Annons

Ultimata bröllops utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Gissningsvis inte, eftersom MKIII inte kommit ut än.
Tänkte mer på objektiven, men det skulle ju inte vara helt omöjligt om han hade ett eller två hus heller.


Idag använder jag 5DII, men nästa vecka 5DIII.

Men i övrigt, ja.
Okej. Varför uppgraderar du? Vilka är de främsta fördelarna du ser med uppgraderingen för bröllop mm? Du får gärna lämna en snabb liten recension på 5an när du fått den.
 

brasse Bosse

Aktiv medlem
Vad har ni med er, förutom kamera utrustning??

. Jag följer med min fru härnere i Brasilien ibland, som en extra assistent, (hon har en fast anställd assistent). Jag är som en komplement fotograf i kyrka och på fest. Vad jag är nyfiken på, är om ni har med er andra prylar?Min fru brukar ha med lite sminkprylar, som hon kan hjälpa bruden med om det krävs, även säkerhetsnålar(har hänt att det blivit problem med brudkläningen) och lite annat smått och gott...Ge gärna bra tips, som kan vara användbara i olika situationer.
 

copywriter

Aktiv medlem
Tänkte mer på objektiven, men det skulle ju inte vara helt omöjligt om han hade ett eller två hus heller.

Okej. Varför uppgraderar du? Vilka är de främsta fördelarna du ser med uppgraderingen för bröllop mm? Du får gärna lämna en snabb liten recension på 5an när du fått den.
- Lååångt bättre AF, samma som 1DX.
- Cirka två stopp bättre ISO.
- Ca två stopp bättre på att fokusera i lågt ljus

Det finns en massa annat bra som 6fps, bättre vädertätning, bäst videofunktion på marknaden m.m., men de funktionerna allena är värt uppgraderingen.

Som bröllopsfotograf plåtar jag i mer eller mindre alla sorters ljusförhållanden, allt från direkt solljus till levande ljus. Jag har även plåtat porträtt i inget annat än månljus. Idag får jag ofta plåta på ISO3200-5000 @f/1.2. Två stopp bättre ISO och fokusering är guld värt.

I mina ögon är 5DIII den perfekta kameran för bröllopsfotografer.
 

dj_evil

Aktiv medlem
Jonas Peterson: Kör du bara med fasta objektiv bara? Vilken sitter mest på kameran och vilken är din favorit?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Mer ljusstarkt och lättare - ja, så långt håller jag med....får en känsla av att priset inte är avgörande... men vad mer....? :)
Nästan allt misstänker jag, möjligen har den modernare zoomen bättre motljusegenskaper. Så, behöver man inte zoom får man ett mindre, lättare, billigare, ljusstarkare, skarpare (på ekvivalenta bländare, vad jag sett) objektiv med trevligare bokéh (i mitt tycke).
 

StaffanW

Aktiv medlem
Så ser det ut för mig!

2 hus Canon Mark II (äger 1)
50/1.4 (ägs)
85/1.4 (på väg)
135/2.0
70-200/2.8
blixt + reflektor och en assistent :)

//CZ
www.zayaphotography.com
85/1.4 till Canon? Är det Samyang, Sigma eller Zeiss?

Ultimata tycker jag är 5DMK II + 24-105/4 och 70-200/4 i ljus kyrka och 35/1.4 + 85/1.2 i mörk kyrka och 24-105/4 + 200/1.8 för mingelbilder utanför.
Äger själv bara hälften av ovanstående så har en bit kvar.

Alternativt nya Tamron 24-70/2.8 med IS och 70-200/2.8 IS. Dom klarar nog det mesta (om Tamron lever upp till förväntningarna).
 

BugEyes

Aktiv medlem
Mer ljusstarkt och lättare - ja, så långt håller jag med....får en känsla av att priset inte är avgörande... men vad mer....? :)
135:an är magisk när man kan öppna upp den ordentligt, kort skärpedjup med snyggt släpp i bilderna. Den är också mycket diskretare än 70-200 vid mingelfoto och man kan plåta utan att märkas så mycket. I dåligt ljus är det extra steget värdefullt förstås.
Jag äger både 135L och 70-200 2,8L men lämnar den senare hemma vid bröllopen, har den mest till sport.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
85/1.4 till Canon? Är det Samyang, Sigma eller Zeiss?

Ultimata tycker jag är 5DMK II + 24-105/4 och 70-200/4 i ljus kyrka och 35/1.4 + 85/1.2 i mörk kyrka och 24-105/4 + 200/1.8 för mingelbilder utanför.
Äger själv bara hälften av ovanstående så har en bit kvar.

Alternativt nya Tamron 24-70/2.8 med IS och 70-200/2.8 IS. Dom klarar nog det mesta (om Tamron lever upp till förväntningarna).
Samyang är manuell och Zeiss också?!? Då är ingetdera något bra till bröllop anser jag om man är ute efter kort skärpedjup och har begränsad tid, vilket man har.

/Stefan
 

Carlos Z.

Aktiv medlem
85/1.4 till Canon? Är det Samyang, Sigma eller Zeiss?

Ultimata tycker jag är 5DMK II + 24-105/4 och 70-200/4 i ljus kyrka och 35/1.4 + 85/1.2 i mörk kyrka och 24-105/4 + 200/1.8 för mingelbilder utanför.
Äger själv bara hälften av ovanstående så har en bit kvar.

Alternativt nya Tamron 24-70/2.8 med IS och 70-200/2.8 IS. Dom klarar nog det mesta (om Tamron lever upp till förväntningarna).
Det är en Sigma som jag är mycket nöjd med!
Glömde bort min 17-40/4.0L. Denna kommer jag dock antagligen byta ut till 16-35an i framtiden. Men kommer att funka ändå mycket bra till min första bröllop nu till sommaren!

//CZ
www.zayaphotography.com
 

Theryd

Aktiv medlem
135:an är magisk när man kan öppna upp den ordentligt, kort skärpedjup med snyggt släpp i bilderna. Den är också mycket diskretare än 70-200 vid mingelfoto och man kan plåta utan att märkas så mycket. I dåligt ljus är det extra steget värdefullt förstås.
Jag äger både 135L och 70-200 2,8L men lämnar den senare hemma vid bröllopen, har den mest till sport.
Jag är SÅ i valet och kvalet ....hade i princip bestämt mig för en 70-200.... men nu är jag osäker igen !
Har en 35mm, 50mm, 100 mm macro och vill då såklart ha något över 100 mm....
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag är SÅ i valet och kvalet ....hade i princip bestämt mig för en 70-200.... men nu är jag osäker igen !
Har en 35mm, 50mm, 100 mm macro och vill då såklart ha något över 100 mm....
Jag har både 135/2 och 70-200/4 IS
Vill helst inte fibbla med stativ i kyrkan och det är ju ingen direkt action i kyrkan, så IS är guld värt. Jag skulle själv valt 70-200/2.8 IS framför 135/2.
Men visst är bakgrundsoskärpan snygg på 135/2 med full öppning...
 
ANNONS