Annons

Astia och Velvia som Lightroom presets

Produkter
(logga in för att koppla)

H Anders

Aktiv medlem
Jag har tittat igenom lite gamla diabilder och kom ihåg hur mycket jag gillade den karaktär som fanns i de filmerna. Nu har jag en Fujifilm X100 som jag börjar komma överens med. Jag föredrar att fota i RAW med den flexibilitet det innebär och har Lightroom för "framkallning".

Vet någon var jag kan hitta Lightroom Develop Presets som liknar Astia och Velvia? Jag har försökt googla med inte hittat något bra. Tips på andra bra presets? Gärna som liknar äldre film.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Vill du ha samma tryck i färgerna som Velvia ger/gav.
Så kan du dra på en hel del kontrast, samt använda reglagen för mättnad/lyster.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
DxO Filmpack har nog det du vill ha.
Det kan köras som ett fristående program eller som plugin i PS.
Kostar dock en del, 49 eller 99 Euro beroende på version under Januari.
 

H Anders

Aktiv medlem
DxO verkar ha det jag vill ha, utom en sak. Jag vill ha det som presets i Lightroom och inte som en plug-in. VSCO verkade intressant men det är ganska få presets för pengarna.
 

Forslund

Aktiv medlem
Betänk att fotograferna är kontrakterade av företaget som gör programmet:). Man kanske inte ska svälja det med hull och hår
 

copywriter

Aktiv medlem
Jag använder VSCO för att jag tycker om det. Det vore kommersiellt självmord att jobba med en produkt som gjorde mina bilder sämre än mitt normala arbetsflöde. Idag använder jag VSCO film till all bildredigering för bröllop. Att antyda att jag förespråkar VSCO för att jag är "kontrakterad" är bara löjligt.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
DxO verkar ha det jag vill ha, utom en sak. Jag vill ha det som presets i Lightroom och inte som en plug-in. VSCO verkade intressant men det är ganska få presets för pengarna.
Antingen så kan du "justera" något av de presets du redan har och sedan spara det som eget presets, eller helt enkelt göra presetet, skriver man så(?), själv.
 

H Anders

Aktiv medlem
Tack Stefan! Det var något liknande jag letade efter.

Jo, Benny. Det är väl så jag kommer att göra, men jag vill ha något schysst att utgå ifrån.
 

H Anders

Aktiv medlem
Jag använder VSCO för att jag tycker om det. Det vore kommersiellt självmord att jobba med en produkt som gjorde mina bilder sämre än mitt normala arbetsflöde. Idag använder jag VSCO film till all bildredigering för bröllop. Att antyda att jag förespråkar VSCO för att jag är "kontrakterad" är bara löjligt.
Jag antydde inte något. Att VSCO gör reklam för sin produkt är helt förväntat och i sin ordning. Däremot framgår det inte av din presentation ifall det föreligger något "conflict of interest". Generellt sett tar jag alla omdömen med en liten nypa salt ifall jag inte vet att det är en helt oberoende och opartisk bedömning.

Men av vad jag ser på deras och din hemsida verkar VSCO lovande. Kanske slår jag till. Och dina bröllopsbilder var riktigt bra! De hade känsla och kändes inte så schablonartade som man ibland ser. Synd att jag redan gift mig...

"conflict of interest is a situation in which an internal auditor, who is in a position of trust, has a competing professional or personal interest. Such competing interests can make it difficult to fulfill his or her duties impartially. A conflict of interest exists even if no unethical or improper act results. A conflict of interest can create an appearance of impropriety that can undermine confidence in the internal auditor, the internal audit activity, and the profession. A conflict of interest could impair an individual's ability to perform his or her duties and responsibilities objectively."
 

snap01

Aktiv medlem
Jag använder VSCO för att jag tycker om det. Det vore kommersiellt självmord att jobba med en produkt som gjorde mina bilder sämre än mitt normala arbetsflöde. Idag använder jag VSCO film till all bildredigering för bröllop. Att antyda att jag förespråkar VSCO för att jag är "kontrakterad" är bara löjligt.
vilken (film) i programmet gillar du bäst till bröllop?
 

fredric

Aktiv medlem
Har köpt VSCO och jag gillar det skarpt. Snabbjobbat och ger den look jag eftersträvar. Gillar alla filmtyperna men väljer Portra 160+ om jag ska nämna en. Väl värt den lilla inverstering priset innebär.
 

Hellbergarn

Aktiv medlem
Jag kan verkligen rekommendera VSCO. Det har verkligen snabbat upp arbetsprocessen i Lightroom. 1000 bilder är idag inga problem. Så länge man har med kamera profiler och exponerar rätt så är VSCO spot on!

Nästan alla bilder på min sida är redigerade i Lightroom 3.2 och VSCO Pro 01 N (Nikon) och fotograferade med en D700:
Stefan Hellberg Photographer Luzern
 

Forslund

Aktiv medlem
Är det som med nik silver efex och LR att man hoppar in i ett annat program eller kan man köra det direkt i LR?

Det har disskuterats tidigare, ex med Canon förespråkande fotografer om dom gör det för att sl
Dom gillar Canon eller för att dom får gratisgrejere
Eller pengar för det. Jag förstår inte varför min skeptiska inställning skulle vara löjlig
 

Hellbergarn

Aktiv medlem
Är det som med nik silver efex och LR att man hoppar in i ett annat program eller kan man köra det direkt i LR?

Det har disskuterats tidigare, ex med Canon förespråkande fotografer om dom gör det för att sl
Dom gillar Canon eller för att dom får gratisgrejere
Eller pengar för det. Jag förstår inte varför min skeptiska inställning skulle vara löjlig
Det är presets så man gör det direkt i Lightroom, inget behov av att öppna någon plugin. Snabbt o lätt :)
 
ANNONS