Annons

Sälja tavlor; praktiska lösningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Hej
Ska börja sälja tavlor i mindre omfattning och undrar hur ni löser detta praktiskt?

Framkallar ni bilderna på labb?
Vart hittar ni ramar?
Hur löses frakten? Emballage?
Montering?

Spontana tankar och idéer uppskattas varmt !
 

Oppfinnarn

Ny medlem
Det beror ju lite på vad du har tänkt att göra? Ska du ha en vernissage? Jag har som delsyssla att framställa förstoringar på en State of the Art-skrivare, och skriver således ut på flera olika media såsom fine art-papper, canvas etc med fokus på arkiv-kvalité (det som vissa kallar giclee).. De utskrivna bilderna lämnar jag sedan till en ramverkstad jag samarbetar med där jag bara talar om vilken ram jag vill ha och om jag ska en enkel/dubbel passepartout etc.. Sedan hämtar jag dem oftast själv för leverans (inom Gbg), men jag kan även skicka dem direkt därifrån. Priset är typ 250kr för en halvpall, och det ryms 6 tavlor på en sådan. Det spelar således ingen roll om det är EN tavla eller 6 tavlor.. Priset är fortfarande samma att skicka.. Sen får man lägga till nån hundring för tiden det tar att packa och så om man skickar dem från dem..

Säg till om du vill ha hjälp så kan vi säkert lösa nåt vettigt prismässigt. Jag har det inte som mitt levebröd, så jag behöver inte ha riktigt samma marginaler som tryckerierna.. Gör det mest för att det är tillfredsställande.. :)

Hoppas du fick några tips där iaf!

// Johan
 

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Hej!

Jag säljer inramade landskapsbilder på canvasduk i främst storlekarna 40x40 cm, 75x50 cm och 105x70 cm.

Försäljning och leverans sker främst direkt under någon av mina egna utställningar.

Skicka större tavlor går också bra, brukar då lägga en skyddande kapaskiva på fram och baksida tavlan och slå in med bubbelplast och avsluta med papper.

Utskrift, montering och inramning överlåter jag till en ramverkstad.
 

pogu

Aktiv medlem
Hej !

Nu blev jag lite intresserad !

Är det enstaka biler (5-10/månad) eller är det i större antal ?
Hur hittar dina köpare bilderna ?

Har själv haft samma tankar men vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
 

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Hej !

Nu blev jag lite intresserad !

Är det enstaka biler (5-10/månad) eller är det i större antal ?
Hur hittar dina köpare bilderna ?

Har själv haft samma tankar men vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
Vet inte riktigt om det var mig du ville ha svar av men jag svarar ändå... :)

Jag säljer i princip enbart tavlor via egna utställningar, jag försöker ha en utställning varje sommar under en vecka. På denna tiden brukar jag sälja runt 10-20 tavlor och jag brukar ha ungefär 30 tavlor på en utställning. Månaderna efter brukar det trilla in någon beställning ytterligare när folk har hunnit fundera lite.

Jag marknadsför mig i princip inte alls för övrigt förutom när jag har en utställning då jag trycker upp lite affischer och eventuellt annonserar i någon lokal tidning.
Det är i princip ingen som köper en tavla efter att enbart ha besökt min hemsida, dom måste nog upplevas i verkligheten för att framkalla ett köpsug.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Vet inte riktigt om det var mig du ville ha svar av men jag svarar ändå... :)

Jag säljer i princip enbart tavlor via egna utställningar, jag försöker ha en utställning varje sommar under en vecka. På denna tiden brukar jag sälja runt 10-20 tavlor och jag brukar ha ungefär 30 tavlor på en utställning. Månaderna efter brukar det trilla in någon beställning ytterligare när folk har hunnit fundera lite...
Gammal tråd jag fann då jag sökte på ämnet. Kanske någon ändå kan ta upp den utifrån lite funderingar.

Funderade på om Jonathan, i samband med försäljning, signerar och begränsar upplagan av en bild. Som för vissa tryck och litografier. Eller om IKEA i princip kan köpa in bilden och sälja samma tavla på bred front.

Kul om någon kan reflektera på pris i relation till ett kundvärde - tavlan som original (läs maxupplaga) eller massproduktion. Inser att signerade och numrerade på något sätt relaterar till "känd" fotograf men principiellt är ju värdet lite större om få utvalda har tavlan.
 
ANNONS