Annons

Rookie och fota bröllop....hmm...

Produkter
(logga in för att koppla)

McKenzie

Avslutat medlemskap
Shiiit, har jag mkt kvar att lära mig eller.... Epic total failure är ordet.....

Som tur var så lyckades jag överala en mer kunnig fotograf att följa med så allt blev inte förstört, men jag fick i stort sett inte en bra bild inne i kyrkan, trots att den var väldigt ljus. (tyvärr så var jag den enda som rörde mig fritt i kyrkan under vigseln oxå...

Av ca 600 bilder från hela kvällen så blev väl kanske 1/10 okej, men inte mer... Blir till att sätta sig med RAW och se om det går att rädda nåt...
Fast 60 bra bilder är ändå ganska så många bra bilder i det stora hela :)
 

Cooltrain

Medlem
Så vad gick fel? För långa slutartider, för mycket brus, skärpa, fel exponering eller vad?
Jag ställde in kameran på bländarprioritet och trodde att det skulle räcka att höja iso (mellan 400-3200, men varenda bild blev oskarp... (för långa slutartider väl?)

Trodde det skulle bli hyfsat iallafall men det blev katastrof....

Sen misade jag fokusen på 50mm på kvällen, vilket jag aldrig gjort förr...
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Bländarprioritet

Bländarprioritet i ett sådant läge, är tyvärr som du skriver en anledning till för lång slutartid (om inte ISO räcker till). Bilderna blir oskarpa... bättre i ett läge,som i en mörk kyrka med autoISO och manuellt läge. På k5 kallas läget Tav, jag ställer in slutartid och bländare och kameran justerar ISO. I en kyrka, trots sommartid kan ISO 6400 krävas för ok exponering, titta på dina bilders info... slutartiden kanske rörde sig kring 1/20 sek? Därtill är dovt ljus utan hjälpbelysning från en blixt ex. ett gissel för fokuspunkten, den hittar inte tillräckligt kontrastrika områden... och fokus beräknas lite fel. Även brus reducerar detaljer i bilder....
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Varför krångla till det med manuell exponering? Är man osäker är programläget (P) i de flesta fall en bra kompromiss när ljuset inte räcker till, samtidigt som programläget lätt parerar variationer i ljusstyrka. Bara när du vet vad du gör är det lämpligt att låsa en eller flera av exponeringsparametrarna (tid, bländare, känslighet).
 

copywriter

Aktiv medlem
Varför krångla till det med manuell exponering? Är man osäker är programläget (P) i de flesta fall en bra kompromiss när ljuset inte räcker till, samtidigt som programläget lätt parerar variationer i ljusstyrka. Bara när du vet vad du gör är det lämpligt att låsa en eller flera av exponeringsparametrarna (tid, bländare, känslighet).
Varför?

Kanske för att du vill ha kontroll över hur bilderna ser ut, vilket skärpedjup som används och hur ljusa eller mörka bilderna blir.
 

copywriter

Aktiv medlem
Tillbaka till grundfrågan.

Tyvärr ser man det här ofta. Man ska INTE tacka ja till att plåta ett bröllop om man inte vet vad man gör. Bröllop är extremt krävande när det kommer till att kunna hantera en mängd olika saker och man bör ha rejält torrt på fötterna innan man tackar ja. I det här fallet verkade ju inte brudparet ha så stora krav och fick väl lite vad de förtjänade, men om de verkligen hade brytt sig om hur deras bilder blev är det ju förstås inte ok att leverera 10% skarpa bilder.

Inte på nåt sätt, nånstans.

Utrustningsmässigt bör man ha så att man klarar av alla situationer som kan tänkas uppkomma. Ett kamerahus PLUS backup är minimum. Samma sak med blixt. Vad gör du om din enda kamera lägger av och du inte har ett backuphus? Ber om ursäkt för att du är en amatör? Det håller inte.

Samma sak när det kommer till minneskort. Medtag ca 50% mer kapacitet än du tror du kommer behöva. Alla är vi barn i början och till mitt första bröllop tog jag med för få kort och fick sitta och radera dublettbilder för att få plats till slut. Inte bra.

Idag har jag med mig ca 90GB uppdelat på 8GB och 4GB-kort. Jag plåtar 5D Mark II full RAW och använder ca 40-60GB varje bröllop.
 

drejjan

Aktiv medlem
Jag skulle jätte gärna vilja ha svar på en fråga jag ställt längre upp i tråden.
"Jag funderar dock på att beställa ytterligare ett minneskort, och då kommer frågan. Ska jag fortsätta med ytterligare ett 16 GB Sandisk minneskort eller ska jag köpa ett 32 GB Transcend? Sandisk känns tryggt men de är ofantligt dyra i jämförelse med Transcend som får bra ord om sig på Cyberphoto."

Är det någon som har erfarenhet av Transcend vs Sandisk? Skall ringa till Cyberphoto sedan, just nu har jag bara 28 GB (16, 8 och 4 GB) i minne till bröllopet och det kanske är lite lite.
 

matti

Aktiv medlem
Har Transcend 32GB som jag kör på en D7000...tuffar på finemangs :)

Sent from my LT15i using Tapatalk
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Varför?

Kanske för att du vill ha kontroll över hur bilderna ser ut, vilket skärpedjup som används och hur ljusa eller mörka bilderna blir.
Fast i just detta fall var det kontrollen (förståelsen) som saknades, har du inte kunskaper att förstå vad dina val betyder för bilden är det definitivt större chans att du får användbara bilder med programläget än om du använder en godtycklig manuell eller halvmanuell inställning som någon annan sagt skall vara bra.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Fast i just detta fall var det kontrollen (förståelsen) som saknades, har du inte kunskaper att förstå vad dina val betyder för bilden är det definitivt större chans att du får användbara bilder med programläget än om du använder en godtycklig manuell eller halvmanuell inställning som någon annan sagt skall vara bra.
Det är absolut så.

Däremot bör man inte ge sig på att fota bröllop om man ligger på en nivå där P-läget blir alternativet - men det är åtminstone delvis en annan diskussion. :)
 

Åland

Aktiv medlem
Jag skulle jätte gärna vilja ha svar på en fråga jag ställt längre upp i tråden.
"Jag funderar dock på att beställa ytterligare ett minneskort, och då kommer frågan. Ska jag fortsätta med ytterligare ett 16 GB Sandisk minneskort eller ska jag köpa ett 32 GB Transcend? Sandisk känns tryggt men de är ofantligt dyra i jämförelse med Transcend som får bra ord om sig på Cyberphoto."

Är det någon som har erfarenhet av Transcend vs Sandisk? Skall ringa till Cyberphoto sedan, just nu har jag bara 28 GB (16, 8 och 4 GB) i minne till bröllopet och det kanske är lite lite.
Jag har ett 32GB:s Transcend CF som jag inte vågar använda i min 5D2. Bilderna "försvinner".. Kanske bara mitt kort av alla miljoners miljoner men ofta finns det en anledning till att saker är billiga. Jag har flere andra Transcend-kort som fungerat fint. Jag vet inte om det är olika på kameror. I min 40D har det funkat (hittills). Jag köper dyrare kort i fortsättningen.

//Johan
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag har ett 32GB:s Transcend CF som jag inte vågar använda i min 5D2. Bilderna "försvinner".. Kanske bara mitt kort av alla miljoners miljoner men ofta finns det en anledning till att saker är billiga. Jag har flere andra Transcend-kort som fungerat fint. Jag vet inte om det är olika på kameror. I min 40D har det funkat (hittills). Jag köper dyrare kort i fortsättningen.

//Johan
Utan att ha några som helst vetenskapliga bevis så är jag rädd för Transcendkorten och andra lågpriskort. Varje sommar kommer det in ett antal turister som har problem med minneskorten in till mig för hjälp. Det handlar oftast om Transcend och andra billiga kort.

Det är märkligt att så många satsar tiotusentals kronor på fotoutrustning för att sedan köpa billigaste minneskorten.

Alla som tycker att minneskorten är dyra skall komma ihåg att i slutet av förra seklet (1999) så kostade ett 128 megabyte CF kort nästan 2000 kronor. En 36-bilders diafilm kostar idag över en hundring.
 

HenrikN

Aktiv medlem
Gjorde även jag mitt första "uppdrag" på bröllop i helgen. Kan skriva under på att det är tufft. Många olika situationer och snabbt varierande ljus/vitbalans/rörelse/antal personer o.s.v. som sätter krav på att hänga med i svängarna när det gäller slutartid och bländare.

Jag har fotat under kanske 6 år mer eller mindre ofta och de senaste 3-4 har det varit mer och ofta :) Jag känner att erfarenheten med kameran (ca 50000 bilder med detta hus) var i minsta laget, men tycker att jag hängde med hyffsat ändå. Brudparet som är nära vänner hade även i det här fallet inte så höga krav eftersom jag var där till 100% som gäst (från deras sida). Själv ville jag såklart lämna ifrån mig så bra resultat jag bara kunde och försökte därför förbereda mig ordentligt inför detta och lade stort fokus tills jag kände att jag hade ett antal bra bilder.

Främst användes 50-150/2.8 samt 30/1.4

Höll nere antalet bilder så gott jag kunde utan att missa situationer och försökte se ett syfte med varje bild. Resultatet blev drygt 400 bilder varav ca 120 passerade min gallring.
 

Åland

Aktiv medlem
Mmmm...

Men jag tyckte det var värt ett försök. Småpengar är också pengar. En sparad slant på ett minneskort kan läggas på fler minneskort eller annat kul.

Märkligt vet jag väl inte om det är.

Money talks.

//Johan
 

drejjan

Aktiv medlem
Utan att ha några som helst vetenskapliga bevis så är jag rädd för Transcendkorten och andra lågpriskort. Varje sommar kommer det in ett antal turister som har problem med minneskorten in till mig för hjälp. Det handlar oftast om Transcend och andra billiga kort.

Det är märkligt att så många satsar tiotusentals kronor på fotoutrustning för att sedan köpa billigaste minneskorten.

Alla som tycker att minneskorten är dyra skall komma ihåg att i slutet av förra seklet (1999) så kostade ett 128 megabyte CF kort nästan 2000 kronor. En 36-bilders diafilm kostar idag över en hundring.
Jo man tycker ju att billigt=inte bra, men sen finns det många guldkorn också. Ex. 50/1,8 II som visserligen inte har den bästa byggkvalitén men den presterar bra, skarp och ljusstark för fickpengar (jämfört med "toppen", 50/1,2L)
Har dock beställt ytterligare ett 16 Gb kort nu, dock ej UDMA som jag redan har men det ska ej behövas i en 5D Mark II. Beställde även två st objektivväskor till bälte, tänkte pröva att sätta dem på vanliga skärpet först (då jag inte kommer ha användning av dem på lördag) men troligtvis beställer jag ett bälte snart också!

Det ska bli oerhört kul på lördag! En gammal fotolärare ska filma medans jag fotar, ska verkligen bli kul! Detta är ej heller något religiöst bröllop utan vigseln sker i deras trädgård, borgerligt, och tar därmed inte många minuter. Därefter ska vi iväg och filma/fota i någon/några timmar och sedan är det fest där jag ska fota i 1-2 timmar! Tror det kan bli jätte bra faktiskt, bilder kommer med all säkerhet läggas upp här/min blogg!
 

hornavan

Aktiv medlem
Mmmm...

Men jag tyckte det var värt ett försök. Småpengar är också pengar. En sparad slant på ett minneskort kan läggas på fler minneskort eller annat kul.

Märkligt vet jag väl inte om det är.

Money talks.

//Johan
Den dag du står där med ett trasigt minneskort och förlorade bilder kanske du också tycker att snålheten bedrog visheten och ditt köp framstår som märkligt.
Jag har förståelse för att det finns medborgare som inte vill satsa en massa pengar på foto, men att köpa kameror och optik för att sedan snåla in på minneskort tycker jag är en märklig filosofi.
Jag har nämligen sett ansiktsuttrycket hos drabbade.
Många gånger har jag själv blivit lurad att köpa billigt skit, men jag blir bättre och bättre på att köpa mindre, men köpa bra.
 

Cooltrain

Medlem
Tillbaka till grundfrågan.

Tyvärr ser man det här ofta. Man ska INTE tacka ja till att plåta ett bröllop om man inte vet vad man gör. Bröllop är extremt krävande när det kommer till att kunna hantera en mängd olika saker och man bör ha rejält torrt på fötterna innan man tackar ja. I det här fallet verkade ju inte brudparet ha så stora krav och fick väl lite vad de förtjänade, men om de verkligen hade brytt sig om hur deras bilder blev är det ju förstås inte ok att leverera 10% skarpa bilder.

QUOTE]

Jag kan säga såhär, att det var kombon av att jag inte förberedde mig bra nog, inte ÄR bra nog, inte hade i närheten av den tiden jag ville ha på mig vid kyrkan då min skjuts kom 45min sent och vi inte ens var först till kyrkan, ihop med att paret trodde att det va enklare att fota i dåligt ljus än vad det var.

Jag lyssnade på er iallafall, och jag tog faktiskt med mig en mer erfaren fotograf, som tyvärr inte fotade hälften så mkt som jag, men räddade många av mina missar på "måste-bilderna"...

Sen planerade jag att köpa ett hus till före bröllopet men gjorde inte det då jag fick hjälp med en till fotograf. Jag borde såklart köpt ett hus till och satt nåt av objektiven på, för att kunna byta mkt snabbare.


Även om det tog hårt så måste jag säga att det är den nyttigaste läxan jag fått nånsin, och förutom att jag är besviken över mitt resultat så är jag jävligt glad att jag gjorde det.
 
Senast ändrad:

drejjan

Aktiv medlem
Mitt bröllop i helgen gick faktiskt ganska bra! Dagen såg ut som sådan: vigsel i trädgård 14:00, borgeligt, tog bars några minuter. Gruppbilder mm. 14:40 åkte vi iväg för bröllopsporträtten dom blev klara på en timme. Därefter åkte vi till scandic och "fakeade" förberedelserna då de inte hade råd att ha oss (jag, stillbild, och en gammal fotolärare som filmade) från förmiddagen till kvällen. 18:00 började festen där jag var med tills tårtan skars vid 22 tiden. Ett ganska bra förstabröllop alltså, en bra uppvärmning :)

Dock undrar jag: hur lång tid tar det för er med allt efterarbete? När har kunden bilderna? Nu ska min kund få alla bilder, både de jag valt ut samt i princip alla oredigerade på en skiva, men jag vet inte om jag skall fortsätta med det om det blir fler bröllop. Hur gör ni?

Edit: bilderna läggs upp på nätet om ca en vecka, är sjuk nu så kan ej redigera dem :/
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Tid

Gratulerar till en lyckad fotosession:)
Hur lång tid det tar... fotograferar du i Jpeg går det fortare:)
Jag fotograferar bara i RAW, det tar längre tid... men ger jag har kontroll över resultatet.
Personligen kan jag tycka, att det viktigaste är att bilderna blir bra i mina ögon... om bröllopsparet sedan får vänta är irrelevant (men nu är jag inte bröllopsfotograf i den professionella meningen). Det är som att gå på restaurang... jag väntar gärna rimligt länge bara det jag serveras är tillfredsställande.
 
ANNONS