Annons

Vad gör jag för fel med min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sedan en tid tillbaka en Canon 50D som jag inte kommer överrens med. Min allmänna insikt är att kameran är för "bra" för min kunskapsnivå, men nu är det som det är.
Mitt huvudproblem är att många av mina bilder får ett utfrätt rödstick. Jag har också problemet att jag ofta får oskärpa i bilderna när jag kör autofokusering. Jag tycker jag är noga med placeringen av avmätningspunkt, men jag kan likförbannat sitta där med en bild som saknar riktig skärpa någonstans sedán.

Jag undrar också i vilken inverkan mina manuella inställningar har om jag kör på enbart programfunktionen.

Kan ni hjälpa mig?
Det är med största sannolikhet SBS (skit bakom spakarna) det handlar om här.

Inte blir det hela bättre av att jag tappat bort manualen heller. Nog för att det går att ersätta med pdf, men jag släpar inte med mig datorn i busken.
 

Kijana

Aktiv medlem
Jag har också problemet att jag ofta får oskärpa i bilderna när jag kör autofokusering. Jag tycker jag är noga med placeringen av avmätningspunkt, men jag kan likförbannat sitta där med en bild som saknar riktig skärpa någonstans sedán.
Kameror råkar ibland ut för något som kallas bakfokusering, det vill säga vald fokuspunkt och skärpedjup stämmer inte överens med varandra. Då jag råkade ut för det kunde jag nästan se det på att den valda fokuspunkten blinkade till rött, som vanligt. Men inte riktigt på samma ställe i sökaren som fokuspunkten täckte. Har du det problemet kan du behöva uppsöka en verkstad.

Oskärpan kan ju också bero på att du har en för lång slutartid, alternativt en autofokusinställning som inte följer motivet.
 

Ellhå

Medlem
Samma problem...

Jag brottas med samma problem, med "samma" kamera.
Kan det hjälpa om jag mikrojusterar AF?

Leffe Holmgren
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag brottas med samma problem, med "samma" kamera.
Kan det hjälpa om jag mikrojusterar AF?
Normalt inte. Mikrojustering fungerar för den aktuella brännvidden på det aktuella avståndet i det aktuella ljuset, byter du avstånd, brännvidd eller ljus kan det ändå bli fel.

Mikrojustering är främst en nödlösning i stunden (i studion), för verklig hjälp är ett besök på verkstad att rekommendera.

Men dess för innan bör du säkerställa att det verkligen är fokusjusteringen som är problemet, det finns många andra parametrar som kan ställa till det. Enklaste metoden att kontrollera är att ställa kameran på ett stadigt stativ (eller annat stadigt underlag) sikta mot ett tydligt mål och sedan ta jämförande bilder med den vanliga autofokusen och "Live AF" i liveview (den sistnämnda är långsam men träffar alltid rätt). Är skillnaden påtaglig lutar det åt fokusproblem, är skillnaderna små är det andra parametrar du behöver justera.

Där den största boven förmodligen är vår ovana att bedöma skärpa i 100% förstoring. För att få pixelskärpa i 100% med dagens pixelstinna kameror krävs stadiga stativ eller mycket korta slutartider, så glöm regler som 1/brännvidden det duger helt enkelt inte längre.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Kanske oxå värt att veta om AF

Nedan ett klipp som visar när af har problem och ibland kan vägra att konfirmera att fokus erhållits. Observera att kameran ibland kan tro att fokus erhållits men olika fenomen i motivet kan lura kameran att tro de. (Detta gäller generellt för alla kameror med fasdetekterande af)

Det kan oxå vara bra att känna till att när alla fokuspunkter är aktiva väljer kameran att sätta fokus på de som ligger närmast kameran vilket ofta inte är där man vill att fokus ska ligga..
 

Bilagor

Gote

Aktiv medlem
Jag undrar också i vilken inverkan mina manuella inställningar har om jag kör på enbart programfunktionen.
Kan du utveckla det här lite? Vad är det för manuella inställningar?

Inte blir det hela bättre av att jag tappat bort manualen heller. Nog för att det går att ersätta med pdf, men jag släpar inte med mig datorn i busken.
Det går väl att skaffa en ny? Kolla med någon återförsäljare eller serviceverkstad...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag skulle misstänka att oskärpan du pratar om kan vara röresleoskärpa, alltså att du haft så lång slutartid att antingen motivet hunnit röra sig om det är rörligt eller att du rör på kameran under tiden exponeringen pågår.

Om du tittar på slutartiden och brännvidden på dina misslyckade bilder, hur ser det ut då? Man brukar säga att 1/brännvidden brukar vara en längsta tid att handhålla, alltså 1/20 vid 20 mm, 1/50 vid 50 mm och 1/300 vid 300 mm. Vissa kan handhålla längre tider och andra behöver kortare för att får skarpa bilder. Om det generellt är så att de oskarpa bilderna har lite längre slutartid kan det vara problemet.

Att AF ofta missar är absolut inget jag känner igen, jag kan inte minnas senast det hände annat än på mycket snabba motiv. Sätter man fokuspunkten på motivet blir motivet skarpt. Sedan fins det ju saker som vita väggar och så där AF bara jagar, men det är ju en annan sak.
 

Ellhå

Medlem
Normalt inte. Mikrojustering fungerar för den aktuella brännvidden på det aktuella avståndet i det aktuella ljuset, byter du avstånd, brännvidd eller ljus kan det ändå bli fel.

Mikrojustering är främst en nödlösning i stunden (i studion), för verklig hjälp är ett besök på verkstad att rekommendera.

Men dess för innan bör du säkerställa att det verkligen är fokusjusteringen som är problemet, det finns många andra parametrar som kan ställa till det. Enklaste metoden att kontrollera är att ställa kameran på ett stadigt stativ (eller annat stadigt underlag) sikta mot ett tydligt mål och sedan ta jämförande bilder med den vanliga autofokusen och "Live AF" i liveview (den sistnämnda är långsam men träffar alltid rätt). Är skillnaden påtaglig lutar det åt fokusproblem, är skillnaderna små är det andra parametrar du behöver justera.

Där den största boven förmodligen är vår ovana att bedöma skärpa i 100% förstoring. För att få pixelskärpa i 100% med dagens pixelstinna kameror krävs stadiga stativ eller mycket korta slutartider, så glöm regler som 1/brännvidden det duger helt enkelt inte längre.
Tack Sarnor för svaret. Ska begrunda detta.
Mvh Ellhå
 
ANNONS