Annons

Första bröllopsfotograferingen - planering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag har fått det ärofyllda uppdraget att vara bröllopsfotograf åt en bekant och behöver lite input. Detta är något som jag aldrig försökt mig på innan men känner absolut att det är något jag vill göra. Även om jag inte är någon proffsfotograf är min ambition att göra ett så bra jobb som möjligt. Jag ska ragga upp en assistent som kan hjälpa mig med fotograferingen och andra praktiska detaljer.

Bröllopet blir utomhus i Jönköpings stadspark sent i Maj. Det finns en rätt fin utsikt över staden där som jag tänkte använda när jag fotar brudparet. Efteråt ska det vara middag på någon restaurang. Jag har inte fått något definitivt från brudparet ännu, men vi ska gå igenom deras bröllopsplan relativt snart.

Några funderingar som jag har.
- Bröllopsposer, har någon bra sådana att dela med sig av? Länka gärna.
- Vad för foton ska ha på att-fota-listan? T.ex gruppbilder på gäster etc.
- Tankar om utrustningen jag har att tillgå. Några tips på genomförande? Vad behövs inte?
- Riktlinjer för arvode?
- Andra råd, tips och reflektioner mottages gärna.

# Utrustning som finns
Nikon D80
Nikkor 18-135/3,5-5,6
Nikkor 50/1.8 D
Tamron 90/2.8
Nikon SB-600

# Utrustning som eventuellt kan lånas
2 x Nikon D90
Nikkor 35/1.8
Sigma 10-20/4,0-5,6
Sigma 70-300
Nikon SB-600
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Jag har själv plåtat i stadsparken och där vid man ser hela stan.

Mitt råd är att inte heller glömma diffusor för att mjuka/dämpa ljuset om det är soligt,
jag använder hellre det än att fylla ut skuggorma med mer starkt ljus.
En liten puff med blixten sedan bara.

Sedan det vanliga, ringar, tårta, detaljer helt enkelt.
Ta många många bilder.

MVH Julle. http://bildeffekt.se/

Jo, ha en plan förberedd vid eventuellt regn.
Lokal, ljus (studio)?, bakgrund osv, mkt att tänka på då.
 
Senast ändrad:

Mwd

Aktiv medlem
Hej Henrik, klipper in kopia på mitt svar i en liknande tråd tidigare:

Jag har plåtat 4 bröllop och några dop och ser mig som "duktig/ bra amatör".
Här kommer mina tips i korthet:

Var på plats innan och kolla var ljuset kommer vid den tidpunkt som bröllopet sker. Tala gärna med prästen.
Ta testbilder för att kolla inställningar mm.

Sitt längst fram i kyrkan på samma sida som ev soljus kommer från, för att undvika att plåta hela cermonin i motljus.
Kör både med och utan blixt.
Ca 800 ISO i kyrkan men glöm inte att ställa om till lägre ISO när du går ut.
Utanför kyrkan:
Plåta utav H.e !
Focusera på brudparet och de närmaste människorna runt dem men ta gärna med perifiera smådetaljer om du hinner.
Stora kramen från syskon, föräldrar mm är obligatoriskt i detta läge.

Om du skall ta "officiella bilder i park eller liknande":
I detta läge tenderar framför allt bruden att vara skitstressad.
Se till att Toastmastern tar hand om gästerna så att brudparet kan koncentrera sig på att bli fotograferande (planera detta innan med brudparet).
Ha med några festisar och banan och ta en "energipaus".
Om inte motivet är i balans blir bilderna skit.
Se till att alla som inte är involverade i fotograferingen gör något annat.
Ha en assistent (annan gäst, tärna) som kan rätta till klänning, hålla ev reflexskärm, bära prylar mm.Ha med filt/ liggunderlag att sitta på.

På festen:
Plåta detaljer, dukning,maten, presenter, kökspersonalen, de som håller tal mm.
Det är otroligt roligt och utvecklande att fotografera bröllop.
bara man har bra dialog med brudparet innan så är det inga problem.

Mina högst personliga funderingar kring detta...
Lycka till.
Mvh
Mats W
 
Jag ska ta åt mig allt detta i min planering. Det är mycket mer att tänka på än vad jag först trodde kan jag säga. Kan förstå att man känner att man tagit lite för mycket vatten över huvudet i dessa tillfällen. Men som tidigare sagt här, en bra dialog med brudparet är a och o här.
 

copywriter

Aktiv medlem
Se till att brudparet skriver en lista på saker DE inte vill du skall missa...
Här är en länk till en sådan lista:

http://www.brollopsguiden.se/editorial/articles/misc/fotochecklista.pdf

Edit: Rätt länk nu
Personligen HATAR jag när mina brudpar vill att jag ska plåta efter en lista. Visst, de familjeporträtt som behöver tas vill jag gärna ha en lista på, men resten styr jag över. Som bröllopsfotograf är det viktigt att se helhetsbilden så att man kan berätta den historia som utspelar sig framför kameran.

Med listor plåtar man utan kreativitet.

Du kan göra en egen lista på bilder du vill ta, men att be brudparet göra det skapar endast problem för dig på själva bröllopsdagen, tro mig.

-Jonas

http://jonaspeterson.com
 

Walemark

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag tänkte att jag kanske kunde bidra med nånting genom att sammanfatta mitt första (och enda) bröllop.

Förberedelser:
Innan bröllopet så möttes jag och bruden och gick igenom bröllopet i detalj, vilka tidpunkter och platser som gällde osv. Vi gick även igenom vilken typ av motiv de helt ville ha eller vad de ville ha i "fokus"' (t.ex händer, hår, leenden, manschettknappar, skor osv)
Jag tyckte att detta var bra för det gav mig en överblick över hela dagen och jag kunde planera och förbereda mig på bästa sätt. Dels vilken utrustning som gällde men också vilken typ av foton som skulle tas och när. Jag gjorde små minneslappar där jag hade skrivit ner tidpunkt, plats, utrustning och vilka foton/motiv som gällde för den "scenen".
Jag var även på plats utanför kyrkan en timma innan ceremonin för att stämma av med prästen om vad gäller under akten. Sen är jag inte religiös eller så, men jag tycker ändå att man ska respektera platser som kyrkor och gravar och kolla om det är ok att fota allting och om man kan ha blixt.

Funkade det?
Det hjälpte oerhört mkt sen när cirkusen dragit igång för då hinner man inte tänka!
Det var även skönt att veta vad jag skulle leta efter för detaljer så jag inte sprang och fotade fåglar, gravstenar eller nåt annat som ändå skulle ratas.

Under bröllopet:
Precis som nämnts innan så är det viktigt att vara där i god tid för att kunna testfota inne i kyrkan. Man får bara en chans och då -måste- man ha koll på iso och ljuset! Jag var där en halvtimma innan och testade lite olika objektiv och platser, och valde sen att sitta längst fram till höger med solen i ryggen.

Funkade det?
Det gick OK men det är ingen idé att försöka vara tyst. Kameran låter i den tysta kyrkan. Jag valde också att inte använda blixten vilket jag i efterhand nog borde ha gjort.

Efter ceremonin så tog vi porträtten enskilt jag och brudparet. Jag tyckte att det blev avslappnat eftersom "det värsta var över" och upplevde att den värsta pressen lagt sig då.

Summering:
Jag var på plats från 13 till 18 och var helt slut efteråt. Under hela dagen tog jag 950 bilder, huvudsakligen under förberedelserna, ceremonin och sen en båtresa efteråt.
Efter sista sorteringen så landade det på ca 300 bilder som jag sen levererade.
Jag hade ingen assistent utan var själv. Jag använde bara ett enda objektiv under hela bröllopet (24-70mm/2.8) och en kamera.


Svårast:
-Det jag tyckte var svårast var att just komma med förslag på "poser" till paret till porträtten efteråt. Det önskar jag att hade pluggat på bättre innan.
-Jag tyckte även att det var svårt att ta betalt eftersom det var en kompis syster, samt att jag inte visste vilket resultat jag kunde leverera på förhand.

Lättast:
-Folk var glada av sig självt, vilket hjälpte otroligt mycket. Det kanske låter självklart, men glädje smittar och allting blir så mycket lättare då. Både för mig och för "modellerna".
-Eftersom jag hade varit bestman på ett bröllop året innan hade jag bra koll på "rutinerna". Hade jag inte varit på det bröllopet innan så hade jag nog varit mer vilsen!
-Just för att jag valde att inte ta en massa betalt så kände jag ingen stor press på att leverera. Det kanske låter negativt, men då kände jag att jag kunde vara avslappnad och koncentrera mig.

Det som var tänkt som en liten text blev visst gigantisk. Hoppas att den gav svar på nånting. Förlåt om jag upprepat saker som andra redan sagt eller varit otydlig på nåt sätt.

Lycka till!

Mvh
Justin
 
Tack för alla tips och reflektioner, det har varit till mycket nytta nu när jag planerat. Jag träffade brudparet för ca en vecka sedan och hade ett givande samtal med dem. De ska ha ett lite enklare bröllop än vad jag hade trott. Detta är lite till min besvikelse samtidigt som pressen på mig blev väldigt liten. Jag hade faktiskt sett fram emot utmaningen. Men då de bara vill ha "några fina bilder" från bröllopet så kan jag istället överträffa deras förväntningar.

Det ska som sagt vara utomhus i stadsparken oavsett väder. Regn var inget som de hade någon större rädsla för. Ceremonin kommer att vara väldigt kort, ca en halvtimme hade de räknat med. Lite synd, men då finns det väldigt gott om tid för fotografering i parken. Det var annars ett litet orosmoment för mig då jag utgått från att schemat är rätt tajt gällande fotograferingen. Så väldigt god planering och ett snabbt utförande var väldigt viktigt här, tänkte jag. Men vi ska ändå provfotografera i parken en månad innan bröllopet.

Mvh Henrik
 
ANNONS