Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmning med Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag upptäckte att det ej går att ändra bländare i Liveläget för film utan man måste stänga av liveläget, ändra bländare, och sedan slå på Liveläget igen. Känns som en lite klantig bugg från Nikon tyvärr. Är det någon som vet om det finns en uppdatering av kamerans mjukvara som fixar detta?
 

Kullis

Aktiv medlem
Hej,

Detta 'problem' uppdagades redan med D7000 och ser inte ut att lösas(de har ju byggt vidare på denna 'lösning' i D600), tyvärr.

D800 har möjlighet att ändra bländare i live-view under filmning.

Med min D7000 har jag gjort så att jag programmerat U2 till 'film-läge':
- jag har satt den i S-mode
- default slutare 1/50, för 24bps
- AE-L/AF-L knappen satt till AE-L hold

Man kan då ändra slutare under filmning i Live-view och även exponerings-kompensation.

Tips är att stänga av all 'motion-plus'(spec Samsung)-funktionalitet på din TV om du skall ansluta kameran direkt till TVn för att titta på filmen.
Annars blir det hoppigt och konstigt(märkte jag efter att jag investerat i dyra(i onödan) HDMI-sladdar)
 
Där ser man, får väl bara hoppas då på att det kommer en uppgradering av mjukvaran som löser det längre fram om det är fysiskt möjligt. Annars kommer jag nog fundera på att byta till D800 men det blir ju ganska kostsamt speciellt nu i efterhand...
 
ANNONS