig motor, gjorde två utlandsresor med motorcykel. Husvagn och två stora hundar har varit med, husvagnen är fortfarande kvar. Men hundarna är borta nu.

Fram till -95 blev det en del kameror då köpte jag en minolta som var ganska dyr 6.600 Kr för kamerahus,
en Canon kom i mellan också, men mitt sista köp var 2005 då en konica/minolta 6Mp och en kompakt en Sony W5. Fotar mest numera under vissa perioder, närområdet har man snart tagit alla bilder man kan tag, så där blir det svårt att hitta nya motiv, det flyter en älv genom byggden där jag bor, men jag kan inte fota mera där snart, får allt för många lika bilder, med trä som speglar sig i vatten (klassiska bilder)

Numera är jag mera noga när jag skall köpa något, i min värld är det inte så att jag vill sälja och köpa, det fungerar inte för mig i alla fall inte nu när jag blivit äldre, har yngre bekanta som bor nära Helsingborg, och dom sätter ut på blocket och får sålt på samma dag, i min lilla by är det inte samma fart.

Köper jag kamera så är det för 5-7 år typ, min gamla Konika 5D tillhör en nästan första generation, som då vart mera prisvärd, kostade ändå 6900 Kr. det går inte riktigt så fort med utvecklingen i alla fall tycker jag, mest olika detaljer som förändras, och hur bra kan en bild bli för den vanliga mannen så att säga. att det kommer kameror som tar 20b/sek risk att man tröttnar på smattrandet, hundra bilder på några sekunder. mycke sorterjobb framför datorn det. kul i början men sen.

//Bengt.
 

Photocon

Aktiv medlem
.... med NEXen även om det är en superbra kamera så passar den nog inte riktigt mitt sätt att fotografera. /Mats
Det här är en kärnpunkt vad gäller kameraval. Kommer ihåg att jag en gång ägde en Canon 1DsMKII. Det var på den tiden då den var top of the line eller "Kungen bland FF-kameror". Ergonomin och dubbeltryckandet på knappar för att nå vissa funktioner passade inte mitt sätt riktigt bra.

Egentligen fanns inget alternativ inom småbildsformatet som matchade den vad gällde bildkvalitet, men jag gillade den aldrig hanteringsmässigt. Därtill vägde bara batteriet nästan 4 hg. Behöll den dock en tid men sålde den för det handlade om för mycket pengar. Skaffade en A900 senare+ 1 Zeissglugg för pengarna jag fick. Trivdes mycket bättre med den hanteringsmässigt. Vid den tidpunkten hade 1DSMkIII kommit, men den var dyr också och därtill kändes den inte som någon större ergonomisk uppdatering jämfört med 1DsMKII. De 3 extra MP gjorde inte så mycket till eller ifrån.

En tid efteråt hörde jag talas om 5DMKII som skulle komma. Fick ett ex i första vändan. Den kameran var "jag" hanteringsmässigt på ett annat sätt.

Man ska inte av prestigeskäl behålla kameror som är flashiga om man inte trivs med dem rent hanteringsmässigt. Och givetvis inte billigare kameror heller (fast det kan man ju med typ av klackspark. Det är skillnad på 60.000 och 4.500)

Så ditt argument är väl det vetiigaste tänkbara enl min åsikt. Själv tänker jag behålla min Nex p g a bildkvaliteten och att den är lätt att ta med sig med en normalzoom. Jag tycker hanteringen är okej, men inte idealisk. Men fördelarna överväger för min personliga del.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag personligen tycker det låter som väldigt mycket prylhysteri...suget fter nya prylar....betydligt mer prylhysteri än teknikintresse faktiskt....
Det är väl i stort sett samma sak, fast ett betydligt mer negativt värdeladdat ord som smetar en mer negativ inställning över företeelsen.

Det är inte alls bortkastade saker man lär sig. Mitt dryga år med A550 har gett mig en massa färdigheter som är direkt överförbara till den A580 jag har nu. Tycker att jag gjort helt rätt som sålde A550 i tid när jag fick hyggligt betalt för den för att sedan skaffa en A580 vid ett lysande tillfälle.

Det finns ju inget självändamål att bara sälja grejerna för att börja om hela tiden, det är visst så att jag har en viss kontinuitet och en plan med mitt fotograferande och min utrustning. Jag tycker definitivt att jag utvecklas i min fotografiska karriär och när det gäller att utveckla sin förmåga att kommunicera visuellt med bilder har det egentligen ytterst lite att göra med den här hysterin om att den ena kameran klarar mindre brus vid superhöga ISO-tal, eller att ett objektiv för tiotusen kronor ger marginellt skarpare bilder.

Till princessbröllopet i somras t.ex. köpte jag mig ett fabriksnytt Sigma 150-500 HSM som jag sedan använde under sommaren och bl.a. tog en del fina fågelbilder med. Lämnade det sedan i inbyte hos Scandinavian Photo när jag köpte lite andra begagnade saker hos dom och fick MER betalt för teleobjektivet än jag betalade för det. Kommer nog att skaffa ett nytt långt tele framöver, kanske ett 70-400G, och de saker jag övade upp med Sigma-objektivet lär då komma väl till pass, det är inte alls bortkastat. Däremot fick jag en personlig inblick i värdet av att objektiv inte heller är alltför tungt, är nog svårt att få det genom att bara läsa sig till informationen.

Jag använder också mina kameror flitigt och tar väldigt många bilder på olika sätt som inte blr nåt att ha i slutändan bara för att träna och öva upp färdigheten som kommer väl till pass då man behöver dem i en riktig situation.

Hursomhelst har jag roligt och det är huvudsaken för mig. Om andra tycker jag är knäpp struntar jag i, alla får väl göra på sitt sätt. Det här funkar för mig i alla fall just nu, men det kanske ändras framöver, vem vet. Carpe diem!


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
... och hur bra kan en bild bli för den vanliga mannen så att säga. att det kommer kameror som tar 20b/sek risk att man tröttnar på smattrandet, hundra bilder på några sekunder. mycke sorterjobb framför datorn det. kul i början men sen.

//Bengt.
Nja, det är väl inte så snabb serietagning är tänkt att användas. Jag ser ett stort värde i snabba serier där man kan ta korta skurar med 3-5 bilder på t.ex. en samling personer för att om man bara tar en bild så är risken stor att det är nån som blundar, eller gör en konstig min precis då osv. Eller i ett actionfoto av en mountain-bikare i fullt ös så kan bilden bli helt sabb om det råkar stänka en jordklump precis i vägen för ena ögat t.ex. Finns massor av exempel, men att bara mata på hundra bilder blir ju inte så bra.


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Hursomhelst har jag roligt och det är huvudsaken för mig. Om andra tycker jag är knäpp struntar jag i, alla får väl göra på sitt sätt. Det här funkar för mig i alla fall just nu, men det kanske ändras framöver, vem vet. Carpe diem!
/Mats
Självklart är du knäpp! Det är jag med! Ett tillstånd vi delar med många på den här tråden och flera andra trådar.

Jag har periodvis varit mycket knäppare än du, men det handlade mest om början av den digitala eran inom fotografi.

Men jag har också dragit många lärdomar av det. Den viktigaste är insikten att jag själv utgör begränsningen idag. Inte kameran. Men också att det som var roligt förr med nya kameror/objektiv bara tillför en massa besvär; Genast efter inköpet ska grejorna testas så att de håller uppgivet skick. Fram med en massa testtavlor och andra referenser samt ögona långt in dataskärmen för att försöka hitta försämringar/förbättringar, fram/bakfokus, brusnivåer etc.

Och det är inte så kul när man upptäcker att en ny investering kanske inte utgjorde den förbättring man tänkt sig. Eller värre tvärtom. Sedan tjafs med ÅF för att byta saker man inte är nöjd med.

Jag sitter idag med alldeles för stor utrustning och kameror/objektiv som är i lika bra skick som nya som jag inte hinner använda. Börjar skarpt fundera på att sälja en hel del av Sonysortimentet och dito Canon.

Faktum är att 95% av min yrkesmässiga fotografering klarar jag med min snart 6 år gamla Canon 20D+ Sigma 18-50/2.8 EX DC (gamla fina skarpa modellen)+Canon EF-70-200. Troligtvis klarar jag numera 100% med de prylarna om jag lägger till en extern blixt.

Men de andra prylarna är till större delen privata och jag har en idiotisk känslomässig bindning till vissa av dem. Men jag fotograferar rätt mycket privat också.

Så jag är en riktig knäppgök. Inte för att framställa mig själv i bättre dager men för vad det kan vara värt: Jag har träffat många som får mig att verka återhållsam, ekonomisk och klok vad gäller sådana här transaktioner.

Så Mats, du är bara en dårfink i mängden:)
//Lennart
 

mayro

Aktiv medlem
Ahhh, Jag tycker själva byta och testa är exakt lika skoj som att få bra bilder och ha skoj i bildprogram.. Det ena utesluter ju ej det andra. Och jisses vikken erfarenhet jag fått med Sonys systemkamerahistoria fram tills dagens kameror.. Testat och haft roligt. Kunnat prata i trådar och reta häcken utav en o annan under resans gång .. Jisses som jag har garvat många ggr då man fått på näbben tillbaks.. :)
..

Dessutom har det tagit mig igenom en extremt svår period av mitt liv. Så . Har man bara kul så tycker jag man kan byta kameror varenda dag om man bara kan.. Och just att det finns fler som tycker sådant är skoj så breddas kunskapsbasen med mer åsikter och jämföranden utifrån erfarenhet mer än inläst ifrån sk "testare" ....
 

frunck

Aktiv medlem
Jag håller med alla om att var och en gör på sitt vis och att alla inte tycker eller gör likadant. Jag tycker självklart också att det är kul med något nytt. Allt nytt är skitkul i två vecker sen är de nya grejjorna i samma nivå som övrig utrustning. Men jag själv ser inget egenvärde i att testa nya saker genom att inhandla dessa. Det har jag inte råd med. Jag har andra intressen också även om de sammanfaller en hel del med fotografering.

Däremot tycker jag att det är halva fotograferingen att testa och exprimentera med det man har. Jag hävdar med bestämdhet att jag lär mej mer av det än av att handla nytt. Bara som motvikt mot "konsumtionsivrarna". Jag är självklart en egensinnig dårfink jag med. Ända ut i fingerspetsarna:-]
 

Bengf

Aktiv medlem
Nja, det är väl inte så snabb serietagning är tänkt att användas. Jag ser ett stort värde i snabba serier där man kan ta korta skurar med 3-5 bilder på t.ex. en samling personer för att om man bara tar en bild så är risken stor att det är nån som blundar, eller gör en konstig min precis då osv. Eller i ett actionfoto av en mountain-bikare i fullt ös så kan bilden bli helt sabb om det råkar stänka en jordklump precis i vägen för ena ögat t.ex. Finns massor av exempel, men att bara mata på hundra bilder blir ju inte så bra.


/Mats
Dagens kameror tar mycket fina bilder, även kompakten är riktigt duktig i många situationer, jag menar att man kan nog inte förvänta sig för mycket av morgondagens kameror, flera kloka i tråden påtalar ibland att inte ens tredje generation av en modell har gett så mycke bättre bildkvalitet..

Innebär i praktiken bortkastade pengar, att byta för ofta, A900 blir ett jättebra exempel på detta, kameran saknar vissa morderniteter, men i sitt rätta element så tar den fantastiska bilder. den som har möjlighet till två system kan ju täcka upp det mesta, den kvicka 7D och en A900, visserligen passar inte optiken, men stimulansen med två modeller kan vara bra, och att olika objektiv släpps till modellerna.

Men som sagt inte många förundrat att ha det på det viset. Den enorma fördelen med dagens digitala kameror är väl i dag så uppenbar att många tänker inte på det, bara minneskortet begränsar i princip hur mycke bilder man vill ta, min gamla regel från förr var att ta 3-4 bilder på ett gruppfoto, var det mycke viktigt tog man fler, ofta så gick det bra en bild dög så att säga.

Nu kan man slösa med bilderna, och ta om bilder hur olika vinklar, snabbt radera dom värsta direkt, genom en blick i monitorn, helt suvuränt.

Jag mins förövrigt en klassisk bild från 60-talet, den svävande gymnasten, raklång horizontellt, en decimeter över golvet, dom kunde förr med gamla kameror.
 

arvro395

Aktiv medlem
Extern mikrofon

Jag skulle gärna koppla en extern mikrofon till kameran när jag filmar. Jag vet att Sony tillverkar en, men jag skulle vilja koppla in en annan mikrofon -- en mygga t.ex. Är det någon som vet om det finns något tredjepartstillbehör som man sätter i blixtskon för att koppla in en egen mikrofon?
 

Znutt

Aktiv medlem
Har inte hittat några tilbehör för nexens fäste. Förutom batterier och objektiv adaptrar finns det inte så mycket. Det finns ju en förlängare till bliften ( FA-EX1S). Har dopck inte hittat pris på den i sverige
Man tycker det borde komma mera tillbehör. Man kamara modellen är ju inte 1 år än..... drygt halv år. Så det är väl tålamod som gäller.
Maskina ett objektivfäste är ju lite lättare än ett elektriskt kontakt och kommunikationsprotokoll.

Någon som vet om det finns bilder på blixtens innnandömme. Någon som plockat isär den på nätet?
 

Bengf

Aktiv medlem
Foto skriver vid testet av Pentax K-r. Glädjande nog är skillnaden mellan jpeg och Raw i stort sett försumbar, kamerans signalbehandling gör alltså ett mycket bra jobb.

Nästa exempel är testet av nya G12. som har nya finessen korrigering av Dynamiskt omfång ( DR Korr)
resultatet var strålande, när dom försökte det samma med Raw (DPP) få fram teckning i utbrända partier, det gick inte alls, vilket visar hur användbar DR Korr verkligen är.

Automatisk bildbehandling med lite knapptryckning, finns numera i våra kameror, dom är inte något att rynka på näsan åt. G12 verkar att vara en läckerbit, visserligen en tung sådan och kanske inte kan kallas för kompakt längre. Dom har ju också rätt att det 140mm långa objektivet försvinner in i kameran, vilket gör kameran hyggligt smidig.

Foto påstår att vid låga iso-tal upp till iso 200, går det i praktiken knappt att se skillnader på bilder från G12 och de från en systemkamera. fantastiskt med den lilla sensorn måste man säga.

Helt otroligt att även kameran skall hålla för A4-format vid iso 800. dessa resultat måste ju borga för imponerande iso i större sensorer. Optiken 28-140 verkar vara helt skarp över allt, med inga olater för sig. En dyr optik med samma brännvidd, är ju sällan bra över allt. jag begriper inte hur dom fått till det, med denna mirakelkamera. kan någon vettig förklara närmare vad Canon gjort.

//Bengt.
 

Björn_

Aktiv medlem
Tjena,

Ni har säkert avhandlat detta redan, men tråden är ju på väg mot 100-strecket, så ni kanske förstår att jag frågar ändå :)

Jag övertalade en kompis om att köpa NEX5 till det otroliga elgigantenpriset de hade efter nyår, detta utan att själv ha klämt så mycket på den. Fick testa den lite nu häromdagen och hujj, vilken kvalité!

Hur fungerar autoläget egentligen? Jag tycker det blir sjukt lite brus fast bilderna ibland blir tagna med iso1600 !
Fast man har blixten på så väljer kameran i många lägen att strunta i den och dra upp iso istället - med utmärkt kvalité!
Klart imponerad faktiskt, mycket bättre kvalité rakt ur kameran jämfört med min 850. En liten fråga nu... kör den med dro påslaget i autoläget? Det skulle förklara en del av det mindre bruset (inte samma iso i hela bilden)
Många gnäller över DRO och uppmanar att direkt slå av det samt all tänkbar brusreducering (för RAW), men är det så klokt egentligen?
Kul att höra om någon tycker annorlunda.

Mvh
Björn
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Många gnäller över DRO och uppmanar att direkt slå av det samt all tänkbar brusreducering (för RAW), men är det så klokt egentligen?
NEX och A850 vänder sig ju till lite olika målgrupper och är tänkta att användas på olika sätt. Jag skulle inte ge samma rekommendationer till den vanlige NEX-användare som till den som använder en A850. i A850s fall så är dess akilleshäl just bruset och för att hantera det bra så kan man använda RAW och arbeta med bilden i sin RAW-hanterare vars verktyg gör ett bättre jobb än de inbyggda bildbehandlingsalgotitmerna. Att stänga av DRO är för att kameran även om DRO inte egentligen ska påverka RAW-filen så gör den det indirekt för att den marginellt överexponerar en aning för att ha utrymme att arbeta med. (Jag tycker inte det gör något, den kameran mår bra av lite extra ljus och jag ökar ofta exponeringen och fill light i ACR ändå.

Med NEXen är det helt annorlunda. Den har dels en modernare sensor som är mycket bättre vid svagt ljus och så är den utrustad med en massa trevliga finesser som innebär att bildbehandling sker inne i kameran och bara funkar i jpeg-läge. Den gör normalt ett bra jobb i jpeg och jag tycker absolut att man ska utnyttja alla dessa roliga lägen, det är det som gör den här kameran fantastisk. NEXaren är också ilte av en annan fotograf än den som har en FF-kamera. Så med NEXen är det för min del jpeg som gäller och att utnyttja svep-panorering, HDR och allt lullull och ta bilder mera som en "point-and-shoot" kompaktkamera, men ändå utnyttja en stor bildsensor och skärpedjupshantering mm. Då ska man ju tycker jag dra full nytta av DRO och brusreducering såklart. Så tycker jag.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Visst, jag fixar det när tillfälle ges.
Har förresten beställt både ditt och mitt skinnfordral, svart till mig och rosa till dig :).

Ska se hur lång tid det tar med frakten hit så kanske jag kan skicka både papper och läderpung på samma gång. Vi hörs IRL.


/Mats
Mitt svarta har kommit nu. Ditt gris-skära är väl på väg (beställde från olika).
Riktigt snyggt och välsytt, över förväntan faktiskt.

Smidig lossknäppning med en magnetisk tryckknapp. Kan antingen bara fällas fram, men också enkelt att knäppa loss kåpan helt. Höljet som sitter kvar på kameran ger skörnt grepp och är inte ivägen. Sätts fast i stativgängan och skriven har hona på undersidan så att det går att sätta på stativ även med hölstret på.

Smart lösning för hals-kamerarem om man använder sådan.

nex-hölster_1.jpg

nex-hölster_2.jpg


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nu har NEX-adaptern för Konica Hexanon kommit också. Rena kuafton!

Här är NEX med ett Konica Hexanon AR 200/3,5.
nex-konica200.jpg

Fasiken, vet inte om det helt enkelt var bättre förr. De här objektiven är ju superfint byggda i stål och även ljusstarka och vad jag har för mig så var de på den tiden (runt 1975) väldigt bra optiskt. Ingen aning hur bra dom står sig idag. Ska ut och prova genast.

Har tre andra också, 35/2, 52/1,8 och 85/1,8.

Irriterande detalj. Då man skruvat bort kit-objektivet så finns det inget bakre objektivlock att sätta på. Har dom glömt att packa ner det eller är det av ren snålhet? Inget huslock heller, vad är det för fasoner, kan ju inte kosta många ören med några plastbitar. Om dom inte tänker sig att man ska byta objektiv, varför då ha möjligheten att plocka bort det?



/Mats
 
ANNONS