Annons

Fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

MalinTvedt

Medlem
Jag har ofta problem med fokusen på längre avstånd. Om avståndet är längre än c:a 3m, så blir det inte skarpt! På 1-2 meter däremot får jag underbar knivskärpa! Är det ett vanligt förekommande problem även för andra eller är det mig det är fel på? Finns det knep för att undvika detta?

Jag har testat olika kamerahus och olika objektiv, men problemet uppstår i alla fall.
Tre kamerahus (20D, 50D och 5DmkII) och tre olika objektiv, bl.a: Sigma 18-135/f3,5-6,3, 50mm/f1.4 och 24-70/f2.8L USM.

Ibland har jag fokuspunkten i mitten, ställer fokus och flyttar för att komponera om. Ibland flyttar jag fokuspunkten, så att jag slipper flytta kameran, speciellt om jag kör med stor bländare, men inget tycks hjälpa. Och problemet uppstår även vid 100 ISO och vid korta slutartider, så det är inte brus-oskärpa eller rörelseoskärpa.

Vad tusan gör jag för fel!!!??? Eller har jag bara otur med de olika utrustningarna? Om någon av er kör 5DmarkII ihop med 24-70mm/f2.8L USM och aldrig har upplevt detta problem, skriv gärna här!
När jag använde denna utrustning, så hyrde jag den nämligen, så jag har ingen aning om huruvida den var i bra skick eller ej.

Om någon är insatt, brukar detta vara ett problem som sitter i objektivet eller i kamerahuset?
 

jeny.n

Ny medlem
Jag har ofta problem med fokusen på längre avstånd. Om avståndet är längre än c:a 3m, så blir det inte skarpt! På 1-2 meter däremot får jag underbar knivskärpa! Är det ett vanligt förekommande problem även för andra eller är det mig det är fel på? Finns det knep för att undvika detta?

Jag har testat olika kamerahus och olika objektiv, men problemet uppstår i alla fall.
Tre kamerahus (20D, 50D och 5DmkII) och tre olika objektiv, bl.a: Sigma 18-135/f3,5-6,3, 50mm/f1.4 och 24-70/f2.8L USM.

Ibland har jag fokuspunkten i mitten, ställer fokus och flyttar för att komponera om. Ibland flyttar jag fokuspunkten, så att jag slipper flytta kameran, speciellt om jag kör med stor bländare, men inget tycks hjälpa. Och problemet uppstår även vid 100 ISO och vid korta slutartider, så det är inte brus-oskärpa eller rörelseoskärpa.

Vad tusan gör jag för fel!!!??? Eller har jag bara otur med de olika utrustningarna? Om någon av er kör 5DmarkII ihop med 24-70mm/f2.8L USM och aldrig har upplevt detta problem, skriv gärna här!
När jag använde denna utrustning, så hyrde jag den nämligen, så jag har ingen aning om huruvida den var i bra skick eller ej.

Om någon är insatt, brukar detta vara ett problem som sitter i objektivet eller i kamerahuset?


Jag skulle också vilja veta för jag har precis samma problem.
Jag har skitsvårt för att förstå teknik, haft en 350d sedan 07, köpte en 60d i början av detta året. Fotat med kitobjektivet 18-55mm, canon ef 50 f/1,8, tamron 28-75mm f/2,8 och ett canon ef 28mm f/2,8.
Under alla dessa år har jag läst på, testat, läst, testat, läst och läst. Hur mycket som helst men som sagt, jag har fortfarande samma problem som dig. Jag vill ha en logisk förklaring utan konstiga ord för som jag sa så har jag otroligt svårt att förstå teknik.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om det är med tre olika hus och tre olika objektiv så är det troligen inte kameran.

Jag funderar på om det är så att du att det blir så när du fokuserar om?

Använd en fokuspunkt och stor bländaröppnining och ta några kort utan att kompensera om, blir det då skarpt där du satt fokuspunkten. När du fokuserar om så kan fokusen börja att flytta sig om du har det på auto eller kontinuerligt (jag har nikon så jag vet inte motsvarande på Canon), men jag gissar att det är snarlikt, detta även om du fått ett pip och håller avtrycket nere halvvägs.

Få du bra bilder i första testen så är det troligen på att fokusen förflyttar sig när du kompenserar om, då ska du låsa fokus (borde finnas en knapp för detta), se om du hittar denna och se att den är konfigurerad för att låsa AF och inte exponeringen. För Nikon can man sätta flera val til denna knapp
 

MalinTvedt

Medlem
Jag funderar på om det är så att det blir så när du fokuserar om?
Det är inte detta. Jag fotar alltid med fast fokus, dvs, OneShot, inte kontinuerligt, såvida jag inte ska följa någon som springer, ett fordon eller liknande. Tilläggas ska även att jag för det mesta ställer in exponering (slutare och bländare) helt manuellt. Jag är ingen auto- eller program-fotograf, annat än när det gäller autofokusen.

Jag har skärpekompenserat objektiven i kamerahusen, eftersom de hade front- respektive back-fokus. Sedan testfotade jag i normala ljusförhållanden med olika bländaröppningar: f1.4 och f8 och skärpan blev bra inom 1-2m, men inte längre bort än så.

Jag har fotat med systemkamera sedan mitten av 80-talet, jobbar extra som fotograf och är väl införstådd med inställningar och teknik, men jag förstår inte varför detta problem uppstår. Kommer inte ihåg om jag hade problemet med mina analoga SLR, men med ovan nämnda utrustning är det ytterst sällan (om än NÅGONSIN!) som jag har lyckats få skarpa bilder på längre avstånd...
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om man har problem med skärpan på långa avstånd så måste nog kamerahuset och objektivet kalibreras tillsammans för att kunna fokusera perfekt på alla avstånd.

Det går ganska enkelt att kolla om fokus hamnar rätt.
Först ställer man skärpan manuellt i liveview (50D, 5D Mark II, inte 20D) maximal förstoring på displayen. Man måste ha ett stadigt stativ eller palla upp kameran ordentligt.
Sedan ställer man skärpan med autofokus, ej liveview.
Bägge metoderna ska ge exakt samma resultat på displayen.

Om skärpan finns manuellt i liveview men inte vid "vanlig" autofokus så har man alltså ett kalibreringsproblem.

MVH J O
 

iSolen.se

Guest
Jag har ofta problem med fokusen på längre avstånd. Om avståndet är längre än c:a 3m, så blir det inte skarpt! På 1-2 meter däremot får jag underbar knivskärpa! Är det ett vanligt förekommande problem även för andra eller är det mig det är fel på? Finns det knep för att undvika detta?

Jag har testat olika kamerahus och olika objektiv, men problemet uppstår i alla fall.
Tre kamerahus (20D, 50D och 5DmkII) och tre olika objektiv, bl.a: Sigma 18-135/f3,5-6,3, 50mm/f1.4 och 24-70/f2.8L USM.

Ibland har jag fokuspunkten i mitten, ställer fokus och flyttar för att komponera om. Ibland flyttar jag fokuspunkten, så att jag slipper flytta kameran, speciellt om jag kör med stor bländare, men inget tycks hjälpa. Och problemet uppstår även vid 100 ISO och vid korta slutartider, så det är inte brus-oskärpa eller rörelseoskärpa.

Vad tusan gör jag för fel!!!??? Eller har jag bara otur med de olika utrustningarna? Om någon av er kör 5DmarkII ihop med 24-70mm/f2.8L USM och aldrig har upplevt detta problem, skriv gärna här!
När jag använde denna utrustning, så hyrde jag den nämligen, så jag har ingen aning om huruvida den var i bra skick eller ej.

Om någon är insatt, brukar detta vara ett problem som sitter i objektivet eller i kamerahuset?
Med tre olika kameror och tre olika objektiv kan man nog utesluta hårdvarufel i individ eller kombination.

Mitt enkla råd är att söka upp en fotograf som jobbar som du och försök lista ut hur ert handhavande skiljer sig.
 

MalinTvedt

Medlem
Mitt enkla råd är att söka upp en fotograf som jobbar som du och försök lista ut hur ert handhavande skiljer sig.
Hur ställer du skärpan, Ola? På mittenpunkten och komponerar om sen eller ändrar du fokuspunkten till där du vill att fokusen ska vara vid en vald komposition?

Om jag har bländare 8 och slutartid 1/200 vid ISO 200, ställer skärpan med autofokus och väntar på pipet att kameran är redo och sen tar bilden med stadig hand och utan att komponera om, då ska det ju bli skarpt. Det finns inte så mycket utrymme för att göra fel där, kan jag tycka... Jag står fortfarande som ett frågetecken i frågan...

När jag väl har skaffat min egna proffsutrustning kan det nog vara läge att lämna in den på kalibrering. Läste på annat ställe här i forumet att det är vanligt bland yrkesfotografer att de gör det. Det verkar som att det är fler än jag som har någorlunda liknande problem.
 

MalinTvedt

Medlem
Om man har problem med skärpan på långa avstånd så måste nog kamerahuset och objektivet kalibreras tillsammans för att kunna fokusera perfekt på alla avstånd.

Det går ganska enkelt att kolla om fokus hamnar rätt.
Först ställer man skärpan manuellt i liveview (50D, 5D Mark II, inte 20D) maximal förstoring på displayen. Man måste ha ett stadigt stativ eller palla upp kameran ordentligt.
Sedan ställer man skärpan med autofokus, ej liveview.
Bägge metoderna ska ge exakt samma resultat på displayen.

Om skärpan finns manuellt i liveview men inte vid "vanlig" autofokus så har man alltså ett kalibreringsproblem.

MVH J O
Tack, Jan-olof! Jag ska testa detta i morgon bitti. Återkommer med hur det gick! :)
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en 7D och såg fram emot emot den exakta AF-tekniken. Efter diverse tester med olika objektiv kommer jag nu att skicka in mitt kamerahus för andra gången och förhoppningsvis få det utbytt (problem med frontfokusering). Känns j-igt surt med tanke på hur mycket jag betalat för kalaset.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Om någon är insatt, brukar detta vara ett problem som sitter i objektivet eller i kamerahuset?
Den del av bilden som används vid autofokusering måste uppfylla två krav:

1) Det ska finnas tydliga kontraster inom fokuspunkten/fokuspunkternas område.

2) Området ska vara väl upplyst.

Att inte uppfylla de två kraven är nog den vanligaste orsaken till oskärpa vid autofokusering.

Har du uppfyllt de här två kraven?
 

iSolen.se

Guest
Hur ställer du skärpan, Ola? På mittenpunkten och komponerar om sen eller ändrar du fokuspunkten till där du vill att fokusen ska vara vid en vald komposition?

Om jag har bländare 8 och slutartid 1/200 vid ISO 200, ställer skärpan med autofokus och väntar på pipet att kameran är redo och sen tar bilden med stadig hand och utan att komponera om, då ska det ju bli skarpt. Det finns inte så mycket utrymme för att göra fel där, kan jag tycka... Jag står fortfarande som ett frågetecken i frågan...

När jag väl har skaffat min egna proffsutrustning kan det nog vara läge att lämna in den på kalibrering. Läste på annat ställe här i forumet att det är vanligt bland yrkesfotografer att de gör det. Det verkar som att det är fler än jag som har någorlunda liknande problem.
Om jag kör tele använder jag mittenpunkten och komponerar om. Detta går inte riktigt att göra för vidvinkel, eftersom fokusplanet inte är en sfär, så lite beroende på om jag har stor eller liten bländare fylttar jag fokuspunkten, eller snabbare, fokuserar manuellt om fokus inte ska ligga i mitten. Alternativt slår jag över till 51-punktersmätning eftersom knappen sitter så bra till.

Kan du inte prova dig fram lite med stativ, se vad kameran gör egentligen?

Att tre kameror och tre objektiv ska vara feljusterade har jag svårt att tro. Dessutom brukar felen vara små.

Jag antar att du håller kvar avtryckaren i halvläget så att kameran inte fokuserar ännu en gång när du trycker av?

Kan du visa bildexempel (100% crop) på bra och dålig bild enligt dig?
 

elbe

Avslutat medlemskap
Kanske värt att veta...

.
Nedan några klipp ur instruktionsboken för 7D.

Första klippet visar när af har problem och ibland kan vägra att konfirmera att fokus erhållits. Observera att kameran ibland kan tro att fokus erhållits men olika fenomen i motivet kan ibland lura kameran. (Detta gäller generellt för alla kameror med fasdetekterande af)

Vidare så ska man komma ihåg att vid Zon-AF/19-punkts AF så låser kameran af på den af-punkt som ligger närmast kameran vilket inte alltid är där fotografen vill ha fokus. Detta kan uppfatts som att kameran alltid "frontfokuserar". (Se Zone-AF och 19 point AF nedan)

(Kör man i läge CA eller "Gröna rutan" väljer kameran enbart 19-punkts AF tillsammans med AI-Focus, vilket innebär att kameran börjar med One shot för att ev växla till AI servo om motivet som af låst på börjar röra på sej
 

Bilagor

Senast ändrad:

Gote

Aktiv medlem
Har du möjlighet att lägga upp en exempelbild? Det är möjligt att det skulle göra det lättare att identifiera problemet.
 
ANNONS