Annons

Kontrakt med brudpar

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravitatioon

Aktiv medlem
I sommar ska jag fota mina första bröllop, och ett av brudparen undrade om jag hade något kontrakt som jag ville att dom skulle skriva på, för det kan ju vara bra för båda parter. Och jag svarade att ja, det kan ju vara bra.

MEN, frågan som återstår är hur man skriver ett sånthär kontrakt? Vad bör finnas med, och hur ska man formulera sig? Jag har aldrig skrivit något kontrakt förut. Det här är alltså första gången jag fotar bröllop, och det vet brudparen om, men jag vill ju ändå framstå som proffsig.

Finns det någon som har erfarenhet av att skriva såna här kontrakt?
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Ett kontrakt är ju inget "magiskt" utan helt enkelt ett dokument som beskriver vad man kommit överens om.

Rimligt kan ju vara att det innehåller t ex :

Tid och plats som de bokat dig för fotograferingen
Timtaxa
Restaxa om du ska åka en bit
Påsiktsbilder ( storlek, antal, kvalitet, brukandsrätt mm mm)
Hur bilderna ska levereras
Eventuellt kostnad för förstoringar
Leveranstid
Målpris ( dvs om ni köper det vi pratat om så hamnar priset på ....)

Ovanstående skulle lika gärna kunna stå i en offert för att göra det mindre formellt. Att kunden skriver på ett avtal inför en fotografering har iaf inte jag varit med om. Däremot lämnar jag alltid offert till företagskunder samt vid större åtaganden som t ex bröllop
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag tycker att det borde framgå vad som händer om någon part måste/vill dra sig ur avtalet. Om du hamnar på sjukhus dagen innan bröllopet bör det framgå vad som skall hända, liksom ifall brudparet avbokar dig dagen före.
 

Gravitatioon

Aktiv medlem
Jag tycker att det borde framgå vad som händer om någon part måste/vill dra sig ur avtalet. Om du hamnar på sjukhus dagen innan bröllopet bör det framgå vad som skall hända, liksom ifall brudparet avbokar dig dagen före.
Det låter som en bra idé, men då kommer vi till en ännu viktigare fråga; Vad händer om jag hamnar på sjukhus dagen innan bröllopet!?? Och vad händer om de avbokar mig?
 

B-lin

Aktiv medlem
En grej som brukar komma upp i diverse fotofourm är också det där med att ha tillåtelse att använda bilderna för din egen marknadsföring, på tex din hemsida och ev blogg. Sånt kan också tas upp så ni slipper diskussion i efterhand när bilderna väl är tagna
 

minimunk

Aktiv medlem
Det låter som en bra idé, men då kommer vi till en ännu viktigare fråga; Vad händer om jag hamnar på sjukhus dagen innan bröllopet!?? Och vad händer om de avbokar mig?
Det enda rimliga är såklart att om du blir sjuk så hjälper du till i den mån det är möjligt för dig att hitta en ersättare, och att de såklart inte betalar något arvode till dig.

Om de drar sig ur så bör de, beroende på hur sent de drar sig ur, fortfarande betala eftersom du blivit uppbokad. Typ att om de drar sig ur senast en månad innan fotograferingen så betalar de inget. Drar de sig ur mellan en månad fram tills 3 dagar innan fotograferingen så får de betala halva priset. Och drar de sig ur inom 3 dagar från fotograferingen så är det fullt pris som gäller.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Det enda rimliga är såklart att om du blir sjuk så hjälper du till i den mån det är möjligt för dig att hitta en ersättare, och att de såklart inte betalar något arvode till dig.

Typ att om de drar sig ur senast en månad innan fotograferingen så betalar de inget. Drar de sig ur mellan en månad fram tills 3 dagar innan fotograferingen så får de betala halva priset. Och drar de sig ur inom 3 dagar från fotograferingen så är det fullt pris som gäller.
Jag tycker det ska vara åt andra hållet också, att om fotografen drar sig ur tex dagen innan så får han/hon betala samma summa som brudparet skulle fått betala om dom drog sig ur.

Ev skulle det inte gälla åt något håll om endera part blir sjuk/skadar sig. Läkarintyg tycker jag krävs isåfall.
 

copywriter

Aktiv medlem
En grej som brukar komma upp i diverse fotofourm är också det där med att ha tillåtelse att använda bilderna för din egen marknadsföring, på tex din hemsida och ev blogg. Sånt kan också tas upp så ni slipper diskussion i efterhand när bilderna väl är tagna
Tillåtelse?

Bilderna är dina, inte deras. I alla fall så länge du inte skriver över copyrighten på dem, vilket du som fotograf aldrig ska göra.

Det finns en uppsjö av kontrakt på nätet. Låna ett av dem och anpassa till din situation.
 

Gravitatioon

Aktiv medlem
Tillåtelse?

Bilderna är dina, inte deras. I alla fall så länge du inte skriver över copyrighten på dem, vilket du som fotograf aldrig ska göra.

Det finns en uppsjö av kontrakt på nätet. Låna ett av dem och anpassa till din situation.
Det är sant, men det kan ju vara bra att det står med i kontraktet ändå så att kunderna är medvetna om det.

Kontrakt är förresten redan fixat och klart nu så allt är lugnt :)
 

gorse

Aktiv medlem
Om personerna på bilderna skall vara med i marknadföring, dvs reklam så gäller väl lagen om namn och bild i reklam? Då måste man ha personernas tillåtelse, vems bilderna än är.
 
ANNONS