Annons

Fråga eller inte fråga motivet vid gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

nopl

Aktiv medlem
Moraliskt riktigt att jaga efter någon och försöka kräva kontroll över dennes privata tillhörigheter?

Wow.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja men det finns inga lagar som säger att du inte får fotografera barn heller, Var till busborgen med min dotter för inte så längesen, när jag skulle betala inträde så sa dom i kassan att jag skulle se till att bara ta bilder på min dotter. Självklart sa jag och jag förstod mycket väl vad hon menade. Men det hör inte hit, så min fråga är om man förlorar sina "rättigheter" att slippa bli publicerad som äldre/vuxen? Finns det nån åldersgräns? Jag vågar inte ens ta med mig kameran när jag går med min dotter till lekparken, det finns ju andra barn där. Jag tycker att det är riktigt viktigt att respektera dom som inte vill vara med på kort. Okej att spara bilden om den är fin för att ha i sin portfolio, men om nån skulle be mig att ta bort ett kort så skulle jag definitivt göra det, att ljuga om att jag har raderat den och sen publicera den finns inte i min värld. För mig är det att vara riktigt respektlös mot en annan.
Nej, någon sådan generell rätt finns inte oavsett ålder. Det var enbart en kommentar till att du började blanda in din dotter, vilket helt saknar relevans i sammanhanget både rättsligt och etiskt/moraliskt.

Problemet är att respekten emellanåt saknas även på bortre sidan objektivet. Det är inte ovanligt med vanföreställningar att det skulle finnas någon slags lag som gör att den avfotograferade har alla möjliga rättigheter att bestämma olika saker. Några enstaka undantag finns, men i övrigt är det fortfarande fotografens goda vilja som gäller.

Du beskriver ju själv problemet:
"Jag vågar inte ens ta med mig kameran när jag går med min dotter till lekparken, det finns ju andra barn där."

Om du inte ser problemet med den meningen så vet jag inte riktigt om någon större argumentation hjälper. Det betyder dock inte att jag tycker att man urskiljningslöst ska gödsla bilder omkring sig på nätet. Vissa bilder hör inte hemma där helt enkelt, utan stannar bäst i den privata sfären.
 
Senast ändrad:

Casimir

Aktiv medlem
Vad som sades ......

.... att ljuga om att jag har raderat den och sen publicera den finns inte i min värld. .
Vad som sades inne i Östermalmshallen och vad som sades utanför finns det olika åsikter om .....

Familjen uppfattade det som att jag raderat bilden och med tanke på risken för att de skulle försöka rycka åt sig kameran lät jag dem tro det. Detsamma gäller publicering, de har uppfattat det som om jag lovade att inte publicera den och jag lät dem tro det av samma skäl.

Innan jag tog bilden förklarade jag syftet med att ta en bild på henne vara att vi höll på med en fotouppgift och fick ett muntligt ja till att ta bilden. Hade inte de efterföljande diskussionerna kommit upp, så hade ingen av er sett bilderna eftersom ni inte följt den ursprungliga tråden.

Min fråga var om man skall fråga motivet eller inte, inte om publicering. Den frågan kan någon annan starta en egen tråd om ;-)
 

phool

Aktiv medlem
Tack för kritiken av bilden.

Jag skulle gärna vilja ha din åsikt på hur den skall kunna förbättras. Den är kanske väl ljus i bakgrunden för min smak. Jag skulle också gärna vilja ha den leende blicken som hon hade i en av de andra bilderna. Jag missade dessutom att ställa om från manuell till automatisk vitbalans när vi kom inomhus så jag fick korrigera i efterhand i RAW-konvereraren.

Du får gärna kommentera övriga bilder från samma fototillfälle på flickr.

Syftet med bilderna var att fotografera människor som pratade med varandra eller i mobiltelefon. Bilden publicerades på tråden för att vi som träffas regelbundet skall kunna hjälp varandra att bli bättre fotografer. Eftersom bilden plockades bort från fotosidan, lade jag upp några av bilderna från vår fotopromenad på flickr så vi inom gruppen kunde fortsätta ge varandra kritik.

Vilket hade du föredragit som pappa till en dotter på +20 år. Att någon tar en bild på henne utan att ni vet något eller att någon frågar, får ja och lämnar kontaktuppgifter? Tilläggas kan att jag inte hört något från familjen sedan i lördags eftermiddag, men undantag från inläggen ikväll.

Varför tryckfrihetsförordning? Tja, kommer du ihåg skandalerna i Göteborg gällande mutor. Tror du tjänstemännen där lyckades få raderat fotografier och inspelningar.

På min ursprungliga fråga om jag skulle tagit bilden utan att fråga och sedan lagt upp den på fotosidan är det inte så många som svarat på. Hur tar ni andra som diskuterar gatufoto, med eller utan motivets godkännande.
Om nån springer efter dig och ber dig att radera ett porträtt på honom/henne så borde du göra det, det kallas för att respektera en annan individs önskningar. Att du har publicerat ett porträtt på en tjej som inte ville vara med för tankarna till män som inte lyssnar när kvinnor säger nej. En vacker dag så kanske du tar ett kort i smyg på fel tjej när fel pojkvän är med. Då kan du ju vara arrogant och fråga honom vad han tycker att du kan förbättra med bilden. Troligtvis så vet inte alla arga pojkvänner vilket värde det borde vara på vitbalansen, men du kan ju alltid fråga om det ska vara 3500 eller 5000 kelvin.
 

ErlandH

Aktiv medlem
En vacker dag så kanske du tar ett kort i smyg på fel tjej när fel pojkvän är med. Då kan du ju vara arrogant och fråga honom vad han tycker att du kan förbättra med bilden.
Rör man sig i offentliga miljöer är man medveten om att man kan bli sedd, både av dem som man inte vill bli sedd av och andra. Då får man också räkna med att man kan bli fotograferad. Konstigare än så är det inte.
 

levitte

Aktiv medlem
Nu var ju jag inte på plats för händelsen, så det kan jag inte orda om... det finns dock en sak jag funderar på för egen del om jag skulle hamna i en liknande situation, och det handlar i stort om attityd.
OM jag skulle få någon på mig som ställer krav och börjar snacka om lag eller om att tillkalla någon med högre status så är risken att jag reser ragg och ger likartad attityd tillbaka och står på mig för min rätt.
OM någon kommer fram till mig och vänligen ber mig låta bli, eller vänligen ber mig ta bort en bild, och ännu bättre om hen vänligen kan ge mig en snabb förklaring, då lär jag vara mer benägen att tillmötesgå henom.

Så lag och moral kan man diskutera allt man vill, och det är ju bra för den generella diskussionen. För den specifika diskussionen tycker jag att det är minst lika intressant hur interaktionen gick till och vad de inblandade har för initial attityd i sammanhanget.

Mvh,
Richard
 

nopl

Aktiv medlem
Om nån springer efter dig och ber dig att radera ett porträtt på honom/henne så borde du göra det, det kallas för att respektera en annan individs önskningar. Att du har publicerat ett porträtt på en tjej som inte ville vara med för tankarna till män som inte lyssnar när kvinnor säger nej. En vacker dag så kanske du tar ett kort i smyg på fel tjej när fel pojkvän är med. Då kan du ju vara arrogant och fråga honom vad han tycker att du kan förbättra med bilden. Troligtvis så vet inte alla arga pojkvänner vilket värde det borde vara på vitbalansen, men du kan ju alltid fråga om det ska vara 3500 eller 5000 kelvin.
Nej, det är inte respekt, det är rädsla. Två helt skilda saker.
Ska man vara lika orolig över att fotografera pojkar med fel flickvänner också? Eller rätt och fel bestäms av om hur mycket våld det kan hotas med?
 

ziggys

Aktiv medlem
Min fråga var om man skall fråga motivet eller inte, inte om publicering. Den frågan kan någon annan starta en egen tråd om ;-)[/QUOTE]


Som jag ser det borde du alla gånger strunta i att fråga. Väljer man att fråga, ligger det ju liksom lite i sakens natur att man respekterar det svar man får. Även om det ändras efter att själva fotot tagits. Skiter man i svaren finns det ju inte någon mening att fråga.. ;)
 

phool

Aktiv medlem
Rör man sig i offentliga miljöer är man medveten om att man kan bli sedd, både av dem som man inte vill bli sedd av och andra. Då får man också räkna med att man kan bli fotograferad. Konstigare än så är det inte.
Det är absolut inget fel med att fotografera människor och utöva gatufoto. Men att strunta i att nån ber om att få bild på honom henne raderad är ett stort fel. Det är kränkande. Tjejen i fråga ville inte vara med! Det ska inte vara så svårt att respektera sånt!
 

levitte

Aktiv medlem
En vacker dag så kanske du tar ett kort i smyg på fel tjej när fel pojkvän är med.
Jag tycker att jämförelserna är rätt ruttna ibland. Om någon väljer att röra sig i det offentliga rummet med fel person så har hen inte funderat igenom sin livssituation eller vad hen gör med den. Det kan knappast skyllas på att en fotograf råkar rikta linsen mot henom.

Mvh,
Richard
 

Anders Östberg

Guest
...
Min fråga var om man skall fråga motivet eller inte, inte om publicering. Den frågan kan någon annan starta en egen tråd om ;-)
Du får väl inte så många svar därför att din fråga är rätt okontroversiell. Fråga före eller efter du tar bilden, eller fråga inte alls, det kan bero på situationen. En del tycker inte det är riktigt gatufoto om man gjort objektet medvetet om fotograferingen i förväg. Skjut först och fråga sedan om du nu vill fråga, skulle jag säga, det blir ju inte samma bild om du frågar först.

Det intressanta är ändå vad du gör om en person ber dig låta bli att ta bilden eller att publicera. Att ta en bild och titta på den på hemdatorn eller diskutera den på fotoklubben är en sak, att lägga ut den på Internet något helt annat, och något som många känner stor olust inför. Väger din rätt att publicera tyngre än personens önskan att få slippa få bilden på nätet?
 

phool

Aktiv medlem
Nej, det är inte respekt, det är rädsla. Två helt skilda saker.
Ska man vara lika orolig över att fotografera pojkar med fel flickvänner också? Eller rätt och fel bestäms av om hur mycket våld det kan hotas med?
Tror du att alla bryr sig om lagar och ser fotografer som konstnärer? Många ser fotografer som snuskgubbar som är ute efter att få "tjejbilder" jag är superförsiktig när jag har kameran med mig ute. Tänker först och främst att dom flesta INTE vill vara med på kort.
 

nopl

Aktiv medlem
Det är absolut inget fel med att fotografera människor och utöva gatufoto. Men att strunta i att nån ber om att få bild på honom henne raderad är ett stort fel. Det är kränkande. Tjejen i fråga ville inte vara med! Det ska inte vara så svårt att respektera sånt!
Nej, det är inte kränkande och har inget med respekt att göra.
En kränkning har med att köra över någons faktiska rättigheter att göra, som att säg, försöka tvinga sig till kontroll över någon annans tillhörigheter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är absolut inget fel med att fotografera människor och utöva gatufoto. Men att strunta i att nån ber om att få bild på honom henne raderad är ett stort fel.
Fast i det inlägget jag kommenterade skrev du om något annat, nämligen "en vacker dag så kanske du tar ett kort i smyg på fel tjej..."
 

Casimir

Aktiv medlem
Re: knivigt

Du får väl inte så många svar därför att din fråga är rätt okontroversiell. Fråga före eller efter du tar bilden, eller fråga inte alls, det kan bero på situationen. En del tycker inte det är riktigt gatufoto om man gjort objektet medvetet om fotograferingen i förväg. Skjut först och fråga sedan om du nu vill fråga, skulle jag säga, det blir ju inte samma bild om du frågar först.

Det intressanta är ändå vad du gör om en person ber dig låta bli att ta bilden eller att publicera. Att ta en bild och titta på den på hemdatorn eller diskutera den på fotoklubben är en sak, att lägga ut den på Internet något helt annat, och något som många känner stor olust inför. Väger din rätt att publicera tyngre än personens önskan att få slippa få bilden på nätet?
Enligt dig, hade det varit OK att låta bli att radera bilden på hennes uppmaning, men att inte publicera den?

Så om jag förstår dig rätt så skall jag inte fråga, eller lämna kontaktuppgifter så jag kan skicka över bilden om så önskas. Då är det OK helt att publicera bilden. Om jag inte skall publicera bilden frågar jag.

Är det rätt uppfattat?
 

Anders Östberg

Guest
Mja ...

Fråga om du vill, före eller efter du tar bilden, och respektera svaret i sådana fall, annars är ju frågan meningslös. Fråga inte innan fotograferingen eller publiceringen om du föredrar det, men respektera personens önskan om du blir upptäckt vid fototillfället eller om publiceringen blir upptäckt i efterhand.

Kärnpunkten i diskussionen är bara att personen bett dig ta bort bilden och du inte vill tillmötesgå den önskan utan lägger ut bilden på Internet fast du vet att hon uttryckligen inte vill det. Du har inte svarat på om du tycker att din rätt att publicera väger tyngre.
 

Casimir

Aktiv medlem
..... attityd

..vad de inblandade har för initial attityd i sammanhanget.
Ponera att kvinna ifråga kommit fram och frågat om hon får titta på bilderna och sedan tyckt att hon inte såg så bra ut på dem som hon brukar på foton. Om hon sedan bett att de skulle hamna i högen refuserade bilder så hade säkert utgången blivit en annan.

Att i efterhand kräva att jag raderar bilderna utan att ens veta hur bilderna ser ut. Detta troligen efter att hennes förmodade pojkvän blivit missnöjd med en annan man tog bilder på henne. Att när jag säger nej till att radera bilderna i kameran, hota med sin pappa är inte en bra början på en argumentation.

Jag har fortfarande inte fått några kommentarer från Anders eller någon annan i deras familj, så orsaken till deras upprördhet är för mig okänd.
 

Casimir

Aktiv medlem
Mja ...

Med andra ord: Fråga om du vill, före eller efter du tar bilden, och respektera svaret i sådana fall, annars är ju frågan meningslös. Fråga inte innan fotograferingen eller publiceringen om du föredrar det, men respektera personens önskan om du blir upptäckt vid fototillfället eller om publiceringen blir upptäckt i efterhand.

Kärnpunkten i diskussionen är bara att personen bett dig ta bort bilden och du inte vill tillmötesgå den önskan utan lägger ut den på Internet. Du har inte svarat på om du tycker att din rätt att publicera väger tyngre.
Jag har en laglig rätt att publicera och den väger tyngre än ev moraliska rätter

Jag har rätt att ta bilden samt rätt att publicera bilden om en domstol i efterhand inte anser att den strider mot lagen. Någon annan person har inte någon laglig rätt att kräva att jag raderar bilder eller förbjuda mig att publicera den för icke-komerciella ändamål.

Ur ett rättsligt perspektiv så finns det ansvarig utgivare för varje publikation som avgör vad som skall publiceras eller inte. Fotosidan anser att bilden inte skall publiceras, vilket jag som medlem respekterar. Flickr eller Facebook har vad jag känner till inte någon åsikt i frågan.

Att kräva att jag raderar bilderna i ett högt tonfall eller eventuellt hotar med polisanmälan skulle kunna hänföras till hot, vilket ur ett juridiskt perspektiv familjen inte har rätt till.

I efterhand drar jag slutsatsen att jag efter jag tagit bilderna skulle jag försvunnit ur lokalen .........
 

Anders Östberg

Guest
Jag har en laglig rätt att publicera och den väger tyngre än ev moraliska rätter
...
Det är kärnpunkten som det finns olika uppfattningar om som du märker. Det har diskuterats många gånger, och det lär inte bli någon konsensus om det den här gången heller. :)
 
ANNONS