Annons

Suddig bakgrund, oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne H

Aktiv medlem
Jag har provat både min 50 1,4 och min 70-200 på 200mm och bländare 2,8 men det räcker inte :-(

Mvh Jonas
Avståndet mellan kamera och modell bör vara så litet som möjligt, och
avståndet modell och bakgrund bör vara så stort som möjligt för bästa resultat om du
redan använder största tillgängliga bländare.

/Janne Höglund
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Problemet med en häst är juh att den har en svans som är otroligt svår att flilägga har du några tips?
Det är kanske lite jobb i ps, men skall inte vara allt för svårt. Är det någurlunda kontrastskillnad på man och svans mot bakgrunden, så kan du ju dra lite i den och lätt måla en lagermask med nån bra penselinställning. Finns beskrivet på nätet hur man enkelt frilägger just hår ganska bra.
http://www.photoshopsupport.com/elements/tutorials/extract-hair/masking-tutorial.html <---- den beskriver hyffsat.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Du kanske ska ta och ladda upp en bild och låta folk härifrån jobba med den lite.
För att sedan visa resultat, tillvägagången och tidsåtgången.
Kan ju bli riktigt kul, givande och lärorikt.

MVH J O
 

wfrank

Aktiv medlem
Flera har redan nämnt det, pröva en mask - inte friläggning.

Ha en kopia av originalet i botten och ett lager med lens blur ovanpå - med mask. Måla fram hästen med svart pensel. Hästsvans och annat målas fram med fin pensel, det gör inget om man missar lite grann så länge det inte är en affisch du ska göra. För att det ska se naturligt ut får man tänka ut ett skärpeplan framför och bakom hästen - och alltså måla fram skärpan även på marken under hästen och gradvis använda en mjukare pensel bakom och framför. Gradient tool är bra för marken på din bild för att övergången ska bli maximalt mjuk. Om du alt-clickar masken ser du exakt hur den ser ut och kan finjustera även där. Lageropasitet kan hjälpa för att justera själva oskärpan när masken börjar bli klar, det är nog lätt att ta i för hårt med Lens blur - och då kan det vara svårt att få det att se naturligt ut.
 
Flera har redan nämnt det, pröva en mask - inte friläggning.

Ha en kopia av originalet i botten och ett lager med lens blur ovanpå - med mask. Måla fram hästen med svart pensel. Hästsvans och annat målas fram med fin pensel, det gör inget om man missar lite grann så länge det inte är en affisch du ska göra. För att det ska se naturligt ut får man tänka ut ett skärpeplan framför och bakom hästen - och alltså måla fram skärpan även på marken under hästen och gradvis använda en mjukare pensel bakom och framför. Gradient tool är bra för marken på din bild för att övergången ska bli maximalt mjuk. Om du alt-clickar masken ser du exakt hur den ser ut och kan finjustera även där. Lageropasitet kan hjälpa för att justera själva oskärpan när masken börjar bli klar, det är nog lätt att ta i för hårt med Lens blur - och då kan det vara svårt att få det att se naturligt ut.
Ok, tack för tipset jag ska prova detta.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Lens Blur är dock ända sättet jag vet att få övergångarna mellan skärpa och oskärpa naturliga och inte som ett mellanting, som blir om man bara sänker opaciteten ( med mask eller vad man nu använder )
 

nalle9

Aktiv medlem
Om du inte kan plåta om bilderna så hade jag börjat med att städa bort all bråte i bilden med en stor kopp Jolt cola och Content aware fill. Markera bråten du vill ta bort med lasson och tryck delete. Upprepa.

Om du får bort bråten så kommer bilden att bli tydligare och skärpedjupet kommer att duga som det är.

Om du kan plåta om så se till att välja ett område på banan med mindre soptipp och ta bilden när hästen är närmare dig så får du kortare skärpedjup. Använd 200mm f/2,8 och se till att hästen fyller upp bilden.

Tekniken med längre slutartid för att på det viset sudda ut bakgrunden funkar väl jättebra på hästar, speciellt om du vill ha den där fartfyllda stajlen som på den bild du bifogade. Yttersta stråna på svansen och lite hovar blir suddiga, men själva kusen ser snabb ut. Det borde vara poängen. Om du inte ska sälja svansen separat förstås :)

/björn
 
ANNONS