Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FX vs DX

Produkter
(logga in för att koppla)

vilda tilda

Aktiv medlem
Men om man jämför min d 3100 med d 7000? märker man stor skillnad mellan dom eller är det bättre att uppgradera objektiven och vänta med kamera?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag vill ju kunna utveckla mitt fotograferande med kameran jag köper..vet ju att det mesta inte beror på kameran men den ska inte hindra mig :)
Eftersom två kameror knappast kan bli mer lika varandra än D7000 och D600 kommer inte den ena att hindra dig om den andra inte gör det. Det enda som verkligen skiljer är om det är riktigt risigt ljus.

Jag skulle vilja säga så här, kan du använda din D3100 utan att bli blå i ansiktet och få utslag kommer båda två att kännas som befrielser att använda ;-)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo så kan det vara (ref Falumas), men FX ger också begränsningar när det gäller makro och telefotograferingar, så det är inte självklart att det alltid blir så mycket bättre. Själv valde jag att stanna i DX ett tag till, köpte en D7000 för 6000:- och tror inte man kan säga att D600 är mer än dubbelt så bra, ska då tilläggas att 80% av de kort jag tar är makro eller tele.

Man utvecklas obereonde av vad man har för utrustning, kanske utvecklas man mer med något enklare då man måste anstränga sig lite extra. Tycker ljuset och tillfället är viktigare än DX eller FX
 

Falumas

Aktiv medlem
Men om man jämför min d 3100 med d 7000? märker man stor skillnad mellan dom eller är det bättre att uppgradera objektiven och vänta med kamera?
D7000 har fler knappar och reglage vilket hjälper när du vill bestämma själv över bilden då du
snabbare kommer åt fler funktioner på den.

Om du tycker om att fotografera i automatlägena är kanske en D3200 eller D5200 bättre alternativ då dom har nyare bättre sensor än vad D7000 har.

/Karl
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Man utvecklas obereonde av vad man har för utrustning, kanske utvecklas man mer med något enklare då man måste anstränga sig lite extra.
Där skulle jag vilja säga precis tvärt om. Att ha grejer som är såpass bra att man kan räkna med att de gör sin halva av jobbet så man själv kan tänka på ljuset och tillfället är guld värt istället för att man ska behöva jobba emot vad utrustningen vill samtidigt som man ska behöva göra allt annat. Att ha grejer som inte klarar sitt jobb är så oinspirerande att iallafall jag tappar lusten att ens försöka.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Men om man jämför min d 3100 med d 7000? märker man stor skillnad mellan dom eller är det bättre att uppgradera objektiven och vänta med kamera?
Största skillnaden är att du kan utnyttja systemet fullt ut. Du kan använda Nikons CLS system för trådlöst blixtfotogarfering, du kan använda high speed synk, som gör att du kan använda blixt med korta slutartider mitt på dan en solig sommardag (kanske inte så ofta, men det går). Du kan skaffa gamla billiga roliga nikonobjektiv och kan driva dessa med motorn i huset. Du kan ställa in skärpan manuellt bättre i D700 då du har en bättre sökare. Jag har säkert glömt något....
 

vilda tilda

Aktiv medlem
D7000 har fler knappar och reglage vilket hjälper när du vill bestämma själv över bilden då du
snabbare kommer åt fler funktioner på den.

Om du tycker om att fotografera i automatlägena är kanske en D3200 eller D5200 bättre alternativ då dom har nyare bättre sensor än vad D7000 har.

/Karl
Jag fotograferar till 99% i det helmanuella läget..så långt har jag kommit åtminstone i min utveckling
 

pdahlen

Aktiv medlem
Där skulle jag vilja säga precis tvärt om. Att ha grejer som är såpass bra att man kan räkna med att de gör sin halva av jobbet så man själv kan tänka på ljuset och tillfället är guld värt istället för att man ska behöva jobba emot vad utrustningen vill samtidigt som man ska behöva göra allt annat. Att ha grejer som inte klarar sitt jobb är så oinspirerande att iallafall jag tappar lusten att ens försöka.
Nja, det beror ju kanske vad man jämför mellan. Jag menar nu inte en D3100 mot en D600, utan mer en D7000 mot en D600.

Om man lämnar insteget i Nikon D3100-D5200, så man är på D90 eller "mer", alla knappar och funktioner i huset, då klarar man sig ganska bra med det man har. Det som kommer över denna nivå tillför kanske lite mer godis, men jag tror att man själv kan utvecklas med en enklare (typ D7000) lika mycket som med en D800 eller värre
 

vilda tilda

Aktiv medlem
Ni får väl trilla in på bloggen vildatilda.bloggplatsen.se och kommentera om det finns någon bild som är bra..har bara fotograferat ordentligt i ett år ungefär men så himla roligt och något som jag verkligen vill utveckla :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag fotograferar till 99% i det helmanuella läget..så långt har jag kommit åtminstone i min utveckling
Det brukar vara en fas alla går igenom, som är väldigt viktig för att få koll på hur ISO, bländare och slutare påverkar bilden. :) Dom flesta brukar dock fastna i halvautomatikläget till sist.

En fördel som D7000 har är att den hanterar äldre objektiv bättre, du får autofokus på AF-objektiv och det finns gott om fynd att göra bland gamla Nikkor AF-objektiv.

/Karl
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag fotograferar till 99% i det helmanuella läget..så långt har jag kommit åtminstone i min utveckling
Då kommer du att märka stoooooor skillnad! Framför allt att du har två rattar så du kan ändra bländare med en och slutartid med en istället för att behöva trycka på knappen för det ena och det andra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tog en titt, gillar mamman och barnet, bryggan med havsglitter (kanske kunde man ha haft horistonen rak) och hunden, det var säkert några till ;-). Det är kanske inte alla redigeringar jag gillar, men det är ju tycke o smak
 

jens_a

Aktiv medlem
Jag tycker med en större sensor som FX kan man bearbeta bilderna mycket mer, dra upp kontrast, beskära mm. Om du köper flera objektiv till din Nikon 3100 eller 7000 så blir det mer att sälja av om du sedan väljer FX formatet. Det är nog inte större skillnad på bildkvaliteten på 3100 och 7000. Jag hadde helt säkert skaffat en 600.
/Jens
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag vill ju kunna utveckla mitt fotograferande med kameran jag köper..vet ju att det mesta inte beror på kameran men den ska inte hindra mig :)
Du kan utveckla din fotografering med vilken kamera som helst. Det hela beror på din inställning till den kamera du har. För många är själva kameran viktig. Tex att den har många dedikerade knappar och rattar, att den har tyngd, är dyr, "det skall svida i plånboken" - oavsett vilken ekonomi man sitter på, "man får vad man betalar för", etcetera.

För andra är kameran ganska oviktig, man jobbar med det man har och utvecklar sin fotografi. För mig tex är det helt egalt om man får trycka på en knapp och vrida på ett vred för att komma åt en funktion, eller vrida på två olika vred för saken. Det viktiga är att funktionen finns där.

Det ena synsättet ser så att säga begränsningarna i utrustningen och uppfattar dessa som hinder, det andra synsättet ser de oerhörda möjligheter som finns med varje typ av utrustning att utveckla sin fotografi.

Du får fråga dig vilken typ av fotograf du är och välja kamera därefter som du trivs med och känner är rätt för dig. De allra flesta kvalar nog in under den första beskrivningen, i synnerhet här på forumet. Jag vill ändå visa på ett alternativt synsätt.
 

boldten

Aktiv medlem
Jag tog också en titt på bloggen din och jag gillar speciellt bryggbilden (låg bildvinkel med snyggt våg-glitter i bakgrunden), samt porträttet på den svarta hunden (bra skärpa samt skärpedjup och fint uttryck hos hunden).

Baserat på bilderna på de första 6 sidorna i bloggen så verkar du fota en hel del utomhus. I dessa bilder tror jag inte du upplever någon större skillnad mellan en D7000 eller D600. Däremot har du en hel del bilder som är tagna inomhus och här tror jag du kommer du märka en skillnad om du väljer en FX. Detsamma för porträttbilderna eftersom du verkar gillar kortare skärpedjup på dessa, på en FX med en bra glugg (din 50mm och 85mm tycker jag klassar in här) gör underverk på stora bländaröppningar. Ett eget exempel som jag gillar:
http://www.boldtfoto.se/galleries/1.brollop/photos/_MBO4083.jpg

Å andra sidan, i din situation hade jag varit tveksam till att punga ut 15000 SEK av mina surt skattade pengar på en D600. Om några år kommer priset vara betydligt lägre. Som någon tidigare skrev i tråden är D7000 ett riktigt bra val, och då har du ju dessutom FX-uppgraderingen framför dig ;-)

OM du nu verkligen skulle vilja uppgradera till FX direkt så vill vill jag även slå ett slag för en begagnad D700 som du kan få för 8-9000 SEK. Detta är fortfarande är en grymt bra kamera och dessutom svårslagen vad gäller "prisvärdhet".

Vill du se hur bilderna ser ut på höga ISO mellan D3100, D7000, D600 och D700 så kan du göra det här: länk

Lycka till med ditt val :)

Tillägg: såg just att länken ovan visar JPEG-bilderna från de 4 kamerorna, vill du istället se obehandlade bilder finns RAW jämförelsen här: länk
 

vilda tilda

Aktiv medlem
Jag tog också en titt på bloggen din och jag gillar speciellt bryggbilden (låg bildvinkel med snyggt våg-glitter i bakgrunden), samt porträttet på den svarta hunden (bra skärpa samt skärpedjup och fint uttryck hos hunden).

Baserat på bilderna på de första 6 sidorna i bloggen så verkar du fota en hel del utomhus. I dessa bilder tror jag inte du upplever någon större skillnad mellan en D7000 eller D600. Däremot har du en hel del bilder som är tagna inomhus och här tror jag du kommer du märka en skillnad om du väljer en FX. Detsamma för porträttbilderna eftersom du verkar gillar kortare skärpedjup på dessa, på en FX med en bra glugg (din 50mm och 85mm tycker jag klassar in här) gör underverk på stora bländaröppningar. Ett eget exempel som jag gillar:
http://www.boldtfoto.se/galleries/1.brollop/photos/_MBO4083.jpg

Å andra sidan, i din situation hade jag varit tveksam till att punga ut 15000 SEK av mina surt skattade pengar på en D600. Om några år kommer priset vara betydligt lägre. Som någon tidigare skrev i tråden är D7000 ett riktigt bra val, och då har du ju dessutom FX-uppgraderingen framför dig ;-)

OM du nu verkligen skulle vilja uppgradera till FX direkt så vill vill jag även slå ett slag för en begagnad D700 som du kan få för 8-9000 SEK. Detta är fortfarande är en grymt bra kamera och dessutom svårslagen vad gäller "prisvärdhet".

Vill du se hur bilderna ser ut på höga ISO mellan D3100, D7000, D600 och D700 så kan du göra det här: länk

Lycka till med ditt val :)

Tillägg: såg just att länken ovan visar JPEG-bilderna från de 4 kamerorna, vill du istället se obehandlade bilder finns RAW jämförelsen här: länk
Tack för ett bra svar..just nu vet jag varken ut eller in men lutar väl åt en d 7ooo eftersom 15000 inte känns försvarbart :)
 

Tokoza

Aktiv medlem
Själv tycker jag d600 verkar begränsande då alla af punterna är så centrerade (Nikon kallar detta för hög AF densitet). Jag vill kunna använda en specifik af punkt för t ex 1/3 komposition. d600 har ett ganska brett område där af punter saknas vilket innebär att man kan behöva beskära för 1/3 komp.. Säkert inget problem att beskära med de 24 MP, men om man nu vill skippa... och detta är kanske något som hämmar utvecklingen som fotograf...

http://forums.dpreview.com/forums/post/42553696
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nja, det beror ju kanske vad man jämför mellan. Jag menar nu inte en D3100 mot en D600, utan mer en D7000 mot en D600.

Om man lämnar insteget i Nikon D3100-D5200, så man är på D90 eller "mer", alla knappar och funktioner i huset, då klarar man sig ganska bra med det man har. Det som kommer över denna nivå tillför kanske lite mer godis, men jag tror att man själv kan utvecklas med en enklare (typ D7000) lika mycket som med en D800 eller värre
Ja absolut! Jag har redan skrivit att D600 och D7000 är så lika varandra handhavandemässigt att det inte spelar någon roll av den orsaken. D7000 är väl i princip inte enklare än D600 ens? Enklare än D300s och D800 är de båda två, men med en hårsmån.

Så länge man har en kamera med dubbla rattar är man egentligen på rätt sida problemet enligt mig, för mig är den enkla ratten det stora störningsmomentet.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Själv tycker jag d600 verkar begränsande då alla af punterna är så centrerade (Nikon kallar detta för hög AF densitet). Jag vill kunna använda en specifik af punkt för t ex 1/3 komposition. d600 har ett ganska brett område där af punter saknas vilket innebär att man kan behöva beskära för 1/3 komp.. Säkert inget problem att beskära med de 24 MP, men om man nu vill skippa... och detta är kanske något som hämmar utvecklingen som fotograf...

http://forums.dpreview.com/forums/post/42553696
Absolut! Men det gäller för alla FX-kameror inklusive D800 och D4 även om de har en aning större yta än D600. Det är en grej som verkligen irriterar mig på min D800 jämfört med min D300s, men jag ser det så att om jag emellanåt får göra en sämre komposition för det så blir det iallafall inte sämre än det hade blivit med den gamla kameran och då hade jag aldrig haft möjligheterna med FX-sensorn när fokusområdet räcker till.

Dessutom är det ju i princip bara på rörliga motiv man har det här problemet, eller händer det dig någon annan gång? På stillastående motiv kan man ju alltid komponera om.
 
ANNONS